آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
حکمت 29 تا 35
جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ ۰۵:۰۳ بعد از ظهر
[#10]
|
||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin »
حکمت 32 : ارزش و والايى انجام دهندة كارهاى خير (اخلاقى) وَ قَالَ [عليه السلام] فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ . امام علیه السلام فرمود:
نيكو كار، از كار نيك بهتر و بدكار از كار بد بدتر است.
کسی را که فکر نکو در سر است خود از فکر نیکوش نیکوتر است کسی را چو اندیشه ابلیس بود وجودش ز ابلیس هم بدتر است
ارزش وجودی انسان :
حقیقت روح آدمی غیر از جسم اوست و قابل تغییر می باشد . پس با یک عمل یا یک صفت شایسته چندان اوج می گیرد که قابل تصور نیست و گاه با یک صفت نا مناسب به نهایت پستی سقوط می کند. بنابراین روح آدمی با بدی ها و خوبیها تغییر شکل می دهد. گاه تا حد ملائک بالاتر می رود و گاه از حیوانات پست تر می شود اما صفات خیر و شر قابل تغییر نیستند و حقیقت ثابتی دارند. این انسان است که با کار شایسته ارزش بیشتری پیدا می کند و به درجات بالاتر و کمال می رسد. هر عملی نسبت به فاعلش مانند میوه است نسبت به درخت،و یا مانند نور است نسبت به منبع نور. چگونه فاعل شر بدتر از عمل شر است؟ برخی صفات و رفتارها با فطرت الهی انسان سازگار نیستند پس ناپسند و مذموم اند حال اگر کسی با داشتن عقل از حیوانات متمایز شده و بر تمام مخلوقات برتری یافته مرتکب این گونه اعمال و صفات شود ،این نشانه نهایت پستی رفتار او و رذالت اخلاقی اش است. قرآن می فرماید: آنها مانند چارپایان هستند بلکه ایشان گمراه ترند(سوره اعراف آیه 179) چرا انجام دهنده عمل نیک و خوب بهتر از خود خوبی است؟ ملائکه توان انجام دادن رفتار ناپسند را ندارند بلکه برای اطاعت از اوامرالهی و تسبیح او آفریده شده اند و شهوت و غضب و غرایز حیوانی در آنها وجود ندارد . از این رو تسبیح و عبادت آنان ارزش چندانی ندارد اما اگر کسی با وجود داشتن تمام غرایز حیوانی که او را به سوی پلیدیها می خوانند عمل صالح و نیکی انجام هد این نشان از طینت پاک و بی آلایش اوست که دوستدار خوبی است و از بدیها نفرت دارد. پس انجام دهنده خوبیها بهتر از خوبی است بلکه تا او نخواهد و در دل خوبی را به جای بدی انتخاب ننماید هیچ عمل خوبی در خارج صورت نمی گیرد. فلاسفه چه می گویند؟ فلاسفه علت برتر بودن نیکوکار از نفس عمل نیک می گویند وجود علت از وجود معلول قوی تر است و از این رو در اینجا نیز وجود خوبی در فرد نیکوکار قوی تر از وجود خود خوبی و عمل نیک است و تاثیر کار خوب از فاعل آن بیشتر از خود خوبی است . البته نباید فراموش کرد که خود خوبی وجود مستقل ندارد و در پدید آمئنش به فاعل و انجام دهنده ای وابسته می باشد مانند شمع که تا آتش نگیرد و ذوب نشود گرما و نور نمی دهد و حرارت شعله شمع بسیار شدیدتر از حرارت اطراف شمع است. تجسم خوبیها : رفتار خوب انسان را چنان بالا می برد که خوبی را باید با نظر کردن به شخصیت او تشخیص داد. مردم بیشتر از آنکه دوستدار عمل نیک باشند به دیدار شخص خوب مشتاق اند. امیر مومنان علیه السلام چنین شخصیتی بود که حتی معاویه آن حضرت را می ستود . |
||
|