آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
حکمت 29 تا 35
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ۰۸:۴۱ بعد از ظهر
[#8]
|
||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin »
حکمت 30 : پرهيز از غفلت زدگى (اخلاقى ، اعتقادى) وَ قَالَ [عليه السلام] الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ . امام علیه السلام فرمود:
هشدار ! هشدار ! به خدا سوگند ، چنان پرده پوشى كرده كه پندارى تو را بخشيده است !
در حذر باش ز ستاری حق توبه آور ز گناه اسبق پرده پوش است خداوند کریم تا بری ظن گذشت مطلق
در این حکمت بنده باید بسیار مراقب باشد و به ستاریت خداوند مغرور نگردد و از اینکه پروردگار رحیم هنوز عقوبت گناهان و رفتارهای نادرست او را نشانش نداده است به بخشیده شدن گناهان خود مطمئن نشود.
معنای حذر: کلمه حذر به معنی مراقبت از نفس و حفظ خویشتن از چیزی یا کسی است. این کلمه در زبان عربی در جایی می آید که خطری انسان را تهدید می کند. در کلام امام آنچه را که باید خود را از آن حفظ نمود ، عذاب آخرت و خشم و سخط الهی به سبب معاصی پی در پی است. گمان نادرست: خداوند دارای دو صفت غفاریت و ستاریت است و همیشه ستاریت او نشانه غفران و چشم پوشی از معاصی بنده اش نیست. با وجود این گاه بنده ای که اسباب جبران گناهان خود را تدارک ندیده فکر می کند خدا او را بخشیده و به سبب صفات رحمانیت و رحیمیت و بخشندگی اش ، گمانهای نابجا در بخشودگی خود دارد. چرا خداوند گناهان را می پوشاند؟ خداوند به لطف و عنایتش بنده اش را در هنگام ارتکاب خطا از رسوایی بین مردم حفظ می نماید و آبرویش را نگه می دارد و گناهانش را می پوشاند تا شاید پشیمان شود و توبه نماید. به همین علت گناه غیبت شدیدتر از زنا شمرده شده است چراکه غیبت از خطاکار او را بین مردم رسوا می سازد و قبح و زشتی کارش را بر می دارد و در نتیجه او جرئت بر آن گناه و علنی ساختن خطایش پیدا می کند. به همین جهت می گویند معصیت مادامی که پوشیده باشد گناهکار را از سرکشی و جرئت بر تکرار گناه حفظ می کند و او را برای توبه آماده می سازد. نتیجه آنکه خداوند میخواهد گناهان بنده اشمخفی بماند اما این به معنی عفو و مغفرت نیست بلکه ستاریت او اولا،تربیت بنده و حفظ او از گناه بیشتر است و ثانیا باعث آمادگی بیشتر برای بازگشت و توبه میشود. گناهان کسانی که بدون توبه از دنیا رفته اند بر همه آشکار می شود . پس ستاریت خدا از گناهان ،مخصوص همین دنیاست و در آخرت پرده ها کنار می روند و مجرمان از چهره هایشان شناخته می شوند( سوره الرحمن آیه41)
حکایتی از ملائکه آسمان :
از امیر مومنان علی علیه السلام روایت شده که فرمودند:
بنده ای نیست مگر اینکه چهل پوشش بر اوست تا اینکه چهل گناه کبیره انجام می دهد و در این هنگام پوششها از او بر چیده می شود اما خداوند به ملائکه می فرمایند : بنده مرا به بالهای خودتان بپوشانید. ملائکه او را به بالهای خودشان می پوشانند. با وجود این بنده گناهکار چیزی از اعمال قبیح را وا نمی گذارد مگر آنکه مرتکب می شود تا آنکه به فعل قبیح خود نزد مردم فخر می کند . پس ملائکه می گویند: پروردگارا!این بنده تو مرتکب هر گناهی شد و ما از آنچه به جا می آورد حیا می کنیم . پس خداوند به ملائکه وحی می کند تا بالهایشان را از آن بنده بردارند. در این وقت پرده آسمان و زمین پاره می شود و ملائکه می گویند: پروردگارا! این بنده ی تو مفتضح و رسوا گردید . خداوند تعالی به آنها می فرماید: اگر من او را می خواستم ،به شما امر نمی کردم بالهای خود را از او بردارید. |
||
|