آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
ملاك ازدواج
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۰۲:۵۸ بعد از ظهر
[#8]
|
||
عضو
شماره عضویت :
901
حالت :
ارسال ها :
761
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
283
اعتبار کاربر :
8583
پسند ها :
894
تشکر شده : 676
|
معیارهای ازدواج یکی از ملاک های مهم در انتخاب همسر مساله هم کفو بودن است. در ازدواج مسأله كفو بودن، يك اصل است. « کفو» به معنی نظیر و مساوی است (مجمع البحرين، ج1، ص: 359). این که گفته می شود این کفو آن است، یعنی در حسب و مال مانند هم هستند(كتاب العين، ج5، ص: 414) از مهمترین مسائل مطرح در کفویت مسائل ایمانی و اعتقادی و پایبندی به دستورات دینی است، یعنی انسان مسلمان و مومن حق ندارد با فردی که نسبت به رعایت دستورات اسلامی بی اعتنا است به گونه ای که مشهور به فسق و فجور می باشد ازدواج کند. قرآن مجید در این رابطه می فرماید:« الزَّاني لا يَنْكِحُ إِلاَّ زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلاَّ زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ» (مرد زناكار جز با زن زناكار يا مشرك ازدواج نمىكند و زن زناكار را، جز مرد زناكار يا مشرك، به ازدواج خود در نمىآورد و اين كار بر مؤمنان حرام شده است). ( سوره نور،آیه3). از آنجا كه در آيه مورد بحث سخن از مجازات زن و مرد زناكار در ميان است، به همين مناسبت سؤالى پيش مىآيد كه ازدواج مشروع با چنين زنان چه حكمى دارد؟ آيه سوم اين سؤال را چنين پاسخ مىگويد:" مرد زناكار جز با زن آلوده دامان يا مشرك و بى ايمان ازدواج نمىكند، همانگونه كه زن آلوده دامان جز با مرد زانى يا مشرك پيمان همسرى نمىبندد" (الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ). " و اين كار بر مؤمنان تحريم شده است" (وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ). در اينكه اين آيه بيان يك حكم الهى است، يا خبر از يك قضيه خارجى و طبيعى؟ در ميان مفسران گفتگو است: بعضى معتقدند آيه تنها يك واقعيت عينى را بيان مىكند كه آلودگان هميشه دنبال آلودگان مىروند، و همجنس با همجنس پرواز مىكند، اما افراد پاك و با ايمان هرگز تن به چنين آلودگيها و انتخاب همسران آلوده نمىدهند، و آن را بر خويشتن تحريم مىكنند، شاهد اين تفسير همان ظاهر آيه است كه به صورت" جمله خبريه" بيان شده. ولى گروه ديگر معتقدند كه اين جمله بيان يك حكم شرعى و الهى است مخصوصا مىخواهد مسلمانان را از ازدواج با افراد زناكار باز دارد، چرا كه بيماريهاى اخلاقى همچون بيماريهاى جسمى غالبا واگيردار است. و از اين گذشته اين كار يك نوع ننگ و عار براى افراد پاك محسوب مىشود.(تفسير نمونه، ج14، ص: 361). حاصل معناى آيه با كمك روايات وارده از طرق اهل بيت (ع) اين است كه: زناكار وقتى زناى او شهرت پيدا كرد، و حد بر او جارى شد، ولى خبرى از توبه كردنش نشد، ديگر حرام است كه با زن پاك و مسلمان ازدواج كند، بايد يا با زن زناكار ازدواج كند و يا با زن مشرك، و همچنين زن زناكار اگر زنايش شهرت يافت، و حد هم بر او جارى شد ولى توبهاش آشكار نگشت، ديگر حرام مىشود بر او ازدواج با مرد مسلمان و پاك، بايد با مردى مشرك، يا زناكار ازدواج كند.(ترجمه الميزان، ج15، ص: 114). البته مساله کفویت منحصر در امور دینی و اعتقادی نمی شود، بلکه با توجه به معنی لغوی این کلمه موارد دیگری از جمله مسائل فرهنگی و اجتماعی حتی مادی را نیز می توان در این بحث مطرح نمود. خداوند در قرآن زن و مرد را نسبت به یکدیگر به لباس تشبیه می کند:« ْ هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ» (آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها). سوره بقره،آیه187. لباس از يك سو انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشياء به بدن حفظ مىكند، و از سوى ديگر عيوب او را مىپوشاند، و از سوى سوم زينتى است براى تن آدمى، اين تشبيه كه در آيه فوق آمده اشاره به همه اين نكات است. دو همسر يكديگر را از انحرافات حفظ مىكنند، عيوب هم را مىپوشانند وسيله راحت و آرامش يكديگرند، و هر يك زينت ديگرى محسوب مىشود. اين تعبير نهايت ارتباط معنوى مرد و زن و نزديكى آنها را به يكديگر و نيز مساوات آنها را در اين زمينه كاملا روشن مىسازد، زيرا همان تعبير كه در باره مردان آمده در باره زنان هم آمده است بدون هيچ تغيير.( تفسير نمونه، ج1، ص 65) همانطور که انسان در انتخاب لباس جسم ملاک هایی را در نظر می گیرد، مثلا بلندی و کوتاهی، تنگ یا گشاد بودن، رنگ و جنس لباس، در انتخاب فردی که به عنوان لباس معنوی و روحی انسان مطرح است، این توجه و دقت لازم است. بنابراین در انتخاب همسر علاوه بر در نظر گرفتن شرایط معنوی، ایمانی و اعتقادی، توجه به مسائل ظاهری نیز از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است، که رعایت آنها می تواند انسان را به انتخاب همسر مناسب رهنمون سازد. |
||
|