انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » ویژه نامه ماه محرم و صفر » مطالب ویژه محرم و صفر » أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها درعاشورا (1) شبث بن ربعی تمیمی؛ سرگردان بین جبهه حق یا باطل



أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها درعاشورا (1) شبث بن ربعی تمیمی؛ سرگردان بین جبهه حق یا باطل

أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها درعاشورا (1) شبث بن ربعی تمیمی؛ سرگردان بین جبهه حق یا باطل شبث بن ربعی تمیمی از جمله کسانی است، با اینکه از اصحاب حضرت علی (علیه السلام) بود دچار تذبذب ایمان شده و تا پایان حیات بین حق و باطل در رفت و آمد بود و در نهایت در طرفداری از جبهه باطل جان سپرد. بسم الله الرحمن الرحیم شبث بن ربعی بن حصين بن عثيم بن ربيعة بن زيد ابن رياح بن يربوع بن حنظلة از بني تميم با کنیه ­ی أبا
Ndk hkwhvY vdca ih , v,da ih nvuha,vh (1) afe fk vfud jldldY sv'vnhk fdk [fii pr dh fhxg


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ۰۸:۴۵ بعد از ظهر
بانو
rating
شماره عضویت : 47
حالت :
ارسال ها : 6234
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 1183
دعوت شدگان : 16
اعتبار کاربر : 92776
پسند ها : 4934
حالت من :  Sepasgozar.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (13).jpg
تشکر شده : 14911
وبسایت من : وبسایت من


مدال ها:6
بهترین ارسال کننده
بهترین ارسال کننده
مدال 2 سالگی عضویت
مدال 2 سالگی عضویت
نفر اول مسابقه
نفر اول مسابقه
کاربر با ارزش
کاربر با ارزش
ستارهء انجمن
ستارهء انجمن
کاربران برتر
کاربران برتر

|


أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها درعاشورا (1)

شبث بن ربعی تمیمی؛ سرگردان بین جبهه حق یا باطل

شبث بن ربعی تمیمی از جمله کسانی است، با اینکه از اصحاب حضرت علی (علیه السلام) بود دچار تذبذب ایمان شده و تا پایان حیات بین حق و باطل در رفت و آمد بود و در نهایت در طرفداری از جبهه باطل جان سپرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
شبث بن ربعی بن حصين بن عثيم بن ربيعة بن زيد ابن رياح بن يربوع بن حنظلة از بني تميم با کنیه ­ی أبا عبدالقدوس[1]‏، شیخ و بزرگ مصر و ساکن کوفه بود. شبث در دوران حیات خود، پیامبر(صلی الله علیه واله) را درک ولی جزء اصحاب ایشان به شمار نمی ­آید. وی به علت نداشتن ایمان قوی و بصیرت، بخش زیادی از حیات خود را که از رحلت پیامبر تا دوران زبیریان را در بر می گرفت، مدام بین حق و باطل سرگردان بود.

رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) اولین دو راهی بود که شبث در آن سرگردان شد و به یکی از پیامبران دروغین به نام سجاح پیوست ولی اندکی بعد توبه کرد و برگشت.بر اساس گزارش های تاریخی اگر چه شبث در دوران خلیفه دوم در فتوحات حضور دارد[2] ولی از مخالفان سرسخت خلیفه سوم بود و به همراه برخی از دیگر کوفیان، خواهان کناره‌گیری او بود. [3] با آغاز حکومت حضرت علی(علیه السلام)، شبث به ایشان پیوست تا جایی که شیخ طوسی، شبث بن ربعی را در شمار اصحاب حضرت امیر(علیه السلام) آورده است.[4]

در جریان جنگ صفین، حضرت، شبث را به همراه تنی چند برای ارشاد نزد معاویه فرستاد که نتیجه ای حاصل نشد.‏[5] نقش شبث در جنگ صفین، تنها به نمایندگی از طرف امام(علیه السلام) و تلاش در راه روشنگری حقایق محدود نشد، بلکه شبث در جنگ صفین سِمت فرماندهی حنظله كوفه‏ را نیز بر عهده داشت.  وقوع حکمیت در صفین یک دو راهی دیگری در زندگی شبث محسوب می شود به گونه ای که او هم با ملاحظه نتیجه حکمیت به امام(علیه السلام) معترض شده و از سپاه کناره گرفت و به خوارج پیوست[6] و عنوان فرمانده جنگ(امیرقتال)را گرفت.[7] حضور شبث در میان خوارج کوتاه است و از آنها هم کناره می گیرد و دوباره به سپاه امام(علیه السلام) ملحق می شود[8] و در جنگ نهروان فرماندهی سمت چپ نیروهای حضرت را برعهده می گیرد.[9]

بعد از شهادت حضرت علی(علیه السلام)، شبث به طرف امویان گرایش پیدا می­کند و این خوش خدمتی خود را با امضای شکواییه ای که والی کوفه مغيرة بن شعبه، علیه حجر و دوستان وی تهیه کرده بود به اثبات می رساند و بر تمرد و سرکشی و عدم اطاعت حجر شهادت می دهد.[10] شبث بن ربعی در دوران امامت امام حسن(علیه السلام) نیز چونان فردی سست عنصر در کنار امام قرار داشت.[11]  در دوره امامت امام حسین(علیه السلام)،  شبث نیز از جمله اشراف کوفه بود که به حسین بن علی(علیه السلام) نامه نوشت [12] ولی با شروع قیام مسلم بن عقیل در کوفه، بار دیگر تغییر جبهه داده و به حزب اموی پیوست .

در روز شهادت مسلم بر فراز بام آمد و بانگ برداشت كه «اى مردم كوفه از خدا بترسيد و بر فتنه ‏انگيزى شتاب مكنيد و هماهنگى و اتحاد اين امت را از ميان مبريد و سواران شام را باينجا نكشانيد كه پيش از اين مزه آنرا چشيده ‏ايد و شوكت ايشان را آزموده ‏ايد».[13] حسین بن علی با هفتاد دو تن از یاران خود در مسیر عراق  بود و این حضور به خواست سران و رهبران کوفه از جمله شبث بود.

شبث بن ربعى که تاکنون در دو راهی های مختلف قرار گرفته و همیشه راه را اشتباه رفته بود، این بار در برابر آزمون سخت تری قرار گرفت و موضوع کشتن نواده پیامبر(صلی الله علیه وآله) در میان بود. از اینرو در پاسخ به عبیدالله جهت پیوستن به عمرسعد در کربلا، تظاهر به بيمارى كرد[14] و ناخوشى را بهانه آورد تا در این جنگ شرکت نکند. ابن زیاد کاملا بر نیت شبث واقف بود و از آنجایی که این حرکت او را ناشی از تمارض می دانست، شبث را در مسیری تعیین شده قرار داد که اگر مطيع مايى به جنگ دشمن ما برو و شبث چون اين سخن را شنيد حركت كرد[15]  و در روز عاشورا، فرماندهی سپاه پیاده گان عمرسعد را بر عهده گرفت.16]

امام حسین(علیه السلام) در کربلا در دفعات مختلف تلاش کرد تا حقایق را بر مردم روشن کند و چشم های بسته و قلب های خفته آنها را بیدار کند. امام(علیه السلام) در یکی از روشنگری های خود، اشراف کوفه را مورد خطاب قراره داده و فرمودند:« يا شبث بن ربعي يا حجار بن أبجر، يا قيس بن الأشعث يا يزيد بن الحرث»[17] «آیا شما برای من نوشته ننوشتید و مرا به کوفه دعوت کردید؟ مگر به من ننوشتيد كه ميوه‏ ها رسيده و باغستانها سرسبز شده و چاهها پرآب شده و پيش سپاه آماده خويش مى‏آيى، بيا».

جوابی  که از آنها شنید این بود که «ما ننوشتيم» امام دوباره فرمودند: «سبحان الله، چرا، به خدا شما نوشتيد»[18]. اگر چه نصایح امام(علیه السلام) منجر به جدایی شبث از سپاه عمرسعد نشد، ولی شبث در مدت زمان حضور خود در کربلا همه سعی و تلاش خود را انجام داد که با امام و یارانش روبرو نشود.[19]

با پایان یافتن جریان عاشورا و قدرت گیری عبدالله بن زبیر، شبث این بار در کنار زبیریان قرار گرفت و به مخالفت با مختار برخواست. شبث بن ربعی در آخرین دهه زندگی خود، بار دیگر جبهه ی خود را تغییر داد؛ با غلبه حجاج بن یوسف (فرمانروای مروانیان) بر زبیریان در کوفه او به مروانیان پیوست. سرانجام شبث بن ربعی که عمری در انتخاب دو راهی های مختلف، همیشه به هوای نفس جواب داده بود در سال هفتاد[21] یا هشتاد هجری در کوفه درگذشت.[22]

پی نوشت ها:


[1] -ابن سعد، ج6، ص241

[2] - طبری،ج‏3،ص464

[3] -ابن حجر،ج3، ص303؛ مظفر، ج‏1، ص 142

[4] -طوسی، ص68؛ خویی، ج 9 ، ص11

[5] - ابومحنف کوفی، ص203؛ طبری،ج‏4،ص 573 ؛ ابن خلدون، ج2، ص627

[6] -بلاذری، ج‏2،ص362، ابن خلدون، ج‏2،ص379 ؛ ذهبی، ج5، ص416؛ ‏ابن‏ داود،ص461؛ حلي ، ص  229

[7] - طبری،ج‏5،ص63؛ بلاذری،  ج‏2،ص342؛ مقدسی، ج‏5،ص222

[8] -ابن خلدون، ج‏2،ص379 ؛ ذهبی، ج5، ص416

[9] -دینوری، ص210

[10] - طبری، ج‏5،ص269؛ بلاذری، انساب، ج‏5،ص254

[11] -ابن بابویه، ج‏1، ص 221

[12] -بلاذری، ج‏3، ص158

[13] - طبری،ج‏5،ص369، ابن اعثم کوفی، ج5، ص50

[14] -بلاذری، ج‏3، ص178

[15] -دینوری، ص259

[16] - طبری، ج‏5،ص422، بلاذری،ج‏3،ص187

[17] -بلاذری،ج3، ص188

[18] - طبری، ج‏5،ص425؛ ابن اثیر، ج‏4،ص62

[19] -ابومخنف کوفی، 227

[21] -ابن حجر،ج‏3،ص303

[22] - زرکلی، ج3، ص154

منابع و ماخذ:

ابن داود، رجال،انتشارات دانشگاه تهران‏،1383؛  ؛ أبو جعفر محمد بن جرير طبري ، تاريخ الأمم و الملوك، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم ، بيروت، 1387/1967؛ ابو حنيفه احمد بن داود دينورى ،اخبار الطوال، تحقيق عبد المنعم عامر مراجعه جمال الدين شيال،قم، 1368ش؛أبو محمد أحمد بن اعثم كوفى ،الفتوح، تحقيق على شيرى، بيروت، ، 1411/1991؛ ابو مخنف كوفى، وقعة الطفّ‏، محقق / مصحح: يوسفى غروى، محمد هادى‏،قم، 1417؛  احمد بن علی ابن حجر عسقلانی ، الاصابة فی تمییز الصحابة، تحقیق عبد الموجود، عادل احمد، معوض، علی محمد، بیروت، 1415؛ أحمد بن يحيى بن جابر بلاذرى، كتاب جمل من انساب الأشراف ، تحقيق سهيل زكار و رياض زركلى، بيروت، 1417/1996؛حلی، رجال، قم، 1411‏؛ خویی، معجم رجال الحديث‏، قم، 1410؛ خير الدين زركلى ، الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و  المستعربين و المستشرقين، بيروت،  1989؛  طوسي‏، رجال‏،  نجف‏، 1381؛ عبد الرحمن بن محمد بن خلدون ، ديوان المبتدأ و الخبر فى تاريخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأكبر ،تحقيق خليل شحادة، بيروت،1408/1988؛ عز الدين أبو الحسن على بن ابى الكرم معروف بابن الأثير ، الكامل في التاريخ ،  بيروت، 1385/1965؛ محمد بن على ابن بابويه،علل الشرایع‏، قم‏، 1385ش؛ محمد حسين مظفر، دلائل الصدق‏، قم،1422.

گروه آیین و اندیشه پایگاه فرهنگ نیوز،
















2 تشکر شده از کاربر قمرخانم برای ارسال مفید :
, admin ,



  می پسندم        0 
















امضای کاربر : قمرخانم

گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

موضوعات مشابه
عنوان موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین پاسخ
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها درعاشورا(12) عَمروبن ‌حجّاج ؛دعوتگر بی بصیرت قمرخانم
0 231 قمرخانم
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(11) احنف بن قیس؛ از مردودین امتحان خواص قمرخانم
0 238 قمرخانم
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(10) خولی بن یزید اصبحی؛ چهره منفور تاریخ کربلا! قمرخانم
0 250 قمرخانم
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(7) ابوالشعثاء دلداده بی قرار حسین قمرخانم
0 280 قمرخانم
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(6) مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ در آزمون سخت ولایت پذیری قمرخانم
0 330 قمرخانم


« حضرت علی‌اصغر(علیه السلام) کجا به خاک سپرده شده است؟ | أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها درعاشورا(2) هانی بن عروه، صحابی آزمون های سخت »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 09:29 پیش از ظهر