آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۱۸ بعد از ظهر
[13]
|
|||
بانو
شماره عضویت :
282
حالت :
ارسال ها :
163
محل سکونت : :
دیار غریب
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
183
اعتبار کاربر :
1266
پسند ها :
136
تشکر شده : 340
|
ممنون اقا مهدی لطف کردید می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۲۳ بعد از ظهر
[14]
|
|||
ناظر بخش زبان
شماره عضویت :
947
حالت :
ارسال ها :
1759
محل سکونت : :
tehran
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
473
دعوت شدگان :
6
اعتبار کاربر :
13181
پسند ها :
1464
تشکر شده : 1601
|
می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ۰۴:۰۹ بعد از ظهر
[15]
|
|||
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ۰۴:۵۴ بعد از ظهر
[16]
|
|||
پاسخ به سوال هفتم
اكنون در زمان غيبت امام عصر (عج)، ولايت ايشان چگونه است و در چه اموري جاري است؟ اما ولايت ظاهري كه همان خلافت ظاهري و تبيين و اجراي احكام الهي است، در زمان غيبت باز هم از آن امام معصوم است، ولي اعمال آن نائبان آن حضرت كه همان فقهاي جامع الشرائط هستند، واگذار شده است. چنانچه در زمان حضور هم، حضرات معصومين(ع) براي ممالك دور و نزديك، نماينده و نائب داشته اند، در دوران غيبت هم اين امر را به نحو عام به فقهاي عادل سپرده اند. مثلا، امام علي(ع) خود حاكم همه كشور اسلامي است، ولي مالك اشتر را به نيابت از خود به مصر مي فرستد، يا سلمان را نائب خود در مدائن قرار مي دهد تا به جاي او بيان و اجراي احكام الهي و رهبري جامعه را بر عهده گيرند. امروز نيز خلافت ظاهري امام عصر(عج) از سوي فقهاي عظيم الشأن قابل نيابت است، كه به آن نيابت عام مي گويند. خود امام عصر(عج) فقهاي واجد شرايط را به اين مقام، به خصوص در تبيين دين، نصب كرده است؛ پس ولايت فقيه به نيابت امام عصر(عج)، امروزه به مثابه نيابت سلمان و مالك اشتر از جانب اميرالمؤمنين(ع) است. در وجود نيابت عامه براي فقها به طور كلي اختلافي بين فقها نيست؛ ولي در حدود و ثغور آن اختلافاتي هست، كه پرداختن به آن مجال ديگري مي طلبد. مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ۰۹:۱۰ بعد از ظهر
[17]
|
|||
پاسخ به سوال هشتم
امام زمان (عج) چگونه انسانها را تربيت مي كند؟ معلم يا استاد مشاوري كه راه درست شدن و كسب ملكات را به ما نشان ميدهد با راه اول مي خواهد ما را تربيت كند. او فقط راه را نشان ميدهد و حرفهاي او موجب نميشود بلافاصله به مقصد برسيم؛ بلكه اراده ما و نزاع با موانع خارجي و داخلي و... هم لازم است، تا امر تربيت رخ دهد. پر واضح است كه هر چه معلمان اخلاق و تربيت در تربيت انساني بگويند و بنويسند، صحيح آن را از سرچشمه وحي و تعاليم اهل بيت گرفتهاند. و پيشتر و بيشتر از آنان، انبياء و اولياء در اين باره براي انسان ارائه طريق كردهاند كه كتابهاي آسماني و گنجينههاي حديثي ما مملو از اين معارف ناب است. امام عصر(عج) به علت غيبتشان در اين ميان امكان كمتري دارند، به خلاف آباء طاهرينشان كه در اين امر، تا حد زيادي موفق بوده اند. اما آن امام عزيز در مرحله ديگر تربيت ـ كه در واقع قسمت اصلي كار است ـ چون ساير امامان گذشته، نقش مهمي دارد.
جالب آن كه اين مرحله از كار به خلاف مرحله قبل، نياز به حضور حسي امام ـ عليه السلام ـ ديدن و شنيدن از امام ـ عليه السلام ـ و... ندارد. اين روح متعالي امام است كه به ولايت تكويني خود راهبري ميكند، و آن هم غيبت و حضور ندارد. در مناجات شعبانيه ميخوانيم: «إلهي لم يكن لي حول فأنتقل به عن معصيتك إلا في وقت أيقظتني لمحبّتك» يعني خدايا من حال و قوّه اي براي انتقال از عصيان تو در خود نميبينم، الا در هنگامي كه با محبت خويش نوعي بيداري و جذبه در من ميآفريني. و الحق كه در هنگام عنايت الهي انسان اراده جدي و شوق مؤكّد، براي طي مسير در خود ميبيند. اين حالات را جذبه ميگويند كه از سوي امام عصر(عج) به ما ميرسد. آشنا شدن با يك دوست خوب، خواندن يك كتاب مفيد، ازدواج با فردي باكمال، ورود به رشتهاي يا دانشگاهي مهيا براي اخلاقيات و … گر چه همه به ظاهر حوادثي بي انتخاب اند، اما دست امامي پشت آن است كه مقدرات ما را در هر سال تعيين مينمايد؛ اين توفيق است. با اين كارها غير از ارائه طريق امام عصر(عج) دوستان خود را به كمال مطلوب و نهايي ميرساند. اين توفيق مي تواند شامل حال هر انسان كمال جوي واقعي باشد، و همه از سوي مقام ولايت اهل بيت(ع)، و البته به اذن الهي است. در اين باره حرفهاي ديگري هم هست كه اگر مشتاق بوديد، باز هم با ما تماس بگيريد. مشاوره مذهبي ـ قم.
ویرایش ارسال توسط : مهدی313
در تاریخ : چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ۰۹:۱۱ بعد از ظهر می پسندم 8 0 8 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ۰۹:۲۲ بعد از ظهر
[18]
|
|||
پاسخ به سوال نهم
آيا حديثي از قول آقا امام زمان (ع) هست كه در زمان آغاز غيبت كبري ايشان فرموده باشند: "از اين به بعد هر كس كه ادعا كند مرا ديده، دروغگوي بزرگي است. " در صورت معتبر بودن اين حديث، لطفاً بگوييد اين همه داستان كه كه در مورد ديدن ايشان است چيست؟
مواردي از ملاقاتهاي با امام(عج) به نقل معتبر ثابت است. كساني كه به ديدار حضرت مهدي(عليه السلام) نائل شدهاند و يا ميشوند چند دستهاند: 1ـ كساني كه حضرت را ميبينند ولي نميشناسند؛ چنان چه نائب دوم امام زمان(ع) فرمود: «و يرونه و لا يعرفونه»(توجهات امام عصر(عج) به مراجع ـ باقرزاده بابلي) 3ـ كساني كه هم حضرت را ميبينند و هم با ايشان سلام و سخن دارند؛ مانند حاج علي بغدادي و علامه بحرالعلوم و مقدس اردبيلي. 4ـ كساني كه حضرت به عيادت آنها ميروند؛ مانند حاج ملاعباس تربتي و حاج سيد عبدالله رفيعي. 5ـ كساني كه حضرت با آنان هم سفره ميشوند؛ مانند آقا شيخ حسين نجفي.
در آخر به يك نكته توجه كنيد: در روايات هست كه در آخرالزمان مؤمنيني هستند كه حضرتش هميشه در زندگي آنان حضور دارند، و گويا يك لحظه از آن امام همام غافل نميشوند، به گونهاي كه غيبت آن حضرت به منزله حضور مي باشد؛ يعني از مرحله "عدم بصيرت" به مرحله "بصيرت" رسيدهاند. اينان با فضيلتترين مردم دنيا هستند. والسلام- مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۰۳ بعد از ظهر
[19]
|
|||
پاسخ به سوال دهم
عبد الله بن فضل هاشمي روايت كرده كه از حضرت صادق(ع) شنيدم كه فرمود: «صاحب الامر غيبتي دارد كه ناچار از آن است، به طوري كه اهل باطل در آن ترديد مي كنند. عرض كردم: يابن رسول الله! چرا غيبت مي كند؟ فرمود: به علتي كه به ما اجازه نداده اند آشكار سازيم. عرض كردم: چه حكمتي در غيبت اوست؟ فرمود: همان حكمتي كه در غيبت سفيران و حجتهاي پيش از او بوده است، حكمت غيبت قائم ظاهر نمي شود مگر بعد از آمدن خود او؛ چنان كه حكمت سوراخ كردن كشتي توسط خضر و كشتن آن بچه و تعمير ديوار، براي حضرت موسي (ع) ظاهر نگشت، مگر موقعي كه خواستند از هم جدا شوند.» ("كمال الدين و تمام النعمة"، شيخ صدوق، ص482)
اما بعضي از حكمت هاي غيبت حضرتش را كه مي توان با استناد به روايات ذكر نمود، بدين قرار است:
حسن بن فضال مي گويد: علي بن موسي الرضا(ع) فرمود: گويا شيعيانم را مي بينم كه هنگام مرگ سومين فرزندم (امام عسگري) در جستجوي امام خود همه جا را مي گردند، اما او را نمي يابند. عرض كردم: به چه دليل؟ فرمود: زيرا امامشان غايب مي شود، عرض كردم: چرا غايب مي شود؟ فرمود: براي اينكه وقتي با شمشير قيام نمود بيعت كسي در گردنش نباشد.(همان ماخذ، ص152)
زرارة بن اعين از امام صادق(ع) روايت كند كه فرمود: از جان خود بيم و ترس دارد ـ و حضرت با دست به شكم خود اشاره كرد.(كمال الدين، ص342) مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 3 0 3 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۰۵ بعد از ظهر
[20]
|
|||
پاسخ به سوال 11 2. ما قطع نداريم كه آن حضرت از جميع اولياء و دوستان خود پنهان باشد و در اموري كه مصلحت باشد به توسط آنها و تأييد و ارشاد آنها دخالت ننمايند. 3. آنچه مسلم است اين است كه در عصر غيبت، آن حضرت از نظرها پنهان است و اين به معني آن نيست كه مردم نيز از آن حضرت پنهان هستند. بلكه چنانچه از برخي اخبار استفاده مي شود آن حضرت در ايام حج حاضر مي شوند و حج به جا مي آورند، با مردم مصاحبت نموده و در مجالس حاضر مي شوند و از بيچارگان فريادرسي مي نمايند و بيماران را عيادت مي فرمايند. 4. بر امام واجب نيست كه شخصا و بدون واسطه در امور دخالت نموده و حل و فصل امور نمايند، بلكه مي توانند ديگران را به نحو خصوصي يا به عنوان عموم از جانب خود بگمارند. همان طور كه امام علي(ع) از جانب خود افرادي را در شهرهاي ديگر منصوب مي كردند. 5. اصل وجود امام موجب دلگرمي و قوت دل براي بندگان خدا و اهل هدايت است. خود همين موضوع كه امام زنده و حاضر داريم و ملجا و پناهگاه شريعت است موجب قوت قلب مؤمنان و مانع از ايجاد يأس و نااميدي در دل سالكان هدايت است و همواره از او مدد مي گيرند و ياري مي جويند، و اين مساله از نظر علم النفس بسيار اساسي و مهم است. براي مطالعه بيشتر به كتاب "امامت و مهدويت"، آيت الله صافي گلپايگاني، ج3، ص151 ـ 156 مراجعه نماييد. مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 3 0 3 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۰۷ بعد از ظهر
[21]
|
|||
پاسخ به سوال 12 مشاوره مذهبي ـ قم می پسندم 5 0 5 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۱۰ بعد از ظهر
[22]
|
|||
پاسخ به سوال 13 در باره سئوال دوم بايد گفت: قول مشهور اين است كه سي نفر از خوبان همواره ملازم ركاب آن حضرت هستند كه به آنها ابدال مي گويند. وقتي يكي از آنان به پايان عمر خود مي رسد، فردي ديگر از ميان متقين به جاي او قرار مي گيرد؛ پس اين ها مسلّماً جاي حضرت را مي دانند. در برخي احاديث هم رسيده كه در زمان غيبت كبري جز عده اي خاص كسي از جاي آن حضرت اطلاع ندارد؛ و البته اينها زندگي خاصي دارند و تنها به مأموريت هاي محوله از سوي امام عمل مي كنند. منظور از ارتباط با امام اگر از نوع ارتباط نواب اربعه باشد، مسلماً وجود ندارد، امّا تشرّفات كه به اختيار خود آن حضرت رخ مي دهد كم نيست. البته مدعي آن به حسب روايات دروغگو است و بايد تكذيب شود. لذا اين افراد ساكتند و از ارتباطشان كسي مطلع نيست، مگر گاهي پس از مرگشان. در اين باره كتاب جمع و جور خوبي به نام "حديث وصال"، تأليف سيدمهدي شمس الدين، چاپ انتشارات شفق قم(سال82)، به چاپ رسيده است، كه در پاسخ به سؤالات از اين دست شما بسيار سودمند خواهد بود. مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۱۳ بعد از ظهر
[23]
|
|||
پاسخ به سوال14
در كتابي خواندم كه امام زمان(عج) در اثر پرتاب سنگي به شهادت مي رسند در حاليكه در روايات داريم كه دنيا هيچوقت از وجود امام (ولايت معنوي) خالي نيست. اين مسأله چگونه است؟ بعضي از روايات مسئله شهادت را بيان كرده، و در بعضي ديگر به صورت رحلت و مرگ طبيعي آمده است.
از آن جا كه در بعضي روايات ائمه اطهار(عليهم السلام) مسئله شهادت به صورت كلي و در مورد همه ائمه بيان شده است ـ مانند اين حديث از امام حسن مجتبي(عليه السلام): «هيچ يك از امامان نيست جز آن كه مسموم يا شهيد ميشود.»(بحارالانوار، ج27، ص217) ـ ميتوانيم روايات "شهادت" را بر روايات "رحلت عادي" ترجيح دهيم. اما بنا براين كه شهادت امام زمان(عليه السلام) را مانند بقيه ائمه معصومين(عليهم السلام) بپذيريم، آيا زمين از امام خالي ميماند؟ خير، زيرا در همين روايات آمده است كه امام حسين(عليه السلام) با اصحاب خويش زنده شده و به دنيا رجعت ميكنند، و پس از امام زمان(ع) اداره حكومت را به عهده ميگيرند، و پس از آن در سلسله امامان و انبياء تا قيامت ادامه پيدا ميكند. والسلام. مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 4 0 4 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۱:۵۷ بعد از ظهر
[24]
|
|||
پاسخ به سوال 15
اخبار و رواياتي كه گوياي خصوصيات سفياني و خروج او هستند، بدين ترتيب ميباشد: مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|
برچسب ها
|
گنجينه ، سوالات ، در ، باره ، حضرت ، مهدي(عج) ، ناب ، ناب ، |
|