آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
به فیلم های آموزش زناشویی در اینترنت اعتماد کنیم؟
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ۰۸:۴۰ بعد از ظهر
[#9]
|
||
عضو
شماره عضویت :
1703
حالت :
ارسال ها :
1106
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
197
اعتبار کاربر :
5114
پسند ها :
444
تشکر شده : 0
|
نوشته شده توسط : سید » سلام خدمت شما برادر گرامي دغدغه هاي به جايي داريد و خوب است مرزها در اين مسائل ياد شده مشخص شود تا خداي ناكرده گرفتار افراط و تفريط نشويم. در خصوص اين سؤال نكاتي را بيان مي كنم. - در اسلام كسب علم براي مرد و زن لازم شمرده شده است و حتي تشويق شده ايم مشقت راه را براي كسب علم تحمل كنيم. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم متناسب با ذوق و استعداد اصحاب ايشان را به كارهاي مختلف مانند ترجمه، يادگيري ساختن ادوات جنگي از كشورهاي مختلف و...تشويق مي كردند. - خداوند در قرآن مي فرمايد بندگانم را مژده دهيد آنانكه سخنان و ديدگاه هاي مختلف را مي شنوند و با تحليل و بررسي و غربال زدن بهترين ها را گزينش مي كنند. اين كار سبب مي شود از زحمات دانشمندان استفاده كنيم و راه تكراري نرويم. - بوعلي سينا مي فرمايد هر چيزي كه شنيديم و دليلي بر رد آن نداريم سريع رد نكنيم و احتمال وقوع آن را بدهيم و نيز مي گويد كسي كه سخني را بدون دليل بپذيرد از مرز انسان بودن افت پيدا كرده است. - بنابراين براي نقد سخنان بزرگان دين و علم بايد سخن شناس باشيم. وگرنه در دره بد بي انصافي سقوط مي كنيم. درست نيست براي سخني كه فردي سال ها تلاش علمي كرده است ما با خواندن چند سطر و بدون آشنايي با سخنان او را رد كنيم و نقد. براي خواندن و يا نقد سخنان يك دانشمند بايد از منابع معتبر استفاده كنيم و بهترين راه اين است كه زبان آن دانشمند آشنا شويم و يا لااقل سراغ ترجمه مترجمان معتبر برويم كه مورد قبول دانشمندان هستند متأسفانه بازار ترجمه در كشور اسف بار است طوري كه بسياري از افراد با ديد تجاري به ترجمه نگاه مي كنند نه ديد علمي و برخي با تغييرات جزيي ترجمه ديگران را به نام خود چاپ مي كنند. علامه حسن زاده و علامه جعفري براي كاري علمي خود زبان برخي از نويسندگان را يادگرفتند. - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت براي اسلامي كردن علوم و نقد علمي نظرات نادرست علمي كتاب هايي در زمينه هاي مختلف روان شناسي و جامعه شناسي و.. نوشته اند. دو جلد نقد مكاتب روان شناسي غرب از جمله اين كتاب ها است. - اگر دانشمندي لائيك يا غيرموحد باشد به معناي اين نيست كه همه كارها و نظريه ها و تلاش هاي علمي اش نادرست باشد. - افراط و تفريط از نظر عقل و شرع مذموم است. برخي مي خواهند فرويد را نقد كنند او را زنا زاده و...مي شمارند اين درست نيست. بله دانشمندان براي انسان غرايزي شمرده اند برخي زيادتر و برخي كمتر. فرويد براي انسان دو غريزه مهم مرگ و زندگي بر شمرده است و روي غريزه جنسي و جبرگرايي زيستي تأكيد ويژه دارد كه البته شاگردانش هم اين را نقد كرده اند و واقعا نمي توان گفت قصد فرويد منحرف كردن انسان بوده است. ولي از سويي ضميرناهشيار و نيمه هشيار و هشيار و مكانيزم هاي دفاعي را در روان شناسي مطرح كرده است كه واقعا قابل استفاده بوده و هست. نبايد شرايط و مقتضيات زمان دانشمندان را ناديده گرفت. فلسفه مادر علوم است و رشته هاي انساني از اين علوم تغذيه مي كنند. دوره رنسانس و بيداري كليسا و هجوم به سوي علم تجربي نيز در نظريه هاي حس گرايانه و پوزيتويستي اثر داشته است. - مكاتب پوزيتويستي و علم حسي مباني معرفت شناختي، روش شناختي و انسان شناختي و هستي شناختي متناسب با خود را دارند و اين مباني تا جايي مورد پذيرش است كه با مباني وحياني تعارض عميق نداشته باشند. برای مطالعه بیشتر رجوع کنید: منبع گفتگوی دینی موافقم طبق نظرات شما همون طور که علم دانشمندان غیرمسلمان رو نمیشه کاملا رد کرد هر انسان غیرمعصومی احتمال داره اشتباه کنه |
||
|