آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
درس تاریخ-عبدالله بن عمر
جمعه ۲۰ امرداد ۱۳۹۶ ۰۴:۴۰ بعد از ظهر
[#2]
|
||
عضو
شماره عضویت :
3449
حالت :
ارسال ها :
166
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
53
اعتبار کاربر :
619
پسند ها :
56
تشکر شده : 43
|
#درس_تاریخ
#صحابه #عبدالله_بن_عمر 3 چنان كه پيشتر اشاره شد، #عبدالله_بن_عمر علاوه بر يزيد با عبدالملك مروان و حجاج بن يوسف نيز بيعت كرده است، در فتح البارى مىنويسد: بايع ليزيد بن معاوية ثم لعبدالملك بن مروان بعد قتل ابن الزبير. «15» 🔻🔻🔻 عجيبتر اين كه وقتى حجاج به جنگ عبداللَّه بن زبير آمد، عبداللَّه بن عمر پشت سر ابن زبير نماز خواند، «16» و پس از آن كه حجاج عبداللَّه بن زبير را به دار آويخت، عبداللَّه بن عمر به بيعت با حجاج شتافت. مورخين نقل مىكنند: لما دخل الحجّاج مكة وصلب ابن زبير، راح عبداللَّه بن عمر إليه وقال: مدّ يدك لأبايعك لعبدالملك قال رسول اللَّه- صلّى اللَّه عليه وآله- من مات ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية، فأخرج الحجّاج رِجله وقال: خذ رجلي فإن يدي مشغولة، فقال إبن عمر أتستهزئ مني؟ قال الحجّاج، يا أحمق بني عدي، ما بايعتَ مع علي وتقول اليوم من مات ولم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية؛ أو ما كان عليّ إمام زمانك؟- واللَّه- ما جئتَ إليَّ لقول النبي- صلّى اللَّه عليه وآله- بل جئت مخافة تلك الشجرة التي صلب عليها ابن الزبير، انتهى؛ «17» وقتى حجاج مكه معظمه را فتح كرد و ابن زبير را به دار آويخت. عبداللَّه بن عمر نزد او آمد و گفت: دستت را به من بده تا براى عبدالملك با تو بيعت كنم، چرا كه رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله فرمود: 📍«من مات ولم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» 📍حجاج گفت دستم مشغول است پس پايش را دراز كرد و گفت: پايم را به عنوان بيعت بگير، ابن عمر گفت: آيا مرا مسخره مىكنى؟ 🔍حجاج گفت: اى احمق بنى عدى! [مگر على امام زمان تو نبود؟] تو با على بيعت نكردى و امروز مىگويى «من مات ولم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية»؟ به خدا سوگند تو به خاطر فرموده رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله اين جا نيامدهاى بلكه #ترس از اين درخت كه ابن زبير به آن آويخته شده است، تو را به اين جا كشانيده! جالب است كه مبناى اعتقادى ابن عربى و پيروان وى از جمله وهابيان بر عمل كسى استوار است كه به خاطر #ترس از جان خود با پاى حجاج بيعت مىكند!! 🔺🔺🔺 كسى كه در زمان معاويه و در قضيه حكميت به عنوان كانديداى خلافت مسلمين مطرح شده بود. سرانجام كارش به جايى مىرسد كه به حجاج اقتدا مىكند و پشت سر او نماز مىخواند «18» و به جاى دست با پاى او بيعت مىكند!! و در آخر بعد از گذشت سه ماه از اعدام ابن زبير او نيز به حيله حجاج به #قتل مىرسد. «19» با چنين اوصافى، سيوطى عبداللَّه بن عمر را به عنوان يكى از مفسرين طبقه صحابه معرفى مىكند! پاورقی: (1). سنن بيهقى: 8/ 172، المستدرك على الصحيحين: 2/ 502 حديث 3722 و 3/ 125 حديث 4598 مجمع الزوائد: 3/ 421 حديث 5089 و 7/ 477 حديث 12054؛ گفتنى است ذهبى در تلخيص المستدرك به صحت اين حديث بنابر شرط بخارى و مسلم تصريح مىكند. (2). ناگفتههايى از حقايق عاشورا: 80. (3). انساب الاشراف: 3/ 55، مقاتل الطالبيين: 60 و 80، شرح نهج البلاغه: 16/ 49. (4). الاغانى: 16/ 209، تاريخ طبرى: 3/ 202؛ الاستيعاب: 2/ 829، اسد الغابة: 3/ 336. (5). تاريخ طبرى: 3/ 249. (6). الفتوح: 4/ 335، الكامل في التاريخ: 3/ 506. (7). فتح البارى: 13/ 70. (8). صحيح بخارى: 6/ 2603 حديث 6694. (9). تاريخ الاسلام: 5/ 274. (10). ارشاد السارى: 10/ 199. (11). ابن عربى از فقها و محدثان سنّى است. وى تأليفاتى دارد كه از جمله مىتوان به سه كتاب آيات الاحكام، شرح بر صحيح ترمذى و العواصم من القواصم اشاره كرد. مبانى وى در كتاب العواصم من القواصم در راستاى تقويت عقايد نواصب است از اين رو وهابيان اين كتاب را با پاورقى و اضافات چاپ و نشر كردهاند. (12). العواصم من القواصم: 232. (13). همان: 245. (14). در مباحث بعدى معناى لغوى واژه «بيعت»، «بيعت» در اسلام و آثار و لوازم بيعت مطرح و بررسى خواهد شد. (15). فتح البارى: 5/ 24. (16). ر. ك: طبقات ابن سعد: 4/ 149: كان ابن عمر يقول لا أقاتل في الفتنة وأصلّي وراء من غلب. (17). شرح نهج البلاغة: 13/ 242. (18). تاريخ دمشق: 12/ 123. (19). الاستيعاب: 3/ 952: 1612، اسد الغابة: 3/ 240: 3080. #کتاب_جواهر_الكلام_في_معرفة_الإمامة_والإمام، جلد1، صفحه 243 #اثر_ارزشمند_آیت_الله_سیدعلی_حسینی_میلانی 🔖https://t.me/joinchat/AAAAADvZDjmDp3FIkLTIvA |
||
|