آنکه به او جسم مردانه داد آن کالبد و جسم را ابزاری برای بروز جلال خویش ...
و
آنکه به او جسم زنانه داد آن جسم را ابزاری برای بروز جمال خودش قرار داد ....
حدیثی از امیر المؤمنین علی ( ع ) :
" عقول النساء فی جمالهنّ و جمال الرجال فی عقولهم "
ترجمه : عقل زنان در جمال آنان است و جمال مردان در عقل آنان
در حقیقت ، مرد را جلوه ی جلال خودش و زن را جلوه ی جمال خودش قرار داد .
خداوند این عالم را با جمالش اداره می کند آن هم از روی حکمت...
شیطان( لعنت الله علیه ) چون می دانست اگر مرد با جلال و زن با جمال با یکدیگر پیوند و وصلتی برقرار کنند در واقع جلوه ها و اجزاء این عالم نیز از روی حکمت الهی بخوبی اداره می شود و عالم مملکتی الهی خواهد شد ، برای اینکه این هدف محقق نشود شروع کرد به تفرقه انداختن بین زن و مرد
(( یفرقون به بین المرء و زوجه )) و این کار را از دو طریق انجام داد :
1 - تا می توانست به بهانه های مختلف از وصلت و ازدواج زن و مرد جلوگیری کرد ( در نتیجه آمار ازدواج پایین آمد )
2 - یا اینکه بین زن و همسرش تفرقه و جدایی ایجاد کرد ( در نتیجه آمار طلاق بالا رفت )
وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیْاطِینَ کَفَرُواْ یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلاَ یَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ ﴿ بقره 102﴾
ترجمه : و آنچه را که شیطان[صفت]ها در سلطنت سلیمان خوانده [و درس گرفته] بودند پیروى کردند و سلیمان کفر نورزید لیکن آن شیطان[صفت]ها به کفر گراییدند که به مردم سحر مى آموختند و [نیز از] آنچه بر آن دو فرشته هاروت و ماروت در بابل فرو فرستاده شده بود [پیروى کردند] با اینکه آن دو [فرشته] هیچ کس را تعلیم [سحر] نمى کردند مگر آنکه [قبلا به او] مى گفتند ما [وسیله] آزمایشى [براى شما] هستیم پس زنهار کافر نشوى و[لى] آنها از آن دو [فرشته] چیزهایى مى آموختند که به وسیله آن میان مرد و همسرش جدایى بیفکنند هر چند بدون فرمان خدا نمى توانستند به وسیله آن به احدى زیان برسانند و [خلاصه] چیزى مى آموختند که برایشان زیان داشت و سودى بدیشان نمى رسانید و قطعا [یهودیان] دریافته بودند که هر کس خریدار این [متاع] باشد در آخرت بهره اى ندارد وه که چه بد بود آنچه به جان خریدنداگر مى دانستند (102)
پیام های این آیه (( یفرقون به بین المرء و زوجه )) :
(( زوجه )) : زن باید زوج مردش باشد نه اینکه تک روی کند .
(( و )) : این واو نشانه ی مشترکات بین مرد و زن می باشد و اختلافات انسانها عموماً در مشترکاتشات صورت می گیرد .
(( بین )) : آن چیزی که بین آنان مشترک است ،بچه ، خانه ، مال ، پدر و مادر ، خواهر ، برادر ، خوراک ، پوشاک و . . . می باشد .
(( المرء )) : مرد قوام زندگی است (( الرجال قوامون علی النساء )) اگر ستون خیمه متزلزل بشود ( که مرد ستون خانواده است )آنگاه خیمه فرو خواهد ریخت .
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیًّا کَبِیرًا ﴿ سوره نساء 34﴾
ترجمه : مردان سرپرست زنانند به دلیل آنکه خدا برخى از ایشان را بر برخى برترى داده و [نیز] به دلیل آنکه از اموالشان خرج مى کنند پس زنان درستکار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ کرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى کنند و زنانى را که از نافرمانى آنان بیم دارید [نخست] پندشان دهید و [بعد] در خوابگاهها از ایشان دورى کنید و [اگر تاثیر نکرد] آنان را ترک کنید پس اگر شما را اطاعت کردند [دیگر] بر آنها هیچ راهى [براى سرزنش] مجویید که خدا والاى بزرگ است (34)
شیطان لعین عملاً با ایجاد تزلزل در ستون خیمه خانواده و تک روی در بین مشترکاتشان ، آنان را به سمت تفرقه سوق می دهد .
اگر زن با مدیریت خویش از مرد توقع بروز جلال و از خودش توقع بروز جمال را داشته باشد می توان آن مشترکات را بخوبی اداره کند .
(( یفرقون )) هدف شیطان ایجاد تفرقه و جدایی بین مرد و زنش می باشد ، ( تا جلال و جمال الهی که زیباترین و عظیم ترین جلوه های آن در مرد و زن تجلی می کند به عرصه ی ظهور نرسد )
( و ما هم بضارین به من احد الا باذن الله ) ( ادامه آیه 102 سوره بقره )
ترجمه : ولی هیچ گاه نمی توانند بدون اجازه خداوند ، به انسانی زیان برسانند .
خداوند به چه کسانی اجازه می دهد که شیطان به آنها ضرر برساند ؟ آن افرادی که نیّت خالصانه برای پیشبرد اهداف الهی انجام نمی دهند ، اگر آنان خالصانه برای پیشبرد اهداف الهی تلاش می کردند ، خداوند القائات شیطانی را از آنان دور می کرد .
آیه زیر این موضوع را تأیید می کند .
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِیٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّیْطَانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ فَیَنسَخُ اللَّهُ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ آیَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿ سوره حج 52﴾
ترجمه: و پیش از تو [نیز] هیچ رسول و پیامبرى را نفرستادیم جز اینکه هر گاه چیزى تلاوت مىنمود شیطان در تلاوتش القاى [شبهه] مىکرد پس خدا آنچه را شیطان القا مىکرد محو مىگردانید سپس خدا آیات خود را استوار مىساخت و خدا داناى حکیم است (52)
ترجمه : هیچ پیامبری را پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه هرگاه آرزو می کرد ( و طرحی برای پیشبرد اهداف الهی خود می ریخت ) ، شیطان القائاتی در آن می کرد ؛ امّا خداوند القائات شیطان را از میان می برد ، سپس آیات خود را استحکام می بخشید و خداوند علیم و حکیم است .
بر اساس این آیه شیطان کسانی را منحرف می کند که نیّاتشان خالص و برای خدا نمی باشد .
لِیَجْعَلَ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ فِتْنَةً لِّلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ
﴿ سوره حج 53﴾
ترجمه : تا آنچه را که شیطان القا مىکند براى کسانى که در دلهایشان بیمارى است و [نیز] براى سنگدلان آزمایشى گرداند و ستمگران در ستیزهاى بس دور و درازند (53)
ترجمه : هدف این بود که خداوند القای شیطان را آزمونی قرار دهد برای آنها که در دلهایشان بیماری است ، و آنها که سنگدلند ، و ظالمان در عداوت شدید دور از حق قرار گرفته اند .
آنان به قساوت قلب مبتلا شده اند و در قلب هایشان مرض می باشد ( نیت ناخالص ) اما باز روزنه امید و نجاتی برای آنان وجود دارد ،
آنان کسانی هستند که متوجه ی ناخالصی نیّت خود شده و هجوم القائات شیطانی را نتیجه ی نیّت نا خالص خودشان می دانند و درس گرفته و نیّت خود را خالص می کنند ، چرا که آن را نیز از مکر خداوند می دانند که بدین وسیله ( با اجازه دادن به تهاجم القائات شیطانی ) می خواست آنان را متوجه ناخالصی نیّت شان بکند و بدین وسیله ایمان آورده و دلهایشان نرم می شود .
وَلِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِینَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿54﴾
ترجمه : و تا آنان که دانش یافتهاند بدانند که این [قرآن] حق است [و] از جانب پروردگار توست و بدان ایمان آورند و دلهایشان براى او خاضع گردد و به راستى خداوند کسانى را که ایمان آوردهاند به سوى راهى راست راهبر است (54)
شرح : چرا که از آنان کسانی هستند که آن را نیز امتحان الهی می دانند و به آن ایمان آورده
و در نتیجه قلب هایشان نرم می شود یعنی قساوت و سختی و در حقیقت از مرض و ناخالصی
بیرون می آید .
آنان در اثر فهمیدن و معرفت نسبت به نیّت های ناخالصشان استغفار زیاد می کنند و به لطف خداوند در صدد اصلاح آن بر می آیند و به معرفت نفس واحده رسیده و در نتیجه خداوند ،دلهای سخت و با قساوت آنان را برای درک معارف ،نرم می کند و آنان را به مسیر الی الله که صراط المستقیم است هدایت می کند .
صراط : امام معصوم می باششد که معرفت امام زمان راه و صراط رسیدن به معرفت خداست ( من عرف نفسه فقد عرف ربّه )
آیات مرتبط با این موضوع :
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ ﴿ اعراف 96﴾
و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند قطعا برکاتى از آسمان و زمین برایشان مىگشودیم ولى تکذیب کردند پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم (96)
وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِکُمْ وَلاَ تَتَوَلَّوْاْ مُجْرِمِینَ ﴿ هود 52﴾
و اى قوم من از پروردگارتان آمرزش بخواهید سپس به درگاه او توبه کنید [تا] از آسمان بر شما بارش فراوان فرستد و نیرویى بر نیروى شما بیفزاید و تبهکارانه روى بر مگردانید (52)