آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
درس تاریخ-عبدالله بن عمر
جمعه ۲۰ امرداد ۱۳۹۶ ۰۴:۳۹ بعد از ظهر
[#1]
|
||
عضو
شماره عضویت :
3449
حالت :
ارسال ها :
166
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
53
اعتبار کاربر :
619
پسند ها :
56
تشکر شده : 43
|
#درس_تاریخ
#صحابه #عبدالله_بن_عمر 2 ذهبى نيز مىگويد: لما خلع أهل المدينة يزيد جمع #ابن_عمر بنيه وأهله ثم تشهّد وقال: أمّا بعد، فإنّا قد بايعنا هذا الرجل على بيع اللَّه ورسوله، ... فلا يخلعنّ أحد منكم يزيد؛ «9» وقتى اهل مدينه يزيد را خلع كردند #عبدالله_بن_عمر بن خطاب به فرزندان و خانواده خود گفت: ما با اين مرد بر اساس بيعت خدا و رسولش بيعت كرديم، ... پس احدى از شما يزيد را خلع نكند. #عبدالله_بن_عمر مدعى است بر اساس بيعت خدا و رسول، با يزيد بيعت كرده است، امّا چنان كه گذشت ابن حجر عسقلانى تصريح مىكند كه عبداللَّه بن عمر براى بيعت با يزيد از معاويه صد هزار درهم گرفته بود،♦️ جالب اين كه برخى از سنّيان اين قول #ابن_عمر را مبناى اعتقادات خويش قرار دادهاند و معتقدند بيعت عبداللَّه بن عمر با يزيد بن معاويه به حكومت وى شرعيت بخشيده است. در كتاب ارشاد الساري مىنويسد: فيه وجوب طاعة الإمام الذي انعقدت له البيعة والمنع من الخروج عليه ولو جار، وأنّه لا ينخلع بالفسق؛ «10» 🔴در اين كار دليل است براى وجوب طاعت و عدم خروج بر امام كه بر او بيعت گرفته شده است، هر چند ستم كند به واسطه فسق خلع نمىشود. ابن عربى مالكى نيز در كتاب العواصم من القواصم «11» مىنويسد: فهذه الأخبار الصّحاح كلّها تعطيك أن #ابن_عمر كان مسلّماً في إمرة يزيد، وأنه بايع له والتزم ما التزم الناس ودخل فيما دخل فيه المسلمون وحرّم على نفسه ومن إليه بعد ذلك أن يخرج على هذا أو ينقضه ... وقد صدق البخاري- في روايته قول معاوية على المنبر- أنّ ابن عمر قد بايع بإقرار ابن عمر ذلك وتسليمه له وتماديه عليه؛ «12» پس اين اخبار صحيح مىرساند كه #ابن_عمر در [قبول] امارت يزيد تسليم بوده است و همانا وى با او بيعت كرد و به آن چه مردم ملتزم بودند ملتزم شد و در آن چه كه مسلمانان وارد شدند، وارد شد و بر خود و بر ديگران خروج و قيام بر [يزيد] را حرام كرد ... و راست گفت بخارى در نقل قول معاويه كه بر منبر گفت: «همانا #ابن_عمر به تحقيق بيعت كرده است»؛ [چرا كه] #ابن_عمر بر اين بيعت اقرار و تسليم او شد و در اين مورد استقامت ورزيد. در جاى ديگر پيرامون شهادت امام حسين عليه السلام مىگويد: ولا قاتلوه إلّابما سمعوا من جدّه؛ «13» و او را نكشتند مگر به خاطر آن چه كه از جدش شنيده بودند [!!] 🔻🔻🔻 اين سخن بسيار عجيب است. سؤال ما از ابن عربى و پيروانش اين است كه چرا خوددارى #عبدالله_بن_عمر از بيعت با #اميرالمؤمنين عليه السلام- كه خلافت آن حضرت مورد قبول همگان بود- براى او نقص شمرده نمىشود، امّا اباى حضرت #سيدالشهدا عليه السلام از بيعت با فرد ستمكار و فاسقى چون يزيد، جوازى براى ستم به ايشان به حساب مىآيد؟! بيعت عبداللَّه بن عمر چگونه به حكومت كسى كه اشتهار به فسق دارد مشروعيت مىبخشد؟ و حجيت اين بيعت چگونه اثبات مىشود؟ «14» 🔺🔺🔺 🖇ادامه دارد ... #کتاب_جواهر_الكلام_في_معرفة_الإمامة_والإمام، جلد1، صفحه 241 #اثر_ارزشمند_آیت_الله_سیدعلی_حسینی_میلانی 🔖https://t.me/joinchat/AAAAADvZDjmDp3FIkLTIvA |
||
|