انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :دستاورد جدید نیرو هوایی.....
نویسنده :تنهاترین سردار


000000;">سلام 
درسته این خبر قدیمیه اما چون ندیدم تو انجمن باشه گفتم قرار بدم خالی از لطف نیست
به امید پیشرفت بیشتر در این زمینه
لازم به ذکره که بگم نیروی های نظامی ایران کلا دفاعی کار میکنن بخاطر همین میشه گفت ما قدرت موشکی و ضد موشکی خوبی داریم تو زمینه تانکو تجهیزات تکنفره هم پیشرفت خوبی داریم اما فعلا تو زمینه هوایی قدری ضعیفیم که ان شا الله قوی تر میشیم


000000;">
 
000000;">آذرخش

آذَرَخش نام نخستین هواپیمای 
000000;">جنگنده000000;"> ساخت 000000;">ایران000000;"> است. این جنگنده که در ایران و به روش 000000;">مهندسی معکوس000000;"> بر روی جنگنده 000000;">بمب افکن000000;"> اف-5 ساخته و آزمایش شده‌است در سال 000000;">۱۳۷۷000000;"> به تولید انبوه رسید.

جنگنده آذرخش حدودا 15 درصد بزرگتر از F-5E میباشد و از موتورهای RD-33
000000;"> 000000;">لیولکا000000;"> نیرو می گیرد.000000;">[000000;">نیاز به ذکر منبع000000;">]000000;">               طراحی

طراحی این هواپیما به طرز چشم گیری شبیه هواپیمای جنگنده - بمب افکن F/A 18 ساخت [[آمریکا] می باشد که به اختصار F18
000000;"> خوانده می شود. بیشترین شباهت در دو 000000;">سکان عمودی000000;"> زاویه دار نسبت به محور طولی و صفحات جانبی در کناره های هواپیما تا کناره 000000;">کابین000000;"> می باشد. لازم به ذکر است نمونه اولیه - هواپیمای اف5 - دارای یک سکان عمودی بوده و فاقد صفحات مذکور در کنار بدنه می باشد. ظاهرا 000000;">اویونیک000000;"> این پرنده دستخوش تغییرات اساسی گردیده است و از 000000;">سامانه000000;"> های روسی در آن استفاده گردیده است. کابین این جنگنده از تجهیزات جدید شامل نشان دهنده های دی جی تال و مانیتورهای LCD یا پلاسمای مایع استفاده گسترده گردیده است. در بخش تجهیزات خدمه پروازی نیز تغییرات اساسی بچشم می خورد، به صورتی که از کلاه های پروازی هوشمند جهت هرچه کمتر گردیدن بار کاری خلبان و افسر کمک استفاده گردیده است.

نیروی پیشران

جنگندهٔ
000000;"> آذرخش از دو موتور روسی آردی-۳۳ استفاده می‌کند. این جنگنده بیشتر برای عملیات های هوا به زمین طراحی شده ولی در کنارآن توانایی جنگ هوایی را نیز دارد. 000000;">پیشرانه000000;"> این هواپیما دو دستگاه موتورRD-000000;">۳۳ (موتور جنگنده 000000;">میگ000000;">)است که از موتورهای هواپیمای اف-۵ بسیار قدرتمندتر بوده و امکان پرواز تا سرعتهای ۱٫۵ تا ۱٫000000;">۷ 000000;">ماخ000000;"> را به این هواپیما می‌دهد. که البته کمی و یا مقداری کمتر از 000000;">هواپیمای صاعقه000000;"> است.

مقایسه با اف5

هواپیمای آذرخش را می‌توان یک جنگنده اف-۵ دانست که در آن مساحت بال ها تا حدودی افزایش یافته و موتورها و اویونیک آن با نمونه‌های جدیدتر روسی تعویض گشته‌است. مشهودترین تفاوت این هواپیما با جنگنده اف-۵،
000000;">ورودی موتور000000;">های به وضوح بزرگ‌ تر آن است که در نتیجه نصب موتور قدرتمند تر و نیاز به 000000;">ورودی هوا000000;">ی بزرگ‌تر حاصل آمده‌است. همچنین تغییرات واضحی در سکان عمودی آن پدید آمده که می‌توان از آن ها به عنوان عوامل کنترل کنندهٔ مانور پذیری فوق العاده و بعضا خارج از کنترلF-۵ دانست. وزن این جنگنده در حالت عادی حدود 8 تن و در حالت حد اکثر بین 15 تا 18 تن خواهد بود، گفتنی این جنگنده می‌تواند حدود 4000 تا 4500 کیلوگرم تسلیحات با خود حمل کند.

امکانات


000000;">رادار000000;"> این هواپیما از نوع N۰۱۹-ME000000;"> که در ایران بهسازی شده تا کارایی آن بر ضد اهداف زمینی افزایش یابد و برد این هواپیما نیز مانند هواپیمای صاعقه در حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر است. این هواپیما یعنی جنگنده آذرخش بیشتر و در واقع برای حمله به اهداف زمینی طراحی و ساخته شده‌است و توانایی جنگ هوایی را نیز دارا است که کاملاً ساخت ایران بوده و برای جایگزینی است. هواپیمای اف5 و به تبع آن آذرخش به دلیل کوچکی قابلیت حمل مقدار کمی سوخت را دارد که باعث کوتاه شدن برد هواپیما نسبت به هواپیماهای هم عصر خود مانند اف4 می شود. (هواپیمای اف4 می تواند هم وزن هواپیمای اف5 سوخت با خود حمل کند.) به همین دلیل در زمان جنگ از این هواپیما بیشتر به عنوان 000000;">هواپیمای گشتی شناسایی000000;"> و یا جهت بمباران اهداف نزدیک استفاده می شد. و البته همین کمبود سوخت قابلیت درگیری با اهداف هوایی و انجام جنگ هوایی یاDog Fightt را به شدت کاهش می دهد.


ان شا الله بیشترو بیشتر پیشرفت کنیم تا دیگه شاهد همین تحدید های تو خالی هم نباشیم....هر چند دشمنان ما مال این حرفا نیسن که حمله کنن وگرنه با همین امکانات موجود که کم هم نیست گریشونو در میاریم....