(نسخه قابل پرینت موضوع) عنوان موضوع : حذر از تهمت!!! نمایش موضوع اصلی : |
از گناهان کبيره در اسلام تهمت است و معناي آن اين است که عيبي را به کسي نسبت دهد که آن عيب را نداشته باشد؛ بلکه اگرعيب هم نباشد ولي او راضي به آن نسبت نباشد، باز تهمت و حرام است؛ و اگر راضي باشد،گرچه تهمت نيست ولي دروغ و حرام است؛ نظير تملّقها و تعريفهاي بيجا. و قرآن شريفتهمت را در حد کفر ميداند: « اِنَّما يفْتَرِي الْکَذِبَ الَّذينَ لا يؤْمِنُون بِاياتِ اللَّه»18 تنها کساني دروغپردازي ميکنند که به آيات خدا ايمان ندارند 89. تهمت اقسام و مراتبي دارد: الف) افترا بر خدا و پيامبران و اوصياي گرامي صلواتاللَّهعليهماجمعين و قرآنشريف اين قسم افترا و تهمت را بالاترين ظلمها ميداند: « وَ مَنْ اَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَري عَلَي اللَّهِ الْکَذِب»19 و چه کسي ستمگرتر از آن کس که به خدا دروغ ميبندد؟ ب) افتراي زنا به زنها و مردان پاکدامن که اين افترا و تهمت علاوه بر گناه بزرگيکه دارد، اگر منجر به دادگاه شود، حاکم اسلامي بايد او را حد قذف ـ که هشتاد تازيانه است ـ بزند. ج) افترا و تهمت به افرادي که تهمت به آنان موجب تضعيف دين ميشود؛ نظير تهمت بهعلما و افرادي که وابسته به دين ميباشند که گناه اين قسم تهمت مضاعف و نظير افترابر خدا و پيامبر و ائمهي طاهرين عليهمالسلام است. د) افترا و تهمت به افراد معمولي؛ که اين قسم تهمت گرچه گناه مضاعف ندارد ولي درروايات آمده است که در روز قيامت آن تهمت زننده را بر روي چرکها و خونها نگاهميدارند تا مردم از حساب فارغ شوند، سپس او را به جهنم ميبرند. 90. اگر کسي تهمت به کسي زده باشد و او مطلع شده باشد، بايد او را راضيکند تا توبهي او قبول شود؛ و اگر مطلع نشده باشد، در توبه رضايت او شرط نيست، وليعلاوه بر لزوم دعا و استغفار براي او، بايد اگر قدرت دارد رفع آن تهمت بنمايد؛ و اگرقدرت بر اين کار ندارد، بايد به واسطهي تعريف او و امثال آن به اندازهي ممکن جبران آنخسارت را بنمايد. و چنان چه نتوانست او را راضي کند يا دسترسي به او نداشت، دعا واستغفار و جبران خسارت به مقدار ميسر کفايت ميکند. 91. تهمت به فردي مجهول که شنونده او را نميشناسد، چون دروغ است حرام است؛ گرچه گناه تهمت را ندارد. و همچنين است تهمت به جمعي يا اهل شهري. ولي اگر مراد اوهمهي آن جمعيت باشد، تهمت به همهي جمعيت است و گناه آن به اندازهي آن جمعيت مضاعفميشود. 92. اگر مصلحت اهمي که مقدم بر مفسدهي تهمت باشد، پيش آيد، آن تهمت جايزبلکه در بعضي موارد واجب ميشود؛ مثلاً اگر کسي مضر براي اسلام است و مردم را ازدين منحرف ميکند و چارهاي جز تهمت براي اسکات او نباشد، تهمت به اندازهاي که اورا ساکت کند، جايز بلکه واجب است؛ ولي تشخيص اين گونه موارد بسيار مشکل و کيد شيطاندرون و برون بسيار قوي است؛ لذا بايد با کمال احتياط و مشورت با اشخاص آگاه و عالمبدون غرض، اقدام نمايد. 93. شنيدن تهمت مانند تهمت زدن، حرام و از گناهان کبيره است و بايد علاوهبر منع تهمت زننده، از کسي که تهمت به او ميزنند، دفاع کند؛ و اگر قدرت ندارد يا فايده ندارد، نبايد گوش دهد؛ و اگر مجبور است که بشنود نبايد به آن کند و ترتيب اثر دهد. 94. اگر چيزي را بشنود و نداند که تهمت است يا نه، شنيدن آن حرام است وبايد دفاع از کسي که آن چيز براي او گفته ميشود، بنمايد؛ زيرا آن کلام يا تهمت استيا غيبت. ای خدا کمک کن این گناه رو انجام ندیم |
Powered by FAchat