آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
؟؟؟؟؟حسنات الابرار سیئات المقربین .....؟؟؟؟؟؟؟؟
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۰۸:۵۹ بعد از ظهر
[#3]
|
||
بانو
شماره عضویت :
1992
حالت :
ارسال ها :
571
محل سکونت : :
خلیج همیشه فارس
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
145
اعتبار کاربر :
8737
پسند ها :
570
تشکر شده : 342
|
فرض کنید یه نظامی سردوشی گرفته...درجات متفاوت نظامیها میتواند مثالی برای این موضوع باشد.
اكنون بايد ببينيم مصداق واژة ابرار و مقرّبين چه كساني هستند. با تعيين اين مصداق، شايد بتوان به نتيجة بهتري رسيد.مصداق واژه ابرار و مقرّبين: همانگونه كه گذشت، صوفيّه براي سلوك، مراحلي قائلند از جمله مرحلة ابرار و مقرّبين. اين ديدگاه، كه گوياي تعميم اين دو واژه است، بيانگر اين است كه دو مقام مذكور پس از طيّ مراحلي، توسّط مقام بالاتر، به سالك طريق اليالله، اعطا ميشود. درست مانند سردوشي كه از سوي مقامي بالاتر، به يك نظامي اعطا ميگردد. و اين مقامات، گرچه در اعتقادات مذهبي اين فرقه آميخته شده، ولي ظاهراً جزء مقرّرات بشري آنان است و شايد در مسلك آنان نيز هيچ منشأ الهي نداشته باشد. در صورتي كه چنين مقاماتي، نيازمند وجود منشأ و مجوّزي الهي است، نه برداشت و تصميمي بشري. زيرا مقامات الهي، را بايد خدا اعطا كند. همانگونه كه مقامات نظامي را يك نظامي اعطا ميكند. مقاماتي مانند: پيامبر، امام، متّقين، ابرار، مقرّبين، حجّت خدا، حجّةالاسلام، آيةالله و امثال اينها، مقاماتي الهي هستند كه نيازمند و وابسته به اعطاي الهي ميباشند. بشر نميتواند به كسي همچون خود در مقام اعطاي درجه بگويد: تو پيامبر خدايي، و تو هم امامي، و تو هم نمايندة خدايي، و تو هم حجّت خدايي، و شما هم آيت خدايي، و... . زيرا اين مناصب، در اختيار بشر نبوده بلكه در اختيار خداست. او خودش بايد نماينده و حجّت و آيتش را معرّفي كند. بنا بر اين، همانگونه كه بايد براي يافتن مصاديق و صاحبان منصب پيامبري و امامت و حجةاللّهي و آيةاللّهي، و حجّةالاسلامي و... دليلي الهي داشته باشيم، براي يافتن مصاديق مقاماتي چون ابرار و مقرّبين نيز نيازمند دليلي الهي هستيم، تا بيابيم كه چه كسي از ديد خداوند، جزء ابرار است و چه كسي جزء مقرّبين است. در رواياتي كه به دست ما رسيده، نه تنها تعميمي نسبت به اين دو واژه به چشم نميخورد، بلكه اين واژهها را از اختصاصات پيشوايان معصوم عليهم السّلام دانسته، و در تعيين مصاديق اين مقامات، تنها معصومان را معرّفي ميكنند. گذري در روايات: ثوير ميگويد: امام عليّبن الحسين عليه السّلام به من فرمود: «قرآن ميخواني؟ گفتم: آري. فرمود: بخوان "طسم" سورة موسي و فرعون را. ثوير ميگويد: من هم چنين خواندم: "بسمالله الرّحمن الرّحيم. طسم. تلك آيات الكتاب المبين. نتلو عليك من نبأ موسي و فرعون."تا اينكه رسيدم به آية: " و نريد ان نمنّ عليالّذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم ائمّة و نجعلهم الوارثين." آن حضرت فرمود: همينجا توقف كن. تو را بس است. قسم به آن كسي كه محمّد را به حق، بشارت دهنده و ترساننده مبعوث فرمود، همانا "ابرار"، از ما اهل بيت هستند. و شيعيان آنان به منزلة موسي و پيروان او هستند. و دشمنان ما و پيروانشان به منزلة فرعون و پيروان اويند[1]». و امام محمّد باقر عليه السّلام در بارة اين فرمايش خداي تعالي "انّ الأبرار لفي نعيم. و انّ الفجّار لفي جحيم" فرمود: «"ابرار" ما هستيم، و فجار، دشمنان ما هستند[2]». محمّدبن زيد از پدرش زيد نقل ميكند كه گفت: «از امام محمّد باقر عليه السّلام در بارة اين فرمايش خداي عزّ و جلّ پرسيدم : "فأمّا ان كان من المقرّبين، فروح و ريحان و جنّة نعيم." آن حضرت فرمود: اين در شأن امير المؤمنين و ائمّة پس از او صلوات الله عليهم اجمعين است[3]». در اين روايات، و روايات فراوني به اين مضامين، مقام ابرار مقامي است كه در انحصار پيشوايان معصوم عليهم السّلام است. و مقام مقربين، نيز در برخي روايات منحصراً به آن حضرات اطلاق شده و در برخي ديگر، به آنان و شيعيانشان، كه البتّه طبق روايات ديگر، آن حضرات سابقينند. در هر صورت، هر دو مقام، اعطاي الهياند و نه بشري. [1] - مشكاة الأنوار، ص173. |
||
|