آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۵۱ بعد از ظهر
|
|||||||
مقدمه :
در این بخش با بیان روایات آخرالزمانی پیرامون تحولات منطقه شام و لبنان، به بعد ژئوپلیتیک(جغرافیای سیاسی) در این روایات خواهیم پرداخت. در واقع این روایات بعنوان سند استراتژیک و عملیاتی شیعه که قابل استناد و مطمئن میباشند، میتواند راهبردهای حرکت آخرالزمانی ما را نسبت به منطقه و معادلات منطقهای و جهانی، مشخص نماید. در این بررسی سه عنصر جغرافیا، قدرت و سیاست را که مؤلفههای تشکیل دهنده ژئوپلیتیک هستند را مورد تحلیل قرار می دهیم. ضرورت نگاه استراتژیک به منابع دینی، موضوعی میباشد که باید در محافل علمی و تحقیقاتی به آن پرداخته شود. در واقع اگر این روایات را بعنوان منابع اطلاعاتی و خبری شیعه از آینده بدانیم، نباید نسبت به آنها منفعل بوده، بلکه لازم است با انتظاری پویا و دینامیک، در جهت پیاده نمودن زمینههای ظهور حضرت ولی عصر (عج) از آنها استفاده نمود و راهبردهای آخرالزمانی را پیاده نمود. آیات و روایات پیرامون تقابل آخرالزمانی حق و باطل از بعد ژئوپلیتیک: ۱ـ شکلگیری فتنه سفیانی در شام پیامبر اسلام میفرمایند: (... فتنه چهارم، که فتنهای است کر و کور و بسیار سخت، و چون کشتی متلاطم و مضطرب در دریا، هیچ کس از آن فتنه پناهی نمییابد، فتنه از شام به پرواز درمیآید و عراق را فرا میگیرد و دست و پای جزیره ـ حجاز ـ به آن آغشته میشود. گرفتاری ها مردم را از پای درمیآورد و چنان میشود که کسی توانایی چون و چرا ندارد و از هر سویی که فروکش میکند از سوی دیگر شعلهور میگردد.) ۱ ابعاد ژئوپلیتیک جغرافیا: شام، عراق، عربستان قدرت: از شام به پرواز درمیآید و عراق را فرامیگیرد. سلطهیابی بر منطقه سیاست: دست و پای جزیره ـ حجاز ـ به آن آغشته میشود. دخالت سیاسی در فتنه، سلطه سیاسی بر کل منطقه با گرفتاریهایی که مردم را از پای درمیآورد. پیامبر در این روایت به سختی این فتنه اشاره میکنند. ایشان این فتنه را فتنه چهارم مینامند. فتنهای که همه را درگیر مینماید. اینکه پیامبر به فتنه چهارم اشاره دارند ، نشان دهنده مرحله ای بودن فتنه های آخرالزمان می باشد. کانون شکلگیری این فتنه شام ذکر شده است که اشاره به خروج سفیانی دارد. در این روایت پیامبر اکرم میفرمایند؛ پس از شکلگیری فتنه سفیانی در شام، به منطقه عراق نیز گسترش مییابد و ناامنی و آشوب عراق را فرا میگیرد. اشاره پیامبر پیرامون آغشته شدن دست و پای حجاز به این فتنه گویای همکاری سران حاکم عربستان با جریان سفیانی میباشد. روایات بسیاری پیرامون عملکرد سفیانی در شام وجود دارد که به برخی اشاره مینماییم. امام باقر میفرمایند: (منتظر بانگ سفیانی باشید که بطور ناگهانی از دمشق شنیده میشود، در این بانگ فرج عظیمی برای شماست، زیرا که این بانگ نوید بخش پیروزی بزرگ شماست. ) ۲ امام علی میفرمایند: ([سفیانی] روز جمعه خروج میکند و بر فراز منبر دمشق قرار میگیرد و آن نخستین منبری است که او صعود میکند، خطبه میخواند و مردم را به جهاد فرمان میدهد... .) ۳ رسول اکرم میفرمایند: (هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه » دمشق، حمص، حلب، اردن و قنسرین تسلط یابد، نه ماه برای او بشمارید.) ۴ در تمام این روایات به شکلگیری فتنه سفیانی در شام و حوالی آن اشاره میکند .سفیانی با به دست گرفتن عنصر قدرت بر جغرافیای شام مسلط میشود و سیاستهای خود را اعمال میکند.حوادث اخیر در منطقه فلسطین، لبنان، سوریه، عراق،عربستان و یمن، می تواند زمینه ساز شکل گیری فتنه سفیانی یا آغاز جریان سفیانی باشد. ۲ـ گسترش فتنه سفیانی در خاورمیانه سفیانی پس از تسلط بر ژئوپلیتیک شام، تلاش میکند تا حوزه سلطه ژئوپلیتیکی خود را به خاورمیانه گسترش دهد. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: ( مردی از درون دمشق خروج میکند که او را سفیانی گویند؛ پیروانش از تیره کلب هستند، آنقدر کشتار میکند، که حتی شکم زنان را میشکافد و کودکان را از دم تیغ میگذراند ) ۵ ابعاد ژئوپلیتیک قدرت; کشتار میکند ـ پیروانش از تیره کلب ـ شکم زنان را میشکافد ـ کودکان را از دم تیغ میگذراند. سیاست; خروج میکند. جغرافیا; دمشق در این روایت اشاره به حمایت بنی کلب از سفیانی شده است. تیره بنی کلب که به عنوان داییان سفیانی در روایات از آنها یاد شده است ۶ در حال حاضر به عنوان پیروان فرقه دروزی در سوریه، لبنان ، اردن و فلسطین پراکنده اند. حمایت منطقه ای از سفیانی، در این روایات بیان شده است. » »
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||||||
|
اطلاعات نویسنده |
وضعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک منطقه در آخرالزمان بر اساس روایات
جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ ۰۷:۵۵ بعد از ظهر
[1]
|
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
شماره عضویت :
1784
حالت :
ارسال ها :
3460
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
پیامبر اکرم میفرمایند: ( سفیانی با ۳۶۰ سوار شورش میکند تا اینکه به دمشق میرسد و در ماه رمضان هم بیست هزار نفر از قبیله بنی کلب با او بیعت میکنند.)
۷ بنی کلب قبیلهای بودند که در عصر معاویه نصرانی بوده و بعدها ظاهراً به یکی از فرق اسلامی گرویدند. معاویه با زنی از این قبیله وصلت کرد که حاصل این ازدواج تولد یزید ـ علیه العنه ـ بود. این طایفه قرنها بعد از ازدواج معاویه با مادر یزید، به فرقه « دروزی » گرویدند. هسته اصلی این طایفه در مناطق مرزی بین چهار کشور اردن، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی میباشد. تعداد دروزیهای لبنان و سوریه بیش از بقیه مناطق است. ۸ ابعاد ژئوپلیتیک قدرت: ۳۶۰ سوار ـ شورش میکند ـ بیست هزار نفر ـ قبیله سیاست: سفیانی ـ به دمشق میرسد ـ بیعت میکنند جغرافیا: دمشق ـ قبیله بنی کلب (سوریه، لبنان، اردن، فلسطین). (یخرج السفیانی فی ستین و ثلاثمئه حتی یاتی دمشق. فلا یاتی علیهم شهر رمضان حتی یبایعه من کلب ثلاثون الفاً. فیبعث جیشاً الی العراق فیقتل بالزوار مئه الف،و ینجرون الی الکوفه فینهبونها.) ۹ سفیانی با ۳۶۰ اسب سوار حرکت کرده وارد دمشق میشود و ماه رمضان فرا نمیرسد جز اینکه سی هزار نفر از قبیله کلب با او بیعت میکنند. آنگاه سپاه مجهزی را به عراق ارسال میدارد و صد هزار نفر را در بغداد طعمه شمشیر میسازد. سپس دامنه جنگ به سوی کوفه کشیده میشود و شهر کوفه به دست آنها تاراج میشود. در این روایات شکل گیری و مراحل گسترش جریان سفیانی در خاورمیانه بیان گردیده است.همین عملکرد را از نیروهای غربی حامی صهیونیسم، در منطقه خاورمیانه مشاهده می کنیم. خصوصا نسبت به عملکرد دروزی ها وطرفداران غرب در لبنان وجنگ ۳۳روزه بر علیه حزب الله لبنان. (سپاهی را به سوی مدینه میفرستد و سپاه دیگری نیز به سوی مغرب (مراکش) میفرستد، در بغداد هفتاد هزار نفر میکشد و شکم ۳۰۰ زن حامله را میشکافد و سپاهی را به سوی کوفه میفرستد و همه زن و مرد را گریان میسازد و تعداد زیادی را میکشد ... سپاهی را عازم مدینه میشود چون به وسط سرزمین بیدا میرسد جناب جبرئیل بانگ عظیمی بر آن میزند و احدی از آنها زنده نمیماند و همگی در کام زمین فرو میروند. فقط دو نفر بشیر و نذیر که از لشکر عقب ماندهاند، زنده میمانند که جبرئیل بر آنها بانگ میزند، خداوند صورتهای آنها را به طرف عقب برمیگرداند، آنگاه نذیر به سوی سفیانی برمیگردد تا او را از سرنوشت لشکریان آگاه سازد.) ۱۰ ابعاد ژئوپلیتیک قدرت: سپاهی به مدینه ـ سپاهی به مغرب ـ هفتاد هزار نفر را در بغداد میکشد ـ شکم ۳۰۰ زن حامله را میشکافد ـ سپاهی به کوفه ـ تعداد زیادی میکشد ـ سپاهی به مدینه ـ بانگ عظیم جبرئیل ـ احدی زنده باقی نمیماندـ همگی فرو میروند ـ خداوند صورتهای آنها را برمیگرداند. سیاست: زن و مرد را گریان میسازد ـ سپاه میفرستد ـ از سرنوشت لشکریان آگاهش سازند. جغرافیا: مدینه ـ مغرب ـ بغداد ـ کوفه ـ بیداء. امام علی (ع) می فرمایند: ( هنگامیکه سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت میکند، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان میفرستد که برای یاری حضرت مهدی (عج) خروج کردهاند. سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی در دروازه اصطخر روبرو میشود که مردی به نام شعیب بن صالح پرچمدار خراسانیهاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید میآید که سرانجام صاحبان پرچمهای سیاه پیروز میشوند و سپاه سفیانی پا به فرار میگذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر میشوند و به جستجوی او میپردازند. مهدی در آن هنگام در مکه ظهور میکند و پرچم رسول اکرم (ص) را در دست میگیرد) ۱۱ ابعاد ژئوپلیتیک قدرت: سپاه سفیانی ـ گروهی به جستجوی اهل خراسان میفرستد ـ برای یاری مهدی (ع) ـ سپاه سید هاشمی ـ روبرو شدن دو سپاه ـ پرچمدار خراسانی ـ نبرد سخت ـ پیروزی صاحبان پرچمهای سیاه. سیاست: به سوی کوفه عزیمت میکند ـ جستجوی اهل خراسان ـ به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر میشوند ـ به جستجوی او میپردازند ـ مهدی در آن هنگام ظهور میکند ـ پرچم رسول خدا را در دست دارد. جغرافیا: کوفه ـ خراسان ـ دروازه اصطخر ـ مکه. در این روایات پس از اشاره به شکلگیری جریان سفیانی در شام و گسترش آن به منطقه خاورمیانه، به شکلگیری مقاومت منطقهای در مقابل او اشاره شده است. سفیانی در حرکت خود در منطقه، تلاش میکند بر جغرافیا، قدرت و سیاست منطقه خاورمیانه مسلط گردد. بدون شک اهمیت ژئوپلیتیک خاورمیانه و منابع آن بر سفیانی پوشیده نخواهد بود. سفیانی بعنوان یکی از دشمنان اصلی اهل بیت و امام مهدی (عج)،تحولات منطقه ای را زیر نظر داشته و هدف اصلی آن مقابله با ظهور و انقلاب امام عصر می باشد، به همین دلیل تلاش دارد تا بر منطقه خاورمیانه که خواستگاه اولیه انقلاب حضرت می باشد، مسلط گردد وبا ایشان مقابله نماید. همین سیاست را نیروهای آنگلوصهیون در منطقه دنبال می نمایند. پی نوشت ها : کمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۱٫ ۲ـ مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ۱۸۶؛ ماهنامه موعود، ش ۹۸، ص ۱۸٫ ۳ـ الزام الناصب، ص ۱۹۸؛ سلیمان، کامل، روزگار رهایی، ج ۲، ص ۱۰۸۸٫ ۴ـ نعمانی، الغیبه، ص ۱۶۳٫ ۵ـ مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ۱۸۶؛ ماهنامه موعود، ش ۹۸، ص ۱۸٫ ۶ـ خوارزمی، محدثه، بنی کلب و یاری سفیانی، ماهنامه موعود، ص ۳۳، (ش ۹۸، ۱۳۸۸). ۷ـ سلیمان، کامل، یوم الخلاص، روزگار رهایی، ص ۶۷۱٫ ۸ـ خوارزمی، محدثه، بنی کلب و یاری سفیانی، ماهنامه موعود، ص ۳۳، (ش ۹۸، ۱۳۸۸). ۹ـ الحاوی الفتلاوی، ج ۲، ص ۱۳۴٫ ۱۰ـ الزام الناصب، ص ۱۳۹٫ ۱۱ـ الملاحم و الفتن، ص ۵۱٫ » » می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
وضعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک منطقه در آخرالزمان بر اساس روایات
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۵ بعد از ظهر
[2]
|
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
شماره عضویت :
1784
حالت :
ارسال ها :
3460
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
بررسی ابعاد ژئواستراتژیک حرکت سفیانی
فتنه جریان سفیانی از استراتژهای مختلفی برخوردار است و با توجه به منطقه خاورمیانه طراحی شده است. الگوی عملکرد سفیانی در آخرالزمان همان روش مقابله جبهه شیطان با انبیاء بوده است. جبهه باطل برای مقابله با مهدویت همواره تلاش داشته است تا بر جغرافیای خاورمیانه سلطه داشته باشد. این استراتژی را در زمان حضرت نوح(ع)، حضرت ابراهیم(ع) ، حضرت یعقوب(ع) ،حضرت یوسف(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) ، توسط جبهه باطل و حزب شیطان مشاهده مینماییم. سلطه قوم منحرف نوح نبی، بر عراق و خاورمیانه بوده است. سلطه نمرود بر عراق و بین النهرین بودهاست. سلطه فرعون، روم و یهودیان بر شام، مصر و فلسطین بوده است. سلطه روم و یهود و بنی امیه نیز در زمان پیامبر اسلام بر شام بوده است. این استراتژی توسط جریان سفیانی برای مقابله با مهدویت دنبال میگردد. جریان سفیانی چهار قطب اصلی خاورمیانه را هدف میگیرد و گام به گام برای سلطه بر آن پیش میآید. در گام نخست منطقه شام میباشد که پل ارتباطی نهضت مهدویت با جهان میباشد. جریان سفیانی در گام نخست سعی میکند تا ارتباط مهدویت را با خارج از خاورمیانه قطع نماید و این نهضت را در درون منطقه از بین ببرد. حرکت سفیانی از شام در جهت محدود کردن ظهور و نهضت زمینهساز در جغرافیای خاورمیانه است.سفیانی از سالها قبل به تدارک و زمینه سازی و کادر سازی برای مقابله خود مشغول بوده است. ارتباط بنی کلب با سفیانی و شیوه شکل گیری فرقه دروزی بواسطه تعالیم و روشهای یهودی، از جمله این زمینهسازیها ست. ارتباطی که میان شیطان و سفیانی در روایات آمده و یارانی که قبل از خروج به سراغ سفیانی میروند، گویای حرکت سازمان یافته و مخفی شیطان در مدیریت نیروهای خود در مقابله با مهدویت میباشد. *سؤال استراتژیکی که میتوان مطرح نمود این است که زمانی که نیروهای شیطان در حال زمینه سازی خروج سفیانی هستند، نهضت زمینه ساز و دولت ممهد چه استراتژی برای مقابله با آن دارد؟ یا اساساً متوجه این سازماندهی و تدارک میگردد؟ انتخاب منطقه وادی یابس برای خروج سفیانی اتفاقی نمیباشد. جغرافیای وادی یابس و قرار داشتن میان سوریه، عراق،اردن و فلسطین ، دارای هدف میباشد. بویژه جایگاه اردن در طول تاریخ و در آخرالزمان جای بررسی و تأمل دارد. سفیانی پس از شام به سراغ عراق میآید. بیشترین جنایات سفیانی در عراق و برعلیه شیعیان و محبان اهلبیت میباشد. علت اهمیت عراق برای سفیانی، قرار داشتن مرکز حکومت حضرت در کوفه میباشد. در واقع سفیانی در یک حرکت پیشگیرانه قبل از تشکیل حکومت حضرت، پایتخت و مرکز حکومت ایشان را تصرف میکند. قابل تذکر است بیان این پیشگوییها در روایات اهل بیت دلیل بر قطعیت وقوع آن نیست بلکه اهل بیت این حوادث را اطلاع میدهند تا ما قبل از وقوع آن، با آنها مقابله نماییم. جلوی جریان سفیانی را در شام بگیریم، اگر نشد در عراق، اگر نشد در مرز ایران، و نهایتاً اگر کوتاهی ما ادامه داشت لشگر سفیانی در بیداء در زمین فرو خواهد رفت و توسط سپاه حضرت از بین میرود. سفیانی پس از عراق به سراغ ایران میآید که یکی از اصلیترین مراکز مقابله با جریان اوست. علت مقابله سفیانی با سید خراسانی بسیار جای بررسی دارد. *ایران چه جایگاهی در نهضت ظهور و زمینهساز دارد که پس از سلطه سفیانی بر نیمی از خاورمیانه، به سراغ ایران میآید؟ ایران چه ارتباطی با نهضت مقابله با سفیانی دارد که مهمترین جنگ سفیانی بعد از جنگ با حضرت، با ایرانیان است؟ جریان سفیانی بعد از حمله به ایران ، به سمت حجاز میرود تا با حضرت مقابله نماید. روند حرکت سفیانی کاملاً شبیه حرکت بنی امیه در مقابل حضرت علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین میباشد. معاویه در زمان حضرت امیر (ع) سلطه برشام را عملیاتی نمود، در زمان امام حسن (ع)، سلطه بر عراق و در زمان یزید ملعون سلطه بر حجاز را رقم زد. تفاوت در روند حرکت سفیانی و معاویه، در جایگاه ایرانیان در این دو مقطع تاریخی میباشد. در زمان بنی امیه و صدر اسلام ایرانیان در پایینترین سطح قدرت قرار میگیرند تا در معادلات منطقه دخالت نکنند و اعراب امتحان خود را پس دهند. اما در آخرالزمان ایرانیان به اوج قدرت تاریخی خود میرسند و مهمترین نقش را در معادلات منطقه ایفا مینمایند و باعث موفقیت و پیروزی نهضت زمینه ساز میگردند. در واقع آخرالزمان ، زمان امتحان قوم آخرالزمانی ایرانی میباشد. رویکرد جریان سفیانی در حمله به ایران، ناشی از شناخت جایگاه ایران در نهضت مهدویت و زمینهساز ، از سوی جریان سفیانی دارد. *چرا سفیانی در جهت حرکت خود به سمت شمال شام ، یعنی ترکیه یا به سمت اروپا نمیرود؟ چرا به سمت کشورهای قفقاز و روسیه و اروپای شرقی نمیرود؟ چرا مهمترین هدف این جریان تسلط بر کشورهای مهم خاورمیانه، خصوصاً ایران است؟ پی نوشت ها : ۱۲ – مطهری نیا ، محمود ، گفته ها و ناگفته ها درباره سفیانی ( موعود ، ش۹۷ ) ۱۳ – مهدی پور ، علی اکبر ، شام در گذر تاریخ ( ماهنامه موعود شماره ۹۸ ) ۱۴ – مجلسی ، بحارالانوار ، ج ۵۲ ، ۱۸۶ ؛ ماهنامه موعود ، ش ۹۸ ، ص ۱۸ ۱۵ – خوارزمی ، محدثه ، بنی کلب و یاری سفیانی ، ماهنامه موعود ، ص ۳۳ ، ( ش ۹۸ ، ۱۳۸۸ ) ۱۶ – سلیمان ، کامل ، یوم الخلاص ، روزگار رهایی ، ص ۶۷۱ ۱۷ – الحاوی للفتاوی ، ج ۲ ، ص ۱۳۴ ۱۸ – کافی ، ج ۱ ، باب بداء ؛ ارشاد مفید ، ج۲ ، ص۶۰ ۱۹ – مطهری نیا ، پیشین می پسندم 0
|
|||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
برچسب ها
|
وضعیت ، ژئوپلیتیک ، استراتژیک ، منطقه ، در ، آخرالزمان ، بر ، اساس ، روایات ، |
|