انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :اینجا ایران است!!!خوانندگی زنان و حمایت دولتیان+ عکس
نویسنده :پسرآفتاب


امروزه در برخی ازکشورهای مسلمان که دارای تنوع نژادی هستند و نظام دینی هماهنگی نیز بر آنان حاکم نیست خوانندگی زنان حرمتی نداشته و شاهده حضور زنانی هستیم که با پوشش به عنوان همخوان، نوازننده، خواننده و رقصنده در عیدهای مذهبی و مراسم ملی در تلویزیون  و کنسرت ها مشغول به فعالیت هستند.

 

خوانندگی زنان

 

چندی پیش دولت ترکیه که در رویای تنها حکومت اسلامی شدن در منطقه است، در جدیترین اقدام خود برای جلب نظر همزمان مذهبی ها و سکولار ها اقدام به تأسیس دیسکویی برای زنان محجبه کرد. محلی که زنان، با پوشش به رقص و آوازخوانی می پردازند و حضور مردان نیز بلا مانع است، مکانی که در توهینی آشکار به موازین اسلامی، با خواندن دعای افتتاح ، آغاز به کار کرد.

 

خوانندگی زنان

 

تک آوازی زنان در ایران

 

مسئله تک آوازی زنان در کشور ما که شریعت اسلام بر آن حاکم است و قوانین آن برگرفته از فقه شیعه است، به لحاظ حکومتی هیچ گاه در سیاستگذاری های هنری جمهوری اسلامی مطرح نبوده است و در متون دینی هم به عنوان امری قابل ترویج مطرح نشده  و غالبا این موضوع به خودی خود با مفسده و غنا همراه است. چرا که آوازخوانی نیاز به زیر و بم کردن صدا داشته و معمولا با موسیقی همراه است که بر جذابیت صدای زن می‌افزاید. موسیقی و خوانندگی همراه با غنا هم برای مردان و هم زنان، به اجماع فقها و بدون اختلاف و به حکم روایاتِ مستند بر آیات  و بیان ائمه علیهم‌السلام ، حرام است؛ مسئله ای که امروز متاسفانه در تکخوانی زنان کاملا مشاهده میشود.

 

خوانندگی زنان

 

خوانندگی زنان بعد از انقلاب

 

خوانندگی زنان درایران  بعد از انقلاب  به صورت همخوانی با مردان در غالب گروه کر و در سال های اخیر به صورت همخوانی های فردی  و حضور در کنسرت هایی مانند گروه آریان و کنسرت های علیرضا عصار انجام شده است. اما مسئله تک آوازی زنان در قالب تصنیف خوانی  و غیره که پیشتر از این نیز در دولت اصلاحات و همچنین دولت دهم محل مناقشه بوده، در یکسال اخیر به یکی از حاشیه های فرهنگی دولت تدبیر و امید تبدیل شده و برگزاری مراسم هایی با خوانندگی این قشر در نقاط مختلف کشور و افزایش آن موضوعی نیست که دیگر بتوان آن را تکذیب کرد.

 

خوانندگی زنان

 

در ماه های اخیر متاسفانه بدلیل عدم نظارت کافی مسئولان فرهنگی و همچنین برخی ایده های روشنفکری آنان و اظهار نظرهایشان در مورد خوانندگی زنان شاهد گسترش روز افزون خوانندگی زنان در تهران و برخی شهرستان ها آن هم با مجوز رسمی هستیم.

 

خوانندگی زنان

 خوانندگی زنان

 گروه های مختلفی با استفاده از خواب غفلت مسئولان فرهنگی کشور فرصت یافته  و به دنبال گسترش خوانندگی زنان رفتند و برای نابودی ریشه فرهنگی ایران اسلامی دست به تیشه زدند.

 

خوانندگی زنان

 

از حاشیه سازی و حمایت تا برگزاری کنسرت های تکخوانی

 

این مسئله از زمانی حاشیه  سازشد  که،داریوش پیرنیاکان )عضو هیئت مدیره خانه موسیقی ایران و سر پرست گروه شهنازی) در مهر ۹۲   با اشاره به عدم وجود هرگونه فقه، بر مبنای حرام بودن موسیقی اعلام کرد: «هنوز موسیقی را اینجا حرام می‌دانند. هیچ روایتی نیست که نشان دهد موسیقی حرام است و درست نیست که این خیل عظیم جمعیت شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. از فقها می‌خواهم توضیح دهند کجای دین موسیقی حرام اعلام شده است »

 همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دلیل دارا بودن تحصیلات حوزوی و همچنین آشنایی با فضای فرهنگی حوزه علمیه و علما یکی از دلایل ویژه دولت برای انتخاب او به عنوان چهره اصلی دستگاه فرهنگی کشور از سوی رئیس‌جمهور بوده است، در حاشیه یک مراسم، سخنانی را به زبان آورد که به طور ویژه انتقاداتی جدی را از سوی علمای حوزه علمیه قم به دنبال داشت.

ایشان که در حاشیه رونمایی از نهج‌البلاغه مطلی در دفتر خود در وزارت ارشاد در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، درباره مسأله خوانندگی بانوان گفت: «اظهار نظرهای مختلفی در خصوص تکخوانی زنان در کنسرت‌ها وجود دارد. اما طبق نظر برخی مراجع تقلید، اگر موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد »

 

خوانندگی زنان

 

انتشار این اظهارنظر که رنگ و لعاب فقهی نیز داشت، در همان ساعات اولیه با واکنش جدی حوزه های علمیه روبرو شد و در برخی واکنش ها، این اظهارات از سوی وزیر ارشاد نشانه کم اطلاعی وی در زمینه فقه شیعه توصیف شد. همین مواضع و اقدامات موضوعی، در کارت زرد گرفتن وزیر بی تاثیر نبود.

هم زمان با این اظهارات موضع گیری های با رویکرد خاص از سوی طیف موافقان انجام شد که با پوشش خبری ویژه سعی در فشار برافکار عمومی و به کرسی نشاندن خواسته خود داشتند. رویکردی که در آن موضوع خوانندگی زنان بیش از یک دغدغه فرهنگی به سمت یک ساختار شکنی و حرکت در پازل تهاجم فرهنگی پیش رفت.

 به طور مثال یکی از روزنامه ها گفت‌وگویی تفصیلی با یک خواننده زن موسیقی ایرانی را منتشر کرد! که در آن اشاره شده بود« نخستین ترانه من در هر کنسرتی همواره با ذکر نام مولا علی(ع) آغاز می‌شود. با ذکر نام مولا علی(ع) شور و هیجان عجیبی در سالن بر پا می‌شود. ارتباط ما با مخاطبان و تبادل انرژی‌ها و حس‌های مثبت از همین ابتدا آغاز می‌شود و تا پایان کنسرت ادامه دارد تا کنسرت ما با شور و هیجان به پایان برسد»

 

خوانندگی زنان

 

خوانندگی زنان

برگزاری کنسرت در نقاط مختلف کشور

 

اما موضوع خوانندگی زنان در حد بحث و نظر باقی نماند، بلکه مصداق های بیرونی هم داشت.  تا جایی که خبر حضور وزیر ارشاد در یکی از این مجالس،  مطرح و البته تکذیب شد. اما برگزاری مراسم هایی با خوانندگی این قشر و افزایش آن موضوعی است که دیگر نمیتوان آن را تکذیب کرد. از جمله می توان موارد زیر را نام برد:

◄برگزاری کنسرت در بوشهر و حضور برخی هنرمندان و گروه های موسیقی محلی در فستیوال رقص و موسیقی استانبول، با خوانندگی زن بوشهری و کشف حجاب از سوی برخی افراد به عنوان نماینده جامعه موسیقی بوشهر

 

خوانندگی زنان

خوانندگی زنان

 

◄برگزاری کنسرت تک خوانی زنان در قزوین با حضور زنان ومردان

 

خوانندگان زن

◄تک‌خوانی زنان در شهرستان بوکان که قسیم عثمانی نماینده مجلس آن را بیان داشته و سی دی ها و تصاویر آن پخش شد.

◄مجوز گرفتن گروه ارکیده بعد از ده سال

 

 

خوانندگی زنان.

◄تک‌خوانی خانم مهدیه محمدخانی از گروه ماه در مراسم خانه فرهنگ ایران و فرهنگسرای نیاوران که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد  اداره میشود . خواننده ای که توسط برخی رسانه ها از او به عنوان « قهرمانی که طلسم ۳۵ ساله خوانندگی زنان در ایران را شکست »  یاد شد و سابقه اجرا در برخی از شبکه های برون مرزی را در کارنامه کاری خود دارد.

 

خوانندگی زنان

◄اجرای گروه کنسرت گاسپل، موسیقی سیاه پوستان، در تالار وحدت در شبهای ماه مبارک رمضان.

 

خوانندگی زنان

خوانندگی زنان

 

◄تصنیف خوانی خانم پری ملکی  به اسم همخوانی در جشنواره موسیقی فجر.

 

خوانندگی زنان

خوانندگی زنان

خوانندگی زنان

 

◄همچنین اجرای گروه موسیقی«کامکارا » در فستیوال موسیقی تهران

موارد بالا، همه نمونه هایی از آغاز و انجام این گونه فعالیت ها می باشد. البته  تب داغ اینگونه کنسرت ها همراه با حواشی دیگر چون حرکات موزون، بد حجابی ها و… بوده است.

مراسم رو نمایی از آلبوم «تورا ای کهن بوم و بر دوست دارم»

در بهمن ماه بحث تک آوازی زنان با رونمایی از آلبوم« تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم»  شکل جنجالی به خود گرفت و بار دیگر سبب اعتراضات بسیاری شد. آلبومی که حاکی از غلبه صدای خواننده زن است و محسن کرامتی یکی از خوانندگان این آلبوم در این مراسم با اعتراض به محدودیت خوانندگی زنان گفت: «همه ما با صدای یک بانو که برای ما لالایی می‌خواند با موسیقی آشنا می‌شویم و آن بانو مادر ماست. بیایید تمامی بانوان را مثل مادر خود بدانیم و اجازه دهیم تا صدایشان شنیده شود» و  این سوال ایجاد مطرح می شود که آیا همه مردان ایران می توانند به صدای همه خوانندگان زن به عنوان لالایی مادرانه گوش فرا دهند.

 

خوانندگی زنان

 خوانندگی زنان

 

باید به فکر چاره بود

 

اما  مسئله مهمی که  این روزها با آن مواجه هستیم  و می بایست در صدد یافتن راه چاره ای برای آن باشیم بسیار فراتر از این آلبوم و آلبومهای این چنینی  است  و آن شکل گیری جریانی  است که به سمت قبح شکنی و اباحه گریی بحث خوانندگی زنان در پیش است. جریانی که با حمایت های خود و غفلت مسئولان فرهنگی کشور به سمتی در حرکت است که خوانندگی  را حقی پایمال شده برای زنان جلوه کند . چنانچه در سال های اخیر شاهد خواندن زنان  هر چند کوتاه در معدود  فیلم هایی سینمایی بودیم  و مسلم است که قبح شکنی توسط رسانه، تا چه حد در طول زمان می تواند موثر باشد. خوانندگی زنان مسئله ای  نیست که به راحتی از کنار آن گذشت  و در صورت عادی سازی آن، باید منتظر مفاسد بسیاری که از آن سرچشمه میگیرند باشیم. آینده ای  که در آن دیگر نمیتوان از حرام بودن آواز خوانی زنان سخن گفت.  آینده ای که در آن وقتی صدای خواننده زنی از رادیو شنیده می شود، دیگر نمی توان اعتراض کرد. چرا که خوانندگی حق طبیعی زنان محسوب می شود و این اعتراض شماست که قابل سرزنش است.

 

بخش از اعتراضات  به خوانندگی زنان

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مطرح شدن برخی سخنان مبنی بر اعلام نظر فقها در خصوص خوانندگی زنان فر مودنند: گفته شده است که چرا می‌گویید خواننده زن نباشد، نصف جمعیت ایران زن است و فقها در این زمینه نظر دهند، این طرز سخن‌گویی سابقه ندارد وی در ادامه با انتقاد از جسور شدن و مدعی شدن این افراد گفت: “این‌ها خبر ندارند یک طلبه ۲۰ سال درس می‌خواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد و باید برای مجتهد شدن ۴۰ سال باید درس خواند. وزارت ارشاد بداند تکرار این کارها سبب می‌شود که مردم فاصله بگیرند.

 

خوانندگی زنان

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیدوست، رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. «طبق نظر آسیب شناسان اجتماعی، ایجاد این‌گونه فضاها، غیر از کنار رفتن حیا در جامعه و دریده شدن حریم خانواده اثر دیگری ندارد. قطعاً صدای زن به‌عنوان خوانندگی، برای گوش کردن نامحرمان جایز نیست، مگر این‌که آقایان در اسلام چیزی خوانده باشند که ما آن را مشاهده نکرده‌ایم »

 

خوانندگی زنان

 

لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به گسترش روزافزون خوانندگی زنان در ماه‌های اخیراظهار داشت: «دولت قسم یاد کرده است که از ارزش‌های اسلام و دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کند و شخص آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد باید به‌صورت جدی با این هنجارشکنی خوانندگی زنان مقابله کند. خوانندگی زنان ترویج فساد و بی‌بندوباری به اسم فرهنگ است که باید با آن مقابله جدی صورت بگیرد که اگر برخوردی نشود مردم خودشان برای حفظ ارزش‌های دینی حتماً با این هنجارشکنان فرهنگی مقابله خواهند کرد و وارد عمل خواهند شد تا از دستاوردهای انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی و اسلامی دفاع کنند »

 

خوانندگی زنان

 

آیت الله گرامی در واکنش به انتشار این آلبوم در پاسخ به استفتائی که در سایت معظم له منتشر شد ، گفتند : هرگونه صدای زن که محرّک شهوانی باشد یا به قصد تحریک و عشوه باشد در محضر مردان جایز نیست و مردان نباید به آن گوش کنند که فرقی هم بین تک خوانی و همخوانی زن و مرد نیست و اگر صدای زن به قصد تحریک نباشد و مفسده ای نداشته باشد اشکالی ندارد اما اگر احتمال بدهیم که این کار راهی را هموار کند که صداهای خوانندگان زن در جامعه پخش شود ، فساد است و جایز نیست .

 

خوانندگی زنان

انقدر خونم به جوش اومده که تصمیم گرفتم این کپک فریدون و با وزرای همجنس خودش رو با ی گلوله حرومشون کنم