انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :بدعت و مصادیق آن قسمت دوم
نویسنده :یاسر


  ابو بصير گويد به امام صادق عليه السلام عرض كردم مطالبى براى ما پيش مى‏آيد كه حكمش را از قرآن نمى‏فهميم و حديثى هم نداريم كه در آن نظر كنيم (مى‏توانيم به رأى و قياس عمل كنيم ؟) فرمود : نه ، زيرا اگر درست رفتى پاداش ندارى و اگر خطا كنى بر خدا دروغ بسته‏اى.
اصول كافى جلد 1 صفحه : 73 رواية : 11

ff0000;">» يكى از موارد بدعت ترك قرآن و سنت و اهل بيت (عليهم السلام)

    عَلِيّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ الْمُنْذِرِ عَنْ عُمَرَ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنّ اللّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لَمْ يَدَعْ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْأُمّةُ إِلّا أَنْزَلَهُ فِي كِتَابِهِ وَبَيّنَهُ لِرَسُولِهِ صلى الله عليه وآله وَجَعَلَ لِكُلّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً وَجَعَلَ عَلَيْهِ دَلِيلًا يَدُلّ عَلَيْهِ وَجَعَلَ عَلَى مَنْ تَعَدّى ذَلِكَ الْحَدّ حَدّاً
    امام باقر عليه السلام میفرمود : خداى تبارك و تعالى چيزى از احتياجات امت را وانگذاشت جز آنكه آنرا در قرآنش فرو فرستاد و براى رسولش از آن مرز تجاوز كند كيفرى قرار داد.
اصول كافى جلد 1 صفحه : 77 رواية : 2

    عَلِيّ‏ٌ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ شَيْءٍ إِلّا وَفِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنّةٌ
    و فرمود : چيزى نيست جز آنكه درباره‌اش آيه قرآن يا حديثى هست.
اصول كافى جلد 1 ص : 77 رواية : 4

    عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِي الْمَغْرَاءِ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى عليه السلام قَالَ قُلْتُ لَهُ أَ كُلّ شَيْ‏ءٍ فِي كِتَابِ اللّهِ وَسُنّةِ نَبِيّهِ صلى الله عليه وآله أَوْ تَقُولُونَ فِيهِ قَالَ بَلْ كُلّ شَيْ‏ءٍ فِي كِتَابِ اللّهِ وَسُنّةِ نَبِيّهِ صلى الله عليه وآله
    سماعة به امام كاظم (ع) عرض كرد : همه چيز در كتاب خدا و سنت پيغمبرش موجود است يا شما هم در آن گفتارى داريد ؟ فرمود : همه چيز در كتاب خدا و سنت پيغمبرش مى‏باشد.
كتاب كافى جلد 1 ص : 80 رواية : 10

    عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِي الْمَغْرَاءِ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى عليه السلام قَالَ قُلْتُ لَهُ أَ كُلّ شَيْ‏ءٍ فِي كِتَابِ اللّهِ وَسُنّةِ نَبِيّهِ صلى الله عليه وآله أَوْ تَقُولُونَ فِيهِ قَالَ بَلْ كُلّ شَيْ‏ءٍ فِي كِتَابِ اللّهِ وَسُنّةِ نَبِيّهِ صلى الله عليه وآله
    سماعة به امام كاظم (ع) عرض كرد : همه چيز در كتاب خدا و سنت پيغمبرش موجود است يا شما هم در آن گفتارى داريد ؟ فرمود : همه چيز در كتاب خدا و سنت پيغمبرش مى‏باشد.
كتاب كافى جلد 1 ص : 80 رواية : 10

    عَلِيّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ عليه السلام عَنِ الْحَلَالِ وَالْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ مُحَمّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَكُونُ غَيْرُهُ وَلَا يَجِي‏ءُ غَيْرُهُ وَقَالَ قَالَ عَلِيّ‏ٌ عليه السلام مَا أَحَدٌ ابْتَدَعَ بِدْعَةً إِلّا تَرَكَ بِهَا سُنّةً
    زرارة گويد از امام صادق عليه السلام راجع به حلال و حرام پرسيدم فرمود : حلال محمد هميشه تا روز قيامت حلال است و حرامش هميشه تا روز قيامت حرام ، غير حكم او حكمى نيست و جز او پيغمبرى نيايد و على عليه السلام فرمود هيچ كس بدعتى ننهاد جز آنكه به سبب آن سنتى را ترك كرد.
اصول كافى جلد 1 صفحه : 75 رواية : 19

    مُحَمّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ عَنِ ابْنِ فَضّالٍ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَمّنْ حَدّثَهُ عَنِ الْمُعَلّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام مَا مِنْ أَمْرٍ يَخْتَلِفُ فِيهِ اثْنَانِ إِلّا وَلَهُ أَصْلٌ فِي كِتَابِ اللّهِ عَزّ وَجَلّ وَلَكِنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرّجَالِ
    امام صادق عليه السلام فرمود : هيچ امرى نيست كه دو نفر در آن اختلاف نظر داشته باشند جز آنكه براى آن در كتاب ريشه و بنيادى است ولى عقلهاى مردم به آن نميرسد.
كتاب كافى جلد 1 ص : 78 رواية : 6

    مُحَمّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبّارِ عَنِ ابْنِ فَضّالٍ عَنْ حَمّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى بْنِ أَعْيَنَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ عليه السلام يَقُولُ قَدْ وَلَدَنِي رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه وآله وَأَنَا أَعْلَمُ كِتَابَ اللّهِ وَفِيهِ بَدْءُ الْخَلْقِ وَمَا هُوَكَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَفِيهِ خَبَرُ السّمَاءِ وَخَبَرُ الْأَرْضِ وَخَبَرُ الْجَنّةِ وَخَبَرُ النّارِ وَخَبَرُ مَا كَانَ وَخَبَرُ مَا هُوَكَائِنٌ أَعْلَمُ ذَلِكَ كَمَا أَنْظُرُ إِلَى كَفّي إِنّ اللّهَ يَقُولُ فِيهِ تِبْيَانُ كُلّ شَيْ‏ءٍ
    عبدالاعلى گويد : شنيدم امام صادق عليه السلام مى‏فرمود : من زاده رسول خدايم و به قرآن دانايم ، در قرآنست آغاز خلقت و آنچه تا روز قيامت رخ دهد و خبر آسمان و زمين و خبر بهشت و دوزخ و خبر گذشته و خبر آينده تمام اينها را ميدانم چنانچه بكف دست خود مينگرم ، همانا خدا مى‏فرمايد : در قرآنست بيان آشكار هر چيز.
اصول كافى جلد 1 ص : 79 رواية : 8

    عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيّ بْنِ النّعْمَانِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام قَالَ كِتَابُ اللّهِ فِيهِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ وَخَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَفَصْلُ مَا بَيْنَكُمْ وَنَحْنُ نَعْلَمُهُ
    و فرمود : قرآنست كه هر خبرى كه پيش از شما برده و هر خبرى كه بعد از شما باشد در آنست و داور ميان شما است و ما آن را ميدانيم.
اصول كافى جلد 1 ص : 79 رواية : 9

    الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ مُعَلّى بْنِ مُحَمّدٍ عَنِ الْوَشّاءِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام يَقُولُ وَعِنْدَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْبَصْرَةِ يُقَالُ لَهُ عُثْمَانُ الْأَعْمَى وَهُوَيَقُولُ إِنّ الْحَسَنَ الْبَصْرِيّ يَزْعُمُ أَنّ الّذِينَ يَكْتُمُونَ الْعِلْمَ يُؤْذِي رِيحُ بُطُونِهِمْ أَهْلَ النّارِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عليه السلام فَهَلَكَ إِذَنْ مُؤْمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ مَا زَالَ الْعِلْمُ مَكْتُوماً مُنْذُ بَعَثَ اللّهُ نُوحاً عليه السلام فَلْيَذْهَبِ الْحَسَنُ يَمِيناً وَشِمَالًا فَوَاللّهِ مَا يُوجَدُ الْعِلْمُ إِلّا هَاهُنَا
    عبدالله بن سليمان گويد مردى از اهل بصره كه نامش عثمان اعمى بود به امام باقر عليه السلام عرض كرد : حسن بصرى عقيده دارد كسانيكه علم را كتمان كنند گند شكمشان اهل دوزخ را اذيت كند. امام فرمود : بنابراين مؤمن آل فرعون هلاك شده است! (در صورتيكه قرآن او را به كتمان ايمان ستايد) از زمان بعثت نوح علم پنهان بوده است. حسن بصرى به هر راهى كه خواهد برود. بخدا علم جز در اين خاندان يافت نشود.
اصول كافى جلد 1 صفحه : 64 رواية : 15

    عَلِيّ‏ٌ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ قُتَيْبَةَ قَالَ سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اللّهِ عليه السلام عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَهُ فِيهَا فَقَالَ الرّجُلُ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَ كَذَا وَكَذَا مَا يَكُونُ الْقَوْلُ فِيهَا فَقَالَ لَهُ مَهْ مَا أَجَبْتُكَ فِيهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَعَنْ رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه وآله لَسْنَا مِنْ أَرَأَيْتَ فِي شَيْ‏ءٍ
    قتيبه گويد مردى از امام صادق عليه السلام مسأله‏اى پرسيد و حضرت جوابش داد سپس گفت : بر رأى شما اگر چنين و چنان باشد جوابش چيست ؟ فرمود خاموش باش ، هر جوابى كه من به تو مى‏دهم از قول رسول خدا (ص) است ، ما از خود رأيى نداريم.
اصول كافى جلد 1 ص : 76 رواية : 21