انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر »نتایج جستجو


نتایج جستجو میان پاسخ های کاربر: Sajjadiyya
تعداد نتایج (220) نتیجه
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ ۱۰:۱۵ بعد از ظهر
پنج درس آموزنده سعادت بخش | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: اخلاق و تزکیه نفس
 6 - قال عليه السلام : مَنِ اشْتاقَ إ لى الْجَنَّةِ سارَعَ إ لى الْحَسَناتِ وَسَلاعَنِ الشَّهَواتِ، وَمَنْ اءشْفَقَ مِنَ النارِ بادَرَ بِالتَّوْبَةِ إ لى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِهِ وَراجَعَ عَنِ الْمَحارِمِ.(64)
ترجمه :
فرمود: كسى كه مشتاق بهشت باشد در انجام كارهاى نيك ، سرعت مى نمايد و شهوات را زير پا مى گذارد و هركس از آتش قيامت هراسناك باشد به درگاه خداوند توبه مى كند و از گناهان دورى مى نمايد.
7 - قال عليه السلام : طَلَبُ الْحَوائِجِ إ لىَ النّاسِ مَذَلَّةٌ لِلْحَياةِ وَمَذْهَبَةٌ لِلْحَياءِ، وَاسْتِخْفافٌ بِالْوَقارِ وَهُوَ الْفَقْرُ الْحاضِرِ، وَقِلَّةُ طَلَبِ الْحَوائِجِ مِنَ النّاسِ هُوَ الْغِنَى الْحاضِر.(65)
ترجمه :
فرمود: دست نياز به سوى مردم دراز كردن ، سبب ذلّت و خوارى در زندگى و در معاشرت خواهد بود.
و نيز موجب از بين رفتن حياء و ناچيز شدن شخصيت خواهد گشت به طورى كه هميشه احساس نياز و تنگ دستى نمايد.
و هرچه كمتر به مردم رو بيندازد و كمتر درخواست كمك نمايد بيشتر احساس خودكفائى و بى نيازى خواهد داشت .
8 - قال عليه السلام : اَلْخَيْرُ كُلُّهُ صِيانَةُ الاْ نْسانِ نَفْسَهُ.(66)
ترجمه :
فرمود: سعادت و خوشبختى انسان در حفظ و كنترل اعضاء و جوارح خود از هرگونه كار زشت و خلاف است .
9 - قال عليه السلام : سادَةُ النّاسِ فى الدُّنْيا الاَسْخِياء، وَسادَةُ الناسِ فى الا خِرَةِ الاْ تْقياءِ.(67)
ترجمه :
فرمود: در اين دنيا سرور مرد، سخاوتمندان هستند؛ ولى در قيامت سيّد و سرور مردم ، پرهيزكاران خواهند بود.
10 - قال عليه السلام : مَنْ زَوَّجَ لِلّهِ، وَوَصَلَ الرَّحِمَ تَوَّجَهُ اللّهُ بِتاجِ الْمَلَكِ يَوْمَ الْقِيامَةِ.(68)
ترجمه :
فرمود: هركس براى رضا و خوشنودى خداوند ازدواج نمايد و با خويشان خود صله رحم نمايد، خداوند او را در قيامت مفتخر و سربلند مى گرداند.
11 - قال عليه السلام : إ نَّ اءفْضَلَ الْجِهادِ عِفَّةُ الْبَطْنِ وَالْفَرْجِ.(69) 
ترجمه :
فرمود: با فضيلت ترين ومهمترين مجاهدت ها، عفيف نگه داشتن شكم و عورت است - از چيزهاى حرام و شبهه ناك -.
12 - قال عليه السلام : مَنْ زارَ اءخاهُ فى اللّهِ طَلَبا لاِ نْجازِ مَوْعُودِ اللّهِ، شَيَّعَهُ سَبْعُونَ اءلْفَ مَلَكٍ، وَهَتَفَ بِهِ هاتِفٌ مِنْ خَلْفٍ اءلاطِبْتَ وَطابَتْ لَكَ الْجَنَّةُ، فَإ ذا صافَحَهُ غَمَرَتْهُ الرَّحْمَةُ.(70)
ترجمه :
فرمود: هركس به ديدار دوست و برادر خود برود و براى رضاى خداوند او را زيارت نمايد به اميد آن كه به وعده هاى الهى برسد، هفتاد هزار فرشته او را همراه و مشايعت خواهند كرد، همچنين مورد خطاب قرار مى گيرد كه از آلودگى ها پاك شدى و بهشت گوارايت باد.
پس چون با دوست و برادر خود دست دهد و مصافحه كند مورد رحمت قرار خواهد گرفت .
13 - قال عليه السلام : إ نْ شَتَمَكَ رَجُلٌ عَنْ يَمينِكَ، ثُمَّ تَحَوَّلَ إ لى يَس ارِكَ فَاعْتَذَرَ إ لَيْكَ فَاقْبَلْ مِنْهُ.(71)
ترجمه :
فرمود: چنانچه شخصى تو را بدگويى كند، و سپس برگردد و پوزش طلبد، عذرخواهى و پوزش او را پذيرا باش .
14 - قال عليه السلام : عَجِبْتُ لِمَنْ يَحْتَمى مِنَ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ، كَيْفَ لايَحْتَمى مِنَ الذَّنْبِ لِمَعَرَّتِهِ.(72)
ترجمه :
فرمود: تعجّب دارم از كسى كه نسبت به تشخيص خوب و بد خوراكش ‍ اهتمام مى ورزد كه مبادا ضررى به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و ديگر كارهايش اهميّت نمى دهد، و نسبت به مفاسد دنيائى ، آخرتى روحى ، فكرى ، اخلاقى و... بى تفاوت است .
15 - قال عليه السلام : مَنْ اءطْعَمَ مُؤْمِنا مِنْ جُوعٍ اءطْعَمَهُ اللّهُ مِنْ ثِمارِ الْجَنَّةِ، وَمَنْ سَقى مُؤْمِنا مِنْ ظَمَاءٍ سَقاهُ اللّهُ مِنَ الرَّحيقِ الْمَخْتُومِ، وَمَنْ كَسا مُؤْمِنا كَساهُ اللّهُ مِنَ الثّيابِ الْخُضْرِ.(73)
ترجمه :
فرمود: هركس مؤ من گرسنه اى را طعام دهد خداوند او را از ميوه هاى بهشت اطعام مى نمايد، و هر كه تشنه اى را آب دهد خداوند از چشمه گواراى بهشتى سيرآبش مى گرداند، و هركس برهنه اى را لباس بپوشاند خداوند او را از لباس سبز بهشتى - كه بهترين نوع و رنگ مى باشد - خواهد پوشاند.
16 - قال عليه السلام : إ نَّ دينَ اللّهِ لايُصابُ بِالْعُقُولِ النّاقِصَةِ، وَالاَّْراءِ الْباطِلَةِ، وَالْمَقاييسِ الْفاسِدَةِ، وَلايُصابُ إ لاّ بِالتَّسْليمِ، فَمَنْ سَلَّمَ لَنا سَلِمَ، ومَنِ اهْتَدى بِنا هُدِىَ، وَمَنْ دانَ بِالْقِياسِ وَالرَّاءْىِ هَلَكَ.(74)
ترجمه :
فرمود: به وسيله عقل ناقص و نظريه هاى باطل ، و مقايسات فاسد و بى اساس نمى توان احكام و مسائل دين را به دست آورد؛ بنابراين تنها وسيله رسيدن به احكام واقعى دين ، تسليم محض مى باشد؛ پس هركس در مقابل ما اهل بيت تسليم باشد از هر انحرافى در امان است و هر كه به وسيله ما هدايت يابد خوشبخت خواهد بود.
و شخصى كه با قياس و نظريات شخصى خود بخواهد دين اسلام را دريابد، هلاك مى گردد.

دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ ۰۹:۵۷ بعد از ظهر
خواهش میکنم همه کاربران بخونن !!!!!!!!!!!! | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: اخلاق و تزکیه نفس
 باتو بود ظلمت نفسی...

آخرش همون ظالمی که بودی-هستی.کی میخای آدم بشی آخر؟
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ ۰۹:۴۹ بعد از ظهر
من اخراج شدم؟؟؟ | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: گزارش مشکل و شکایات
 به ادمین پیام خصوصی بفرست یا بفرستم؟
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ ۰۹:۴۱ بعد از ظهر
من اخراج شدم؟؟؟ | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: گزارش مشکل و شکایات
 من اگه یه روز نتونم بیام داخل این چت روم یا انجمن-باکی نیست-شما هم غم  نخور
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ ۰۱:۱۹ بعد از ظهر
تو که اخر گره رو وا میکنی پس چرا امروز و فردا میکنی؟ | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: دلنوشته هایی برای امام زمان
 امیدوارم عشق  واقعی شما عمل صالح و خداپسند و خشنودی قلب آقا امام زمان رو به همراه بیاره--التماس دعا

به امید روزی که جز و سربازان امام زمان اگه نباشیم جزو غلامانش باشیم.یا اگه کمکش نمیکنیم-زخم رو دلش هم نگذاریم
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ ۰۱:۱۰ بعد از ظهر
چرا اینگونه شد آیا راه حلی هم هست | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: اطلاعیه های کاربران
 عامل اراده ی انسان است---اختیارا از خدا دور میشویم--اگه نه خدا خوبه و به سمت ما میاد با خوبیاش---کجاست اراده های سلمان و اباذر
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ ۰۶:۰۷ قبل از ظهر
عكس‌ از ادمهاي عجيب | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: عکس های طنز و خنده دار
 
نوشته شده توسط : پاییز »
اجی جونم ولی من اصلا خوشم نیومدددددددددددددددد ببخشیدا البته


منو کشته این امضاتون-سخن دکتر شریعتی باید باشه----
امام حسین-ع- هم یه سخن در این مورد دارند==من یادم رفته==حیف

یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ ۰۶:۰۷ قبل از ظهر
صحبت و گفتگو-معاشرت با جنس مخالف-احكام روابط زن و مرد | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: پرسش وپاسخ مسائل دینی
 
نوشته شده توسط : با خدا باش 1 »
با سلام
ضمن تشکر از مطالبی که گذاشتین ، با توجه به این که نظر مراجع مختلف در زمینه سوالات احکام گاهلا متفاوت می باشد
خواهشمند است تو این موارد اگه ممکنه نظر مراجع را جداگانه مطابق استفتای هر کدام بیان کنید تا دوستان به اشتباه نیوفتند
و هر کس نسبت به  نظر مرجع مورد نظرش احکام را یادگرفته و عمل نماید


کاملا صحیحه---بروید نظرات بقیه مراجع(مرجع تقلید خودتون رو )پیدا کنین.اگه  سوالی در این مورد دارین به Eporsesh.comمراجعه کنین و خدا کنه که آنلاین باشند و مشاور عقیدتی حضور داشته باشه وسرش هم شلوغ نباشه و شما حوصلش رو داشته باشی -باهاش چت کنی و سوال شرعیت رو بپرسی..
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۲:۲۰ بعد از ظهر
صحبت و گفتگو-معاشرت با جنس مخالف-احكام روابط زن و مرد | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: پرسش وپاسخ مسائل دینی
 


نگاه دانشجو به استاد خانم



616. نگاه به استاد خانم كه از روى شهوت نباشد، لكن در انسان تأثير بگذارد چه طور است؟



ج. اگر معرضيت براى ريبه و فتنه و تعقّب به حرام دارد و يا نگاه به غير وجه و كفين است، جايز نيست.



617. برخى از معلمين ما زن هستند و من مجبورم براى تمركز، به چهره معلم نگاه كنم، ولى با توجه به اين كه آن ها حجاب درستى ندارند وظيفه چيست؟



ج. به نحوى كه در سؤال قبلى ذكر شد، جايز نيست.



 



نگاه به مرد نامحرم



618. آيا نگاه به مرد نامحرم، براى فهميدن سخن هاى او، گناه است؟



ج. اگر خوف مفسده نباشد، اشكال ندارد.



 



نگاه به هم كلاسى  هاى نامحرم



619. با توجه به اين كه كلاس هاى دانشجويان دختر و پسر با هم برگزار مى  شود، طبعا ناخودآگاه چشم پسران دختران نامحرم مى  افتد، حكم آن در صورتى كه بدون قصد لذت باشد چيست؟



ج. نگاه كردن غير عمدى اشكالى ندارد، اما بايد از تكرار يا ادامه نگاه پرهيز نمود ولى تحصيل كردن در اين كلاس ها اگر از وقوع در حرام ايمن نيست، حرام است.



 



مرز نگاه استاد مرد به دانشجوى دختر



620. حدود نگاه بين استاد مرد و دانشجوى دختر چيست؟



ج. دختر نبايد نزد استاد مرد به نحوى كه موجب اختلاط زن و مرد است درس بخواند، مگر اين كه از پشت پرده باشد و خوف مفسده  اى هم در كار نباشد.



 



تدريس در كلاس خانم ها



621. به هنگام تدريس در كلاس خانم ها به جهت ارزيابى كلاس و جلب توجّه شاگردان نسبت به درس، به ناچار نگاهى كلّى به خانم ها انجام مى گيرد و هيچ گونه قصد ريبه و لذّتى در كار نيست. اين عمل چه حكمى دارد؟



ج. نگاه كردن به زن مسلمان بدون ريبه هم جايز نيست، مگر وجه و كفين.



 



نگاه به زنان غير مسلمان



622. نگاه كردن به زنان نامحرم غير مسلمان (چه اهل كتاب و چه كفّار) اگر موجب مفسده باشد، چه حكمى دارد و اگر با ريبه نباشد چه حكمى دارد؟



ج. در صورت مفسده حكم آن حرمت است، و نگاه با عدم ريبه در آن چه جايز است از مسلمان، اشكال ندارد و در غير آن ها محلّ احتياط است. (جهت توضيح بيشتر به مسأله  ى 1935 رساله رجوع شود.)



 



نظر به بدن اهل كتاب



623. نظر به اهل كتاب در خارج از كشور با وضع لباس فعلى آن ها جايز است يا نه؟



ج. نگاه به جاهايى از بدن آن ها كه عادتا پوشانده نمى  شود، بدون قصد لذت و در صورتى كه خوف واقع شدن در حرام نباشد، جايز است.



 



نگاه به موى زنان اهل كتاب



624. نگاه كردن به موى سر زنان اهل كتاب، اگر بدون قصد ريبه باشد، چه حكمى دارد؟



ج. حفظ نظر به آن چه خودشان آشكار مى  نمايند، غير عورتين، لازم نيست.



 



دست دادن به زنان كتابى



625. آيا نگاه كردن به زنان اهل ذمه و دست دادن با آن ها اشكال دارد؟



ج. مجرد نگاه كردن بدون قصد لذت و در صورتى كه خوف وقوع در حرام نباشد جايز است، ولى دست دادن با آن ها جايز نيست.



حرمت لمس و نظر اعضاى داخلى نامحرم



626. آيا لمس و نظر اعضاى داخلى بدن نامحرم، مانند اعضاى ظاهريه حرام است؟



ج. حرام است، مگر در مورد ضرورت كه اقتصار بر حدّ ضرورت مى  شود.



 



معالجه



627. چنان چه جهت گذاردن وسيله جلوگيرى از حاملگى مانند IUD در داخل رحم، ظاهر آلت تناسلى زن به وسيله  ى پارچه توسّط شوهر پوشانده شود، به طورى كه تنها مجراى درونى آن مشخّص باشد، آيا گذاردن وسيله با توجّه به لزوم نگاه به مجراى درونى آلت تناسلى زن توسّط پزشك [زن يا مرد] جايز است يا خير؟



ج. درون و برون آلت تناسلى در حكم، از حيث نظر و لمس فرقى ندارد.



 



سونوگرافى زنان توسط مرد



628. در برخى از شهرها و مناطق، متخصص زن جهت سونوگرافى وجود ندارد و به لحاظ تشخيص حاملگى و وضعيت جنين و يا ناراحتى  هاى داخلى و كليوى، زنان مجبور به مراجعه به چنين متخصصينى هستند، آيا چنين بيمارانى، بايد به شهرهاى مجاور كه متخصص زن دارد بروند يا مى  توانند جهت سونوگرافى به مرد مراجعه نمايند؟



ج. تا ممكن است بايد به شهرهاى مجاور بروند.



 



كشف عورت براى معالجه



629. اگر شخصى جنب نمى  شود و همين موجب اذيّت وى مى  شود، آيا اين مطلب مجوّز براى كشف عورت براى معالجه مى  شود؟



ج. اين حالت ظاهرا مرض به شمار مى  آيد و او به اين معالجه محتاج و مضطرّ است و براى معالجه تا ممكن باشد، از محرّمات اختياريّه اجتناب كنند.



نگاه به عورت زن زائو



630. نگاه كردن به عورت زن زائو، هنگام عمل زايمان چه حكمى دارد؟



ج. اگر از موارد مسأله  ى 1941 رساله نيست، جايز نيست.



 



 



مراجعه زن به پزشك مرد با وجود پزشك زن



631. آيا مراجعه زن به پزشك مرد، در صورت وجود پزشك زن در همان رشته پزشكى جايز است؟ با توجه به اين كه غالبا به او نگاه شده و گاهى هم از او معاينه به عمل مى  آيد.



ج. بايد از نظر نامحرم با تمكّن خوددارى شود و در فرض سؤال جايز نيست.



 



معاينه عورتين توسط جنس مخالف



632. معاينه عورتين براى جنس مخالف جايز است يا بايد احتياط كرد؟



ج. اگر معالجه منحصر در نگاه كردن به عورت او باشد و معالجه توسط جنس موافق غير ممكن يا دشوار باشد، جايز است.



 



نگاه ضرورى به عورت نامحرم



633. در صورتى كه لمس و يا نگاه به عورت نامحرم ضرورت داشته باشد، آيا جايز است؟



ج. به مسأله  ى 1941 رساله رجوع شود.



 



نظر به نامحرم هنگام تحصيل پزشكى



634. اينجانب دانشجوى سال چهارم پزشكى هستم. در اين مقطع تحصيلى گاهى اوقات جهت آموزش بر بالين بيماران زن و يا در اتاق عمل جرّاحى جهت يادگيرى عملى، لازم است كه به محل ه اى حرام بدن زن نگاه كنم و احيانا با دستكش يا بدون آن بر بدن زنان دست بزنيم. وظيفه چيست؟



ج. لمس و نظر به بدن اجنبيّه و محلّ هاى حرام ديگر تجويز نمى  شود. بلى در موارد ضرورت هايى كه مراعات آن لازم است، مثل توقّف نيازهاى پزشكى مسلمين بر آن و منحصر بودن، در حدّ ضرورت مانع ندارد و تشخيص موضوع بر عهده  ى خود مكلّف است.



 



نگاه كردن به صورت زنان چادرنشين



635. نگاه كردن به صورت زنان چادرنشين كه معمولاً قسمتى از موى سر آن ها ديده مى  شود، براى مرد نامحرم چه حكمى دارد؟ توضيح آن كه ايشان به اين نوع پوشش عادت كرده  اند و اگر تذكر داده شود نمى  پذيرند.



ج. نظر عمدى خلاف احتياط است و حفظ نظر (بدون ادامه و بدون تهييج) نيز واجب نيست، مگر برداشت بدى شود و ديگران اين طور به نظرشان بيايد كه آن چه جايز نيست، او جايز مى داند.



 



نگاه به زنان با لباس هاى محلى



636. نگاه كردن به زنانى كه لباس محلى مى  پوشند و معمولاً به جاى روسرى، از تكه پارچه  ى تور، استفاده مى  كنند و موها و گردن و گوش هاى آن ها كاملاً مشخص است، چه حكمى دارد؟



ج. حرام است.



 



بازيگرى زنان و تماشاى آن



637. بازى خواهران در تئاتر وتماشاى آن ها توسط برادران در حال بازى چه صورت دارد؟



ج. اگر موجب تهييج شهوات اهل آن است، جايز نيست.



نگاه به بازيگر زن



638. نگاه كردن به هنرپيشه زن از نزديك چه حكمى دارد؟



ج. مثل سايرين جايز نيست.



 



نگاه به نامحرم بدون پوشش مناسب



639. شوهر خاله  هايم در منزل پوشش خوبى ندارند، حكم نگاه كردن به آن ها چگونه است؟



ج. بنابر احتياط واجب حرام است اما جواز نگاه كردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالبا باز است، مثل سر، خالى از وجه نيست، مگر اين كه اين نگاه كردن كمك به معصيت باشد. (به مسأله  ى 1933 رجوع شود.)



 



تعارض احكام شرع با قوانين رايج



640. در برخى موارد، بين احكام شرع و قوانين رايج پزشكى يا آموزشى به ويژه در موضوع پوشش و تماس و نگاه و يا اختلاط زن و مرد تعارض وجود دارد، در چنين موارد تكليف بيماران و دانشجويان چيست؟



ج. در هر حال رعايت احكام شرع واجب است.



منبع->bahjat.ir


شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۲:۱۹ بعد از ظهر
صحبت و گفتگو-معاشرت با جنس مخالف-احكام روابط زن و مرد | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: پرسش وپاسخ مسائل دینی
 

احكام روابط زن و مرد

نگاه

معناى قصد ريبه و لذت

591. منظور از قصد ريبه و لذّت چيست؟

ج. نظر با ريبه، نگاهى است كه همانند كسى كه نظر سويى دارد، باشد، اگرچه خوف فتنه نباشد و لذت اعم از ريبه است، واللّه  العالم.

معناى ريبه در نگاه

592. اگر انسان همان گونه كه از ديدن يك باغ و گلستان لذّت مى  برد، از نگاه كردن به صورت انسان ديگر (مرد يا زن) لذّت ببرد، آيا حرام است؟ و مصداق قصد ريبه و لذّت به حساب مى  آيد؟

ج. ظاهرا نظر ريبه عبارت است از نگاهى كه شبيه به نگاه قصد كننده حرام است، اگرچه به عدم وقوع در حرام، علم داشته باشد.

نگاه بدون شهوت به نامحرم

593. اگر در نگاه به نامحرم تحريكى نباشد، باز هم حرام است؟

ج. اگر به مواضع محرّمه باشد، باز هم حرام است.

نگاه به دختر و پسر غير بالغ مميّز

594. نظر مرد به غير وجه و كفّين دختر مميّز غير بالغ و همچين نظر زن به پسر نابالغ مميّز، بدون ريبه چگونه است؟

ج. بنابر احتياط واجب نگاه كردن مرد به بدن و موى دخترى كه نه سال قمرى  اش تمام نشده، ولى خوب و بد را مى  فهمد جايز نيست؛ اگرچه بدون قصد لذت هم باشد. هم چنين نگاه كردن زن به بدن پسرى كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مى  فهمد، جايز نيست.

نگاه به چشم سرمه كشيده

595. اگر مرد به اعضاى زن نامحرمى كه همراه با زينت و آرايش است، هر چند از مواضع استثنا باشد، مانند: چشم سرمه  دار يا دست همراه با انگشترى، نگاه كند ولو با قصد لذت هم نباشد، چه حكمى دارد؟

ج. حرام است، زيرا خود اين تزيّن و تبرّج معرضيّت براى فتنه و ريبه و شأنيّت براى فساد دارد و همين براى حرمت كافى است.

نگاه به صورت و دو دست نامحرم

596. آيا نگاه كردن به صورت و دست هاى نامحرم جايز است؟

ج. اگر بدون ريبه و قصد لذت باشد، در مورد غير زينت يا اصلاح جايز است؛ اگرچه احوط ترك آن است.

نگاه به فروشنده در هنگام خريد كالا

597. نگاه كردن به زن فروشنده موقع خريد اجناس، چگونه است؟

ج. نگاه كردن به غير از صورت و دست ها، حرام است و نگاه به صورت و دست فروشنده  ها، بدون ريبه و قصد لذت جايز است.

نگاه به دختران كوچك

598. از دخترانى كه كوچك و با چادر مى  باشند خوشم مى  آيد چون معنويت خاصى دارند، آيا نگاه كردن به آن ها اشكال دارد؟

ج. اگر به سنى رسيده  اند كه خوب و بد را مى  فهمند، نگاه كردن به بدن و موى آن ها بنابر احتياط واجب جايز نيست، امّا به صورت و دست هاى آن ها اگر ريبه و قصد لذت نباشد، اشكال ندارد.

عدم جواز نگاه به نامحرم

599. نگاه كردن به زن نامحرم در خيابان و بازار كه صورت آن ها آرايش كرده و قسمت جلوى موى آن ها آشكار باشد، بدون قصد تلذّذ و ريبه چه حكمى دارد؟

ج. جايز نيست.

نظر به وجه و كفّين نامحرم

600. آيا نگاه كردن به وجه و كفّين زن نامحرم بدون قصد لذت اشكال دارد؟

ج. بدون ضرورت خلاف احتياط است.

 

نگاه به موى زن هاى بد حجاب

601. با عنايت به مسأله  ى 1935 و اين مطلب كه امروزه در شهرهاى بزرگ بيرون بودن مقدارى از موى سر، امرى عادى شده است، آيا مى  توان از اين رو كه اين مقدار موى سر عرفا بيرون است به آن نگاه كرد، مانند برخى قبايل كه معمولاً مقدارى از موهايشان بيرون است؟

ج. در فرض مرقوم جايز نيست.

نگاه به چهره زن مؤمن

602. نگاه كردن به چهره مومن ثواب است، حال اگر نامحرم باشد همين حكم را دارد؟

ج. خير.

نگاه به زنان در اجتماع

603. تكثر المتبرجات فى الجامعات و يعسر نفى النظر الكامل عنهن فما هو حكم النظر غيرالعمدى لهن مع العلم بتحققه عند دخول الجامعة؟ و هل ان النظر العادى غير الشهوانى للمتبرجات جايز أم لا؟

ج. النّظر الى الوجه والكفّين من غير ريبة مورد الاحتياط المطلوب، وامّا غيرهما فتعمّد النّظر بلاضرورة ممنوع، و كذا إدامة النظر بلاضرورة، فعلى من وقع نظره لا عن عمد أن لا يكرّر و لا يديم الاّ للضّرورة.

 

نگاه خواهر و برادر به بدن يكديگر

604. آيا نگاه كردن خواهر و برادر به بدن يكديگر جايز است؟

ج. اگر قصد لذت نداشته باشند مى  توانند غير از عورت، به تمام بدن يكديگر نگاه كنند. (به مسأله  ى 1939 رساله رجوع شود.)

 

نگاه اتفاقى به دختران بى  حجاب

605. آيا نگاه اتفاقى به دخترانى كه موهاى خود را نمى  پوشانند، جايز است؟

ج. اگر آن نگاه تكرار نشده و يا ادامه نيابد، اشكال ندارد.

 

نگاه زن به بدن مرد نامحرم بدون قصد لذت

606. آيا نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم بدون قصد لذت حرام است؟

ج. نگاه كردن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالبا باز است ـ مثل سر ـ اشكالى ندارد، مگر اين كه نگاه كردن كمك به معصيت باشد و در غير اين مواضع بنابراحتياط واجب حرام است.

607. نگاه كرن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالبا باز است چه حكمى دارد؟

ج. اگر اين نگاه كردن كمك به معصيت نباشد، جايز است.

 

نگاه به لباس زن نامحرم

608. اگر مردى به لباس زن نامحرمى كه بر روى بند لباس پهن شده نگاه كند، اشكال دارد؟

ج. اگر مفسده  اى نداشته باشد، اشكال ندارد.

 

نگاه شهوانى به خود

609. نگاه شهوانى به بدن خود چه حكمى دارد؟

ج. حرام است.

 

وضو در برابر نامحرم

610. وضو گرفتن زن آن جا كه مرد نامحرم او را ببيند، چگونه است؟

ج. با توجه و التفات جايز نيست.

 

نگاه به موهاى جدا شده از زن نامحرم

611. نگاه كردن مرد به موهاى جدا شده از زن نامحرم بدون لذت چه حكمى دارد؟

ج. بنابر احوط جايز نيست، چون اضافه  اش به زن باقى است و در زمان اتّصال به بدن، شدّت تحريم مو از پوست بيشتر است.

نگاه به مجامعت حيوانات

612. در روستاها عمل مجامعت و جفت گيرى حيوانات عملى، معمول و شايع است، آيا نگاه كردن به اين عمل از روى شهوت يا بدون آن اشكال دارد؟

ج. نگاه با شهوت حرام است.

 

نظر براى ازدواج

613. جوانى كه مى  خواهد با دخترى ازدواج كند بعد از ديدن همديگر و قبل از جارى ساختن صيغه  ى عقد، آيا پسر مى  تواند به اين دختر [دوباره [نگاه كند؟

ج. اگر براى اطّلاع عقلايى دوباره نظر كند، جايز است.

 

نگاه شهوت  انگيز به نامزد قبل از عقد

614. آيا نگاه شهوت  انگيز به كسى كه مى  خواهم با او ازدواج كنم جايز است؟

ج. از اين جهت مثل ديگران است و از غير اين جهت در مسأله  ى 1944 رساله توضيح داده شده است.

 

نگاه به دختران جهت انتخاب همسر

615. براى انتخاب همسر مى  توانم به دخترها نگاه كنم؟

ج. اگر از موارد مسأله  ى 1944 رساله نيست، خير.

 

 


شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۲:۱۶ بعد از ظهر
صحبت و گفتگو-معاشرت با جنس مخالف-احكام روابط زن و مرد | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: پرسش وپاسخ مسائل دینی
 

معاشرت با جنس مخالف

 

شركت در مجالس شادى

699. شركت در مراسم ازدواج برادران و خويشاوندان و دوستان در بعضى از موارد، مواجهه با عدم پوشش اسلامى زنان و ديدن نامحرم و لهو را دربردارد و در صورت عدم شركت، موجب تكدّر عميق والدين و فاميل ها مى  شود. آيا شركت كردن جايز است؟

ج. شركت در چنين مجالسى، اگر علم دارد كه به حرام مبتلا مى  شود، جايز نيست.

 

اختلاط بين زن و مرد

700. آيا اختلاط بين زن و مرد حكمى جداى از نگاه به نامحرم يا لمس و تماس و صحبت با آن ها دارد؟ و اگر در مجموعه  اى زن ها و مردها مخلوط باشند، با رعايت حجاب و حفظ نگاه و عدم تماس و صحبت مشكوك، آيا نفس اختلاط آن ها با همديگر حرام است؟

ج. به جهت معرضيّت نوعيه براى معيّت يا تعقّب به حرام، اختلاط حرام است.

 

لبخند زدن به مرد نامحرم

701. لبخند زدن هنگام صحبت با مرد نامحرم، چه حكمى دارد؟

ج. اشكال دارد.

شنيدن خنده  ى نامحرم

702. شنيدن صداى خنده  ى زن نامحرم ـ بدون ريبه ـ ، در صورتى كه معرضيّت براى فتنه نداشته باشد، چه حكمى دارد؟

ج. جايز است، اگرچه احتياط خوب است.

 

شوخى با نامحرم هاى فاميل

703. در يك خانه چند برادر با خانواده  ى خود زندگى مى  كنند. گاهى به حسب اتّفاق برادر به زن برادر نگاه و گاهى هم شوخى مى  كند. با عادّى بودن اين جريان، حكم مسأله را بيان بفرماييد؟

ج. با نامحرم هاى ديگر فرق ندارد.

 

خنداندن نامحرم

704. اگر انسان با زن نامحرم شوخى كند يعنى حرفى بزند و او را بخنداند، چه حكمى خواهد داشت؟

ج. چون غالبا موجب وقوع در فتنه است، ترك شود.

 

شنيدن خنده  ى نامحرم

705. گوش دادن به خنده زن نامحرم، اگر موجب مفسده نباشد چه حكمى دارد؟ در صورتى  كه مفسده داشته باشد چه حكمى دارد؟

ج. مثل گوش دادن به صوت حَسنِ او است.

 

خنده زن نامحرم

706. خنديدن زن به گونه  اى كه نامحرم صداى آن را بشنود، چه حكمى دارد؟

ج. اشكال دارد.

تواشيح خواهران

707. تواشيح  خوانى خواهران در برنامه  هاى عمومى دانشگاه در حضور برادران چه حكمى دارد؟ تدريس صوت و لحن قرآن و تواشيح توسّط مدرّس مرد، در صورتى كه مربّى زن در سطح تخصّصى جهت آموزش موجود نباشد [با توجّه به اين كه لازمه  ى اين آموزش قرائت خوهران و شنيدن صداى آنان توسّط مدرّس مرد است[ چه حكمى دارد؟

ج. خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است و مجاز نيست.

 

حضور زن و مرد نامحرم در مكان خلوت

708. ما هو حكم الخلوة بالمرأة الاجنبية و لو مع أمن الوقوع فى  الحرام؟ و ما هى حدود الخلوة المحرمة؟

ج. فى صورة العلم بالوقوع فى  الحرام حرام، و فى غيرها مورد الإحتياط، إلاّ مع الظنّ الإطمينانى بعدم الوقوع و ان حسن الاحتياط ايضا.

709. بودن زن و مرد نامحرم در محلّى خلوت ـ كه كسى در آن جا نيست ـ ، در سه صورت زير چه حكمى دارد؟

1) بچّه  اى مميّز آن جا باشد ولى كسى نتواند وارد شود.

ج. اشكال ندارد، اگر خلوت اطلاق نشود.

2) كسى بتواند به آن جا وارد شود.

ج. اشكال ندارد.

3) كسى نتواند به آن جا وارد شود، ولى اطمينان به عدم وقوع در گناه باشد.

ج. احتياط خوب است.

تنها بودن پزشك با بيمار زن

710. آيا تنها بودن پزشك مرد با بيمار زن يا بالعكس در مطبّ (با توجه به اين كه كسى حق ورود بدون هماهنگى و اجازه به داخل مطب را ندارد)، شرعا اشكال دارد؟

ج. اگر خوف وقوع در حرام نباشد، اشكال ندارد.

 

گوش دادن به صداى زن در كُر

711. حكم گوش دادن به صداى زن ها در گروه كُر، زمانى كه گروهى مى  خوانند، بدون قصد لذّت چيست؟

ج. اگر زمينه ساز فساد است، اشكال دارد.

712. آيا شنيدن شعرخوانى زن نامحرم حرام است؟ در زمان پيامبر ـ صلّى  اللّه  عليه  وآله  وسلّم ـ چگونه بوده است؟

ج. اشكال دارد.

 

مصيبت خواندن و دعا خواندن زن

713. مصيبت خواندن و يا دعا خواندن و يا قرآن خواندن توسّط زن، با توجّه به اين كه مرد يا مردانى صدايش را مى  شنوند، چه حكمى دارد؟

ج. احتياط در ترك است.

 

بهره بردن زن از غلام مرد خود

714. آيا زن مى  تواند از غلامش بهره جنسى ببرد؟

ج. خير.

 

رفتار با شوهر خواهر توسط زن

715. آيا با شوهر خواهر، بايد همانند نامحرم رفتار كرد؟

ج. بله.

رابطه نامشروع با خواهر زن

716. آيا رابطه نامشروع با خواهر زن، باعث حرمت همسر، بر مرد مى  شود؟

ج. خير.

 

ارتباط با زن برادر

717. ارتباط با زن برادر، كه موهاى سرش ديده مى  شود و يا با شخص دست مى  دهد، چه حكمى دارد؟

ج. حرام است.

 

نشستن دو نامحرم در كنار هم

718. آيا نشستن نامحرم در كنار هم در مجالس ميهمانى، سر سفره غذا، وسايل نقليه عمومى و... اشكال ندارد؟

ج. اگر خوف وقوع در حرام باشد بايد اجتناب كنند.

 

سريع راه رفتن در مقابل نامحرم

719. دويدن و سريع راه رفتن مقابل نامحرم، چه حكمى دارد؟

ج. به خودى خود اشكال ندارد.

 

اشتغال زنان در ادارات

720. اشتغال زنان در ادارات اگر ارباب رجوع آنان مردان نيز باشند، چه حكمى دارد؟

ج. اشكال دارد.

 

كار زنان در محيطى كه نامحرم وجود دارد

721. كار كردن زن در جايى كه نامحرم هست، چه حكمى دارد؟

ج. اشكال دارد.

پرستارى زن از مرد بيمار

722. پرستارى زن، از مرد بيمار چه حكمى دارد؟

ج. بايد از محارم باشد و يا حلال و حرام را مراعات كند.

 

نشستن با نامحرم بر سر يك سفره

723. آيا نشستن بر سر سفره اى كه نامحرم وجود دارد، حرام است؟

ج. خلاف احتياط است.

 

ارتباط علمى پسر با دختر نامحرم

724. معاشرت با دختر عمو در حد استادى و تقويت درسى چه صورت دارد؟

ج. مثل ساير نامحرم  ها است.

 

فكر كردن زن در مورد مرد نامحرم

725. آيا فكر كردن در مورد مرد نامحرم اشكال دارد؟

ج. خلاف احتياط است و بلكه با معرضيّت فتنه، جايز نيست.

 

فكر كردن درباره  ى نامحرم

726. فكر كردن درباره پسر مورد علاقه  اى كه با شخص ديگرى ازدواج كرده چه حكمى دارد؟

ج. با معرضيّت فتنه، اشكال دارد.

 

گردش با نامزد خود

727. گردش رفتن با نامزد خود كه هنوز عقد نكرده، چه حكمى دارد؟

ج. با ساير نامحرم ها فرقى ندارد.

روابط پسر و دختر

728. برخوردها، مباحثه  ها و روابط درسى بين دانشجويان پسر و دختر چه حكمى دارد؟

ج. بستگى به فساد و عدم آن و معرضيّت براى گناه و عدم آن دارد و خلاف احتياط است و بايد از آن دورى بشود.

 

دوست داشتن فاميل نامحرم

729. اگر افرادى را كه فاميل نامحرم هستند، دوست داشته باشيم، حرام است؟

ج. خلاف احتياط است، مگر اين كه دوستى براى جهات معنوى و تقوايى او باشد.

 

مكاتبه كردن با دختر جهت ازدواج

730. مكاتبه و نامه دادن براى ازدواج به دختر مورد نظر چه حكمى دارد؟

ج. اگر طولانى و در مدت هاى طولانى باشد و هم چنين اگر مضمون آن متعارف نباشد و زمينه ساز فتنه باشد، اشكال دارد.

 

معاشرت با دختران دانشجو

731. كمك كردن و معاشرت با دختران دانشجوى همشهرى، چه حكمى دارد؟

ج. اشكال دارد.

 

صيغه محرميّت با هم كلاسى

732. در كلاس عاشق دخترى شده  ام، آيا مى  توانم با او صيغه محرميت بخوانم تا راحت با او رفت و آمد نمايم؟

ج. عقد موقت با تمام شرايط آن كه از جمله اجازه  ى پدر دختر باشد، مانعى ندارد.

 

دوستى پسر با دختر

733. با دخترى دوست شده  ام، آيا دوستى من با آن دختر از نظر شرع جايز است؟ در صورتى كه قصد ازدواج با او داشته باشم چه طور؟

ج. جايز نيست.


شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۲:۱۰ بعد از ظهر
چهل سخن نورانی از امام باقر علیه السلام | نویسنده: Sajjadiyya |انجمن: پرسش وپاسخ مسائل دینی
 همین احادیث هستند که جواب مسائل دینی میشوند

صفحه 19 از 19 < 1 16 17 18 19 > آخرین »









انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 10:32 بعداز ظهر