انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :در زمان عثمان...
نویسنده :امیرحسین



b22222;">در زمان b22222;">عثمانb22222;"> با نگرش به گسترش سرزمین مسلمانان تا b22222;">ایرانb22222;">، b22222;">شامb22222;"> و b22222;">مصرb22222;"> نیاز بود با شتاب متن واحدی از قرآن در تمام سرزمین‌های مسلمان منتشر شود. همچنین به چرایی فوت یا کشته‌شدن شماری از نگهداران و نویسندگان وحی بیم تفرقه در متن قرآن وجود داشت. از این رو، جانشین b22222;">عثمانb22222;"> با جمع‌آوری نسخه‌های گوناگون دست به یکسان‌سازی قرآن زد. وی انجمنی در برگیرنده «b22222;">زید بن ثابتb22222;">»، «b22222;">سعید بن عاصb22222;">»، «b22222;">عبدالله بن زبیرb22222;">» و «b22222;">عبدالرحمن بن حارثb22222;">» در بر گرفت. این گروه با همکاری دوازده تن از b22222;">قریشb22222;"> و b22222;">انصارb22222;"> کار تهیه نسخه پایانی را انجام دادند. آنها تمام نوشته‌های قرآن موجود را گرد آوردند و با تکیه بر شهادت شاهدان و نگهداران نسخه پایانی یا «b22222;">مصحفb22222;"> امام» را تهیه کردند، که سرشناس به b22222;">مصحف عثمانیb22222;"> است و به b22222;">خط کوفیb22222;"> ابتدایی بود. این کار در فاصله سال‌های ۲۴ تا ۳۰ ه. ق. انجام شد و از روی آن ۵ یا ۶ نسخه تهیه شد. دو نسخه در b22222;">مکهb22222;"> و b22222;">مدینهb22222;"> نگهداری شد و دیگر نسخه‌ها به همراه یک حافظ قرآن که نقش راهنمای درست خوانی را داشت، به b22222;">بصرهb22222;">، b22222;">کوفهb22222;">، b22222;">شامb22222;"> و b22222;">بحرینb22222;"> فرستاده شد.b22222;">[۴۴]b22222;"> عثمان برای دستیابی به «توحید نص» یا یگانگی متن قرآن دستور داد، تمام نوشته‌های موجود قرآن را با آب و سرکه جوشانده و محو کنند، تا ریشه کشمکش و اختلاف از میان برود. نسخه‌هایی که نابود شدند دربرگیرنده قرآن b22222;">عبدالله پسر مسعودb22222;"> -که گویا فاقد دو سوره b22222;">فلقb22222;"> و b22222;">ناسb22222;"> بوده‌است. - b22222;">ابی پسر کعبb22222;"> بودند و b22222;">قرآن علیb22222;"> نزد وی و فرزندانش باقی ماند و گرچه وی در گردآوری قرآن آشکارا حضور نداشت، در هیچ جا و در زمان خلافت درستی متن گردآوری شده را رد نکرده‌است.b22222;">[b22222;">نیازمند منبعb22222;">]b22222;"> صاحب‌نظران مسلمان بر این باورند این نسخه‌ها عموماً از دید لغوی، املایی و شمار سوره‌ها تفاوت جزئی داشته‌اند. ولی به هر روی عموم مسلمانان حتی b22222;">خاندان علیb22222;"> و دیگر مخالفان خلافت، بر درستی b22222;">نسخه عثمانb22222;"> در درازای تاریخ پافشاری کرده‌اند. b22222;">[۴۵]




b22222;">نظر نامی گردآوری درباره گردآوری قرآن همین است که ذکر شده ولی پژوهشگران متاخر نظر بر گردآوری قرآن در همان زمان محمد پیامبر دارند و روایات و نقل‌های مربوط به گردآوری قرآن پس از محمد را متناقض یا ناظر به اموری دیگر (مانند تکثیر مصحف یا یکتاپرستی مصاحف) می‌دانند.b22222;">[