انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :هبو ط
نویسنده :ستيا



بسم الله الرحمن الرحیم                                                            

آیاتا بحال ماهیگیری کردید ماهیگیری با قلاب بسیار کار سخت و دشواری است باید دقت کرد که چطور طعمه را روی قرار داد تا بتوان به خوبی ماهی گرفت ؛ دربحث کسب معارف و فهم و درک معارف هم مثل  ماهیگیری می ماند،  یعنی باید قلاب تفکر و تعقل را انداخت و صید معرفت را بیرون کشید .
در مراحل اول ممکن است صید کوچک باشد هیچ اشکالی نداره کم کم پیشرفت حاصل میشود ، باید تمرین کرد در ایه 38 سوره بقره میفرماید : قلنا اهبطومنها جمیعا فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون  میفرماید همه شما فرود آئید از بهشت تا راهنمایان خودم را بفرستم ؛ انها را پیروی کنید . این یک آیه ی بسیار قشنگ و با لحن مهربان برای انسان است . در این آیه نکات بسیار ظریف و کلیدی وجود دارد ، حضرت آدم ناراحت است که چرا باید از آن بهشتی که هیچ رنج و مشقتی و مشکلی در آن  نداشتیم و زندگی میکردیم و لذت میبردیم به زمین هبوط کنیم ؟
ما که فرزندان ادم هستیم میترسیم و همه نگرانیم و واهمه داریم ؛ امدیم به جائی که خیلی تاریک و ترسناک است ( دنیا ) . در ادامه آیه  شریفه میفرماید : که از طرف من هادی و هدایت و وسائل هدایت میرسد اگر تبعیت کنید هیچ ترسی نداشته باشید و نه هیچ اندوهی .
اگر چه ادم نوعی خطا و لغزش مرتکب شده و از بهشت رانده شده و اگر خدا دوست نداشت که حضرت ادم پیشرفت کند اولا به او کلماتی تلقین نمیشد که او توبه کند و جالب تر اینکه توبه او را هم پذیرفته زیرا او توبه پذیر و رحیم است . یعنی ای کسی که خدا تو را  هبوط داده خودش می آید و کاملت میکند ؛ یعنی این رحیم میاد و خودش را نشان میدهد چرا ؟ چون کلمه هبوط را بکار برده در ابتدای ایه گفته و قلنا اهبطو واگر خدا از حضرت ادم خشم گرفته بود این کلمات را به ایشان یاد نمیداد .
نکته دوم این ایه بسیار امید بخش است میفرماید : فاما یاتینکم پس تبعیت کنید . 
معمولا حزن و اندوه نسبت به گذشته است مثلا شما کارهائی کردی و اندوهگینی که چرا این کارها را کردیم و ترس داری از اینکه در اینده چه اتفاقی خواهد افتاد ، ولی خدا  میگه هر کس از راهنمایان من تبعیت کند حزن واندوهش را برطرف میکنم این ایه شریفه کاملا جایگاه و منزلت انبیا و مخصوصا چهارده معصوم را برای ما روشن مینماید .
خداوند در این آیه میفرماید همه تان بروید بسوی زمین ، کاری میکنم که نه از گذشته که رفتید شجره را خوردید نگران باشید و نه نگران اینده باشید که آیا دوباره به بهشت میرویم ؟
 توجه کنید کلا یک ناراحتی داریم که بدنیا نزدیک شدیم و اندوهگین از کارهای گذشته که به شجره ممنوعه نزدیک شدیم و ریشه دواندیم در این دنیا و ترس داریم از اینکه آیا به بهشت و به جایگاه اولیه خودمان برمیگردیم ؟
در معنی ایه می فهمیم که آن کسانی که چنگ میزنند و تبعیت میکنند از راهنمایان من (حضرات 14 معصوم ) موفق هستند و هیچ حزن واندوهی ندارند.  دوستان  من باور بفرمائید تنها راه نجات ما تمسک به ولایت حضرات 14 معصوم است و هیچ راه دیگری وجود ندارد .
خدایا جایگاه واقعی حضرات 14 معصوم را برای ما روشن کن .
و کسانی که از هدایت انها سرپیچی میکنند و چنگ نمیزنند سرگردانند مثل قوم بنی اسرائیل که 40 سال در صحرای سینا سرگردان بودند .
مثال : نماز میخوانی ؛ روزه میگیری ، میخواهی به جائی برسی ، ولی سرگردانی ، یک راه را طی نمیکنیم و همه اش دور خودمان میچرخیم . کسانی هستند که دقیق چنگ نمیزنند هنوز باورشان نشده هنوز یقین ندارند که راهی جز این راه وجود ندارد که به دامن انها چنگ بزنند الآن خیلی چیزها بصورت عادت شده و چنگ زدن واقعی به دامان اهل بیت محسوب نمی شود ؛ مثلا صلوات فرستادن ؛ اصلا به حقیقت صلوات توجه نداریم ؛ یا شب قدر یا محرم و ... اگر نبود یادی هم از اهل بیت نمی کردیم ؛  ولی وقتی فهمیده باشی که توسل و چنگ زدن به آنها تنها راه نجات ماست و راه دیگری وجود ندارد دوستان انقدرراهزنهائی در راه وجود دارند ؛ آنقدرحجاب در راه وجود دارد که اگر ما مثل یک ستاره که در شب به ان نگاه میکنیم و یا به خورشید نگاه میکنیم و راهمان را پیدا میکنیم  و قبله را پیدا میکنیم به انها ( اهل بیت )  اگر نگاه نکنیم گم میشویم و سرگردان میشویم . کسانی که نسبت به اهل بیت بی تفاوت  هستند مثل کسانی هستند که در یک کاروان در شب مسیری را طی میکنند ولی ان شب هوا ابری است وسیله جهت یابی هم بغیر از اسمان وجود ندارد انها در آن شب سرگردان ودگرگونند . هدایت یعنی همین ؛ یعنی اینکه تو را از یک جای خاصی به جای خاص دیگر برسانند . اهل بیت برای همین آمدند که ما را هدایت کنند از یک جائی به جای مشخصی برسانند .
بنابراین باید با تضرع و ناله از انها بخواهیم؛ نباید سرگردان باشیم ؛ خیلی معارف زیادی در راه ماست که باید انها راکسب کرد ؛ ما فکر میکنیم که خیلی چیزها را میدانیم به وحدانیت خداوند تمام دانستنیهای ما قطره ای در مقابل علم خداوند نیست اگر از انها طلب هدایت و طلب علم نکنیم راه دیگری وجود ندارد؛  بنابراین توجهات خودمان را به حضرات 14 معصوم (ع ) باید خیلی زیاد کنیم و با ارواح مطهر انها باید ارتباط برقرار کرد از انها استاد  طلب کرد ، اساتید بر حق خداوند در این دنیا به دنبال شاگردند شما بایستی که لایق شاگردی باشید انها می ایند ودنبال این نباشید که اساتید شما وجود فیزیکی داشته باشند خیلی از اساتید از طریق خواب و مکاشفه ارتباط برقرار میکنند وبه شما درس میدهند با اینها باید با تمام وجود ارتباط برقرار کرد .
ایه میفرماید همه تان هبوط کنید ایا فرمود که اگر نماز بخوانید ؛ روزه بگیرید برمیگردید به جایگاه خودتان ؟  خیر. ما راه دیگری جز توسل به اهل بیت ( ع )  نداریم .
مثال : شما میگوئید من نماز میخوانم میروم به بهشت ؛ این امکان ندارد ، باید ببینی که ولیّ تو چه میگوید ؟  به حساب اینکه ولیّ ماگفته این نماز را بخوانید این نماز دست ما را میگیرد . نماز دست ما را می گیرد ولی با ذکر ولایت حضرت علی ( ع ).
هر چقدر که تو ولایتت را عمیقتر کنی دستگیری بیشتری از انها داری بنابراین هر موقع خواستید عروج کنید و یا سیر و سلوک کنید ایه 38 سوره بقره را بخوانید .در این ایه از منی گفته شده که متکلم وحده میباشد ؛ خدا دقیقا  می آید و به ذات احدیتش اشاره میکند و الی اخر.
اصلا از چیزی نترسید هیچ اندوهی هم از گذشته نداشته باشید اگر کوتاهی هم کردیم یا به شجره ها نزدیک شدیم اصلا نگران نباشید چرا ؟ چون مودت و دوست داشتن اهل البیت مترادف با غفران است . اگه خداوند او را ببخشد دیگر حزنی ندارد و خداوند می بخشد .
ولی آن همه چیزی که از دست دادیم چی ؟ خداوند از دست رفته ها را هم جبران میکند برای اینکه خداوند شکور هست
 می فرماید : ان الله غفور شکور . اون جای خالی ها را پر میکنه ،سیئاتت را هم با حسنه پر میکند، محبت یک چیز است و ولایت چیز دیگر؛ ولایت یعنی اینکه : پدرت بهت میگه اینکار را بکن و اینکار را نکن ، چرا؟ چون انها را پذیرفتی . این ولایت ، ولایتی ظاهری است ولی ولایت حضرات 14 معصوم ولایت باطنی است و خارج از زمان ومکان است حضرت علی (ع ) 63 سال زندگی کردند و رفتند ولی ولایت باطنی ایشان خارج از زمان و مکان هست و سرپرستی ایشان تا ابد ادامه دارد . زمانی که ما به عنوان ولیّ میریم خدمتشون، آن هانمی توانند ما را رد کنند چون انها پدران این امت هستند و چون در سوره ضحی به پیامبر اکرم عتاب معنوی شده فاما الیتیم فلا تقهر ، پس تو هم هرگز یتیم را میازار ما هم بنوعی یتیم هستیم زیرا حدیث داریم از حضرت رسول که من و علی پدران این امتیم  و پدر وقتی  نباشد ما یتیم حساب میشویم واما سائل فلا تنهر  و فقیر سائل را هیچ از درت به زجر مران . بخاطر اینکه تو هم زمانی یتیم بودی و ما تو را سرپرستی کردیم فقیر بودی غنیت کردیم حالا اگر دیگران امدند سراغت نباید انها را برانی همانطور که من ترا نراندم چرا ؟ چون تو خلیفه ما هستی واما بنعمه ربک فحدث و نعمت پروردگارت را بازگو کن  .ای خلیفه های من هر کس میاد سراغ شما و سائل هست و معرفت میخواهد به او بدهید .
یا علی جان من امروز خدمت شما رسیدم و معنی این ایه را میخواهم برای من حدیث کن .
ایه اخر سوره ضحی را برای ایشان بخوانید اتصال برقرار کنیم با انها اینطور فایده ندارد که بگوئی من امام رضا ع را بعنوان امام هشتم قبول دارم باید با وجودش ارتباط برقرار کنی و مطلب را از ایشان بگیری تا عمق معارف الهی باز شود . مثال : زمانی که قران می خوانی باید درخواست کنی اشک بریزی از خدا بخواهی که معنی این ایه را بهت بفهمونه . قران طهارت نفس میخواهد باید ازشون طهارت نفس بخواهی پاکی وجود را طلب کنیم . ایه اخر سوره ضحی را بخوانیم و از انها بخواهیم که برا ی ما حدیث کنن ، خدا با زبان بی زبانی به ما یاد داده .
 مثال : حضرت انجا نشسته ، حواسش بهت نیست ، بهش بگی و اما بنعمت ربک فحدث، یا رسول الله مگه خدا بهت نگفته ، چرا حواست بمن نیست ،من گرسنمه ، دیگه چجوری ازت بخوام ، یک دفعه کم کم احساسش میکنی ، گوش دلتون باز میشه ، با وجودتان و با قلبتون نجوا میکنن ، وان عزیزان را میبینید ، ارتباط باید مستقیم و مستقیم تر بشه ، ارتباط قلبی برقرار کنید با حضرات ، مرتب به یاد ان عزیزان باشید .
میفرماید : و الذین کفرو و کذبوا بایاتنا اولئک اصحاب النارهم فیها خالدون . وانهایی که تکذیب کردند ایات ما را و کافر شدند اهل دوزخند و در اتش ان همیشه معذب خواهند بود.
 قوم بنی اسرائیل هبوط کردند ایه 40 سوره بقره: یا بنی اسرائیل اذکرو نعمتی التی انعمت علیکم .بیاد ارید نعمتهائی که خدا بهتون عطا کرده بود ؛ واوفو ا بهدی اوف بعهدکم ، و وفا کنید بعهد من تا بعهد شما وفا کنم ، وایای فارهبون ، و از شکستن پیمان من برحذر باشید. 
 سوال ؟ اوفو بعهدی چیست ؟  همین ایه 38 سوره بقره من کسانی را که به عنوان هدا یت کننده فرستادم تبعیت کنید اگر شما انجام بدهید چه اتفاقی رخ میدهد ؟ خداوند هم بعهدش وفا میکند و شما را میبرد به جائی که از ان هبوط کردید شما را به بالا میبرد . در سوره احذاب ایه 72 میفرماید انا عرضنا الامانه علی السموات والارض ما عرضه کردیم امانت را به اسمانها و زمین و کوههای عالم اما انها سر باز زدند تنها انسان انرا پذیرفت بدرستیکه انسان ظلوم و جهول است. این امانت چیست ؟ در ایات قبل اگر توجه داشته باشید( 35 سوره بقره ) به شجره نزیک نشوید که اگر نزدیک شوید از ظالمین قرار میگیری میتونه یکی از فلسفه های امانت  همون تکلیف باشد که خداوند به انسان امر میکند که اینکار را بکن و اینکار را نکن که اگر انسان این کار را انجام نده از ظالمین خواهد بود مصداق دیگر این ایه 38 سوره بقره فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون به انسان امانت را سپردیم چی رو سپردیم ؟ تبعیت از امامت و ولایت اهل بیت و اولیا ولی همه سر باززدند ولی انسان این امانت را فی نفسه پذیرفت چرا قبول کرد؟ برای اینکه قبلش بخودش ظلم کرده بود و به ان شجره نزدیک شده بود و جهل ورزیده بود نسبت به این کلام الهی جاهل شده بود چون ظلم کرده بود و بخودش جهل ورزیده بود و میبایست هبوط میکرد بنابراین این امانت را پذیرفت وحالا خدا را شکر میکنیم که شجره راخوردند دست پدر و مادرمون (حضرت ادم وحوا )  درد نکنه از اینکه خوردن و باعث شدن ما نعمت ولایت نصیبمون بشه ایه 38 سوره بقره قل نحبطوا در اینجا به خود حضرت ادم هم برمیگرده و باید بزمین هبوط کند . خدا حضرات 14 معصوم را در جایگاه خیلی بزرگی افریده و انها خلفای حقیقی اسمانی و زمینی خداوند هستند وقتی خداوند متعال میفرماید انی جاعل فی الارض خلیفه پس خداوند در اسمان خلیفه دارد و میخواهد بر روی زمین خلیفه ایجاد کند بخدا گفتند ما تو را تسبیح و تقدیس میکنیم اما کسانی که میرن بر روی زمین جایگاه جرم و فساد ایجاد میکنند خدا فرمود شما اگاه نیستید شما جامع نگاه نمیکنید و فرشتگان از این عدم دانش خودشون پناه بردند به خداوندعزوجل .