آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
سوالاتی درم مورد مسائل اعتقادی و پاسخ از زبان استاد شهید مطهری
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ۰۲:۰۷ بعد از ظهر
[#4]
|
||
13- حضرت علی تقوا را به چه چیزی تعبیر گرده است؟ "الا فصونوها و تصونوا بها " یعنی تقوا را حفظ کنید و بوسیله ی تقوا برای خود مصونیت درست کنید. امیرالمومنین علیه السلام تعبیری بالاتر از این هم دارد که نه تنها تقوا را در محدودیت و مانع آزادی نمی داند ، بلکه علت و موجب بزرگ آزادی را تقوای الهی می شمارد. در خطبه ی 228 می فرماید : " فان تقوی الله کفاتح سداد ، و ذخیره معاد ،وعتق من کل ملکه ، و نجاه من کل هلکه ، بها بنجح الطالب ، و ینجو الهارب و تنال الرغائب " یعنی تقوا کلید درستی و اندوخته ی روز قیامت است ، آزادی است از قید هر رقیب ، نجات است از هر بدبختی. 14- چه رابطه ای میان تقوا و آزادی وجود دارد ؟ به وسیله تقوا ، انسان به هدف خویش می رسد و از دشمن نجات پیدا میکند و به آرزوهای خویش نائل می گردد . - تقوا در درجه اول و به طور مستقیم از ناحیه ی اخلاقی و معنوی به انسان آزادی می دهد و او را از قید رقیب و بندگی هوا و هوس آزاد میکند ، رشته حرص و طمع و حسد و شهوت و خشم را از گردنش بر میدارد. ولی به طور غیر مستقیم در زندگی اجتماعی هم آزادیبخش است - رقیب ها و بندگی های اجتماعی ، نتیجه رقیت معنوی است .آنکس که مطیع پول و مقام است ، نمی تواند از جنبه ی اجتماعی ، آزاد زندگی کند . لهذا درست است که بگویم: " عتق من کل ملکه " یعنی تقوا همه گونه آزادی به انسان میدهد. پس تقوا تنها نه این است که قید و محدودیت نیست ، بلکه عین حریت و آزادی است. 15- چرا تقوا در بعضی افراد باعث غرور می گردد؟ ممکن است آنچه در تقوا گفته شد ، که حرز و حصن و حافظ و حارس است ، موجب غرور و غفلت بعضی گردد و خیال کنند که آدم متقی، معصوم از خطا است و توجه به خطرات متزلزل کننده و بنبانکن تقوا ننمایند. ولی حقیقت این است که تقوا هم هر اندازه عالی باشد ، به نوبه ی خود خطراتی دارد . - آدمی در عین اینکه باید در حمایت و حراست تقوا زندگی کند ، باید خود حافظ و حارش تقوا بوده باشد ، و این به اصطلاح دور نیست. مانعی ندارد که یک چیز وسیله حفظ و نگهداری ما باشد و در عین حال ما هم موظف باشیم او را حفظ کنیم . درست مثل همان جامه که مثال زدم: جامه حافظ و حارس و نگهبان انسان از سرما و گرما است و انسان هم حافظ و حارس جامه ی خویش است از دزد . |
|||
|