مقام معظم رهبری همیشه نسبت به مساله انتظار نگاه ویژه ای داشته اند. و بارها انتظار را تعریف کرده اند. در زیر گوشه ای از بیانات ایشان را در این زمینه می خوانیم:
- مسئلهى انتظار كه جزء لاينفك مسئلهى مهدويت است، از آن كليدواژههاى اصلى فهم دين و حركت اساسى و عمومى و اجتماعى امت اسلامى به سمت اهداف والاى اسلام است.
-انتظار يعنى ترقب، يعنى مترصد يك حقيقتى كه قطعى است، بودن؛ اين معناى انتظار است. انتظار يعنى اين آينده حتمى و قطعى است؛ بخصوص انتظارِ يك موجود حىّ و حاضر؛ اين خيلى مسئلهى مهمى است. اينجور نيست كه بگويند كسى متولد خواهد شد، كسى به وجود خواهد آمد؛ نه، كسى است كه هست، وجود دارد، حضور دارد، در بين مردم است. در روايت دارد كه مردم او را مىبينند، همچنانى كه او مردم را مىبيند، منتها نميشناسند.
-انتظار لازمهاش آمادهسازى خود هست. بدانيم كه يك حادثهى بزرگ واقع خواهد شد و هميشه منتظر باشيد. هيچ وقت نميشود گفت كه حالا سالها يا مدتها مانده است كه اين اتفاق بيفتد، هيچ وقت هم نميشود گفت كه اين حادثه نزديك است و در همين نزديكى اتفاق خواهد افتاد. هميشه بايد مترصد بود، هميشه بايد منتظر بود.
-يكى از خصوصياتى كه در حقيقتِ انتظار گنجانده شده است، اين است كه انسان به وضع موجود، به اندازهى پيشرفتى كه امروز دارد، قانع نباشد؛ بخواهد روزبهروز اين پيشرفت را، اين تحقق حقايق و خصال معنوى و الهى را در خود، در جامعه بيشتر كند. اينها لوازم انتظار است. (بیانات در جمع اساتید و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت ۱۳۹۰/۰۴/۱۸ )
-در آثار شيعى مى بينيد كه از انتظار ظهور حضرت مهدى تعبير شده است به انتظار فرج. فرج يعنى چه؟ يعنى گشايش. كِى انسان انتظار فرج دارد؟ انتظار گشايش دارد؟ وقتى يك فروبستگى اى وجود داشته باشد، وقتى گرهى هست، وقتى مشكلى هست. در زمينه ى وجود مشكل، انسان احتياج پيدا ميكند به فرج؛ يعنى سرانگشتِ گره گشا؛ بازكننده ى عقده هاى فروبسته.
-انتظار فرج معنايش اين نيست كه انسان بنشيند، دست به هيچ كارى نزند، هيچ اصلاحى را وجهه ى همت خود نكند، صرفاً دل خوش كند به اينكه ما منتظر امام زمان (عليه الصّلاة و السّلام) هستيم. اينكه انتظار نيست. انتظارِ چيست؟ هر اقدامى در جهت استقرار عدالت، يك قدم به سمت آن هدف والاست. انتظار معنايش اين است. انتظار حركت است؛ انتظار سكون نيست؛ انتظار رها كردن و نشستن براى اينكه كار به خودى خود صورت بگيرد، نيست. انتظار حركت است. انتظار آمادگى است. اين آمادگى را بايد در وجود خودمان، در محيط پيرامون خودمان حفظ كنيم. و خداى متعال نعمت داده است به مردم عزيز ما، به ملت ايران، كه توانسته اند اين قدم بزرگ را بردارند و فضاى انتظار را آماده كنند. اين معناى انتظار فرج است. ( ديدار اقشار مختلف مردم در روز نيمهی شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷ )
-در زيارت آل ياسين وقتي خصوصيات آن بزرگوار را ذکر مي کنيد، يکي از برجسته ترين آنها اين است که «الّذي يملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئتت جوراً و ظلماً» . انتظار اين است که او همه عالم - نه يک نقطه - را سرشار از عدالت کند و قسط را در همه جا مستقر نمايد. در رواياتي هم که درباره آن بزرگوار هست، همين معنا وجود دارد. بنابراين انتظار منتظران مهدي موعود، در درجه اوّل، انتظار استقرار عدالت است. (بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلّاى تهران ۱۳۸۱/۰۷/۳۰)
-انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممکن است کسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند – فاصله هست- اما بلاشک آن دوران وجود دارد. ما آن وقتی می توانیم حقیقتا منتظر به حساب بیاییم که زمینه زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدی موعود (ارواحنا فداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت است از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است. (بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج) (۱۳۷۶/۰۹/۲۵ )
بايد انتظار كشيد. انتظار، چيز عجيبي است و داراي ابعاد گوناگوني ميباشد. يكي از ابعاد انتظار، اعتماد و اميدواري به آينده و مأيوس نبودن است. همين روح انتظار است كه به انسان تعليم ميدهد تا در راه خير و صلاح مبارزه كند. اگر انتظار و اميد نباشد، مبارزه معني ندارد و اگر اطمينان به آينده هم نباشد، انتظار معني ندارد. انتظار واقعي، با اطمينان و اعتماد ملازم است. كسي كه شما ميدانيد خواهد آمد، انتظارش را ميكشيد و انتظار كسي كه به آمدنش اعتماد و اطمينان نداريد، انتظاري حقيقي نيست. (ديداربا مردم در سالروز ولادت حضرت امام زمان (عج) (۱۳۶۸/۱۲/۲۲ )
منبع: " آرشیو بیانات، پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری