(نسخه قابل پرینت موضوع)
عنوان موضوع : فضیلت تعلیم و آموزاندن و تلاوت قرآن
نمایش موضوع اصلی :

سپیده 313 سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ۰۳:۱۷ بعد از ظهر


فضیلت تعلیم و آموزاندن و تلاوت قرآن

سید110: در جلسه گذشته به اختصار در مورد لزوم یادگیری قران و موانع یادگیری آن با هم حرف زدیم این جلسه میخواهیم در مورد
1- تعلیم و اموزاندن قران
2- تلاوت قران با هم بحث کنیم
سوال: فضیلت تعلیم قران به دیگران بر طبق روایات چگونه است؟
در این مورد روایات زیادی داریم


: dr.mehdi کسى که قرآن فرا گیرد و در طریق دانش فروتنى کند و بندگان خدا را بیاموزد و قصد او رسیدن به آنچه نزد خداست باشد ، در بهشت ، ثواب کسى بزرگ تر از او و مقام کسى بالاتر از او نباشد ; و در بهشت ، منزل و درجه رفیع و گرانبهایى نیست ، جز آنکه بهره زیادتر و منزلِ بالاتر و والاتر از آنِ اوست

 : mosafer کسی که قرآن تلاوت میکنه بر ایمانش افزوده میشه

سید110: رسوال خدا فرمود: کسیکه نردی را قران بیاموزد مولای اوخواهد شد و او نباید مولای خود را ذلیل کرده و یا در کارها از او پیشی بگیرد
 در روایتی دیگر فرمودند :امام علی علیه السلا م فرمودند: هر کس فرزند خود را قران بیاموزد او را مزین کرده است به گردنبندی که در قیامت اولین واخرین را به تعجب وا میداردد


:dr.mehdi برای معلم قرآن تمام موجودات حتی ماهیان دریا، طلب آمرزش می کند.
 :dr.mehdi پاداش مردی که به فرزند خود قرآن بیاموزد نیست مگر این که خداوند در روز قیامت تاج پادشاهی بر سرش گذارد و او را حلّه هایی بپوشاند که مردم مثل آن را ندیده اند.

:mosafer خداوند، به قرائت كننده قرآن، پاداشى بزرگ خواهد داد. پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «هركس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب ملائكه و انبیا و رسولان را خواهد داشت

سید110: و در اخر رسول خدا فرمودند خیرکم من تعلم القران و علمه بهترین شما کسی است که قران را فراگیرد و به دیگران بیاموزد
 :mosafer بالا رفتن مقام و درجه قارى در بهشت: «حفص گوید: از امام كاظم(علیه السلام) شنیدم كه مى فرمود: درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است. به قارى گفته مى شود: بخوان و [در مراتب بهشت] بالا برو. سپس مى خواند و مقامش بالا مى رود.» افزایش بركت خانه: امام صادق(علیه السلام) از امیر مۆمنان على(علیه السلام) چنین نقل مى كند: «خانه اى كه در آن قرآن تلاوت و یادى از خدا شود، بركتش زیاد شده، ملائكه در آن جا حاضر مى شوند و شیاطین را دور مى كنند»


(22:43) dr.mehdi: کسی که به فرزند خود قرآن بیاموزد مثل این که ده هزار حج و ده هزار عمره انجام داده و ده هزار بنده از اولاد اسماعیل را آزاد کرده و در ده هزار غروه شرکت کرده و ده هزار مسکین گرسنه را طعام داده است.

سینا313: پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «|إنّ أفضلکم مَن تعلّم القرآن و علّمه؛ برترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران آموزش دهد

سید110: از این روایات و دیگر روایاتی که دوستان خواندن معلم قران یا دست اندر کاران قرانی و یا حتی پدری که پول خرج میکنه تا فرزندش قران یاد بگیره از چه فضیلتی بهره مند میشن و خدا چه پاداش اخروی نصیب اونها میکنه

سینا313: پیامبر (ص) فرمودند: «|هر کس به فرزند خود قرآن را آموزش دهد، خداوند تاج افتخاری بر سر والدین او می‌گذارد و لباسی بر اندام آن دو پوشانده می‌شود که احدی مانند آن را ندیده است

 mosafer: آمیخته شدن قرآن با گوشت و خون قارى: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «هر جوان مۆمنى كه قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته خواهد شد

یاسی: حتی روایت هست که کسانی که سواد خواندن قرآن را ندارندبا شرکت در محافل قرآنی و گوش دادن به قرآن ،ثوابشان هم ردیف با دیگران خواهد بود

سید110: سوال: در مورد تلاوت قران چه ایا تی به ما سفارش شده؟

امیر: قرآن درباره‌ي به خاطر سپاري كتاب خدا تنها در يك جا سخن به ميان آورده است.
: «وَ اذْكُرْنَ ما يُتْلى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آياتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كانَ لَطِيفاً خَبِيراً»
حكمت و آيات الاهي را كه در خانه‌هاي شما تلاوت مي‌شود، به خاطر بسپاريد. (بدانيد كه) همانا خداوند مهربان و از همه آگاه است.
اقا سید این ایه درباره حفظ قران بود


سید110: در چند ایه و روایات بسیاری به تلاوت قران اشاره شده در ایه ای دستور قرائت قران داده شده ورَتِّلِ القُرءانَ تَرتيلا); قرآن را با دقّت و تأنّى بخوان.
 و در ایه دیگری امده که قاریان قران امید بتجارتی را دارند که هیچ زیانی و ورشکستگی در ان نیست


  mosafer: خداوند متعال مى‌فرمايد: (وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون); و چون قرآن خوانده شود، بدان گوش فرا داريد و خاموش مانيد; اميد كه بر شما رحمت آيد.

سید110: در روایات امده هر زمان که میخواهید با خدا همسخن شوید و خدا با شما سخن بگوید قران بخوانید که خواندن قران باعث نورانیت و جلای قلب و سبب بخشش گناهانه

 mosafer: خداوند متعال مى‌فرمايد: (فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَـنِ الرَّجِيم); [اى‌رسول ما]چون قرآن را تلاوت كنى، از[ شرّ وسوسه] شيطانِ[ مردود و] مطرود، به خدا پناه ببر

امیر: امام صادق(علیه السلام) فرمود: هر کس در جوانی قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش بیامیزد و خداوند وی را با فرشته‌های ارجمند و نیکوکار همراه کند و قرآن در قیامت مانع او از دوزخ باشد

سید110: سوره فاطر ایه کسانی که کتاب الهی را تلاوت می کنند و نماز را بر پای میدارند و از انچه به انها روزی داداهایم پنهان و اشکارا انفاق می کنند تجارتی پرسود می کنند که امید دارند نابودی و کساد دران نیست
به نظر شما منظور این ایه از قرائت و تلاوت قران چیه؟


 امیر: قرائت همون به صورت ترتیل و دقت در ایه یعنی فکر کردن در مفهموم ایه

شکیبا 1389: اقا سید به نظر من فقط مصداق این شعر که میگه با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر انچه خواهی کن؛ کسی که با خدا و حرف اون اشنا باشه دیگه چه احتیاجی به غیر داره

سید110: بله درسته
سید110: مشخصه که تلاوت در اینجا به معنی قرائت سرسری و خالی از تفکر نیست خواندنی هست که سرچشمه فکر باشه فکری که سرچشمه عمل باشد عملی که سرچشمه عمل صالح باشه عمل صالحی که از یک سو به خدا پیوند دار با نماز که مظهره پیونده و از یک سوی دیگه با خلق خدا پیوند داره که مظهر اون انفاقه و انفاق در تمام مواردی که خداوند به ما نعمت داده
پس یک همچین تلاوتی باعث میشه که تجارتی پرسود داشته باشیم
یکی از دوستان این ایه رو خوند سوره مزمل ایه 20  فاقروءا ما تیسر من القران  ان مقدار از قران که برایتان مقدور است بخوانید
فاقروءا ما تیسر من القران نظر شما در مورد این ایه چیه ؟


امیر: یعنی ان مقدار که میتونی در اون تدبر کنی و بعد هم به هم به اون عمل کنی هدف زیاد خواندن قران نیست  هدف تدبر در ایات قران و عمل کردن به این ایات هستش

سید110: در این مورد گفته ها زیاده یه عده اون رو به نماز شب تفسیر کردن که چون در لابلای ان ایات قران خونده میشه ان مقدار از قران که برایتان مقدور است بخوانید

 شکیبا 1389: معنی بسیار زیبایی داره یکی دایما قران تلاوت میکنه بی اونکه معنیشو بدونه ولی میگه کم بخون ولی تدبر کن  بدون داری چی میخونی

سید110: یه عده دیگه گفتن همون تلاوت قرانه هرچند در هنگام نماز نباشه بعد هم در اندازه تلاوت اختلاف کردن بعضی گفتن روزی50 ایه، 70 آیه، 200 آیه
 البته هیچ یک از این اعداد رو براش دلیل ندارن اما وقتی به مفهوم ایه دقت کنیم میگه هر مقدار که انسان به زحمت نمی افته از قران بخوانه خوب البته حتما برای خودشون دلایلی دارند


 شکیبا 1389: یعنی برای تلاوت قران عدد تعیین میکنن

سینا313: سید من بعد ازنمازهام قران و بازمیکنم هرصفحه ای اومد میخونمش فقط اون صفحه رومیخونم شاید کم باشه ولی سعی میکنم تدبرکنم

 سید110: البته در روایت داریم که روزی حداقل 50 ایه از قران تلاوت بشه
سید110: امادگی دارید یک نکته مهم بگم
خوب این نکته که میخواهم بگم البته با کمک شما ممکنه یکم فهمش سخت باشه بنابراین میخواهم خوب دقت کنید شاید تا ب حال این مطلب را جایی نخونده باشید

سوال:کلمه قران یعنی چه؟ و چرا قران را قران می نامیم؟

 mosafer: جدا کننده حق از باطل

 سینا313: قران یعنی خواندن خواندنی

 dr.mehdi: قرآن، اسمی جامد و غیرمشتق و علم ارتجالی است

سید110: پس با دقت گوش کنید کلمه قران مصدر است به معنای خواندن چنانچه در بعضی از ایات معنای مصدری از ایه فهمیده میشه
(23:13) dr.mehdi: خداوند به عنوان اسم خاص برای وحیی كه بر پیغمبرش نازل فرموده، قرار داده است مثل تورات و انجیل كه اسم برای كتاب های حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) هستند (شافعی).   اینو در کتاب اهل سنت خوندم سید

سید110: بله اسم علم مثل این ایه

  mosafer: ببخشید اون معنی فرقان بود

شکیبا 1389: یعنی تو هیچ فرهنگ لغتی تعریفی از واژه قران نشده

 dr.mehdi: قرآن اسم مشتق از قرائن (جمع قرينه) است. چون آيات قرآن همانند يكديگرند و بعضي بعض ديگر را تأييد مي‌كنند و هر آيه قرينه آيات ديگر است.

سینا313: از قرء به معنای جمع گرفته شده است. عرب وقتی بخواهد بگوید: آب را در حوض جمع كردم، می گوید: قرات الماء فی الحوض. علت این نامگذاری، آن است كه این كتاب همه ثمرات كتب آسمانی پیشین را در خود جمع نموده است

 سید110: ان علینا جمعه و قرانه فاذا قراناه فاتبع قرانه، معنی این ایه اینه در قران عجله نکن زیرا جمع کردن انچه وحی می کنیم و خواندن ان بر عهده ماست و چون آن را خواندیم و از خواندنش پیروی کن و بخوان همون طور که دکتر هم گفتن می تونه در بعضی ایت که کتابی که بر حضرت رسول نازل شده اسم باشه اسم عَلَم در این که قران به معنای خواندن است یا جمع اختلافه اگه به معنای خواندن باشه مصدر همانند فرقان-رجحان برای مفعول(مقرو)

 mosafer: شخصی از امام صادق (ع) سؤال نمود آیا کلمه ی فرقان و کلمه ی قرآن به یک معناست؟ حضرت پاسخ داد: قرآن همه کتاب خداست و فرقان تنها آن آیاتی است که احکام واجب را در بر میگیرد. کافی ج 2 ص 630 ح 11

سید110: یعنی قران کتابی است خواندنی حتی میشه گفت برای همین هم این اسم رو روش گذاشتند اما اگر به معنای جمع باشه مصدر است برای فاعل که میشه قران جامع حقایق است و فرموده خالق

شکیبا 1389: چقدر معانیش زیباست از هر بعری که میبینی بسیار جالبه توجه فتبارکه الله احسن الخالقین

سید110: پس سه حالت شد: هم اسم علم چون کتابیه که بر رسول خدا نازل شده، هم مصدر برای مفعوله  اگه به معنای خواندن و خواندنی بکار بره، هم مصدر برای فاعله اگه به معنای جمع بکار بره که میشه قران فرموده خدای تبارک و تعالی
 البته مفسران بزرگ مثل مرحوم شیخ طبرسی یا علامه یا صاحب قاموس همون معنای اول رو انتخاب کردن و گفتن قران به معنای خواندن است و مصدر است از برای مفعول و نه جمع و مصدر به معنای فاعل
از همه این حرفها نتیجه میگیریم که نام قران قران است از این جهت که قران رو باید خواند
رسول خدا فرمودند: این قلبها همانند اهن زنگ میگیرد عرض یا رسول الله چه چیزی باعث جلاو گرفتگی زنگ میشود. فرمودند تلاوت قران


 mosafer: قال رسول الله صلی الله علیه و آله : اِنَّ هذِهِ القُلوبَ لَتَصدَاُ کَما یَصدَاُ الحَدیدُ وَ اِنَّ جِلاءَها قِراءَةُ القُرآنِ براستی این قلبها زنگار می گیرد، همان طور که آهن زنگار می گیرد، و جلای قلب ها ، قرائت قرآن است

سپیده 313: آقا سید یه سوال، قرآن یا نماز رو حتما باید با لهجه عربی خوند؟ یعنی اونطوری خدا بیشتر دوست داره؟

سید110: بله، یک روایتی هست از امام صادق علیه السلام که میفرمایند قران را بخوانید به الحان العرب، قران را بخوانید بصوت العرب، قران را بخوانید بالفاظ العرب، در خود قران هم داریم قرانا عربیا چون خدای سبحان این زبان را انتخاب کردن برای صحبت با بندگان ما نیز وظیفه داریم چه در نماز و چه در خواندن قران تبعیت کنیم که این خود یک نوع فرمانبرداری است

سینا313: خب درسته سید عربی بخونیم ولی ما که معنای عربی ونمیدونیم باید فارسیشو بخونیم تا بفهمیم خداوند چی گفته تابتونیم تدبرکنیم

سید110: اون دیگه میشه فهم و تدبر در قران
به قول ایت الله جوادی املی صبح فرمودند این علمهای خواندن قران سواد است نه علم؛ علم خواندن قران اونی که مارو به یاد معاد بندازه مارو موحد کنه یا چنان در ما تاثیر کنه که بدونیم مسافریم و زندگی این دنیا برای ما همچون گذرگهیه ولی خوب لازمند زیرا انسان از متن میتونه به بطن برسه
در جلسه اینده اداب تلاوت قران اداب ظاهری و اداب باطنی را خوهیم گفت


 mosafer: ای همسفران باری اگر هست ببندید /که این خانه اقامت گه ما رهگذران نیست

  

Powered by FAchat