آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۰۲ بعد از ظهر
[25]
|
|||
پاسخ به سوال 16
اما شرط تحقق ظهور و نشانههاي آن چيست؟ جامعه امروز نسبت به گذشته كمالات بسياري يافته است. اين امر قابل انكاري نيست. عقل در ابعاد فردي و اجتماعي آن رشد يافته است. ايجاد حكومتهاي دمكراسي به جاي حكومتهاي استبدادي در جهان نمونه اي از اين تكامل عقلي بشر است. اما شرط اساسي ديگري كه تا آن حاصل نشود، عقل راه به جايي نمي برد و هر روز حيرت و سرگرداني بشر بيشتر مي شود، احساس نياز به وحي و نشانه هاي آن است. بشر مي بايست دريابد كه بدون وحي و آموزه هاي آن قادر نيست تا راه را از چاه بازشناسد. تنها در اين صورت است كه چشم به آسمان خواهد دوخت تا از آسمان راه را به او بنمايند. اين مضمون روايت است كه شرط ظهور را اين احساس برشمرده است. اين كه در روايات آمده است كه مردم تا آخرالزمان صولت و برتري همه ادعاهاي بشري را تجربه مي كنند و به نتيجه نمي رسند، در پرتو همين امر قابل تفسير است. اين آمادگي جهاني براي ظهور است. بايد اعتراف كرد كه هر چند هر روز به تحقق اين شرط نزديك مي شويد ولي هنوز اين معرفت فراگير نيست.
شرط دوم ـ نيرو سازي:
اما اين كه نيروهاي مهدوي چه خصوصياتي بايد داشته باشند و امروزه در جهان چه مقدار از اين گروه وجود دارند؟
در داستان حضرت يوسف نكتهاي حضرت يعقوب(ع) به فرزندان خود ميفرمايد:«يا بني إذهبوا فتحسّسوا من يوسف وأخيه» يعني اي فرزندانم! برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد.(يوسف/87) توسل در گروه اول ناپايدار و موقتي است، اما ارتباط گروه دوم پايدار و هميشگي است. بايد از مرحله اول عبور كرد، و به مرحله دوم صعود نمود تا احساس نياز به امام دائمي شود. آن گاه غيبتي كه به خاطر ما و غفلت ماست تبديل به حضور ميگردد و ظهور آن آينه تمام نماي الهي را رقم ميزند. بايد يعقوب وار منجي عالم را بخواهيم و دلداده او شويم تا لباس فرج قامت او را بيارايد. البته آنده از روايات بدست مي آيد آن است كه نصابي از ياران امام با اين خصوصيات كافي است و امام با وجود آنان ظهور مي كنند. و السلام- مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۱۱ بعد از ظهر
[26]
|
|||
پاسخ به سوال 17 2. "سير انديشه ايرانيان در موعود آخرالزمان"، تأليف علي اصغر مصطفوي، تهران: ند. 3. "مصلح آخر الزمان"، تأليف سيد حسن ابطحي، قم: بطحاء. مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۱۳ بعد از ظهر
[27]
|
|||
پاسخ به سوال 18
آيا اهل سنت و فرقه هاي ديگر شيعه نيز ظهور حضرت مهدي را قبول دارند؟ اختلافي كه هست يكي در اين است كه نسب مهدي چيست؟ بعضي او را از اهل بيت پيامبر مي دانند و بعضي نه.
اختلاف ديگر در آن است كه مهدي موعود به دنيا آمده و عمر طولاني دارد و يا در آخر الزمان به دنيا مي آيد؟ اختلاف اساسي ميان ما و مشهور اهل سنت در اين است كه مهدي آل محمد فرزند امام حسن عسكري(ع) است ـ كه شيعيان بدان قائلند ـ و يا نه ـ كه اهل سنت آن را مي گويند. اگر چه در بعض روايات آنها آمده كه مهدي از حسن بن علي العسكري است، ولي علماي اهل سنت آن را نمي پذيرند. در اين بحث مي توانيد به كتابهاي حضرت آية الله صافي گلپايگاني به نام "امامت و مهدويت" رجوع كنيد. مشاوره مذهبي ـ قم.
ویرایش ارسال توسط : مهدی313
در تاریخ : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۲۵ بعد از ظهر می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۲۳ بعد از ظهر
[28]
|
|||
پاسخ به سوال19
وجود حضرت بقيه ا..الاعظم (ع) را با دلايل عقلي چگونه مي توان اثبات نمود ؟ اگر مراد شما سؤال اول است، بايد گفت وجود انسانهاي معصوم و حجت با دليل عقلي قابل اثبات هست، ولي اثبات لزوم حيات او در اين زمان كار با دليل عقلي مشكل است. البته ادله نقلي قاطع اين مسئله براي اثبات حضرتش به اندازه كافي موجود است.
اما سؤال دوم، به نظر عقل چيزي محال است كه مستلزم تناقض باشد، (ر.ك. به عقايد استدلالي، علي رباني گلپايگاني، ج2، ص169) بيماريها، حوادث، بلايا و... همه موانعي در سر راه زندگي مي باشند كه موجب مي شود اقتضاء آن سدّ، و زندگي به مرگ تبديل شود. تدبير و تقدير بلايا، حوادث و بيماريها، و در يك كلام موانع حيات به دست علت حيات آفرين، يعني خداي متعال است؛ و عقل محال نمي بيند كه خداوند به اراده خويش چنين موانعي را پيش نياورده تا زندگي بيشتر به طول انجامد. نكته مهم اين كه ممكن است گفته شود جسم قابليت بقاء و اقتضاء استمرار هزارساله و بيشتر را ندارد و حيات يك فرد غير از زنده بودن روح، وابسته به بقاء جسم او نيز هست.
در اين باره نيز هيچ دليل عقلي محكم مبني بر اقتضاء داشتن عدم استمرار و بقاء براي جسم قائم نشده است بلكه حكماء قديم استدلال مي كردند كه در صورت اعتدال امزجه جسم انسان هرگز فرتوت نمي شود و پزشكي امروز نيز بر اساس اين پيش فرض است كه مي خواهد جلوي پيري يا مرگ را بگيرد! با التماس دعا. مشاوره مذهبي ـ قم.
ویرایش ارسال توسط : مهدی313
در تاریخ : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۲۶ بعد از ظهر می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۳۰ بعد از ظهر
[29]
|
|||
پاسخ به سوال 20 در اين باره مطالعه كتاب "حديث وصال"، از سيد مهدي شمس الدين، انتشارات شفق، را به شما توصيه مي كنيم. مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۳۴ بعد از ظهر
[30]
|
|||
پاسخ به سوال 21
آيا امام زمان ازدواج كرده و همسر و فرزند دارند؟
علي بن ابي حمزه در اين خصوص سئوال كرد. حضرت فرمودند: هر امامي فرزند دارد، به جز امامي كه حسين(ع) براي او از قبر بيرون مي آيد؛ او فرزند ندارد. عرض كرد: فدايت شوم! درست فرمودي؛ شنيدم كه جدّت نيز همين را فرمود.(الغيبة، شيخ طوسي، ص134) مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 0
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۳۶ بعد از ظهر
[31]
|
|||
پاسخ به سوال 22
آيا در زمان ظهور، امام زمان(عج) از ابزار جنگي امروزي استفاده ميكند؟ البته بر اساس بعضي از تحقيقات، كه در مجال ديگري مي توان بدان پرداخت، گاه در باره شكل نهضت حضرتش و اين كه خونهاي زيادي در آن ريخته مي شود، اغراق شده است. ولي قدر مسلم آن است كه نهضت ايشان با مبارزه جدي همراه است. نكته اي كه شايان توجه است آن كه اصولا قيام ايشان، مانند قيام همه پيامبران الهي، از راه بهره گيري از وسايل و اسباب طبيعي خواهد بود، و هيچگاه اعجاز، شاكله اصلي آن را تشكيل نمي دهد، بلكه معجزات جنبه استثنايي دارند. به همين دليل همه پيامبران از ابزار روز و احيانا تاكتيكهاي نظامي زمان خود براي پيشبرد اهدافشان استفاده كرده و در انتظار معجزه نمي نشستند. البته اين به معناي نفي تاييدات خاص الهي به ايشان و يارانشان نمي باشد، چنان كه خداوند پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را توسط ملائكه ياري فرمود. مؤيد عرائض فوق حديث "أبي الله أن يجري الأمور إلا بأسبابها" است، كه لااقل بنا به يك تفسير معناي آن اين است كه اصل اوليه در تحقق مشيت الهي، رعايت عادت و اسباب طبيعي در عالم مي باشد و خداوند پرهيز دارد از اينكه امور را بر خلاف حالت عادي به انجام برساند. مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 0
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۳۹ بعد از ظهر
[32]
|
|||
پاسخ به سوال 23
تصوير كلي و اوضاع عمومي جهان در عصر دولت حضرت مهدي(عج) چگونه است؟
در عصر مهدي(ج) عقل مردم كامل مي شود و سطح معلومات عمومي بالا مي رود، به طوري كه زن ها در خانه خويش از عهده قضاوت بر مي آيند. می پسندم 3 0 3 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۵۰ بعد از ظهر
[33]
|
|||
جواب سوال 24
مهم ترين وظايف شيعيان در عصر غيبت چيست؟ مرحوم سيدمحمدتقي موسوي متوفي 1348 هـ ق در كتاب شريف "مكيال المكارم" به هشتاد مورد از وظايف منتظران اشاره فرموده اند. ما بطور اختصار به برخي از آنها اشاره مي كنيم. 1 ـ دعا براي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و خود تا به معرفت حضرتش نائل شويم. ائمه هدي عليهم السلام نيز همواره بر اين مهم تكيه داشته اند.
امام صادق(عليه السلام) دعايي به "زراره" تعليم كرده و مي فرمايند : «... اگر زمان غيبت را درك كردي چنين دعا كن: اللهم عرفني نفسك فإنك إن لم تعرفني نفسك لم أعرف نبيك. اللهم عرفني رسولك فإنك إن لم تعرفني رسولك لم أعرف حجتك. اللهم عرفني حجتك فإنك إن لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني»(منتخب الاثر ـ آيت الله صافي گلپايگاني حديث 1 ص 501 ـ به نقل از غيبت نعماني، كافي، كمال الدين) 2 ـ شناخت صفات و سيره امام عليه السلام: بديهي است كه يك عاشق دلباخته امام و يك منتظر حقيقي بايد بداند كه محبوبش از چه صفاتي برخوردار بوده، و چه سيره و روشي را در زندگي و ساير شئونات آن دارد. در اين راستا، مطالعه آيات و روايات فراواني كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقيه الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف بيان شده، بسيار سودمند است. 3 ـ رعايت ادب در همه موارد: امامي كه واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامي اهل زمين است، نامش محترم و يادش بسيار گرامي است. او پيشواي همه و چشم بيناي خدا در بين مخلوقات اوست. روزي اهل زمين به يمن وجود اوست و هر كس كه به مرتبه اي از مراتب كمال مي رسد از پرتو عنايات حضرت حق است كه از مسير امامت به ما رسيده است.
4 ـ عشق و علاقه نسبت به حضرت: مرحوم سيدعبدالكريم كفاش، هفته اي يك مرتبه به محضر آن حضرت مشرف مي شد. او در ري در جوار حضرت عبدالعظيم حسني مي زيست. در يكي از تشرفاتش، حضرت از او مي پرسند: سيدعبدالكريم! اگر ما را نبيني چه خواهد شد؟ پاسخ مي دهد: آقا حتما مي ميرم. حضرت در پاسخ فرمودند: «اگر چنين نبودي ما را نمي ديدي» (مشعل هدايت ج 2 ص 129 ـ مبحث امكان تشرف ـ از استاد حاج شيخ حسين گنجي)
6 ـ انتظار فرج: امام صادق عليه السلام فرمودند: «بخشي از ويژگيهاي ائمه عليهم السلام عبارت از تقوي، پاكدامني و خيرخواهي ... و صبر در انتظار فرج است.» (منتخب الاثر، آيت الله صافي، ص 498، به نقل از بحارالانوار)
در بعضي از روايات تعبير شده كه چنين شخصي مثل كسي است كه با رسول خدا صلي الله عليه و آله در برابر كفر جهاد كرده باشد. 8 ـ ذكر فضائل و مناقب آنحضرت، و شركت در مجالس امام شناسي. 9 ـ صدقه براي سلامتي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف. 10 ـ بجا آوردن حج و عمره و زيارت مشاهد مشرفه به نيابت از امام: اعمالي كه به نيابت از امام زمان عليه السلام بجا آورده مي شود در واقع هديه اي از جانب عاشقان و شيفتگان به ايشان است. 11 ـ استغاثه به وجود مقدس امام عجل الله تعالي فرجه الشريف: در بعضي از روايات از آن بزرگوار به "غياث المضطر المستكين" تعبير شده است. توسل و استغاثه بر اهل البيت عليهم السلام، سيره دائمي بزرگان و صلحا و علما شيعه بوده و حتي ائمه هدي عليهم السلام نيز به وجود مقدس ايشان توسل مي جسته اند. مرحوم عاملي در روايتي نقل مي كنند كه هنگامي كه حضرت زهرا سلام الله عليها بين ديوار و در مجروح شدند، به دنبال علي عليه السلام ... بودند، و ناله "يا ابن الحسن" سرمي دادند، و به وجود مقدس امام عصر حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالي فرجه الشريف استغاثه جستند.
12 ـ تجديد بيعت با امام عليه السلام: براساس پاره اي از روايات، تجديد بيعت بعد از هر نماز واجب و يا در هر جمعه مستحب است.(مكيال المكارم و منتخب الاثر) مرحوم شيخ طوسي متوفي 460 هـ ق در "تجريد الاعتقاد" مي نويسد: «وجوده لطف و عدمه منا.» يعني وجود حضرت لطف و عنايت بر ماست و غيبت ايشان به خاطر اعمال و رفتار بد ماست .
"گفتم كه روي خوبت از من چرا نهان است
قرآن كريم در وصف ياران حضرت ختمي مرتبت مي فرمايد: «محمد رسول الله والذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم» يعني محمد رسول خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) و كساني كه با او هستند بر عليه كفار بسيار خشن، ولي با يكديگر بسيار مهربانند. می پسندم 7 0 7 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۱۸ بعد از ظهر
[34]
|
|||
جواب سوال 25
فضيل بن يسار از امام باقر (ع) روايت كرده كه فرمودند: «نشانههاي ظهور دو دسته است: يكي نشانههاي غيرحتمي و ديگر نشانههاي حتمي؛ خروج سفياني از نشانههاي حتمي است كه راهي جز آن نيست.» (غيبت نعماني، با ترجمه غفاري، باب18، ص429) علائمي در مورد حتمي بودن آنها نصي نداشته باشيم، تنها احتمال وقوع آن مي رود، و قطعي نيستند. علائم غير حتمي بسيارند. ما در اينجا روايتي مفصلي از امام امام صادق(ع) را براي شما مي آوريم كه تعداد بسياري از آن را برشمرده است. اين روايت مشهوري است، ولي براي آن كه حق زحمات مؤلفين ادا شده باشد، مي گوييم كه اين روايت را با تغييرات عبارتي اندكي از كتاب "يكصد پرسش و پاسخ پيرامون امام رمان(عج)" نوشته عليرضا رجالي تهراني نقل مي كنيم. قيلا لازم است تذكر دهيم كه گرچه هر يك از اين علائم حتمي الوقوع نيست، ولي به طور كلي احوال آخرالزمان را به ما معرفي مي كند. با مطالعه آن شباهتهاي زياد آن را با شرائط زمان خودمان مي يابيم.
در اين روايت، امام صادق(ع) به يكي از ياران خود فرمودند: و هنگامي كه ديدي افراد باايمان سكوت كرده، و سخنشان را نميپذيرند؛ و ديدي كه شخص بدكار دروغ گويد، و كسي دروغ و نسبت نارواي او را رد نميكند؛ و ديدي كه بچهها به بزرگان احترام نميگذارند؛ و قطع رحم مي شود. و وقتي ديدي كه بد كار را ستايش كنند و او شاد شود، و سخن بدش به او برنگردد؛ و ديدي كه نوجوانان پسر همان كنند كه زنان كنند [يعني به مانند آنان خود را زينت مي كنند]؛ و زنان با زنان ازدواج كنند. و هنگامي كه ديدي انسانها اموال خود را در غيراطاعت خدا مصرف ميكنند و كسي مانع آنها نميشود؛ و ديدي كه افراد با ديدن كار و تلاش مؤمنانه [از آن تعجب مي كنند] و به خدا پناه ميبرند.
و ديدي كه مداحي دروغين از اشخاص زياد شود؛ و همسايه همسايه خود را اذيت ميكند و از آن جلو گيري نشود؛ و ديدي كه : كافران از صعوبت زندگي مؤمن، شاد مي شوند؛ و ديدي مردم شراب را آشكار مي آشامند، و براي نوشيدن آن كنار هم مينشينند و از خداوند متعال نميترسند؛ و كسي كه امر به معروف ميكند خوار و ذليل است. و وقتي ديدي خانه كعبه تعطيل شده، و به تعطيلي آن دستور داده ميشود؛ و مؤمن، خوار و ذليل شمرده شود؛ بدعت و زنا آشكار شود؛ و مردم به شهادت و گواهي ناحق اعتماد كنند. و ديدي كه حلال حرام، و حرام حلال مي شود؛ و دين بر اساس ميل اشخاص معني مي شود، و كتاب خدا و احكام آن تعطيل مي گردد؛ و جرأت بر گناه آشكار شود، و ديگر كسي براي انجام آن منتظر تاريكي شب نگردد. و آنگاه كه ديدي مؤمن نتواند نهي از منكر كند مگر در قلبش؛ و ثروت بسيار زياد در راه خشم خدا خرج گردد؛ و سردمداران به كافران نزديك شوند و از نيكوكاران دور شوند؛ و واليان در قضاوت رشوه بگيرند؛ و پستهاي مهم واليان بر اساس مزايده است، نه بر اساس شايستگي.
و آن زمان كه ديدي مردم را به تهمت و يا سوء ظن بكشند؛ و ديدي كه مرد به خاطر همبستري با همسران خود مورد سرزنش قرار گيرد. و هنگامي كه زن بر شوهر خود مسلط شود و كارهايي كه مورد خشنودي شوهر نيست انجام ميدهد و به شوهرش خرجي ميدهد. و آنگاه كه ديدي مردم در گفتن سخن باطل و دروغ با هم رقابت مي كنند؛ و شنيدن سخن حق بر مردم سنگين، ولي شنيدن باطل برايشان آسان است؛ و ديدي كه همسايه از ترس زبان همسايه به او احترام ميكند. و وقتي ديدي حدود الهي تعطيل شود، و طبق هوي و هوس عمل گردد؛ و ديدي كه مسجدها طلا كاري (زينت داده) شود؛ و ديدي كه راستگوترين مردم نزد آنها مفتري و دروغگو است.
هنگامي كه ديدي بدكاري آشكار شده، و براي سخن چيني كوشش ميشود؛ و ستم و تجاوز شايع شده است؛ و غيبت، سخن خوش آنها شود و بعضي بعض ديگر را به آن بشارت دهند.
و هنگامي كه ديدي مردم نماز را سبك شمارند؛ و انسان ثروت زيادي جمع كرده، ولي از آغاز آن تا آخر، زكاتش را نداده است؛ و قبر مردهها را بشكافند و آنها را اذيت كنند؛ و هرج و مرج بسيار شود؛ و مرد روز خود را با مستي به شب ميرساند، و شب خود را نيز به همين منوال صبح مي كند، و هيچ اهميتي به آيين مردم ندهد. هنگامي كه ديدي حيوانات هم ديگر را بدرند؛ و دلهاي مردم سخت، و ديدگانشان خشك، و ياد خدا برايشان گران است؛ و بر سر كسبهاي حرام آشكارا رقابت ميكنند؛ و ديدي كه نمازخوان براي خودنمايي نماز ميخواند؛ و فقيه براي دين خدا فقه نميآموزد، و طالب حرام ستايش و احترام ميگردد؛ و مردم در اطراف قدرتمندان هستند؛ و طالب حلال، مذمت و سرزنش ميشود، و طالب حرام ، ستايش و احترام ميگردد. آنگاه كه در مكه و مدينه كارهايي ميكنند كه خدا دوست ندارد، و كسي از آن جلو گيري نميكند، و هيچ كس بين آنها و كارهاي بدشان مانع نميشود؛ و آلات موسيقي و لهو و لعب در مدينه و مكه آشكار گردد؛ و مرد سخن حق گويد و امر به معروف و نهي از منكر كند، ولي ديگران او را از اين كار برحذر ميدارند. هنگامي كه ديدي مردم به همديگر نگاه ميكنند [يعني چشم همچشمي مي كنند، يا معيارشان بر خوب و بد اعمال خدا نيست] ، و از مردم بدكار پيروي نمايند؛ و راه نيك پيرو ندارد؛ و مرده را مسخره كنند و كسي براي او اندوهگين نشود؛ و ديدي كه : سال به سال بدعت و بديها بيشتر شود؛ و مردم جز از سرمايه داران پيروي نكنند؛ و به فقير چيزي را دهند كه برايش بخندند، ولي در راه غيرخدا ترحم مي كنند. وقتي كه ديدي علائم آسماني آشكار شود، و كسي از آن نگران نشود؛ و مردم مانند حيوانات در انظار يكديگر عمل جنسي انجام مي دهند و كسي از ترس مردم از آن جلو گيري نميكند؛ و انسان در راه غير خدا بسيار خرج كند، ولي در راه خدا از اندك هم مضايقه دارد. و آنگاه كه ديدي عقوق پدر و مادر رواج دارد، و فرزندان هيچ احترامي براي آنها قائل نيستند، بلكه نزد فرزند از همه بدترند. هنگامي كه ديدي زنها بر مسند حكومت بنشينند و هيچ كاري جز خواسته آنها پيش نرود، و ديدي پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد، پدر و مادر را نفرين كند و از مرگشان شاد شود؛ و ديدي كه اگر روزي بر مردي بگذرد، و او در آن روز گناه بزرگي مانند بدكاري ، كم فروشي، و زشتي انجام نداده ناراحت است.
و وقتي ديدي قدرتمندان، غذاي عمومي مردم را احتكار مي كنند؛ و اموال خمس در راه باطل تقسيم گردد، و با آن قماربازي و شراب خواري شود، و به وسيله شراب بيمار را مداوا، و براي بهبودي، آن را تجويز كنند؛ و ديدي كه مردم در امر به معروف و نهي از منكر و ترك دين بي تفاوت و يكسانند؛ و ديدي كه سر و صداي منافقان برپا، اما صداي حق طلبان خاموش است؛ و ديدي كه براي اذان و نماز مزد ميگيرند؛ و مسجدها پر است از كساني كه از خدا نمي ترسند و غيبت هم مي نمايند.
و بالخره هنگامي كه ديدي صدقه را با وساطت ديگران، بدون رضاي خداوند، و به خاطر درخواست مردم بدهند؛ و ديدي وقت نمازها را سبك بشمارند؛ و همّت وهدف مردم شكم و شهوتشان است؛ و دنيا به آنها روي كرده است؛ و ديدي نشانههاي برجسته حق ويران شده است؛ [اين آخرالزمان است] در اين وقت خود را حفظ كن و از خدا بخواه كه از خطرات گناه نجاتت بدهد. (بحارالانوار، علامه مجلسي، ج52، ص260 ـ 256 ـ با تصرف اندك در متن) و اما "علائم حتمي الوقوع" ظهور با استفاده از روايات معصومين عليه السلام، اندك است.
در روايتي امام صادق(ع) مي فرمايند: «پيش از ظهور قائم(عج) پنج نشانه حتمي است: قيام يماني، فتنه سفياني، صيحه آسماني، قتل نفس زكيه و شكافتن زمين و فرو رفتن عده اي در بيابان» (كمال الدين و تمام النعمة، شيخ صدوق ، ص650) مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۲۴ بعد از ظهر
[35]
|
|||
جواب سول 26
در مورد رجعت، با ديد روايي، عقلي و اعتقادي توضيح دهيد؟ از ديدگاه اسلام و آيين هاى ديگر الهى، جوهره انسان را روح مجرد وى تشكيل مى دهد، كه از آن بـه "نـفـس" نـيـز تـعبير مى شود. نفس بعد از فناى بدن باقى مى ماند و به حيات جاودانه خود ادامه مى دهد. از سـوى ديگر پروردگار بزرگ، از نظر قرآن، قادر مطلق است، و هيچ مانعى توانايى او را محدود نمى سازد. بـا ايـن دو مـقدمه كوتاه، روشن مى گردد كه مساله رجعت، از ديدگاه عقل، امرى است ممكن؛ زيـرا بـا انـدك تـامـلـى معلوم مى شود كه بازگرداندن اين گروه از انسانها، به مراتب از آفرينش نخستين آنان، سهل تر است. بـنـابـراين پروردگارى كه در وهله اول آنان را آفريده است، بى ترديد بر بازگرداندن مجدد آنان توانايى دارد. بر اساس منطق وحى، نمونه هايى از رجعت را در امتهاى پيشين نيز مى توان يافت.
قـرآن مـجـيـد در ايـن زمـيـنه مى فرمايد: «واذ قلتم يا موسى لن نؤمن لك حتى نرى اللّه جهرة فاخذتكم الصاعقة و انتم تنظرون ثم بعثناكم من بعد موتكم لعلكم تشكرون. يعني آنـگـاه كـه گفتيد اى موسى ما هرگز به تو ايمان نمى آوريم تا آن كه خداوند بزرگ را آشكار ببينيم، پس صاعقه شما را دربرگرفت، در حالى كه نگاه مى كرديد. سپس شما را پس از مرگتان برانگيختيم، باشد كه سپاسگزارى نماييد. (بـقـره/55 و56) قرآن در دو آيه ذيل به بازگرداندن گروهى از مردم پس از مرگ و پيش از برپايى قيامت، اشاره مى كند.
«وإذا وقـع القول عليهم أخرجنا لهم دابة من الارض تكلمهم إن الناس كانوا باياتنا لايوقنون و يوم نحشر من كل امة فوجا ممن يكذب باياتنا فهم يوزعون» يعني چـون سـخن خدا بر آنان واقع شود، موجودى را از بين آنان بيرون مى آوريم كه با مردم در باره اين كه گفتار ما را باور نداشتند، سخن گويد. و آن روز كـه از مـيـان هـر امـت, جـمـعـى از تـكذيب كنندگان آيات ما را برانگيزيم، پس آنان بازداشته خواهند شد. (نمل :82 و 83) 3ـ آيـه دوم از دو آيـه مـذكـور، بـه بـرانگيخته شدن گروه خاص و جمع معينى از امتها تصريح مى نمايد، نه همه انسانها؛ زيرا اين آيه شريفه مى فرمايد: «ويوم نحشر من كل أمة فوجا ممن يكذب باياتنا» يعني آن روز كه از ميان هر امت گروهى از تكذيب كنندگان آيات خود را برخواهيم انگيخت ـ گروهي از تكذيب كنندگان و نه همه انسانها و يا حتي همه تكذيب كنندگان. نـتـيـجـه: از ايـن سـه مقدمه كوتاه، به خوبى روشن مى گردد كه برانگيختن گروه خاصى از انـسانهاى تكذيب كننده آيات الهى، كه از آيه دوم استفاده مى شود، حادثه اى است كه پيش از برپا شدن قيامت روى خواهد داد. زيـرا حـشـر انـسانها در روز رستاخيز، شامل همه افراد بشر مى گردد و به گروه خاصى محدود نمى شود. بـا ايـن بيان، روشنى گفتار ما مبنى بر بازگشت گروهى از انسانها پس از مرگ و پيش از برپايى رستاخيز، به ثبوت مى رسد، و اين پديده همان رجعت است.
بـر هميـن اسـاس، اهل بيت پيامبر(عليه و عليهم السلام) كه قرين قرآن و مفسران وحى الهى هستند، به روشنگرى در اين زمـيـنـه بـرخـاسـتـند و ما براى رعايت اختصار، به دو روايت از آنان اكتفا مى كنيم: و در جاى ديگر مى فرمايد: «ليس منا من لم يؤمن بكرتنا» يعني كسى كه بازگشت مجدد ما را به دنيا نپذيرد از ما نيست.
شـايـسـتـه اسـت در اينجا به دو نكته مهم اشاره كنيم: 2ـ تـفـاوت بارز رجعت با تناسخ: تذكر اين نكته لازم است كه مساله رجعت از ديدگاه شيعه هرگز مـسـتـلـزم اعتقاد به تناسخ نيست. زيرا نظريه تناسخ بر انكار رستاخيز مبتنى است و جهان را در گردش دائمي مى داند كه هر دوره اى تكرار دوره پيش از آن است. بـر اسـاس اين نظريه، روح هر انسانى پس از مرگ، بار ديگر به دنيا باز مى گردد و به بدن ديگرى منتقل مى شود. پـس اگـر روح در زمـان گـذشته از نيكوكاران بوده، در بدنى قرار مى گيرد كه دوران بعد را با خـوشـى مى گذراند و اگر از بدكاران بوده، به بدنى منتقل مى شود كه دوران بعد را با سختى ها سپرى خواهد كرد؛ و ايـن بـازگشت در حكم رستاخيز او است. اين در حالي است كه معتقدان به رجعت، به پيروى از شريعت اسلام، به قيامت و معاد ايمان دارند؛ بلكه بعضي از حكماء اسلامي انتقال يك روح جدا شده از بدن را به بدن ديگر محال مى دانند. قائلين به رجعت تـنـهـا بـر آنـنـد كه گروهى از انسانها، پيش از قيامت به اين جهان باز مى گردند و پس از بـرآورده شـدن حـكـمتها و مصالح آن، بار ديگر به سراى جاودانى مى شتابند تا در روز رستاخيز، هـمـراه بـا ديـگـر انـسانها برانگيخته شوند؛ و هرگز يك روح، پس از جدا شدن از بدن، به بدين ديگرى منتقل نمى گردد.
براي مطالعه در اين باره رجوع كنيد به: 2- "رجعت يا دولت كريمه اهل البيت(ع)" استاد شيرازي.
3- تفسير نمونه، ج15، ص555، آيت الله مكارم شيرازي، در آدرس اينترنتي:http://www.makaremshirazi.org/books/persian/tafsir/j15/tna15027.htm#link281. مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
گنجينه سوالات و جواب که هر شیعه مهدوی در باره حضرت مهدي(عج) بداند ناب ناب
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۳:۲۹ بعد از ظهر
[36]
|
|||
جواب سوال 27
بعد از ظهور حضرت مهدي(عج) و شهادت ايشان، چه اتفاقي ميافتد؟
اما با بررسي روايات رجعت استفاده ميشود كه نخستين كسي كه براي فرمانروايي جهان پس از شهادت حضرت مهدي(عج) رجعت مي كند، حضرت امام حسين(ع) است. چنانكه امام صادق(ع) فرموده اند: «نخستين كسي كه زمين براي او شكافته مي شود، و به روي زمين رجعت مي كند، حسين بن علي(ع) است.» البته در برخي روايات ديگر آمده: چون قائم آل محمد(ص) از دنيا برود و يا شهيد شود، چهل روز پس از آن قيامت برپا مي گردد و مردگان از گورها به درآيند و براي حساب و جزاي محشر آماده گردند.(ارشاد شيخ مفيد، ترجمه ساعدي، ص 708 _ نقل از كتاب يكصد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان(عج)، نوشته عليرضا رجالي تهراني، ص 230). اما "شيخ حر عاملي" در كتاب «ايقاظ» در اين باره مي نويسد: شايد چهل روز ايام رجعت باشد و اين عدد اشاره به كمي دوران حضرتش باشد، چون مقدار زياد را با عدد هفتاد و مقدار كم را با اعداد كمتر معرفي مي كنند.
و يا اينكه هر روزي برابر هزار سال باشد، چنانكه مي فرمايد: "يك روز نزد پروردگار مثل هزار سال است كه شما مي شماريد." مشاوره مذهبي ـ قم. می پسندم 0
|
||||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|
برچسب ها
|
گنجينه ، سوالات ، در ، باره ، حضرت ، مهدي(عج) ، ناب ، ناب ، |
|