انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :سلسله مباحث مهدويت جلسه ششم (يك روايت صحيح براي پاسخ به تمام شبهات مهدوي)
نویسنده :عالمانه


جلسه ششم

خوب بزرگواران شيوه ارائه جلسات و روش برگزاري مباحث ديگه

فكر كنم براي همه روشن شده ما در ابتدا سوالي مطرح ميكنيم و سپس بحث را شروع
ميكنيم كه پاسخ به اون سوال هم در مبحث همان شب قرار داره اما سوال امشب و اين جلسه
روايتي مشهور و متواتر در كتب فريقين واردشده با اين معنا
كه هركس بميرد در حالي كه امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلي مرده سوال ما اين است
كه منظور رسول اكرم ص از مرگ جاهلي چه بوده ؟
بفرماييد و همكاري كنيد هر چه به نظر مباركتون ميرسه بفرماييد
 
همانگونه كه مستحضر هستيد سلسله مباحث مهدويت را با ياري خدا
و ائمه اطهار ع و عنايت خاصه حضرت بقيه الله العظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا
پيش برديم و در اين جلسه هدف داريم به شرح يك حديث از رسول مكرم اسلام ص
بپردازيم با وجود اينكه من فكر ميكنم اين جلسه بسيار مهم است
و مبحث اين جلسه را بايد به طور دقيق و توجه ويژه در نظر بگيريد لذا
خواهشي كه از تمام شما بزرگواران دارم اينكه با دقت فراوان اين جلسه را دنبال كنيد و توجه داشته
باشيد كه اين جلسه را اگر شما با دقت  و توجه مناسبي دنبال كنيد يك
نور عظيم مهدوي را در دل شما روشن ميسازد  و همه ما را مصون و دل ما را بيمه مهدوي ميكند
همچنين اين روايت كه شرح روايت را هم خدمت شما عرض ميكنم
توصيه حقير اين است ان را حفظ داشته باشيد چرا كه شما با داشتن اين روايت
ميتوانيد با تمام افرادي كه نسبت به مهدويت شبهه دارند  وارد مناقشه و مناظره شويد
و اين يك روايت كافي است تا شما بر تمام شبهات و جود امام زمان مقابله كنيد و پاسخگو باشيد
از مديريت محترم روم هم خواهش دارم اگر مقدور بود اين جلسه را در ساعات ديگري
هم تكرار كنند اما روايت چيست
من مات ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية
خيلي روايت ساده و چند كلمه اي است خواهش دارم كه روايت را حفظ كنيد
كه حفظ اين روايت براي مهدويون لازم و حتي به نظر من واجب است
حالا روايت چه ميگويد
هر كس بميرد و ام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهليت  مرده است
يعني چي ؟ يعني اينكه هر شخصي هر فردي از دنيا برود و بميرد
در حالي كه نداند امام زمانش چه كسي است همانند افرادي مرده كه در جهل و دوران
جاهليت مرده اند يعني در شرك و كفر
حال سوال ما از تمام افرادي كه منكر وجود امام زمان ميشوند يا شبهه افكني ميكنند
اين است كه ايا شما كلام پيامبر  مكرم اسلام ص كه به فرموده الله متعال
تمام سخنان پيامبر وحي است و در او هوا وهوس  نيست كه در
سوره مباركه نجم ايات 3-4 امده است و ما ينطق عن الهوي ان هو الا وحي يوحي
را قبول داريد يا نه ؟
اگر قبول نداريد خوب از دايره اسلام خارج هستيد اما اگر قبول داريد
و طبق ايه 3-4 سوره مباركه نجم تمام سخنان پيامبر مطابق با وحي است
و در ايشان هوا و هوس نيست لذا كلام پيامبر ص
هم سنت است وهم منتسب به كلام الله در نتيجه شما كه شبهه داريد
زير سوال ميبريد جواب دهيد طبق اين كلام نبي مكرم ص كه هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناسد
به مرگ جاهليت مرده خوب امام زمان شما چه كسي است ؟
اعتقاد شيعه همواره اين بوده است كه زمين از حجت خدا خالي نيست
و اين هم متناسب با عدالت الهي است و هم منطبق بر عقل و تدبير
و اعتقاد به امام زمان يعني حضرت ولي عصر عج هم موافق اين موضوع است و هم
موكد حديث شريف و متواتر رسول الله ص كه در پايان بحث اسناد ايت روايت را
از كتب شيعه و اهل سنت خدمت شما عرض ميكنم
قبل از اينكه اسناد را عرض كنم نمايل دارم يك داستان  مشهور تاريخي را هم مختصر عرض كنم
كه بي ربط به حديث و روايت مورد بحث ما نيست
عبدالله ابن عمر فرزند خليفه دوم يعني جناب عمر ابن خطاب بود
ايشان در زمان خود داراي نفوذ خاصي بود و افرادي هم گرداين شخص جمع بودند
او به نقل از بسياري از منابع تاريخي با اميرمومنان امام المتقين  يعسوب الدين  حضرت علي ع بيعت نكرد
و همچنين در زمان كه امام حسن ع به شهادت رسيد و سيد الشهدا امام حسين ع امام شد
با امام ع هم بيعت نكرد چون ميگفت براي من روشن نيست كه حق با چه كسي است لذا
نه با يزيد و نه با امام حسين ع بيعت نميكنم
چه بسا كه در برخي از منابع امده كه با يزيد بيعت كرده است اما به هر حال
موضوع مد نظر ما چيز ديگر است
اين شخص كه در اواخر عمر كور شده بود و در دوران حجاج ابن يوسف
زندگي ميكرد شبي كه ظاهرا حجاج براي جنگ امده بود و در خيمه خود خواب بود
به خيمه حجاج رفت و نگهبانان علت را جويا شدند
گفت امده ام تا با حجاج بيعت كنم نگهبانان به حجاج خبر دادند كه فلاني امده تا با شما بيعت كند
حجاج گفت بگو بره فردا صبح بياد
نگهبان گفت برو فردا صبح بيا حجاج در حال استراحت است
عبدالله ابن عمر پاسخي داد كه موضوع مد نظر ما است ايشان چنين گفت
كه من از پيامبر شنيدم كه هر كس از دنيا برود در حالي كه امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهليت
مرده لذا من ميترسم امشب بميرم در حالي كه با حجاج بيعت نكردم لذا به حجاج خبر دادند حجاج گفت
وارد بشه و پاي خود را از زير رو انداز داد بيرون و به عبدالله ابن عمر گفت
دستت را به پاي من بزن تا بيعت كنيم و او هم چنين كرد
سروران كسي كه با دست يدالله ي علي ع و حسين ع بيعت نكرد با
پاي حجاج ابن يوسف اين جنايت كار تاريخ بيعت كرد
نكته اينكه اول حديث صحيح است دوم ولايت مدار باشيد
سوم ولي شناس باشيد چهارم امام زمان خود را بشناسيد و همواره در بيعت امام زمان خود باشيد
اين داستان در شرح نهج‏البلاغه، ج 13، ص 242؛ قاموس الرجال، ج 6، ص 541
امده است همچنين روايت من مات كه در ابتداي بحث ارائه شد در كتابهاي زير امده است
كتب شيعه عبارتند از  كمال الدين و تمام النعمه شيخ صدوق ص 409-410
كفايه الاثر قمي ص296 –وسائل الشيعه حرعاملي ج 16 ص246 –مستدرك الوسائل ميرزاي نوري ج18ص187
و منابع بسيار ديگري هم هست كه فاكتور ميگيريم همانگونه كه عرض شد اين روايت در
 كتب برادران اهل سنت هم وارد شده كه چند نمونه را عرض ميكنم
مَنْ مات وليس في عنقه بيعة مات ميتة جاهلية
هر كس بميرد و بر گردن او بيعت با امامي نباشد ، به مرگ جاهلي مرده است
صحيح مسلم ج3ص1478 –سنن كبري بيهقي ج8 ص156- مجمع الزوايد ج5 ص 218
مَنْ مات بغير إمام مات ميتة جاهلية
هر كس بدون امام بميرد ، به مرگ جاهلي  مرده است
مسند احمد حنبل ج 4 ص69- مجمع الزوائد هيثمي ج5 ص 218- الاحسان بترتيب صحيح ابن حبان ج7 ص 49
مَنْ مات وليستْ عليه طاعة مات ميتة جاهلية
هر كس بميرد و اطاعت از امامي بر گردن او واجب نباشد ، به مرگ جاهلي مرده است
مجمع ازوائد هيثمي ج5 ص 224 و كتاب السنه ج2 ص 489
جالب اينكه در مورد اين روايت الباني كه از علماي بزرگ برادران اهل سنت است و از ايشان
با نام امام الباني ياد ميشود پس از نقل حديث ميگويد
اسناده حسن و رجاله ثقات يعني اسناد حديث خوب است و راويان حديث از افراد مورد وثوق
مورد بعد اينكه من ديدم برخي از يرادران اهل سنت ادعا كرده بودند كه در اين
احاديث لفظ امام است نه امام زمان و گفته بودند ايا در كتب ما اين روايت با لفظ امام زمان هم امده
كه بنده عرض ميكنم اول اينكه چه لفظ امام باشد يا امام زمان فرقي نميكند چرا كه موضوعيت قضيه
اين است كه روايت متعلق به تمام دوران و هر زمان است لذا
لفظ امام هم اگر باشد چون روايت متعلق و منتسب به تمام زمانها است در نتيجه
ميشود همان امام زمان مانند اين است كه من بگويم انسان بايد  صادق باشد
يا اينكه بگويم انسان در هر زمان بايد صادق باشد تفاوتي ندارد لفظ زمان باشد يا نباشد
اما شكر خدا بايد عرض كنم براي اينكه حق روشن شود در كتب  خود برادران اهل سنت
هم با لفظ امام زمان امده كه در کتاب شرح المقاصد تفتازاني نقل شده است
و قوله صلى اللّه عليه و سلّم من مات و لم يعرف إمام‏ زمانه‏ مات ميتة جاهلية شرح المقاصد ، سعد الدين تفتازانى‏،  ج‏5    239   المبحث الأول نصب الامام  ص  235
واسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم