انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :چه باید کرد تا از غیبت که بدتر از زنا شمرده شده پرهیز کرد ؟؟
نویسنده :با خدا باش 1


اساساً چرا انسان دچار معصیت مى شود و چه باید كرد تا از غیبت كه در روایات از زنا بدتر شمرده شده پرهیز كرد؟
پاسخ:
عصمت كه در انبیاء است دنبال باور است ، باورش وقتى آمد ممكن نیست تخلّف كند، شما اگر باورتان آمد كه یك آدمى شمشیرش را كشیده است اگر كلمه اى برخلاف او بگوئید گردن شما را مى زند نسبت به او معصوم مى شوید، یعنى دیگر امكان ندارد (خلافى ) از شما صادر بشود، براى اینكه شما خودتان را مى خواهید.(1)
اگر كسى باورش بیاید كه غیبت ((ادام كلاب النار)) است . كسى كه غیبت بكند كلب هاى آتش (جهنّم ) او را مى بلعند، غیبت نمى كند، نه بلعیدنى كه معدوم بشود و تمام بشود، بلعیدنى كه هست (و معدوم نمى شود) آدم . اینكه ما خداى نخواسته یك وقت غیبت مى كنیم ، براى این است كه باورمان نیامده است آنجا (قیامت ) را، آدمى كه باورش بیاید كه تمام كارهائى كه در اینجا انجام مى دهد یك صورتى در آن عالم دارد، اگر خوب است صورت خوب و اگر بد است صورت بدو (بداند كه ) حساب در كار است ، و هر كارى حساب دارد. حالا تفصیل قضیّه را (هم نداند) اگر چنانچه غیبت بكند در آنجا محاسبه است ، جهنّم است ، اگر اذیت كند مؤ منین را در جهنّم است و اگر خیرات و مبرّات داشته باشد در بهشت است (خلاف این باور عمل نمى كند) كسى كه باورش آمده باشد، نه اینكه (فقط) كتاب خوانده باشد و عقلش ادراك كرده باشد، بین ادراك عقلى و باور نفسانى و قلبى ((این قلب را نمى گویم )) خیلى فاصله است ، بسیارى وقتها انسان یك چیزى را عقلاً ادراك مى كند لیكن چون باورش نیامده تبعیّت نمى كند، آن وقتى كه باورش بیاید تبعیّت مى كند.(2)
طبق بعضى آیات به تفسیر برخى از روایات (3) اعمال انسان به رسول خداصلّى اللّه علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السّلام رضه مى شود و از نظر مبارك آنان مى گذرد. وقتى كه آن حضرت به اعمال شما نظر كنند و ببینند كه از خطا و گناه انباشته است چقدر ناراحت و متاءثر مى گردند؟ نخواهید كه رسول خدا ناراحت و متاءثر شوند، راضى نشوید كه قلب مبارك آن حضرت شكسته و محزون گردد، وقتى آن حضرت مشاهده كند كه صفحه اعمال شما مملو از غیبت و تهمت و بدگویى نسبت به مسلمانان مى باشد و تمام توجه شما هم به دنیا و مادیت است و قلوب شما از بغض ، حسد، كینه ، و بدبینى به یكدیگر، لبریز شده ممكن است در حضور خداى تبارك و تعالى و ملائكة اللّه خجل گردد كه امت و پیروان او نسبت به نعم الهى ناسپاس ‍ بوده و اینگونه افسار گسیخته و بى پروا به امانات خداوند تبارك و تعالى خیانت مى كنند.
فردى كه به انسان مربوط است (اگر چه نوكر انسان باشد) اگر خلافى مرتكب شد، مایه خجلت انسان مى گردد، شما مربوط به رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله هستید، شما با ورود به حوزه هاى علمیه خود را به فقه اسلام ، رسول اكرم و قرآن كریم مرتبط ساخته اید. اگر عمل زشتى مرتكب شدید به آن حضرت برمى خورد، بر ایشان گران مى آید ممكن است خداى نخواسته شما را نفرین كند. راضى نشوید كه رسول خداصلّى اللّه علیه و آله و ائمه اطهارعلیهم السّلام نگران و محزون گردند