(نسخه قابل پرینت موضوع)
عنوان موضوع : عدل الهی
نمایش موضوع اصلی :

سینا313 دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ۰۶:۵۰ بعد از ظهر

                                                             بِـــســـْمِ اللهِ الـــرَّحـــْمـــنِ الـــرَّحـــِيـــمِ
 
پاسخگو:عدل یضع الامور مواضعها»؛ «عدل هر چیزی را در جایگاه ویژه خود قرار می‏دهد» (نهج البلاغه، کلمات قصارشماره437.التوحید الا تتوهمه، و العدل الا تتهمه؛توحید آن است كه درباره خداوند با وهم و پندار داوری نكنی، و عدل آن است كه خداوند را به كارهای ناروا متهم نسازیاین حدیث حضرت علی(ع) بودفعل خداوند متعال از ستم بری هستو هرچه ظلم در دنیا هست از جانب بشر هست به خودش و دیگرانیا از جانب شیاطین جت هست یا انسولی یک نکته ای که وجود دارهاین هست ما گاهی به خاطر افعال دیگران ضرر می بینیم به نظر شما این با عدل خدا سازگاره؟آیا مثل این که کسی چشم ما رو می زنه ما یک عمر نابینا می شیم؟حکمت الهی این گونه است که هیچ فعلی از ذات مقدسش با نقص صادر نشود

سامی یوسف:به اعتقاد بنده كارهاي ما در عالم معنا يه سري عكس العملي ايجاد ميكنهمثلا ظلم مكافات ونتيجه بدي داره دقيقا همين اعتقاد بنده هست{نظر حقير

پاسخگو:چرا اگر پدری لقمه ی حرام به سفره ی فرزندش ببرد بر آن فرزند تاثیر منفی می گذارد؟آیا این با عدل سازگار است؟

یشیما/27:پاسخگوهابیل وقابیل هر دو از یک پدر و مادر بودن چرا اون شد نیک/قابیل شد منفی

پاسخگو:بله اینجا مسأله ی اختیار هست ولی بحث ما بر سر این نیست

یشیما/27:بر میگرده به جمع شدن کل خیر در یکی به حکمت الهی/و کل منفی ها در فرزند دیگه/باز هم به حکمت الهی

پاسخگو:بحث سر این هست که خیلی وقت ها چیزهایی بر سرمان می آید که مقصرش خودمان نیستیمببینید دوستان در نظام تکوینی خداوند اتفاقاتی می افتد که می خواهد به بندئگان کمک کندمثلا کسی در کودکی سر سفره ی پدرش از مال حرام مصرف کرده خدا او را فقیر می گرداند تا این گناه از او دفع شودچنان که در آیه 9 سوره نساء به این قضیه اشاره شدهاما با توجه به احادیثی در این باب من جمله حدیثی که درادامه عرض می کنم نکات مهمی قابل بیان است رسول خدا (ص) می فرماید: "هر کس کردار قومى را دوست بدارد با آنها در آن اعمال شریک استبا توجه به این احادیث این طور برداشت می شود که خداوند آن عده ای از نسل شخص را مبتلا می گرداند که به طور باالقوه دوستدار فعل جد ظالمشان بوده اندو خداوند با این ابتلا شخص را از زشتی این کار آگاه می سازدپس ما چون به علم خدا احاطه نداریم نمی توانیم بگوییم خدا در اینجا ظلم کرده استمضاف بر این که این فقر اگر همراه با صبر باشد ای بسا ثوابی دوچندان یابدو این بدی که جدش انجام داده به این صورت برای این شخص تبدیل به حسنه شود در کارنامه ی اعمال اوچرا که خود خدا وعده داده بدی توبه کنندگان را به خوبی تبدیل می فرمایداما درکل اگر قرار باشد هرسختی ای که دیده شد بگوییم چون خدا قادر است و آن سختی را دفع نمی کند پس نتیجه بگیریم ظالم است نعوذبالله این طور نمی شود چرا که لازمه ی بسیاری از پیشرفت ها همین سختی کشیدن هاستمثل این که به شخصی که بیمار است داروی تلخ می دهند تا بهبود یابدالبته این دارو با افعال خدا اصلا قابل قیاس نیستو با مواردی که عرض کردم نباید سوءتفاهم شود که (تاوان) عمل یک شخص را شخص دیگر می دهد خیرهمان کسی که پدرش مال حرام به سفره می برد اگر قبل از سن تکلیف بمیرد هیچ عالمی نمی تواند بگوید او جهنمی استاما نکته ی دیگری که به این موضوع ارتباط دارداما خود همین موضوع نیست این کهاگر بیان داشتیم که فلان موضوع نتیجه اش فلان اثر است سوءتفاهم نشود که ما می توانیم این نتایج را از پیش خودمان و با اوهامی که به ما می شود به دست آوریممثل این که کسی بگوید چون من اسم فرزندم را گذاشتم مثلا جک به همین دلیل مثلا زودمرگ شدیا مثلا یک خانمی بگوید چون من وقتی این فرزند را حامله بودم مال حرامی مصرف کردم پس او امروز(ودقیقا امروز) این کار را کردو من می دانم که این نتیجه ی آن است

ترنم12:برا من خیلی پیش امده اینطوری بگم

پاسخگو:چنین نتیجه گیری هایی که حجت قطعی شرعی ندارد نه تنها اعتباری به آن ها نیست بلکه اگر به عنوان شرع بیان شود باعث تخریب مذهب می شود و بدعت استسعی کنید چیزهایی که بیان می فرمایید یا با عالمی که برایتان قابل درک است ادراک کنید یا بر اساس متون دینو وحی بر غیرمعصوم حجت نیست وشاید هم یقین نیست.والسلام

 
                                                          

Powered by FAchat