آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
شماروبخدا چون واقعا واقعا لازم دونستم اینو میگم.... حکم شرعی مربوط به شبهه
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۳۲ بعد از ظهر
[#2]
|
||
عضو
شماره عضویت :
901
حالت :
ارسال ها :
761
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
283
اعتبار کاربر :
8583
پسند ها :
894
تشکر شده : 676
|
بسم الله الرحمن الرحیم
در عصری که عدهای برای شبهه افکنی تلاش میکنند، بهترین رویکرد تسهیل ارتباط با متخصصین پاسخگویی به شبهات دینی و ارائه پاسخهای به روز است. دکتر اسماعیل شفیعی سروستانی، مدیر مؤسسه موعود: وهابیون شیعه ستیز برای مقابله با خیزش بزرگ مستضعفان و ایجاد شبهه و سؤال در میان جوانان چهل هزار سایت در اختیار دارند در حالی که از میان دویست و پنجاه میلیون سایت اینترنتی در جهان تعداد سایت های فارسی زبان از ده هزار سایت فراتر نمیرود تفاوت میان پرسش و دینی و شبهه دینی :سؤال یعنی درخواست، خواستن، خواهندگی؛ پرسش یعنی: پرسیدن، استفهام، استفسار، عرض و طلب. مفهوم شبهه شبهه یعنی هر اشکال، پرسش یا ابهامی که در برداشتها، تحلیل ها، تصمیمات و رفتارهای مرتبط با سعادت فرد یا جامعه منشأ خطا و اشتباه در شناخت حق از باطل گردد. به عبارت دیگر شبهه خود را شبیه به حق می نمایاند و راه شناخت حق از باطل را مشکل و افراد را دچار شک و تردید می کند. امیرمؤمنان(ع) فرمود: اِنَّما سُمیت الشُّبهةُ شُبهَةً لاَِنَّها تُشبهُ الحَقّ؛ شبهه، شبهه نامیده شده، چون شبیه به حق است. ویژگیهای شبهه فرق شبهه و پرسش، ویژگیهای ذیل است که بر تن شبهه پوشیده شده است: ۱. شبهه تشخیص فرد یا جامعه را در شناخت حق از باطل دچار مشکل می کند. ۲. شبهه موجب تردید و تزلزل در اندیشه یا عمل فرد و جامعه می شود. ۳. شبهه موجب غفلت از حق و سرپوش نهادن بر واقعیّات و انحراف افکار عمومی از حق می گردد. ۴. شبهه بستر مناسبی برای ناهنجاریهای اجتماعی و ایجاد هرج و مرج و نا امنی در جامعه می شود. بنابراین طرح پرسش، ارائه نظریّه علمی، دینی وفلسفی، مغالطه وسفسطه، نقد و ایراد و... در صورتی که فاقد خصوصیّات فوق باشد، از گردونه شبهه خارج میشود. با توجّه به مطالب گفته شده، شبهه نه تنها علامت رشد و تحوّل مثبت اجتماعی و فکری نیست، بلکه با انگیزه پنهان کردن حق، اندیشه ها و عقاید را به فساد می کشاند. بر خلاف پرسش که در پی کشف مجهول و رفع جهل است و بار مثبت دارد. هرچند ممکن است شبهه در قالب سؤال مطرح شود. شبهه یک سؤال است اما هر سؤالی شبهه نیست، برای مثال ممکن است فردی درباره شافعان قیامت بپرسد که آن را می توان یک پرسش دینی دانست، اما ممکن است فردی سؤال کند که آیا شفاعت با عدالت سازگار است یا خیر که این امر مصداق شبهه است. در واقع شبهه سؤالی است که برای انسان درگیری ذهنی ایجاد می کند و وی را چالش فکری می کشاند، پرسشی که افراد را به چالش درباره مسائل اصلی دینی می اندازد و موجب می شود که وی نتواند حق را از باطل تشیخص دهد را می توان شبهه تلقی کرد. كارگزاران و عوامل اين آسيب دين چند دسته اند: مهمترين گروه فعال در اين پديده، «منافقان» هستند.يكى از كنشهايى كه منافقين بدان مبادرت مى ورزند، اقدام به شبهه افكنى است. «آنها سخن مى گويند و با سخن خود شبهه در دلها مى افكنند» . زمينه پيدايش شبهه ها و تاثير آنها، پيدايش شك و ترديد است كه يا ناشى از عدم كارآيى ابزارهاى شناخت و يا اشتباه در روشها و الگوهاست و يا بر اثر فتنه گرى ها. در فتنه ها، هدف گمراه كردن اعضاى جامعه و سپس بهره بردارى از آن است.براى آن كه موارد مشتبه كاملا شبيه به «حق» شود از همان مفاهيم و ادبيات استفاده مى گردد تا زمينه هاى انحراف از دين به طور كامل مهيا شود و مانعى در سر راه ايجاد نگردد اگر ایمان با عمل که مطابق با اعتقادات است همراه باشد تقویت شده و موجب می شود که فرد کمتر دچار تزلزل فکری و تردید شود؛ اما اگر به تدریج عمل فرد با ایمان وی فاصله گرفت، دچار ضعف ایمان و در نهایت تردید می شود. اصل شبهات دینی و تردید به ضعف ایمان در افراد باز می گردد. افرادی که ایمان قوی دارند به نوع متفاوتی با شبهات رو به رو می شوند. آنها ابتدا به تفکر می پردازند و پس از آن به متخصص امر رجوع و تلاش می کنند این پرسش را برای خود رفع کنند. ایجاد شبهه برای این دسته افراد تنها به معنای جستجو برای گرفتن پاسخ صحیح است نه تزلزل. با تأکید بر اینکه ایجاد شک و تردید عمل مذموم است، بهترین شیوه پاسخگویی به شبهات دینی : نمی توان در رابطه با این امر حکم قطعی داد. این امر بستگی به این دارد که فردی که دچار شبهه شده چه شخصیتی دارد. پاسخگویی به شبهات دینی نیازمند مقداری روانکاوی و روانشناسی فردی است که دچار شبهه شده است؛ اما ارتباط مستمر با فردی که دچار شبهه شده از اهمیت بسیاری برخوردار است و به منظور تحقق این امر باید راه دسترسی کارشناسان با مردم تسهیل شود. در عصر ما شبکه های رسانه ای، در اینترنت و ماهواره ها برای افراد ایجاد سؤال می کنند. این درحالی است که فیلتر کردن، دسترسی به این ابزارها تنها 10 درصد در عدم بروز شبهات مؤثر واقع می شوند، اما بهترین راهکار این است که باید به روشهایی متوسل شویم که به همان اندازه که شبهات در جامعه ایجاد می شود و شبهه پراکنی صورت می گیرد، دسترسی به پاسخهای مفید، علمی و به روز تسهیل شود پيامبراكرم صلى الله عليه وآله در همين زمينه مى فرمايند: «يا على اين مردم پس از من فريفته ثروتشان مى گردند...حرام را با شبهات دروغين و هوسهاى غفلت زا حلال مى شمرند، شراب را به نام نبيذ و رشوه را به نام هديه و ربا را به اسم تجارت حلال مى دانند |
||
|