انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » بخش دانلود » فیلم و کلیپ » نمایش پست: سخنرانی تكان دهنده درباره زنان + سخن علی (ع) درباره زن


نمایش موضوع به شکل عادی
اطلاعات نویسنده
سخنرانی تكان دهنده درباره زنان + سخن علی (ع) درباره زن
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۰۰ قبل از ظهر [#2]
بانو
شماره عضویت : 1310
حالت :
ارسال ها : 3265
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 431
دعوت شدگان : 2
اعتبار کاربر : 74079
پسند ها : 5100
حالت من :  Sepasgozar.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (2).gif
تشکر شده : 6163



این خطبه پس از فراغت از جنگ جمل بیان شده، جنگ جمل فاجعه اى بود كه به رهبرى عایشه به راه

افتاد و هزاران نفر از مسلمانان در آن كشته شدند.


طبرى تعداد قربانیان این جنگ را حداقل 10 هزار نفر كشته در اطراف شترى كه به عنوان نشان و علامت

جبهه عایشه بود ذكر نموده است( تاریخ طبرى، ج 6 ص 2472) خطابات موجود در این خطبه در حقیقت

موشكافى یكى از زمینه هاى روانى، شخصى و شخصیتى فاجعه جمل و به گفته یكى از مفسّرین و

مورخین مشهور اهل تسنّن، تعریضى به رفتار عایشه مى باشد. «هذا كلّه رمز الى عیاشه»، (ابن ابى

الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 214).


«ظاهر این خطبه و كلمه «نواقص» مخالف آیات قرآن كریم و عقاید و فلسفه اسلامى است، اگر بگوییم

كه (خدا نیمى از انسان ها «زنان» را ناقص آفرید) تنها راه جمع آن است كه در واژه «نواقص» تصرف

كنیم و معناى آن را «تفاوت» و «اختلاف» بدانیم كه در لغت و واژه هاى قرآن نیز به جاى یكدیگر استعمال

شده اند، آن گاه تضاد ظاهرى این خطبه با قرآن كریم و مبانى اعتقادى برطرف مى شود، كلمه «نواقص»

در این جا یعنى تفاوت و تفاوت در آیه ۳ ملك «ماترى من تفاوت» یعنى نقص و كاستى، امام مى خواهد

بفرماید كه زن و مرد هر كدام روحیات و صفات مخصوص به خود را دارند و جایگاه هر كدام باید حفظ گردد.

پس عایشه را كه یك زن است سوار بر شتر، فرمانده خود قرار ندهید كه شورش بصره را به پا كند و آن

همه خون مسلمانان را بر زمین ریزد.»(تفسیر خطبه 80 از نگاه محمد دشتی(مترجم نهج البلاغه)).


بررسی قسمت نواقص العقول کلام علی (ع):

با صرف نظر از اینكه این حدیث ناضر به جنگ جمل و نقش تحریك آمیز عایشه است، و با صرف نظر از اینكه

آیا تفاوت حجم مخ و مخچه زن و مرد بیانگر تفاوت كمّى و كیفى عقل زن و مرد باشد، این حقیقت قابل

انكار نیست كه به كارگیرى و بهره گیرى زن و مرد از عقل و عاطفه متفاوت است تعقل زنان و بهره گیرى

آنان از دریافت هاى عقلى نسبت به مردان كمتراست، همان طور كه عاطفه و احساسات مردان نسبت به

زنان كمتر است،


و این شاهكار خلقت است كه زنان داراى عاطفه و احساسا بیشتر باشند تا مادرى مهربان براى فرزندان

باشند و بتوانند نقش تربیتى خود را به درستى ایفا كنند. تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام تحقیر كننده زن و

برترى ارزشى مرد بر زن نیست؛ بلكه هشدار به كسانى است كه در هر مسئله اى انتظار حركتى

مردگونه از زنان دارند. حضرت علی (ع) در وصیت به امام حسن(ع) می فرماید:


وَ لاتُمَلِّكِ الْمَرْاَةَ مِنْ اَمْرِها ما جاوَزَ نَفْسَها، فَاِنَّ الْمَرْاَةَ رَیْحانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمانَة. 

امورى كه درخور توان زنان نیست به دستشان مسپار، زیرا زن گل(ریحانه)است نه قهرمان.

و اما عدم تساوی شهادت مرد و زن در کلام حضرت امیر(ع) با نظر به محدودیت طبیعی ارتباطات زن با

حوادث و رویدادهای بسیار گوناگون است که مرد در آنها غوطه ور است و توانائی دقت و بررسی عوامل و

مختصات و نتایج آنها را بیش از زن دارا میباشد و کنجکاوی مرد و نفوذ فکری او در ریشه های حوادث یک

امر طبیعی است که درنتیجه قرار گرفتن مرد در امواج گوناگون و تلاطم های متنوع زندگی بوجود می اید.


لذا اگر مردی را فرض کنیم که از قرار گرفتن در امواج و خطوط پرپیچ و خم حوادث زندگی برکنار بوده باشد

و این کنار بودن ، ارتباطات عادی وی را با جهان عینی و زندگی محدود نماید. بدون تردید شهادت او هم

درباره اموری که معمولا از آنها برکنار است، دچار اشکال میگردد.


به همین جهت است که شهادت زنها در موارد زیادی حتی بدون تعدد مساوی شهادت مردها میباشد و آن

موارد عبارتند از موضوعاتی که لایعلم الا من قبلها (دانسته نمیشوند مگر از طرف خود زنها).


مانند شهادت زن به اینکه در روزهای قاعدگی است یا در روزهای پاکی و اینکه بچه ای که در شکم او

است مربوط به کدام مرد است و غیر ذلک.


تفاوت در قضاوت زن و مرد :

از نظر یافته هاى علم روانشناسى، زنان و مردان در نوع هوش با هم متفاوت هستند. مردان، هوشیارى با

دید متمركز دارند و زنان هوشیارى با حواس و دید باز. همین مسأله در نوع قضاوت مرد و زن تأثیر مى

گذارد. مردان به طور معمول در صدور رأى تمام جوانب مخفى را مى بینند اما خانم ها به طور غالب به

اشدّ مجازات فكر مى كنند، زیرا همان گونه كه در ابراز محبت سریع هستند در اعمال خشم هم شدید

هستند(دکترمحمد مجد، استاد تمام دانشگاه تهران. روان شناسى زن و مرد، ص 101 و 97.)


و اما تعبیر «نواقص الایمان» در کلام حضرت امیر(ع):

اشاره به ترك عباداتى چون نماز و روزه در ایام عادت ماهیانه زنان است كه در چنین ایامى به حكم الهى

ترك عبادت مى كند. البته این بدان معنا نیست كه زنان چون عادت مى شوند و از عبادت محرومند پس

قرب و منزلت آنان نزد خداوند كمتر از مردان است؛ زیرا قرآن از زنانى نام مى برد كه ضمن داشتن عادت

زنانه و نیز ایمان به خدا، قرب و منزلت خاصى نزد خدا داشته اند مثلاً قرآن از زبان آسیه مى گوید «رَبِّ ابْنِ

لِی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ»؛ (تحریم (66)، آیه 11.)


تعبیر «نواقص الحظوظ»در کلام حضرت امیر(ع) :

بیان یك مسئله حقوقى است و با كاوش دقیق روشن مى شود كه اگر سهم و بهره مالى زن در برخى

اَشكال آن كمتر از مرد است، كاستى آن به شكل دیگرى جبران شده است. لذا این سخن نیز چون

فرازهاى یاد شده، بیانگر ناهمانندى (Dissimilarity)و تفاوت هاى شكلى(
Formal) است، نه عدم تساوى .

(unequally) 


توجه به ساختار كلّى اقتصادى خانواده نشان مى دهد كه اسلام بار مالى خانواده را تماماً بر عهده مرد

نهاده و تأمین نیازهاى اقتصادى زن را اعمّ از تهیه مسكن، خوراك و پوشاك وظیفه مرد دانسته است

(طلاق (65)، آیات 6 و 7)


هم چنین حقوق دیگرى براى زن مانند مهریه قرار داده است. بنابراین اگر زن نصف مرد ارث مى برد، مى

تواند همه آن را براى خود محفوظ بدارد و هرگونه دوست دارد خرج یا ذخیره نماید و مرد كوچك ترین حقّى

بر دارایى زن ندارد؛ لیكن مرد باید نیازهاى زن را تأمین كند و بخش عظیمى از آنچه را كه به عنوان سهم

الارث یا شكل هاى دیگر به دست مى آورد باید براى زن خرج نماید. افزون بر آن در مواردى نیز ارث زن

مساوى با مرد است؛ مثلاً پدر و مادر میّت در صورتى كه میّت داراى فرزند باشد هر كدام «یك ششم» ارث

مى برند. هم چنین برادر و خواهر مادرى میّت ارث مساوى دارند. از مجموع قواعد حقوقى یاد شده مى

توان نتیجه گرفت كه بهره اقتصادى زن در این زمینه اگر بیشتر از مرد نباشد، كمتر نیست و سخن

امیرمؤمنان علیه السلام ناظر به بخش خاصى از احكام حقوقى است.


در مجموع سهم ارث كمتر زن و دختر چه بسا به جهت كم رنگ كردن نقش زن در مسائل اقتصادى و جهت

دادن احساس نیاز او به همسر است تا زمینه شكل گیرى نظام خانواده و تحكیم آن بیش تر فراهم شود.


خلاصه مطلب آنکه:

1. نقص غیر از عیب است (مثلا انگشت كوچك نسبت به انگشت بزرگ تر ناقص است؛ اما معیوب نیست)

2. نقص نسبی است نه مطلق (عقل زن نسبت به مرد مراد است)

3. این مساله كلیت ندارد تا شامل تمام زنان شود.

4. كامل مطلق فقط خداست.

5. مراد عقل عبادی زن نیست (با نگاهی گذرا به آیات و روایات قرآن در می یابیم كه زنان در معنویت پا به

پای مردان می آیند ).



ویرایش ارسال توسط : بانوی آفتاب
در تاریخ : پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ ۰۱:۲۶ بعد از ظهر

گزارش پست !






انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 10:03 بعداز ظهر