انجمن یاران منتظر
عنوان موضوع :ورود سپاه ايران و مغرب به سرزمين شام(سوریه)
نویسنده :محمدELE



000000;">روايات مربوط به ورود نيروهاى مغربى به شام روشن است كه در پى برخورد و درگيرى تند و يا جنگ ميان دو گروه مى باشد ، مانند روايتى كه قبلا گذشت : ((0000cd;">وقتى در شام دو گروه نظامى اختلاف كنند 000000;">،008000;"> نشانه اى از نشانه هاى الهى آشكار مى شود 000000;">، پرسيدند : اى اميرمو منان آن نشانه چيست ؟ فرمود :ff0000;"> زمين لرزه اى در شام رخ مى دهد000000;"> كه 6600ff;">صد هزار نفر در اثر آن هلاك مى گردند 000000;">و اين را خداوند رحمتى براى مو منان و عذابى براى كافران قرار مى دهد .وقتى آن هنگام فرا رسد ، نظاره گر سوارانى داراى اسبهايى سفيد و درفشهايى زردرنگ باشيد كه از مغرب روى مى آورند تا وارد شام مى شوند . )) ابن حماد از ابوسحاب روايت كرده است كه وى در زمان هشام (پسر عبدالملك ) گفت : ((0000cd;">سفيانى را نمى بينيد مگر آنكه مغربيها نزد شما بيايند 000000;">،800080;"> پس هرگاه ديديد كه او خروج نمود و بر منبر دمشق قرار گرفت ، اندكى نمى گذرد كه اهل مغرب را مى بينى 000000;">. )) (106)

و رواياتى اين چنين ، دلالت دارد كه معروف نزد راويان تابعين ، اين است كه
0000cd;">ورود نيروهاى مغربى به شام قبل از خروج سفيانى خواهد بود000000;"> . و مراد از ((اهل مغرب )) و ((مغربى )) در اين روايات ، مغرب دولت اسلامى است كه در برگيرنده ليبى و تونس و الجزاير و مغرب (مراكش ) كنونى مى باشد و منظور ، b22222;">نيروهاى دولتهاى غربى و يا دولت مغرب كه با آن مراكش گفته مى شود نيست000000;"> . . . و آنچه كه اين گفته را تأييد مى كند اين است كه نيروهاى مغربى در برخى از روايات ، لشكر بربر و بربر ناميده شده است . و روايت ديگر ، آغاز رسيدن آن نيروها را معين مى كند كه008000;"> همزمان با زمين لرزه و فرو رفتن زمين000000;"> خواهد بود . ابن حماد از محمد حنفيه نقل كرده است كه فرود : ((0000cd;">نخستين گروههاى لشكريان مغربى وارد مسجد دمشق مى شوند و در حاليكه مشغول تماشاى ديدنى هاى شگفت انگيز آن هستند ، ناگهان زمين فرو رفته و بخش غربى مسجد دمشق و آبادى اى به نام حرستا فرو مى رود ، در اين هنگام سفيانى خروج مى كند 000000;">. )) (107)
اما اين نيروها براى چه مى آيند و نقش آنها چيست ؟ احتمال مى رود ،
008080;">جهت يارى مردم شام بر ضد دشمنان خارجى آنها000000;"> ، يعنىff0000;"> يهوديان 000000;">و 666666;">رومى ها 000000;">و008080;"> يا به منظور كمك رساندن به بعضى از طرفهاى درگير در داخل شام حضور پيدا كنند000000;"> . . اما از برخى روايات بر مى آيد كهff0000;"> آنها براى رويارويى با نيروهاى خراسانى زميه ساز كه داخل شام گرديده اند وارد مى شوند000000;"> . .

008000;">از آنجا كه هدف طرفداران درفشهاى سياه ، طبق همه روايات ، قدس مى باشد 000000;">، ناگزير آمدن قواى مغربى مخالف آنها براى بازداشتن آنها از دست يافتن به هدف خود خواهد بود ، بويژه با ملاحظهb22222;"> روايتى كه از نبرد بين آن دو گروه در قنيطره سخن مى گويد 000000;">، پيداست كه قنيطره همين شهر اشغال شده كنونى سوريه مى باشد . ابن حماد از زهرى نقل كرده است كه او گفت : ((0000cd;">ياران 000000;">درفش هاى سياه 0000cd;">و دارندگان000000;"> ffcc00;">درفش هاى زردرنگ000000;"> (696969;">يعنى مغربى ها000000;">) 0000cd;">در محل قنيطره با يكديگر برخورد نموده و 6600ff;">به كارزار مى پردازند تا اينكه وارد فلسطين مى گردند000000;"> ff0000;">در اين هنگام سفيانى بر اهل مشرق خروج مى كند0000cd;"> وقتى مردم مغرب زمين در اردن فرود مى آيند000000;"> ، 0000cd;">سركرده آنان مى ميرد و آنها به سه گروه تبديل مى شوند 000000;">: دسته اى به جايگاه خود باز مى گردند و دسته اى حج انجام مى دهند و دسته اى باقى مى مانند . سفيانى با آنها به نبرد پرداخته و آنها را شكست مى دهد و آنان به اطاعت او در مى آيند . )) (108)