آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
حکمت 22 تا 28
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ۰۷:۴۸ بعد از ظهر
[#7]
|
||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin » حکمت 22 : روش گرفتن حق (اخلاقى ، سياسى) وَ قَالَ [عليه السلام] لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى . امام علیه السلام فرمود:
ما را حقّى است اگر به ما داده شود ، و گرنه بر پشت شتران سوار شويم و براى گرفتن آن برانيم هر چند شب رُوى به طول انجامد.
سید رضى در ادامه این سخن مىگوید:(قالَ الرَّضیُ وَهذا مِنْ لَطیفِ الْکَلامِ وَفَصیحِهِ وَمَعْناهُ أنّا إنْ لَمْ نُعْطَ حَقَّنا کُنّا أذِلَّاءُ وَذلِکَ أنَّ الرَّدیفَ یَرْکَبُ عَجُزَ الْبَعیرِ کَالْعَبْدِ وَالْأسیرِ وَمَنْ یَجْرى مَجْراهُما) «این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بىمقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مىشود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها»؛ حقی است برای ما بر امت گر آن که ادا کند به رافت گر آن که دریغ دارد از آن رنجی بدهد به ما فراوان سختی بکشیم و بردباریم تا حق ز عدو به دست آریم یکی از حقوق ائمه معصوم بر مردم که واجب است آن را ادا کنند ، اعطای رهبری جامعه به ایشان و مراجعه نکردن به غیر آنهاست ، اما اگر مردم حق ائمه و خلفای به حق بعد از پیامبر را به آنها ندهند به سبب این ستم و یا به جهت تاخیر در رسیدن به حقوقشان ، سختیها را تحمل می کنند و تا مردم در پذیرش حق آمادگی نداشته باشند ، امامان معصوم ، برای گرفتن حقوق خود، درگیر نمی شدند. سرعت رسیدن حق رهبری به اهل آن ، با استعداد و شایستگی مردم برای داشتن رهبران لایق تناسب دارد. پس هرگاه مردم لیاقت پیدا کنند چنین رهبرانی را برای خود انتخاب می نمایند و به آنها مراجعه می کنند. زمان بیان این حکمت : علمای شیعه معتقدند که امام در روز سقیفه این حکمت را بیان فرموده است. در آن روز پس از وفات رسول خدا صل الله علیه و آله برخی از صحابه جمع شدند و جانشین آن حضرت را انتخاب کردند اما برخی از علما هم می گویند این سخن را امام در روز شورا و بعد از وفات عمربن خطاب فرموده است. امام با این فرمایش درصدد بیان چه مطلبی است؟ کلام حضرت کنایه از تحمل مشقت و صبری طولانی همچون سوار شدن در جایی نامناسب مانند کفل شترها و حرکت در شبهای طولانی است و این به سبب ادا نشدن حق آنان یا تاخیر در ادای آن و تقدم دیگران بر آنهاست که تا زمان ظهور دولت حق و برپایی حکومتی اسلامی به رهبری امامی عادل و معصوم به طول می انجامد و آن زمان حکومت امیرمومنان و یا عصر ظهور حضرت حجت(عجل الله فرجه)است. پس می توان کلام آن حضرت را اشاره و بشارتی به ظهور حضرت حجت و حکومت او دانست. منظور از طال السری : این عبارت اشاره به طولانی بودن دوران سیاه و تاریک حکومت طاغوت و حاکمان ظالم دارد; چون دنیا در ایام حکومت آنها مانند شبی است که مردم در آن به گمراهی کشیده می شوند و چشمها به نور حق و عدالت بینا نمی گردند. آیا حق رهبری را مردم به امامان می دهند یا حقی الهی است؟ این حق را خداوند برای ائمه در برابر مردم قرار داده است. البته رهبری مانند هدایتگری امام امر باطنی و ارتباط قلبی و رهبری جانها نیست. در رهبری جامعه اسلامی اگر چه خداوند این حق را به بندگان خاص خود داده اما اعطای این حق را به شان ،لیاقت، شایستگی و استعداد مردم داده است. از این رو اگر عقول جامعه مستعد و کامل نگردد و پذیرای رهبری عادل نشوند، هر چند ائمه خواهان این حق گردند راه به جایی نخواهند برد و مردم از متابعت آنها سر باز می زنند و واضح است که رهبر جامعه نمی تواند تمام مردم را که سر مخالفت با او دارند محاکمه نماید. پس خلافت حقی است از سوی خدا و پیامبر، نه از سوی مردم یا شورا و جماعت، هر چند تحقق آن حق نیازمند پذیرش و حمایت مردم است. |
||
|