انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » بخش سوالات » سوالات مذهبی » برای حضور قلب وعدم ارتکاب ریا در نماز چه باید کرد ؟



برای حضور قلب وعدم ارتکاب ریا در نماز چه باید کرد ؟

براي حضور قلب و عدم ارتكاب ريا در نماز چه بايد كرد؟   اين دو موضوع رابطه عميق و تنگاتنگ با يكديگر دارند، ‌هر اندازه بتوان مصونيت از ريا را در وجود خويش ايجاد كرد به همان ميزان مي‌توان در زمينة كسب حضور قلب در نماز موفق شد. براي حضور قلب در نماز و عدم ارتكاب به ريا چه بايد كرد؟ اين سوالي است كه براي خيلي ها پيش مي آيد. اين سؤال در واقع داراي دو بخش است. يكي راه‌هاي كسب حضور قلب در نماز و ديگري دغدغة عدم ارتكاب
fvhd pq,v rgf ,unl hvj;hf vdh nv klhc ]i fhdn ;vn ?


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
پنجشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۳ ۰۲:۲۶ قبل از ظهر
بانو
rating
شماره عضویت : 1270
حالت :
ارسال ها : 1189
محل سکونت : : بوشهر
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 178
اعتبار کاربر : 5071
پسند ها : 1155
حالت من :  Sepasgozaram.gif
تشکر شده : 1003
وبسایت من : وبسایت من


مدال ها:2
مدال 1 سالگی عضویت
مدال 1 سالگی عضویت
کاربران برتر
کاربران برتر

|


براي حضور قلب و عدم ارتكاب ريا در نماز چه بايد كرد؟




 
اين دو موضوع رابطه عميق و تنگاتنگ با يكديگر دارند، ‌هر اندازه بتوان مصونيت از ريا را در وجود خويش ايجاد كرد به همان ميزان مي‌توان در زمينة كسب حضور قلب در نماز موفق شد.






براي حضور قلب در نماز و عدم ارتكاب به ريا چه بايد كرد؟ اين سوالي است كه براي خيلي ها پيش مي آيد.
اين سؤال در واقع داراي دو بخش است. يكي راه‌هاي كسب حضور قلب در نماز و ديگري دغدغة عدم ارتكاب به ريا.
اين دو موضوع رابطه عميق و تنگاتنگ با يكديگر دارند، ‌هر اندازه بتوان مصونيت از ريا را در وجود خويش ايجاد كرد به همان ميزان مي‌توان در زمينة كسب حضور قلب در نماز موفق شد. براي پيشگيري از ريا و تقويت و ايجاد حضور قلب در نماز بايد حقيقت ريا و انگيزه‌هاي آن را شناخت و همزمان روش‌هايي را در اعمال و رفتار خود ايجاد كرد كه بتوان از ريا به دور ماند.حقيقت و معناي ريا

اصل «ريا» از كلمة رويت (ديدن) است(1) و در اصطلاح به معناي طلب مقام و منزلت در قلوب مردم به كار مي‌رود كه به وسيلة نشان دادن اعمال خوب و تظاهر به آن در حضور ديگران حاصل مي‌شود.
هنگامي كه انسان اعمال نيك خود را (مانند نماز، روزه، حج، صدقه و...) براي جلب توجه ديگران و خوب جلوه دادن خود نزد مردم انجام دهد، به اين اعمال، اعمال ريايي گفته مي‌شود.
نكوهش ريا در آيات و روايات
از آن جا كه هدف از عبادات، جلب رضايت خداوند و تقرب به درگاه الهي مي‌باشد، هر نوع انگيزة ديگري براي انجام عبادات نكوهيده و ناپسند است. لذا خداوند در قرآن مي‌فرمايد: فويلٌ للمصلّين، الذين هم عن صلاتهم ساهون، الذين هم يُرائون و يمنعون الماعون.(2) واي بر نمازگزاران! آن كساني كه نسبت به نماز خود مسامحه كارند، آنان كه اعمال و عبادات خود را از روي ريا و خودنمايي انجام مي‌دهند و از احسان به ديگران خودداري مي‌كنند.

اميرالمومنين ـ عليه السّلام ـ نيز مي‌فرمايد: «آفةُ العبادةِ الرّيا»(3) آفت عبادت ريا است. ريا در عبادت ممكن است انواع مختلف داشته باشد.
آن كه مي‌خواهد از ريا مصون بماند و در نماز حضور قلب داشته باشد، توجه به اين نكات مفيد است:
1. ريا ممكن است در عبادات واجب مانند نماز و روزه محقق شود، مثلاً فردي كه در خلوت و تنهايي اهل نماز نيست، امّا در حضور ديگران علاقه دارد نماز بخواند يا فردي كه در حضور ديگران با والدين خود رفتار شايسته و برخورد مناسب از خود نشان مي‌دهد، امّا در غياب ديگران و در منزل با ايشان بي‌ادبي و بي‌احترامي مي‌كند، از مصاديق ريا در اعمال واجب محسوب مي‌شود و حرام است.
2. نوع ديگر ريا در عبادات آن است كه فرد در اعمال واجب خود مرتكب ريا نگردد، يعني هدفش رضاي خدا باشد، امّا در عبادات مستحب خود مرتكب ريا شود، مثل اين كه در حضور مردم نماز مستحبي بخواند، تسبيح و صلوات بگويد. امّا در مواقعي كه تنها است و كسي او را نمي‌بيند، علاقه به اين اعمال نداشته باشد. يا ركوع و سجود و ساير افعال نماز را در حضور ديگران با كيفيت بهتر انجام دهد ‌تا در نظر ديگران مذهبي جلوه كند. امّا در تنهايي نمازش را سطحي و بدون كيفيت بخواند. تمامي اين موارد از مصاديق ريا است و مي‌تواند اعمال و رفتار فرد را دچار مشكل كند.
3.يكي از اقسام ريا اين است كه شخص شهادتين را به زبان مي آورد ولي در دل آن را انكار مي كند كه اين قسم داخل در كفر و نفاق است.
چنين اشخاصي از كافر ظاهري بدتر و پر عقبوت ترند. زيرا هم صفت نفاق را دارد و هم صفت كفر را.
4.كسي كه در اصل عبادات ريا نكند. ولي در اجزاي عبادات سعي در ريا نمايد. مثلا ركوع، سجده، قرائت و... نماز را در حضور ديگران با آب و تاب بجا آورد تا جلب نظر ديگران را بنمايد. يا در مراسم عزاداري گريه خود را پاك نكند يا به هيبتي بخصوص عزاداري كند تا ديگران جذب و جلب او شوند.
5. ريا در غير عبادات مثل نظافت لباس به قصد خود نمايي يا پوشاندن عيبي از خود تا مردم او را پي عيب بدانند و يا در پنهان داشتن گناهان خود اين قسم از ريا جايز است و از جهاتي اگر انجام نشود انجام ندادنش حرام خواهد بود.
مثل اينكه گناهان را از ديد ديگران مخفي نكند و آنها را اظهار نمايد. اين كار قطعاً حرام است و خود يكي از گناهان كبيره به شمار مي رود.
پس از آن كه مفهوم ريا و مصاديق آن را در مورد عبادات شناختيم، براي اين كه عبادات به ريا آميخته نشود، بايد مواظب بود كه نيت ما محض رضاي خدا باشد و جز رضاي خداوند هيچ هدف و نيت ديگري را در اعمال و رفتار خود مدّ نظر نداشته باشيم. ملا مهدي نراقي در كتاب ارزشمند« معراج السعادة» مي‌نويسد: «شيطان براي افساد كار بندگان و آميخته نمودن عبادات آنان به ريا، افراد را در مورد نيت، قرائت يا طهارت به وسواس مي‌اندازد. اگر چند دفعه كسي اعتنا نكند و به آن چه از شرع رسيده اكتفا كند، دست از او بر مي‌دارد و موفق نمي‌شود كه اعمال و عبادات او را به ريا آلوده كند امّا اگر به وسوسه‌هاي شيطان گوش فرا دهد و در هر عملي شك كند، كارش به جايي مي‌رسد كه از عبادت بازماند و اعمالش به ريا آميخته شود.»(4)
خلاصه براي رهايي از ريا بايد نفس خود را به پنهان داشتن عبادات عادت داد و همان گونه كه درها را بر روي اعمال زشت خويش بسته‌ايم بايد بر فاش شدن عبادات و اعمال خويش نيز بسته نگهداريم و تا حدّ ممكن سعي كنيم كه اعمال خود را فقط براي خدا انجام دهيم. و هيچ گاه هدف اين نباشد كه ديگران اعمال را ببينند و تعريف و تمجيد كنند، توجه داشته باشيد كه اگر تصميم قطعي بگيريم و هدف رضاي خدا باشد، خداوند ما را در اين زمينه ياري مي‌كند. زيرا خداوند فرموده است: و الذين جاهدوا فينا لنهديّنهم سُبلَنا(5). و كساني كه در راه ما تلاش و كوشش مي‌كنند، ما آنها را بر راه‌هاي خويش هدايت مي‌كنيم.
نكته اي كه بيان آن بسيار مهم است اين است كه از آن جا كه اسلام ديني اجتماعي است و بسياري ار عبادات ما اجتماعي است با يد با «تمرين» تلاش كنيم كه اين عبادات با ريا از بين نرد.
اميرالمومنين ـ عليه السّلام ـ نيز مي‌فرمايد: «بر تو باد به اخلاص، در نيت و عمل، به راستي كه پاكي نيت و عمل خالص، سبب قبولي اعمال و ارزشمند شدن عبادت و بندگي خدا است.»(6)
اخلاص علاوه بر آن كه زمينة ريا را از بين مي‌برد، در ايجاد حضور قلب نيز مؤثر است. براي كسب حضور قلب در نماز به اين نكات توجه شود:

1. در مكان خلوت نماز بخوانيم
اگر نماز فرادا يا نماز مستحب مي‌خوانيم بهتر است جاي خلوتي را انتخاب كرده كه سر و صدا و مزاحمت نباشد.

2. عواملي را كه باعث حواس پرتي در نماز مي‌شود، قبل از نماز برطرف كنيم.
3. به معناي نماز و جملات و كلمات آن توجه داشته باشيم.
4. دربارة نماز و راه‌هاي ايجاد حضور قلب كتاب مطالعه كنيم. به خصوص كتاب‌هاي زير بسيار مفيد و راهگشا هستند.


پي نوشت ها:
1. ابن منظور، لسان العرب، بي‌تا، ج 5، ص 88.
2. ماعون:4 ـ 7.
3. آمدي، غرر الحكم، دانشگاه تهران، 1373، ج 3، ص 99.
4. نراقي، مهدي، معراج السعادة، انتشارات هجرت، ص 627 ـ 628.
5. عنكبوت:69.
6. آمدي، ‌غرر الحكم، دانشگاه تهران، ج 4، ص 290.
منبع:جام
 















3 تشکر شده از کاربر زهرابانو برای ارسال مفید :
محمد313 , یاسمن , مدافع حرم313 ,



  می پسندم 3     0  3 
 
 
تعداد پسند های ( 3 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : زهرابانو
http://sahadat8529.blogfa.com/

 
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
برای حضور قلب وعدم ارتکاب ریا در نماز چه باید کرد ؟
پنجشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۴۹ قبل از ظهر نمایش پست [1]
بانو
rating
شماره عضویت : 1047
حالت :
ارسال ها : 978
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 138
اعتبار کاربر : 23972
پسند ها : 1433
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (18).jpg
تشکر شده : 1000





  می پسندم 1     0  1 
 
 
تعداد پسند های ( 1 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : یاسمن









 
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
برای حضور قلب وعدم ارتکاب ریا در نماز چه باید کرد ؟
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ۰۳:۴۳ بعد از ظهر نمایش پست [2]
بانو
rating
شماره عضویت : 1270
حالت :
ارسال ها : 1189
محل سکونت : : بوشهر
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 178
اعتبار کاربر : 5071
پسند ها : 1155
حالت من :  Sepasgozaram.gif
تشکر شده : 1003
وبسایت من : وبسایت من








آیت الله العظمی آقای بهجت قدس الله نفسه الزکیه کلامی دارند درباره حضور قلب در نماز که خیلی مهم است، این را گوش کنید،ان شاء الله در نمازتان تفاوت به وجود می آید، من را هم دعا میکنید


مفاد کلامشان این است که در مسئله حضور قلب یک ورود داریم یک توقف. ورود چیست؟ ببینید یک وقت افکار خودشان می آیند، ورود افکار دست ما نیست،مولوی این افکار را به زنبور تشبیه کرده، زنبور خودش می آید تو که دعوتش نکرده ای. شما فردا مهمان دارید، ده پانزده نفر را دعوت کرده اید، حالا دارید نماز میخوانید این فکر مهمانی مثل زنبور می آید وارد مغز میشود،"فردا مهمان دارم"، ولی توقف با خودت است، میتوانی توقف نکنی، وقتی آمد "راست میگوید ها، مهمان داریم ، سالادش چه طور باشد، به کدام مهمانخانه بگویم،چطور باشد .." اینها با خودت است، دیگر خراب نکن، ایشان میفرمودند که اینها که بی اختیار می آید مضر نیست،اما توقف دست ماست،آنجا دیگر فکرت را عوض کن و ادامه نده.

بعضیها روی فکری که می آید متوقف میشوند، مثلا "من فردا بروم پیش فلان کس پول قرض بگیرم"،خب این می آید،[روی فکر متوقف میشود] یکوقت میبیند دارد میگوید السلام علیکم، در دفتر این آقا است! دارد برایش چک مینویسد، همه نمازش شد همین، این نشد.یادتان باشد آیت الله بهجت درباره حضور قلب در نماز میفرمایند، ورود دست ما نیست اما توقف در اختیار ماست.

بنده این مطلب را به این فرمایش آیت الله بهجت(ره) حاشیه میزنم و آن این است که اگر به این فرمایش آیت الله بهجت(ره) عمل شود ممکن است به تدریج افکاری که بدون اختیار می آیند کمتر شوند و آن حال حضور و توجه تمام نماز را بگیرد.

به نقل از استاد فاطمی نیا حف


  می پسندم 3     0  3 
 
 
تعداد پسند های ( 3 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : زهرابانو
http://sahadat8529.blogfa.com/

 
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
برای حضور قلب وعدم ارتکاب ریا در نماز چه باید کرد ؟
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ۰۳:۴۵ بعد از ظهر نمایش پست [3]
مدیر انجمن آموزش زبان عربی
rating
شماره عضویت : 1116
حالت :
ارسال ها : 871
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 116
اعتبار کاربر : 4323
پسند ها : 713
حالت من :  Gerye.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (30).jpg
تشکر شده : 1006
وبسایت من : وبسایت من



ممنون آبجی 


  می پسندم 3     0  3 
 
 
تعداد پسند های ( 3 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : مطهره سادات

 





















گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
برای حضور قلب وعدم ارتکاب ریا در نماز چه باید کرد ؟
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ۱۲:۲۵ قبل از ظهر نمایش پست [4]
عضو
rating
شماره عضویت : 1694
حالت :
ارسال ها : 240
محل سکونت : : مشهد مقدس
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 105
اعتبار کاربر : 2104
پسند ها : 78
محل سکونت : mashhad.jpg
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (10).jpg
تشکر شده : 593
وبسایت من : وبسایت من



بسم الله 
برای از بین بردن ریا سطحی ترین کار این است از همانجا که شیطان وسوسه کرد تا برای دیگران عبادت را انجام دهیم یا انها را شریک در عبادت کنیم از همانجا انسان نیتش را برای خدا کند و دیگران را از دل خراج کند این اسانترین و سطحی ترین کار است 
وقتی به مرتبه بالای معرفت برسیم برایمان فرق نمیکند عبادت در جمع باشد یا خلوت چون نظ رو دید دیگران برای انکه خدا برایش مهمتر است برای انسان هیچ است هیچ
بالا بردن معرفت نسبت به خداوند بهترین وسیله برای دفع ریا است 
اخلاص بسیار کار ارزنده  مهمی هست اما اگر نظری به روایات در مورد اخلاص بکنیم میبینیم انجامش بسیار پشتوانه معرفتی میخواهد و د رجاتی هم دارد کار سخت و پرمراقبه ای هست 
 هر وقت  از کمند ریا گذشتیم د رکوچه اخلاص قرا میگیریم


  می پسندم        0 
















امضای کاربر : یاسر


گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد


برچسب ها
برای ، حضور ، قلب ، وعدم ، ارتکاب ، ریا ، در ، نماز ، چه ، باید ، کرد ،

« پس تا عمر باقی است استغفار کنیم که اجل می آید | اصرار کنیم یا نه؟ »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 01:17 پیش از ظهر