انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :سه شخصیت عصر ظهور(حسنى و شيصبانى و عوف سلمى)
نویسنده :محمدELE




000000;">در تعدادى از روايات سخن از حسنى به ميان آمده است كه اشاره دارد، وى حركتى را در عراق آغاز مى نمايد اما اين روايات نياز به دقت بيشتر دارد چرا كه اين احاديث نام سه نفر، 008000;">حسنى مدينه 000000;">، حسنى مكه و800080;"> حسنى عراق000000;"> را بيان مى كند، همچنين 0099ff;">حسينى خراسانى000000;"> كه در منابع حديث اهل سنت و برخى منابع خبرى شيعه ((0099ff;">حسنى000000;"> )) ناميده شده است و هم 0033ff;">اوست كه در سال ظهور حضرت مهدى عليه السلام با سپاهيانش وارد عراق مى گردد000000;"> بنابراين006400;"> احتمال دارد مراد از روايات مربوط به جنبش حسنى در عراق ، همين قيام و حركتش باشد000000;"> و احتمال اينكه حسنى ديگرى قبل از او باشد نيز وجود دارد.
اما شيصبانى ، در مورد اين شخص روايتى از كتاب غيبت نعمانى كه از منابع درجه اول حديث مى باشد از جابربن يزيد جعفى نقل شده است كه گفت : از امام باقر عليه السلام در مورد سفيانى سؤ ال كردم حضرت فرمود:
((
800080;">دسترسى به سفيانى پيدا نمى كنيد تا اينكه قبل از او شيصبانى در سرزمين عراق مانند آبى كه از زمين بجوشد، ناگهان ظاهر مى شود و خروج مى نمايد000000;">، 008080;">او نمايندگان شما را بقتل مى رساند و بعد از ماجرا در انتظار سفيانى باشيد 008000;">كه حضرت قائم نيز خروج مى كند000000;">)) (218)

گر چه من روايت ديگرى را پيرامون وى نيافتم اما همين روايت داراى چند نكته درباره اين شخص مى باشد از آن جمله :

008080;">الف000000;"> او به شيصبانى توصيف شده است كه نسبت به شيصبان دارد و آن صفتى كه امامان عليه السلام از آن تعبير به طاغوتها و اشرار مى نمايند، بگونه اى كه در شرح قاموس زبيرى آمده است ، شيصبان در اصل نام ابليس ‍ و مورچه نر مى باشد.
008080;">ب000000;"> اينكه او 2f4f4f;">قبل از سفيانى خروج مى كند000000;">، از روايت چنين برداشت مى شود كهdaa520;"> بين او و سفيانى فاصله چندانى نيست 000000;">و يا اينكه بلافاصله بعد از او سفيانى خروج خواهد كرد، بدليل مفاد كلام امام باقر عليه السلام كه فرمود: ((بعد از او منتظر سفيانى باشيد))
008080;">ج000000;"> 000080;">محل خروج وى عراق000000;"> است كه به آن زمين كوفان نيز گفته مى شود و يا اينكه در خود شهر كوفه است به هر حال خروج و يا800080;"> انقلاب و يا حكومت او ناگهانى و غير منتظره است 000000;">((مانند آب كه از زمين مى جوشد)) او 800080;">انسانى است طغيانگر و خونريز كه مؤ منان را به قتل مى رساند000000;"> و ظاهرا معناى جمله ((و نمايندگان شما را مى كشد)) در كلام امام باقر عليه السلام اين است كه مؤمنين عالى رتبه اى را كه معمولا پيشاپيش و در صدر هيئت نمايندگى حضور دارند بشهادت مى رساند. چه اينكه گفته مى شود و فد قبيله نمايندگان قبيله و يا و فد مدينه - نمايندگان شهر بمعانى صاحبان جاه و مقام و شخصيتهاى آنان است البته 696969;">احتمال هم دارد معنا اين گونه باشد كه هيئتهايى را كه قصد زيارت بيت الله الحرام و امثال آن را دارند، به قتل مى رساند000000;">.
ما در حركت و جنبش سفيانى و لشكركشى وى به عراق ترجيح داديم ، كه حاكميت شيصبانى در عراق پيش از خروج سفيانى و بعد از برقرارى حكومت مهيا گران مقدمات ظهور و پيروانشان خواهد بود البته
6699cc;"> از ديدگاه برخى چنين شخصى با اين اوصاف بر صدام حاكم عراق انطباق دارد000000;">. چون همه اين صفات در او وجود دارد، بنابراين0000cd;"> اگر سفيانى بعد از او در شام خروج نمايد مى توان ادعا كرد كه صدام همان شيصبانى عراق است000000;"> كه در روايت وارد شده است .
اما عوف سلمى در مورد اين شخص نيز روايتى در كتاب غيبت طوسى كه آن هم از منابع درجه اول حديث بشمار مى رود وارد شده است . حذلم بن بشير از امام زين العابدين عليه السلام نقل كرده كه گفت :
((به على بن الحسين عليه السلام عرض كردم ، كيفيت خروج حضرت مهدى عليه السلام را برايم توصيف نموده و دلائل و نشانه هاى ظهورش را به من بشناسان حضرت فرمود:
ff8c00;">قبل از ظهور او مردى بنام عوف سلمى در سرزمين جزيره خروج مى نمايد000000;"> كه 336666;">جايگاه او تكريت و محل قتل وى مسجد دمشق مى باشد000000;"> و 0000cd;">بعد از آن شعيب بن صالح از سمرقند خروج مى كند 000000;">و696969;"> آنگاه سفيانى ملعون كه از ذريه عتبه پسر ابوسفيان است از منطقه وادى يا بس (بيابان خشك ) خروج مى نمايد 000000;">كه 008000;">در هنگام خروج او حضرت مهدى عليه السلام مخفى است و پس از آن خروج مى نمايد000000;">)) (219)
البته پيرامون اين شخص (عوف ) روايت ديگرى را نيافتم .
اما آنچه كه در متن همين روايت درباره
0000cd;">شعيب بن صالح 000000;">آمده كه وى اهل سمرقند است مخالف با مطالبى است كه در مصادر روايتى شيعه مشهور است كه او از اهالى رى مى باشد، مگر اينكه بگوئيم وى اصالتا اهل سمرقند است و همچنين كيفيت 0000cd;">خروج ايشان قبل از سفيانى000000;"> را كه در جاى خودش ذكر نموديم .
ff0000;">ظاهرا 000000;">عوف سلمى عليه حكومت سوريه قيام مى كند نه عراق وb22222;"> مدت كوتاهى قبل از سفيانى000000;"> بسر مى برد. امام جزيره كه مركز جنبش و قيام اوست 800080;">نام منطقه اى است در مرز عراق و سوريه 000000;">و هرگاه لفظ جزيره بدون اضافه ذكر شود همين معنا از آن استفاده مى شود آنگونه كه در كتب تاريخ و حديث نيز چنين آمده است البته اين جزيره به نام جزيره ربيعه و جزيره ديار بكر نيز ناميده مى شود بنابراين از لفظ جزيره نمى توان جزيرة العرب و يا جزيره ديگرى را لحاظ نمود مگر در صورت اضافه شدن اين كلمه و ظاهرا معناى جمله ((و008080;"> جايگاه وى تكريت است 000000;">)) اين است كه جايگاه او قبل از قيام و حركتش و همچنين بعد از شكست او و فرارش شهر تكريت خواهد بود كه امروزه يكى از شهرهاى معروف عراق است و آنچه كه اين مطلب را تاييد مى كند اين است كه تكريت نزديك منطقه حركت او يعنى جزيره واقع شده است . و عبارات ديگرى كه در برخى از نسخه ها ((جايگاه وى بكريت و يا بكويت )) آمده است در اثر اشتباه نسخه هاست كه بجاى تكريت نقل شده است و مؤيد اين معنى اين است كه در بحار و غيبت طوسى فقط تكريت آمده است روايت اشاره به اين معنا دارد كه او008080;"> عوف سلمى در مسجد دمشق كشته مى شود 000000;">يعنى در آنجا بوسيله ترور بقتل مى رسد و006666;"> يا اينكه در آن محل دستگير و كشته مى شود000000;"> بنابراين قضيه خروج او از جمله حوادث و پيشامدهاى سرزمين شام است كه با حوادث عراق نيز بى ارتباط نيست .

b22222;">منبع 000000;">:d3d3d3;"> كتاب عصر ظهور