وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ
آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
سوالاتی درم مورد مسائل اعتقادی و پاسخ از زبان استاد شهید مطهری
جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۴۵ بعد از ظهر
[#3]
|
||
10-تقوا در زبان پیشوایان دین به چه چیزی تعبیر شده است؟ با در نظر گرفتن این که در زبان پیشوایان بزرگ دین ، از تقوا به حصار و حصن و امثال اینها تعبیر شده ، ممکن است کسانی که با نام آزادی خو گرفته اند و از هر چیزی که بوی محدودیت بدهد ، فرار می کنند ، چنین تصور کنند که تقوا هم یکی از دشمنان آزادی و یک نوع زنجیر است برای پای بشر . 11-آیا تقوا محدودیت است یا مصونیت ؟ تقوا محدودیت نیست، مصونیت است. فرق است بین محدودیت و مصونیت. اگر هم نام آن را محدودیت بگذاریم ، محدودیتی است که عین مصونیت است. مثال عرض میکنم : بشر خانه می سازد، اتاق می سازد ،به دور خانه اش دیوار می کشد . چرا این کارها را میکند؟ برای اینکه خود را از زمستان و از گزند سرما و در تابستان از آسیب گرما حفظ کند ، برای آنکه لوازم زندگی خود را در محیط امنی که فقط در اختیار شخص خود اوست بگذارد ، زندگی خود را محدود میکند به این که غالبا در میان یک چهار دیواری معین بگذارد ، حال نام این را چه باید گذاشت؟ آیا خانه و مسکن برای انسان محدودیت است و منافی آزادی اوست ، یا مصونیت است؟ 12-تقوا در قران به چه چیز تشبیه شده است؟ تقوا هم برای روح مانند خانه است برای زندگی ، و ماننده جامه است برای تن . اتفاقا در قران مجید از تقوا به جامه تعبیر شده ، در سوره مبارکه ی اعراف آیه ی 26 ، بعد از آنکه نامی از جامه های تن می برد ، می فرماید :
وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ
یعنی تقوا که جامه روح است بهتر و لازم تر است . آن وقت می توان نام محدودیت روی چیزی گذاشت که انسان را از موهبت و سعادتی محروم کند. |
|||
|