انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :سلسله مباحث مهدويت جلسه نهم علائم ظهور (دجال،سفياني،يماني)
نویسنده :عالمانه


سلام علیکم جمیعاُورحمه الله
اعوذبالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوب الیه و نعوذبالله من شرورانفسنا من
 سیئات اعمالنا ،ثم صلوه و سلام علی حبیبه و طبیبه و حافظ سره و مبلغ رسالاته العبد المعید،
 و رسول المسدد ،المصطفی الامجد ،المحمود الاحمد، ابی القاسم محمد(ص) و علی اهل بیت طیبین الطاهرین
 لاسیما بقیه الله فی الارضین روحی وارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه
 ولعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین

در ادامه مباحث مهدويت كه تا حالا  8 جلسه خدمت شما بوديم و اين جلسه 9 از اين مباحث هست
در  موضوعات مختلفي  بحث كرديم در اين جلسه در موضوع علائم ظهور حضرت بقيه الله اعظم عج
و همچنين  دجال ، سفياني ، يماني البته به صورت
مختصر در خدمت شما هستم  و اگر بخواهيم قطرهاي از اين درياي عظيم را بيان كنيم
بدون شك حق مطلب ادا نميشود در اين مجال .
همانگونه كه مستحضر هستيد علائم ظهور حضرت حجه ابن الحسن عج روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا
به دو دسته علائم قطعيه و علائم ظهور مشهور است . علائم قطعيه علاماتي است كه
اگر ان علامت ها هويدا و مشخص شد امام عصر عج از پس پرده برون خواهند امد ان شاءالله
و علامتهاي ديگري هم براي ظهور حضرت قائم عج فرموده اند كه از علائم ظهور است اما
چون گستردگي دارد و شناخت ان براي هر كسي دشوار است ان را علائم قطعيه نگفتن
مانند هرج مرح ، و اينكه دنياي پر از فتنه ها ميشود (فتن اخرالزمان).
 لذا ما در ين جلسه در مورد علائم قطعي ظهور بحث داريم .
سه  مورد از اين علامتها قطعي ظهور كه اگر به وقوع پيوست نشان قطعي ظهور منجي عالم بشريت است
كه قبل از ظهور امام (ع)  خروج ميكنند
دجال ،  سفياني و يماني  ميباشد
البته برخي هم ديده شده كه ادعا كرده اند كه ممكن است اين ظهور ها با ظهور حضرت بقيه الله عج
فاصله داشته باشد كه ظاهرا اين نظر درست نيست چرا كه ما در روايت صحيح داريم
از معصوم ع  كه فرمودند اين علامت هاي قطعي مانند دانه هاي تسبيح به هم  نزديك و در پي هم هستند و
 ظهور حضرت بقيه الله هم يكي از اين دانه هاي تسبيح در نتيجه نشان از پياپي بودن دارد
لذا بايد چنين گفت كه هر گاه دجال ، سفياني و يماني خروج كردند امام عصر عج روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا هم
ان شاءالله خروج ميكنند در ادامه قصد دارم به شرح مختصري از
دجال ،سفياني ، يماني - بپردازم
1_دجال و سفياني
از نطر لغوي عرض كنم دجال به معني روكش كردن است يعني يك چيزي را روكش كنند
و چيز ديگر نشان دهند به معني منافق و يا تقلبي اما از نظر معناي كه ما در اين بخش قصد بحث داريم
او را شخصي ناميده اند (برخي هم مكتبي) كه در اخر الزمان خروج ميكند
مردم را ميفريبد و پيرواني پيدا ميكند
مباحث خروج دجال در اعتقادات يهود و نصارا هم به چشم ميخورد
و در كتب انها حتي انجيل نام دجال ذكر شده است
حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي فرمايد: «او چشم راست ندارد ،
 و چشم ديگرش در پيشاني اوست ، و مانند ستاره صبح مي درخشد،
 چيزي در چشم اوست که گويي آميخته به خون است.
 وي در يک قحطي سختي مي آيد ، و بر الاغ سفيدي سوار است»
در صحيح مسلم در کلام رسول خدا (ص) دجال چنين توصيف شده است:«او مردي چاق، سرخ روي ، با موي سر مجعد و اعور (چپ چشم) است ،چشمش همچون دانه  انگوري است که بر روي آب قرار گرفته باشد
در نتيجه درآستانه قيام حضرت مهدي  روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا افراد كذاب و دروغگو پرچم مخالفت با آن حضرت بلند مي كنند ،
 دو نفر از آنها كه از سرزمين شام و فلسطين بر مي خيزند ، دجال و سفياني مي باشند ،
 اين دو نفر در حقيقت دو طاغوت سركشي هستند كه با دار و دسته بسيار خود به عنوان ضد انقلاب ،
 شورش مي نمايند .
دجال که يك نفر طاغوت فريبكار و حليه گر است ، با ترفندهاي خود ، جمعيتي را به دور خود جمع مي كند
 و به مخالفت بر مي خيزد ، بعيد نيست كه او يكي از طاغوتهاي صهيونيست باشد.
 (من قريه تعرف با ليهوديه (بحارالانوار ، ج52 ص194)
امیرمومنان علي (ع) در ضمن خطبه اي فرمود : حضرت مهدي با يارانش از مكه به بيت المقدس مي آيند و
 با دجال و ارتش او مي جنگند ، و آنها را تار و مار مي كنند و خود دجال نيز به هلاكت مي رسد .
و مطابق روايتي ، دجال را دستگير كرده و در محل كناسه كوفه به دار مي زند .
از روايات استفاده مي شود ، دجال مردي لوچ است ، و ادعاي پيامبري و خدايي از راه حلول مي كند و با جادو و شعبده و تصرف در چشمها ، مردم را به سوي خود جذب مي نمايد .
پيروان او بيشتر از اراذل و اوباش و طبقات آلوده از يهود و زنهاي ناپاك و فرزندان آنها مي باشند .
حضرت عيسي (ع) به كمك حضرت مهدي (ع) مي آيد ، و در كشتن دجال شركت مي كند ،
 و مردم و شهرها را از فتنه و آشوب او نجات مي دهد .
سفياني›› طاغوت ديگري که در چهره مقدس نماها ظاهر مي گردد ، از نسل عتبه بن ابوسفيان است ، چهره اش سرخ مايل به زرد مي باشد ، ذكرش به : « يارب يارب يارب » بلند است ، و آنقدر بي رحم و پليد است
 كه كنيزش را كه از او بچه دار شده زنده به گور مي نمايد
جنايات سفياني و گسترش آن جنايات در خونريزي فساد ، بسيار است .
پيامبر (ع) فرمود : سفياني از وادي يابس (اطراف دمشق) با سپاه خود ، وارد دمشق مي شود ،
 دو لشكر تشكيل مي دهد ، يكي را به سوي مشرق (كوفه و اطراف آن) مي فرستد ،
 و ديگري را به سوي مدينه حركت مي دهد ، لشگر اول در كوفه و بغداد ،
به كشتار و جنايات عظيم دست مي زنند .
لشكر دومش به سوي مدينه رهسپار مي گردد ، و سه شبانه روز در آنجا به قتل و غارت مي پردازد
 سپس براي جنگ با سپاه مهدي (ع) به سوي مكه حركت مي نمايد ،
 در مسير راه وقتي كه به سرزمين بيداء  مي رسد ، جبرئيل به فرمان خدا آن چنان به آن زمين
 ضربه مي زند ، كه همه آنها جز دو مرد ، در آن زمين فرو مي روند و نابود مي شوند. (بحارالانوار ، جلد 52 ، ص186)
سرانجام حضرت مهدي (ع) با سپاه خود از جانب كوفه به سوي سفياني كه در اطراف بيت المقدس ،
 موضع گرفته ، حركت مي كند ، و پس از گفتگو و مذاكرات ، سرانجام جنگ خونيني بين سپاه حضرت مهدي (ع) و سپاه سفياني ، رخ مي دهد ، و سپاهيان حضرت مهدي (ع) پيروز مي شوند ،
 و زمين از لوث وجود سفياني و پيروان پليدش ، پاك مي گردد .
و مطابق بعضي از روايات ، سفياني به دست ياران مهدي (ع) اسير و دستگير شده
 به فرمان حضرت مهدي (ع) گردنش را مي زنند و روي سنگي كه در محل ورود به بيت المقدس قرار دارد
اعدام و كشته مي شود.
يماني يا سيد يماني
در همين راستا ها در روايات صحيح پرده از قيام ديگري برداشته شده
به نام قيام سيد يماني  گه ايشان نيز به قولي از يمن قيام ميكند
و پرچم دادخواهي و پيروي و همايت از امام عصر عج را برافراشته كرده و قيام ايشان
در روايات و اخبار رسيده مورد تاييد پيامبر اكرم (ص) و ائمه (ع) قرار گرفته  است
و در اين باب از امام صادق (ع) وارد شده است كه
قبل از قيام قائم(ع) وقوع پنج علامت حتمي است: خروج يماني، سفياني، صيحة آسماني
 كشته شدن نفس زكيّه و فرو رفتن در بيدا (نام محلي ميان شهر مكه و مدينه)
شيخ طوسي، الغيبـة، ص267؛ كمال‌الدّين صدوق، ص649؛ ارشاد مفيد، ج2، ص279؛ طبرسي، إعلام الوري، ص426
در ادامة روايت پيشين، امام صادق(ع) مي‌فرمايند: «در ميان درفش‌ها ( پرچم‌ها)  هدايت‌گرتر از درفش يماني وجود ندارد، چون درفش حق است و شما را به سوي صاحبتان دعوت مي‌كند
بشارة الاسلام، ص 93 به نقل از: كتاب الغيبـة نعماني
در اين باب مطلب بسيار گسترده است و در يك يا چند جلسه نميشود
حق مطلب را ادا كرد اما بنده به صرن مختصر اشاره كردم در پايان لازم است عرض كنم كه
در مورد مباحث بالا كه مطرح شد اختلافاتي هم بين علما وجود دارد اما بنده سعي كردم
انچه نزديك تر است و جامعيت دارد  را خدمت شما ارائه كنم
همچنين لازم است براي علاقه مندان يا كساني كه مايل به تحقيق هستند عرض كنم كه
براي تحقيق در اين مسائل ميتوانيد به كتابهاي حضرت ايت الله نجم الدين طبسي كه
مجموع زحمات ايشان است و مباحث را دقيقا تحقيق نموده و جمع اوري كرده اند رجوع كنيد
در پايان از تمام شما بزرگواران كه تحمل و تامل فرموديد حقير را تشكر ميكنم
اللهم عجل لوليك الفرج والعافية والنصر وجعلنا من خير اعوانه وانصاره والمستشهدين بين يديه
اللهم صل علي محمد و ال محمد وعجل فرجهم الشريف
اللهم صل علي اميرالمومنين و اله الطاهرين
اللهم صلي على فاطمة الزهرا صديقه الشهيد وأبيها وبعلها وبنيها
ارزوي توفيق و سلامتي و كاميابي و سعادت اين دنيا وواخرت براي تمام شما بزرگواران و خانواده هاي مكرم شما
خداوند از تمام شما و مسلمانان عالم علي الخصوص شيعيان حيدر كرار علي مرتضي (ع) رفع حاجت بنمايد  ان شاءالله
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته