انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » چهارده معصوم » حضرت محمد صلوات الله علیه » ماجرای قلم و دوات خواستن پیامبر، درهنگام رحلت، چه بود؟



ماجرای قلم و دوات خواستن پیامبر، درهنگام رحلت، چه بود؟

ماجرای قلم و دوات خواستن پیامبر، درهنگام رحلت، چه بود؟ به نام خدا دستور به وصیت، در نزدیکی وفات، دستور مؤکد قرآن است كه به صراحت فرموده است: «كتب عليكم اذا حضرت احدكم الموت ان ترك خيراًالوصية للوالدين و الاقربين بالمعروف حقاً على المتقين؛ دستور داده شد كه وقتى يكى ازشما را مرگ فرا رسد، اگر داراى متاع دنيوى است براى پدر و مادر و خويشان، به چيزى شايسته وصيت كند كه اين كار سزاوار مقام پرهيزكاران است.»(1) روايت‌های زيادی نیز اين موضوع را تأييد می‌كند. به طورمثال رسول اكرم (صلی
lh[vhd rgl , n,hj o,hsjk \dhlfvT nvik'hl vpgjT ]i f,n?


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۴۷ بعد از ظهر
بانو
rating
شماره عضویت : 47
حالت :
ارسال ها : 6234
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 1181
دعوت شدگان : 16
اعتبار کاربر : 92776
پسند ها : 4934
حالت من :  Sepasgozar.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (13).jpg
تشکر شده : 14911
وبسایت من : وبسایت من


مدال ها:6
بهترین ارسال کننده
بهترین ارسال کننده
مدال 2 سالگی عضویت
مدال 2 سالگی عضویت
نفر اول مسابقه
نفر اول مسابقه
کاربر با ارزش
کاربر با ارزش
ستارهء انجمن
ستارهء انجمن
کاربران برتر
کاربران برتر

|

ماجرای قلم و دوات خواستن پیامبر، درهنگام رحلت، چه بود؟


به نام خدا
دستور به وصیت، در نزدیکی وفات، دستور مؤکد قرآن است كه به صراحت فرموده است: «كتب عليكم اذا حضرت احدكم الموت ان ترك خيراًالوصية للوالدين و الاقربين بالمعروف حقاً على المتقين؛ دستور داده شد كه وقتى يكى ازشما را مرگ فرا رسد، اگر داراى متاع دنيوى است براى پدر و مادر و خويشان، به چيزى شايسته وصيت كند كه اين كار سزاوار مقام پرهيزكاران است.»(1)

روايت‌های زيادی نیز اين موضوع را تأييد می‌كند. به طورمثال رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «ما ينبغى لامرء مسلم ان يبيت ليلة الا و وصيته تحت رأسه؛ سزاوار نيست مسلمان شب بخوابد مگراين كه وصيت نامه‌اش زير سر او باشد.»(2)
پیامبر اسلام بنا به این دستور خداوند، وصايای خود را در حجة الوداع و خطبۀ غدیر، دربارۀ جانشینی امام علی (علیه السلام) بيان فرمود و دستور داد که حاضران به غایبان برسانند. در نزدیکی رحلت نیز، دربارۀ متاع و قرض خویش، به نزدیکانش وصیت کرد که فقط امام (علی علیه السلام) مسئولیت آن را پذیرفت. چنانکه در روایتها نقل شده است که پیامبرخواست تا به عباس، عموی خود، وصیت کند؛ اما عباس، عیال‌مندی را بهانه کرده و از پذیرفتن آن خودداری کرد. سپس، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: «آگاه باش که اینک وصیت‏ خود را به کسی خواهم گفت که آن را می‏ پذیرد و حق آن را ادا می‏ نماید و او کسی است که این سخنان را که تو گفتی نخواهد گفت! یا علی بدان که این حق توست و احدی نباید در این امر با تو ستیزه کند، اکنون وصیت مرا بپذیر و آنچه به مردمان وعده داده‏ ام به جای‏ آر و قرض مرا ادا کن. یا علی(علیه السلام) پس از من امر خاندانم به دست توست و پیام مرا به کسانی که پس از من می ‏آیند برسان

اما ماجرای قلم و دوات طلب کردن پیامبر، در هنگام رحلت، مسئلۀ دیگری است. پیامبرمی خواست برای تثبيت موقعيت وصی گرامی‌اش گام آخر را بردارد؛ هر چند بارها به صراحت آن را بيان كرده بود. اگر در جامعۀ آن روز مبنای تصميم مردم، عقل و شرع بود امروز، دنيای اسلام به اندازی آباد و قدرت‌ مند می‌شد كه هيچ صدمه ای بدان وارد نشود.
لحظه‌های آخر حيات پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) سپری می‌شد تا حضرت به ملاقات پرودگار عالم نائل شود. آن لحظه كه خداوند حضرت را مخيّر كرد بماند يا آن كه جهان ديگر را برگزيند، حضرت در پاسخ فرمود: «لا مع الرفيق الاعلى؛ نه، دنيا! به رفيق اعلى مى انديشم.» به تصريح اهل سنت و شيعه و به اعتراف  نويسندگان صحاح  و ساير نويسندگان سنن، در هنگام احتضار پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عده ای ازجمله عمر‌بن‌الخطاب در خانۀ آن حضرت بودند. تاريخ چنين نوشته است: «پيامبر اكرم از فعاليت‌هايی كه در خارج از خانۀ او برای قبضه‌كردن خلافت انجام می‌گرفت آگاه بود؛ بنابراین برای پيش‌گيری از انحراف خلافت از محور و جلوگيری از بروز اختلاف، تصميم گرفت موقعيت خلافت امير مؤمنان و اهل بيت را به‌طور نسبی تحكيم کند و سندی زنده درباره خلافت به يادگار بگذارد. پیامبر روزی كه سران صحابه برای عيادت آمده بودند كمی سر به زير افكند و مقداری فكركرد، سپس رو به آنان کرد و فرمود:

«هلمّوا أكتب لكم كتابا لن تضلّو بعده أبدا؛ بياييد برايتان نوشته‌ای بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد.»

در این هنگام، عمر گفت: درد بر او غلبه كرده است. قرآن نزد شما است و كتاب خدا ما را كفايت می‌كند. در منابع متعدد از اهل سنت، این سخن عمربن خطاب نقل شده است. پس از بیان این سخن از طرف عمر،. كسانى كه در خانه بودند در اين مورد اختلاف نظر داشتند. برخى گفتند: بياوريد تا بنويسد، و برخى مى‏گفتند: حرف همان حرف عمر است. بين افراد اختلاف افتاد و منجرّ به نزاع شد. آن گاه كه سر و صدا و اختلاف نزد پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بالا گرفت، پیامبر فرمود : قوموا لا ينبغى عند نبىّ تنازع؟ هيچ قومى را در محضر پيامبر ستيزه كردن جايز نيست. برخيزيد و ازاين جا برويد.
جای تأمل بسیار است که بعضی مسلمانان حاضر در مجلس، حتی کسانی هم  که به دفاع از پیامبر با آوردن قلم وقرطاس موافق بودند، به این نکته مهم  که تنازع در نزد پیامبر شایسته نیست، بی توجه بودند! چنانکه از امام علی (علیه السلام) سخنی، در این جریان، نقل نشده است.
افرادی که در آن روز، از آوردن قلم و قرطاس جلوگیری کردند، می‌دانستند حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌خواهد پيمان خلافت را محكم‌تر كند و نص برخلافت علی (علیه السلام) را مؤکد سازد؛ از اين رو ايشان را از اين كار باز داشتند. چنان كه عمربن‌خطاب در بحثی كه بين او و ابن‌عباس در گرفت، این نکته را تصريح كرده است.(3) ابن‌عباس همواره اين سخن را می‌گفت: «تمام مصيبت آن وقتی بود كه با اختلاف و سروصدايشان بين پيامبر و بين آنچه می‌خواست برای آن ها بنويسد، حائل شدند.»(4) اين حديث از احاديثی است كه در صحت و صدور آن جای هيچ ترديدی نيست .
اگركلام پیامبر را که فرمود:« هلمّوا أكتب لكم كتابا لن تضلّو بعده أبدا» همراه با حديث ثقلين در نظر بگيريم كه فرمود: «من در بين شما چيزی می‌گذارم كه اگر به آن تمسك جوييد، هرگز گمراه نشويد: كتاب خدا و عترتم.» در می‌يابيم كه هدف اين دو حديث يكی است و آن اين است که پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درحال بيماريش می‌خواست تفصيل آنچه در حديث ثقلين بر آن‌ها واجب كرده است، بنويسد.

ابن‌عباس همواره اين سخن را می‌گفت: «تمام مصيبت آن وقتی بود كه با اختلاف و سروصدايشان بين پيامبر و بين آنچه می‌خواست برای آن ها بنويسد، حائل شدند.»

در ادامۀ ماجرا علت پافشاری‌ نکردن حضرت در نوشتن نامه، در تاریخ، چنين بيان شده است: پيامبر می‌توانست به رغم مخالفت آن‌ها، دبير خود را احضار كند و نامۀ مد نظر خود را بنويسد. پس چرا از اعمال قدرت خودداری فرمود؟ پاسخ آن روشن است؛ زيرا اگر پيامبر در نوشتن نامه اصرار می‌ورزيد آنان نيز در اسائۀ ادب به پيامبر و این كه می‌گفتند  بيماری بر او غلبه کرده است، بيشتر اصرار می‌كردند و هواداران آن‌ها نيز،این گفته را اشاعه داده و برای اثبات مدعای خود كوشش‌هايی می‌کردند. در اين صورت علاوه بر اين كه اسائۀ ادب به ساحت پيامبر گسترش و ادامه می‌يافت و همين امر منشأ اختلاف دربين امت اسلامی می‌شد.
 در ضمن وقتی كه حضرت ديد درحضورش سخنان ناروا و توهين‌آميز گفته می‌شود بديهی است كه پس از رحلت آن حضرت به محتوای وصيت عمل نخواهد شد و نامه اثر خود را از دست خواهد داد. از اين رو هنگامی كه برخی برای جبران بدرفتاری به پيامبر عرض كردند: آيا می‌خواهيد قلم و كاغذ بياوريم، چهره او برافروخت و سخت برآشفت وفرمود: «پس از آن همه گفتگوها می‌خواهيد قلم و كاغذ بياوريد؟! همين اندازه توصيه می‌كنم كه با عترت من به نيكی رفتار كنيد.» اين را گفت و صورتش را از حاضرین برگرداند و آنان نيز جز علی و عباس و فضل، همه برخاستند و متفرق شدند.(5)


پی نوشت:

1. بقره، آيه 180.

2. وسائل الشيعه، ج 19، ص 258.

3. سيد شرف الدين، المراجعات، ترجمه محمد جعفر امامی، ص 324 با ارجاع به  شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید معتزلی) ج12 ص79 

4. صحيح البخاري، ج5، ص138.

5. فروغ ابديت، ج 2، با تلخیص.

منابع:

















1 تشکر شده از کاربر قمرخانم برای ارسال مفید :
حریم قدس ,



  می پسندم 1     0  1 
 
 
تعداد پسند های ( 1 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر


    * پاسخ با بیشترین پسند
  1. پسندها :1 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید
  2. پسندها :1 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید

















امضای کاربر : قمرخانم

گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
ماجرای قلم و دوات خواستن پیامبر، درهنگام رحلت، چه بود؟
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ۰۲:۱۰ بعد از ظهر نمایش پست [1]
بانو
rating
شماره عضویت : 499
حالت :
ارسال ها : 4733
محل سکونت : : حریم قدس
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 1100
دعوت شدگان : 1
اعتبار کاربر : 74582
پسند ها : 4202
حالت من :  Sepasgozaram.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (8).jpg
تشکر شده : 5426



آقا امیر المومنین (ع)از اول هم مظلوم بودن 


  می پسندم 1     0  1 
 
 
تعداد پسند های ( 1 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : حریم قدس



 
گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد


برچسب ها
ماجرای ، قلم ، دوات ، خواستن ، پیامبر، ، درهنگام ، رحلت، ، چه ، بود؟ ،

« آتشى نفرستيد که همه آنها را بسوزانيد! | داستانهای پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله): شغل اهل بهشت »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 07:02 بعداز ظهر