آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
بصیرت
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۰۶:۰۱ بعد از ظهر
[#3]
|
||
بانو
شماره عضویت :
1042
حالت :
ارسال ها :
2763
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
395
اعتبار کاربر :
19494
پسند ها :
2065
تشکر شده : 1034
|
پیغمبر اکرم فرمود: «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه»
یعنی اسلام علو و برتری پیدا می کند، غلبه پیدا می کند و چیزی بر اسلام پیروز نمی شود و غلبه پیدا نمی کند. این حدیث از آن احادیثی است که هر گروه از علمای اسلام با یک دید به آن نگریسته و نوعی استنباط کرده اند، و در واقع از آن جمله های متشابه پیغمبر است به این معنی که از «جوامع الکلم» پیغمبر است، یعنی یک لفظ است به جای چند معنی. توضیح اینکه: علمای فقه که از دید فقهی به هر چیزی نگاه می کنند، از این حدیث چنین استنباط کرده اند که در مقررات اجتماعی اسلام هیچ قانونی که نتیجه آن این باشد که غیر مسلمان بر مسلمان برتری پیدا کند وجود ندارد، و اسلام چنین قانونی را امضا نمی کند. برای مثال آیا در جامعه اسلامی، یک نفر از اهل ذمه (مانند یهودیان و مسیحیان و احیانا زرتشتیان) می تواند در حال و شانی قرار بگیرد که او حاکم باشد و یک مسلمان محکوم، و مثلا یک بنده مسلمان را در اختیار خودش بگیرد؟ فقها می گویند: «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه» یعنی دست اسلام همیشه باید بالا باشد، اسلام دست پایین را هرگز نمی پذیرد، و از این اصل احکامی را استنباط می کنند. متکلمین که از جنبه دیگری به مسائل نگاه می کنند و به این حدیث از دید کلامی نگریسته اند (متکلم، سر و کارش با منطق و استدلال و بحث و محاجه است) می گویند: «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه» یعنی منطق اسلام بر هر منطق دیگری برتری دارد. آنجا که منطقها و استدلالها با یکدیگر مواجه می شوند، در عرصه استدلالها و در میدان احتجاجها و در سرزمین منطقها منطق اسلام بر هر منطق دیگری برتری و غلبه دارد. این، دید و بعد دیگری از این حدیث است.
ویرایش ارسال توسط : عقیق
در تاریخ : دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۰۶:۳۵ بعد از ظهر |
||
|