انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :قیام با شمشیر و اسب در مقابل تکنولوژی امروز!
نویسنده :محمدELE



000000;">ظهور منجی و برقراری حکومتی واحد در سراسر گیتی بر اساس عدالت در همه جنبه های وجودی انسان، 0000cd;">به معنای واقعی کلمه 000000;">از جمله باورهایی است که بیشتر مکاتب دینی و فکری دنیا در آن مشترکند.0000cd;"> در این میان اسلام به عنوان مترقی ترین مکتب انسان ساز به نحوی جامع، با ارائه ایدئولوژی منسجم به این بحث پرداخته است000000;">. از این رو بر مسلمانان است تا پیوسته با تبیین زوایای مختلف این بحث، آن را زنده نگهدارند. در حالی که اطلاعات ما از این موضوع خصوصا جزئیات آن، منحصر در اخباری است که ائمه در برهه ای خاص از زمان بیان داشته اند و طبیعی است که مفاهیم مورد نظر خود را باید در غالب الفاظی قابل فهم برای مخاطبان ارائه می کرده اند؛ و از طرفی 0000cd;">باتوجه به گذرا بودن زمان و سیر تکاملی آن000000;">؛ ff0000;">مصادیق الفاظ تغییر یافته اند000000;">؛ این تغییر باعث شده است که عده ای تعابیر اولیه را نپذیرند و آنها را دست مایه ای برای مخدوش کردن اصل موضوع بدانند. یکی از این موارد سلاح امام زمان است. سۆال این است که این همه تعبیرات مربوط به «0000cd;">قیام به شمشیر000000;">» در مورد مهدى(علیه السلام) چه مفهومى دارد؟ و0000cd;"> مقابله آن با سلاح های مدرن چگونه امکان پذیر است000000;">؟ امّا حقیقت این است كه «0000cd;">شمشیر000000;">» همیشه 800080;">كنایه 000000;">از 0000cd;">قدرت و نیروى نظامى 000000;">بوده و هست همانگونه كه «008000;">قلم000000;">» 4b0082;">كنایه000000;"> از008000;"> علم و فرهنگ 000000;">است. شك نیست كه حتّى در میدان جنگهاى سنّتى پیشین سلاح هاى مختلفى جز شمشیر به كار مى رفته، همچون تیر و نیزه و خنجر، ولى همواره مى گویند اگر در برابر فلان موضوع سر تسلیم فرود نیارید «حواله شما با شمشیر است» یا گفته مى شد «به زور شمشیر حقّ خود را مى گیریم». ضرب المثل هاى زیادى امروزه در این زمینه در دست است; مى گویند: «فلان كس شمشیر را از رو بسته!» یعنى، آشكارا قدرت نمائى مى كند.» در تمام این تعبیرات شمشیر كنایه از قدرت و مبارزه است; در روایات اسلامى نیز مى خوانیم: الجنّة تحت ظلال السّیوف; بهشت در سایه شمشیرهاست. همه اینها اشاره به جهاد و جانبازى و استفاده از قدرت است; و این گونه تعبیرات سمبولیك از «شمشیر» یا «قلم» در زبان هاى مختلف فراوان است.
008000;">چون در آن زمان وسایل جنگی منحصر در اسب و شمشیر بوده و هنوز سلاح های جدید کشف نشده بود و چون تصوری از سلاح های جدید، در ذهن مردم نبوده، قیام حضرت این گونه ترسیم شده است
000000;">از اینجا روشن مى شود كه0000cd;"> منظور از قیام مهدى(علیه السلام) به سیف(شمشیر)، همان اتّكاى بر قدرت است000000;">; براى اینكه چنین گمان نشود كه این مصلح بزرگ آسمانى به شكل یك معلم، یا یك واعظ و یا راهنماى مسائل اجتماعى ظاهر مى شود و رسالت او تنها اندرز دادن مردم است. بلكه او یك رهبر دورنگر و دور اندیشى است كه نخست از حربه منطق بهره گیرى كافى مى كند، و آنجا كه گفتار حق سودى نبخشد كه در مورد بسیارى از زورگویان و جبّاران سودى هم نخواهد داد، دست به شمشیر مى كند; یعنى، متوسّل به قدرت مى شود و ستمكاران را بر سرجاى خودشان مى نشاند; یا در صورت لزوم، وجود كثیفشان را از سر راه بر مى دارد; و شك نیست كه براى اصلاح گروهى از مردم جز این راهى نیست كه گفته اند: «006400;">النّاس لا یقیمهم الاّ السّیف; كار مردم جز با شمشیر راست نشود!000000;">» و به تعبیر دیگر، او تنها وظیفه اش روشنگرى و ارائه راه نیست بلكه وظیفه مهمترش ـ علاوه بر این ـ اجراى قوانین الهى و به ثمر رساندن انقلاب تكاملى اسلام، و رساندن به مقصد و ایصال به مطلوب است. گرچه از گفتار بالا این نكته نیز روشن شد،0000cd;"> ولى تصریح به آن لازم به نظر مى رسد كهff0000;"> بر خلاف پندار بعضى كوته فكران0000cd;"> كه چنین مى پندارند او به هنگام قیامش بى مقدّمه دست به سلاح مى بردff0000;"> و طبق آن افسانه دروغین 000000;">«696969;">آنقدر خون مى ریزد كه خون به ركابش مى رسد000000;">008000;">نخست از طریق رهبرى فكرى و روشنگرى در همه زمینه ها، مى پردازد000000;">. به تعبیر رساى مذهبى «ff00ff;">اتمام حجّت000000;">» مى كند ee82ee;">آنچنان كه هر كس كمترین آمادگى براى پذیرا شدن منطقى آئین حق داشته باشد روشن شود000000;">،0000cd;"> و تنها كسانى باقى بمانند كه جز از طریق توسّل به زور و خشونت اصلاح پذیر نیستند000000;">. به هر حال، او008000;"> در این روش همانند پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) 000000;">عمل مى كند، به اضافه این كه در عصر او سطح افكار عمومى بالاتر آمده و توسّل به منطق ضرورت بیشترى دارد همان گونه كه در برابر خشونت روز افزون گردنكشان زورگو، خشونت لازم است.