(نسخه قابل پرینت موضوع)
عنوان موضوع : سلسله مباحث مهدويت جلسه پنجم (رجعت و باز گشت مردگان )
نمایش موضوع اصلی :

عالمانه چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ۱۱:۵۵ قبل از ظهر

قبل از اينكه سلسله مباحث مهدويت را شروع كنيم لازم  ميدانم از تمام شما
سروران گرامي عذرخواهي كنم براي اينكه اين جلسات به صورت
منظم و در زمان مشخص گاهي تشكيل نميشه و عرض ميكنم اشكال از طرف بنده است
چرا كه گاهي با ديگر برنامه هاي حقير تداخل دارد و افتخار در حضور شما از
حقير گرفته ميشود لذا مجدادا هم عذر خواهي ميكنم
همانگونه كه در جلسات پيشين هم همراهي فرموديد ما در اول هر جلسه
چند سوال مطرح ميكنيم تا شما بزرگواران در بحث شركت كنيد
و همكاري كنيد البته پاسخ به سوالات هر جلسه در سلسله مباحث همان جلسه هست
سوال اول : ايا از اعتقادات شيعه فقط به رجعت صالحين اشاره دارد يا اينكه برخي از ظالمين هم رجوع
ميكنند در هر صورت مختصر نظر خود را توضيح دهيد ؟
سوال دوم ؟ ديدگاه بزرگان شيعه نسبت به افرادي كه اعتقاد به رجعت ندارند چيست ايا انها را
كافر ميداند يا خير توضيح مختصر بفرماييد ؟
سروران گرامي لطفا هر چه به نظر مبارك شما ميرسد بفرماييد
 
در چهار جلسه گذشته به مباحثي پرداختيم از شبهات تولد  حضرت ولي عصر عج
و برسي تولد  همچنين جلسه اي را در شرح انتظار در خدمت شما بوديم
در اين جلسه با توكل بر خدا به موردي ديگر از زواياي سلسله مباحث مهدويت اشاره خواهيم كرد
رجعت
ابتدا در يك جمله كوتاه عرض كنم كه مفهوم رجعت چيست
رجعت يعني بازگشت عدهاي از مومنان و صالحان و مقربين كه در گذشته از دنيا رفته اند
و با ظهور حضرت صاحب الزمان عج انها نيز زنده شده و به دنيا
برميگردند البته اين اعتقاد هم مطرح است كه برخي از ظالمين و منافقين هم رجعت
ميكنند تا در دنيا كيفر شوند و كيفر دنيوي اعمال خود را هم ببينند .
امكان رجعت در اياتي از قران كريم  هم وارد شده است كه
ميتوان از ان جمله به اصحاب كهف كه در سوره كهف وارد شده اشاره كرد يا
در سوره مباركه ال عمران ايه 49 اشاره دارد كه حضرت عيسي ع مردگان را به
اذن خدا زنده ميكرد  يا در سوره مباركه بقره ايه 259 اشاره دارد به پيامبري  كه با درازش گوشش
كه از شهري گذشت و اجساد مردگان را ديد كه متلاشي شده اند
و با خود گفت خداوند چگونه اين مردگان متلاشي را زنده ميكند و خداوند هم به اوثابت كرد
كه ميتوانيد به ايه شريفه مراجعه كنيد و داستان را ببيننيد
همچنين در ايات 82 -87 سوره مباركه نمل هم اين موضوع مطرح شده و اين مسئله در ايات ديگر هم تصريح شده .
يكي از مسائلي كه همواره شيعيان در موضوع مهدويت به ان اعتقاد دارند رجعت است
البته رجعت فقط از اعتقادات شيعه نيست بلكه در اديان و مذاهب ديگر هم اعتقاد به رجعت هست
كه ميتوان به اعتقادات مسيح و يهود  اشاره كرد البته كيفيت اعتقاد مختلف است اما انچه مد نظر است
اينكه براي عدهاي كه رجعت را زير سوال ميبرند جاي تامل باشد لذا در اين بحش به چهار منبع اشاره ميكنم
در رساله اول پطرس امده است كه وقتي عيسي عليه السلام رجعت كند بر سر يارانش تاج كرامت ميگذارد
يا در ويكي انگليسي ميتوانيداز اعتقادات يهود ببينيد كه معتقد هستند به رجعت مردگان و از ان به نام
گيل گول ياد كرده اند و اين تعبير را به كار گرفته اند
در كتاب دنيال هم به بازگشت مجدد مسيح براي بار دوم اشاره ميكند
يا دركتاب اشعيا  دارد كه در زمان ظهور ماشيح همه مردگان بني اسرائيل زنده ميشوند
و بايد دانست كه اعتقاد به رجعت و زنده شدن مردگان در اعتقادات اهل سنت هم
ديده ميشود مثلا در كتاب درالمنثور ج5 ص316 به رجعت فرزندان ايوب اشاره دارد
كه اين مطلب در كتابهاي جامع البيان ج16 ص42 و تفسير نيشابوري ص 44 امده است
همچنين ابن ابي الدنيا از علماي اهل سنت كه در سال 208 هجري از دنيا رفته
كتابي دارد به نام من عاش بعد ااموت و اين گتاب در عربستان چاپ شده
و اين كتاب فقط در شرح حال كساني است كه پس از مرگ زنده شده ند و بر اين مسئله تصريح دارد .
و نيز در كتاب الحاوي الفتاوي  ج 2 ص 257 دارد كه قاضی ابوبکر بن عربی یکی از امامان مالکی
 و شارح صحیح ترمذی، معتقد است
 که دیدن پیامبران و فرشتگان، و شنیدن صدایشان برای برخی از مردم هر زمانی، از روی کرامت، در بیداری ممکن است .
اما اين اعتقاد از نظر شيعه داراي اسناد بسيار است كه به چند روايت اشاره ميكنم
در كتاب شريف بحار الانوار ج 53 روايات متعددي در موضوع رجعت امده است كه ميتوان
به روايت صفحه 42 اشاره كرد كه روايت شده كه حضرت علي عليه السلام كرت هاي زياد
دارند كرت همان رجعت است يا در همان جلد صفحه 68 در روايتي از حضرت امير (ع)
رجعت علم خاص و ویژه‌ای است که اکثر مردم قدرت درک و تحمل آن را ندارند.
و يا در حديثي ديگر در همان جلد ص 74 چنين امده است
رجعت تجلی قدرت خداوند است، پس آن را انکار نکنید.
در پايان يك نكته ديگر قابل اهميت و تامل است حضرت آيت الله مكارم شرازي
از مراجع معظم تقليد در تفسير نمونه ج 15 ص 561
به اين نكته مهم اشاره دارد
شیعه در عین اعتقاد به رجعت که آن را از مکتب ائمه اهل بیت گرفته‌است، منکران رجعت را کافر نمی‌شمرد،
 چرا که رجعت از ضروریات مذهب شیعه‌است، نه از ضروریات اسلام، بنا بر این رشته
اخوت اسلامی را با دیگران به خاطر آن نمی‌گسلد، ولی به دفاع منطقی از عقیده خود ادامه می‌دهد.
 این نیز قابل توجه‌است که احیاناً خرافات بسیاری با مساله رجعت آمیخته شده که چهره آن را در نظر بعضی
 دگرگون ساخته‌است، لازم است پایه را بر احادیث صحیح بگذاریم و از احادیث مخدوش و مشکوک بپرهیزیم
در پايان از شكيبايي شما سروران گرامي تشكر ميكنم و يك دوبيتي از حضرت امام
خميني رحمه الله تقديم شما ميكنم
 
آتشی از عشق در جانم فکندی، خوش فکندی
 من که جز عشق تو آغازی و پایانی ندارم
سر نهم در کوی عشقت، جان دهم در راه عشقت
من چه گویم؟ من به جز عشقت سر و جانی ندارم 
الهم صل علي محمد وال محمد و عجل فرجهم
واسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

Powered by FAchat