(نسخه قابل پرینت موضوع)
عنوان موضوع : گناه کردن
نمایش موضوع اصلی :

سپیده 313 یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ۰۵:۱۷ بعد از ظهر

آقا سید : گناه و واژه گناه - گناه در لغت فارسی به معنای جرم خطا نافرمانی و امثال این الفاظه و در لغت عرب به معنی ذنب و اثم و معصیت تعبیر شده - همان نافرمانی و انجام عملیه که بر خلاف قانون و یا سرپیچی از قانونه از دیدگاه شرع و دین عبارته از این که مکلف کار نا مشروع انجام بده
در بسیاری از ایات قران از تاثیر گناه در تاریک ساختن دل سخن گفته شده
کذلک یطبع الله علی قلب متکبر جبار این گونه خداوند بر قلب هر متکبر طغایانگر مهری می نهد  سوره مومن ایه35
ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوة واهم عذاب عظیم «خداوند بر دلهای انها مهر نهاده و همچنین بر گوشهایشان و بر چشمهایشان پرده ای فرو افتاده و برای انها عذاب بزرگی است سوره بقره ایه 7
در ایه 46 سوره حج می خوانیم فانهما لا تعمی الابصار و لکن تعمیالقلوب التی فی الصدور چشمهای ظاهر نابینا نمی شود بلکه دلهایی که در سینه ها جای دارد نابینا می گردد
بدترین اثر گناه و ادامه اون تاریک ساختن قلبه از میان بردن نور علمه و حس تشخیص گناهان ما از اعضا و جوارح بدنمون  سرازیر قلبمون میشه و قلب رو به یک باتلاق متعفن تبدیل میکنه این جاست که ادم راه و چاه رو تشخیص نمی ده و مرتکب اشتباهات عجیبی میشه
رسول خدا (ص) فرمود : کثرة الذنوب مفسدةللقلب گناهان زیاد انسان را فاسد می کند
در حدیثی دیگر از رسول خدا می خونیم هنگامی که بنده گناه میکنه نکته سیاهی در قلبش پیدا میشه اگه توبه کنه و از اون گناه دست برداره و استغفار کنه قلبش صیقل میخوره و اگه بازهم به گناه بر گرده سیاهیه دلش زیاد میشه و تمام قلبش فاسد میشه این همون زنگاریه که در ایه در ایه«کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون« چنین نیست که آنها می پندارند بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است به آن اشاره دارد
در روایتی از رسول خدا  دیدم که صیقل و جلای دل رو حدیث معرفی کردن حدیث مثل روغن جلا که روی چوب خشک میزنیم میتونه این اثر رو داشته باشه
روایت اینه: مذاکره کنید و یکدیگر را ملاقات کنید و احادیث پیشوایان دین را نقل نمایید که حدیث مایه جلای دلهاست دلها زنگار می گیرد همانگونه که شمشیر زنگار می گیرد و صیقل اون حدیث است
قرائت قران هم یک نوع حدیث است از سرگذشت پیشینیان و پند گرفتن از قصص قران اما گفتار ایمه معصوم هم که راسخون فی العلم و مفسران حقیقی قران هستن منظور رسول خداست
اللهم اغفرلی الذنوب التی تهتک العصم یعنی «خدایا برای من بیامرز گناهانی که پرده های باز دارنده از نزول سختی ها و عذابها و زیانها و خسرانها را پاره میکند
همین یک فراز  میتونه در ما انقلابی  ایجاد کنه و با قطره ای اشک صیقل بده دل زنگ گرفته از گناه رو
اگه بخواهیم از نظر روانشناسی هم این مسئله رو بررسی کنیم میبینیم که اعمال ادم همیشه یک بازتاب در روحش داره و کم کم روح ادم رو به شکل خودش در میاره  حتی در فکر و اندیشه و رفتار و قضاوتمون هم موثره این نکته قابل توجه هست که ادم با ادامه گناه لحظه به لحظه در تاریکی روحی بیشتری فرو میره تا به اونجایی میرسه که گناهاش در نظرش حسنات جلوه میکنه و حتی به این گناه ها هم افتخار میکنه تو این مرحله دل دیگه کاملا زنگار بسته و به ایات اول بحث اگه اشاره کنیم خدا دیگه این دل رو مهر کرده و این دیگه خیلی خطرناکه

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالاً --الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا
بگو: [آنان‏] كسانى هستند كه كوششان در زندگى دنيا به هدر رفته [و گم شده است‏] در حالى كه خود مى‏پندارند، خوب عمل می كنند



Powered by FAchat