آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
شبکه اجتماعی
شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ ۰۷:۰۸ بعد از ظهر
[#1]
|
||
بانو
شماره عضویت :
1992
حالت :
ارسال ها :
571
محل سکونت : :
خلیج همیشه فارس
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
145
اعتبار کاربر :
8737
پسند ها :
570
تشکر شده : 342
|
آسيب هاي اعتياد به اينترنت و بازي هاي رايانه اي
الف:آسيب هاي رواني افزايش پرخاشگري در كودكان: مهم ترين مشخصه بازي هاي رايانه اي حالت جنگي اكثر آنهاست و اين كه فرد بايد براي رسيدن به مرحله بعدي با نيرو هاي به اصطلاح دشمن بجنگد.خشونت مهم ترين محركه اي است كه در طراحي جديد ترين و جذاب ترين بازي هاي رايانه اي به حد افراط از آن استفاده ميشود. افت تحصيلي: عوامل بسياري باعث افت تحصيلي ميشود.شايد بتوان گفت هر چيزي كه ذهن دانش آموزان را درگير و از مسير آموزش منحرف كند،يكي از عوامل افت تحصيلي است.با خصوصيت هايي كه براي بازي هاي رايانه اي نام برديم بدون شك آنها از عوامل موثر در افت تحصيلي محسوب ميشود.چرا كه وقت زيادي از دانش آموز را اشغال ميكند و فكر و ذهن او را درگير مسائل غير آموزشي ميكنند. اعتياد به بازي هاي رايانه اي: يكي از خطرناك ترين اثرات منفي بازي هاي رايانه اي اعتياد به اين بازي هاست كه بيش از هر چيز كودكان و مخصوصا نوجوانان را تهديد ميكند. متزلزل شدن روابط خانواده: پيشرفت تكنولوژي سبب دور شدن اعضاي خانواده از يكديگر ميشود.به طوري كه هر يك از افراد خانواده به خاطر مشغول بودن به تماشاي تلويزيون يا درگير بودن با رايانه و اينترنت و بازي هاي رايانه اي،كم تر وقت ميكنند با يكديگر بنشينند و صحبت كنند. اين خود باعث سرد شدن روابط بين والدين و فرزندان شده است،به گونه اي كه آنان كمتر حوصله يكديگر را دارند. منزوي كردن كودكان و نوجوانان: وقتي كودكان به انجام بازي هاي رايانه اي مشغول ميشوند گذشت زمان را به هيچ وجه احساس نميكنند و وقتي به خود مي آيند كه ساعت هاي زيادي از وقتشان صرف اين بازي شده است.تحقيقات نشان ميدهد كودكاني كه دائما از بازي رايانه اي استفاده ميكنند درونگرا ميشوند و در جامعه،منزوي و در برقراري ارتباط اجتماعي با ديگران ناتوان ميگردند. تنبل شدن كودكان و نوجوانان: در اين بازي ها به دليل اينكه كودك يا نوجوان با ساختني ها و برنامه هاي ديگران به بازي ميپردازد و كم تر قدرت دخل و تصرف در آنها را پيدا ميكند،اعتماد به نفس او در برابر ساختني ها و پيشرفت ديگران متزلزل ميشود.تصور بيشتر خانواده ها اين است كه در بازي هاي رايانه اي فرد مداخله فكري مداوم دارد اما اين مداخله فكري نيست،بلكه اين بازي ها سلول هاي مغزي را گول ميزنند و از نظر حركتي نيز فقط چند انگشت كودك را حركت ميدهند. ب:آسيب هاي جسماني در كنار آثار مخرب روحي بازي هاي رايانه اي،كار با اين وسيله مشكلات و عواقب جسمي نيز براي استفاده كنندگان به دنبال دارند: مشكلات بينايي: چون كودكان در هنگام بازي مدام به صفحه كامپيوتر خود خيره ميشوند چشمانشان از نظر بينايي دچار عوارض ميشود.به اعتقاد پزشكان،كودكاني كه به مدت طولاني از رايانه استفاده ميكنند در معرض خطر نزديك بيني قرار ميگيرند.از شدت اين عوارض با رعايت نكات زير ميتوان كاست: 1-فاصله صفحه نمايشگر و چشم كودك،از 45 تا 71 سانتي متر كم تر نباشد. 2-صفحه نمايشگر رايانه بهتر است كوچك باشد. 3-نور صفحه نمايشگر كم باشد. 4-چشم ها بايد مسلط به صفحه رايانه باشد. 5-روشنايي اتاق به نحوي تنظيم گردد كه زنندگي نور صفحه رايانه به حداقل برسد. 6-براي صفحه ي نمايشگر از پوشش استفاده كند. مشكلات اسكلتي: مشكلات نواحي مچ،گردن وپشت،كودكاني را كه به مدت طولاني از كامپيوتر استفاده ميكنند،تهديد ميكند.زيرا فرد در يك وضعيت ثابت ساعت ها مينشيند ودر نتيجه ستون فقرات و استخوان بندي او دچار مشكل ميشود.همچنين احساس سوزش و سفت شدن گردن،كتف ها و مچ دست از ديگر عوارض كار نسبتا ثابت و طولاني مدت با رايانه است.از شدت اين عوارض با رعايت نكات زير ميتوان كاست: 1-پشت به وسيله صندلي حمايت شود. 2-به عقب زانو ها فشار وارد نشود. 3-زاويه بين ساق پا و ران بيش از 90 درجه نباشد. 4-صفحه ي مانيتور طوري قرار گيرد كه كودك در حين بازي به راحتي آن را ببيند و مدام گردنش را به عقب يا جلو خم نكند. 5-تجهيزات مناسب (صندلي راحت،ميز ثابت) در محل كار وجود داشته باشد. چاقي: از ديگر عوارض جسماني كه به دنبال استفاده بيش از حد از رايانه و برنامه هاي آن به وجود مي آيد چاق شدن كودكان و نوجوانان به علت كم تحركي در مقابل اين دستگاه است.
|
||
|