آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
حکمت 15 تا 21
پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۶:۰۹ بعد از ظهر
[#11]
|
||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin » حکمت 19 : ره آورد شوم هوا پرستى (اخلاقى) وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ جَرَى فِى عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ . امام علیه السلام فرمود:
آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد ، مرگ او را از پاى در آورد.
هرکه به تاز پر زند در پی آرزو چو باد
تیر اجل هدف کند روح لجام پاره را قفل قناعتی بزن بر دل آزمند خود چونکه به ماه میرسی چنگ نزن ستاره را این جمله درباره ناپسندی و نادرستی آرزو های دراز است که مرگ راه رسیدن به آنها را قطع میکند .....اما مرحوم خویی می فرماید امام علیه السلام در این جمله نفس داشتن آرزو را تقبیح کرده است یعنی مطلقا آرزو خوب نیست ، نه آنکه آرزوی طولانی خوب نباشد ، و آنچه پسندیده است امید داشتن و رجا است . فرق آرزو با امید : آرزو یا امل به معنی انتظار کشیدن آنچه سزاوار و شایسته نیست و به دست آمدنش نیکو شمرده نمی شود و اسباب رسیدن به آن فراهم نیست در نتیجه تحصیل آن نه خوب و نه ممکن است . اما امید و رجا بر خلاف آرزو توقع داشتن چیزی است که تحصیلش شایسته و ممکن است. پس آرزو منفور و امید ممدوح و بلکه لازم است. وجه تشبیه آرزو به اسب : انسانی که افسار اسب سرکشی را گرفته و سوار بر آن به سوی هدفش می تازد عنان اختیارش را به دست مرکب خود داده است و اگر اسب به مانعی از قبیل سنگ و چاله برسد او را سرنگون میکند. دارنده آرزو نیز چنین است و اگر مرگش فرا رسد وی را از رسیدن به هدفش باز می دارد چون آمال و آرزوها منطقی و واقعی نیستند و هر چه انسان را برای تحصیلشان به تکاپو می اندازند و هر چه او بیشتر تلاش می کند باز هم به هدف خود نمی رسد و هوسها و حسرتها از او شخصیتی شکست خورده می سازد که تا آخر عمر گرفتار اهداف خیالی ، غیر عقلایی و به دور از دسترس است. آرزوهای متنوع و رنگارنگ تمامی ندارند و به جز مشغله فکری حاصلی در خارج از ذهن ندارند. البته این حالت با تعقل و تفکر توام با حرکت پویا برای رسیدن به اهداف عالی فرق می کند.اساسا آرزوها بر هوا و هوس، افکار خیالی و پوشالی ، و خواسته های بزرگ و طولانی بنا نهاده شده اند مانند کسی که آرزوی داشتن خانه ای بزرگ در مکانی خوب و وسیله ای گران قیمت در خیال خود بپروراند و در حالی که حتی هنوز زمینی تهیه نکرده در اندیشه رنگ اتاق و مبلمان است. آثار آرزوها : 1. انسان را از مرگ غافل می کند 2.صاحب آرزوهای رهاشده برای نیل به آنها از ارتکاب حرام و ترک واجبات دریغ نمی کندچون هدفش فقط رسیدن به آرزویش است. 3. دارنده آن دچار قساوت قلب می شود و رافت و رحمت از قلبش می رود . پس انسان عصیانگر می شود 4. اگر انسان گرفتار آرزو پروری گشت هر گاه به آرزویی دست یابد رسیدن به آرزوی دیگری را در قلب خود می پروراند و به پایان آمال خود نمی رسد.
هر که با امل رود سرکش / جام مرگ بگویدش سرکش
|
||
|