بسم رب الشهدا و الصديقين
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي سوره طه آیه ۱۴
منم من خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار
أَقِمِ الصلوه إِنَّ الصلوه تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» عنكبوت 45 نماز را بر پا كن كه آدمي را از گناهان و كردار زشت باز مي دارد
با عرض سلام و ادب
انچه مورد يقين است اينكه خواست خداوند و انبيا و اولياي الهي هدايت بشر بوده و علي الخصوص دين و شريعت اسلام با وجود عالم گير بودن و خاتم بودن ان بايد بتواند مكتبي را وآييني را ارائه كند كه اين شريعت و ايين همواره و در هر زماني ياري بخش مومنين و عباد الصالحين باشد لذا مهمترين اصل خيمه ايمان را نماز بنا نهاده تا اين فرمان الهي و تكيف خدايي مومنين را هميشه پاك و منزه حفظ كند در نتيجه انچه موجب شده در طي قرنها بعد از اسلام همچنان مومنين و مسلمانان محفوظ بمانند نماز است در روايتي مشور از رسول خدا صلواه الله عليه و اله و سلم امده است كه فرمودند:
مَثَلُ الصَّلاهُ الخَمسِ کَمِثلِ نَهرٍ جارٍ، عذب عَلی بَابِ أحدُکُم یَغتَسِلُ فِیه کُلَّ یَومٍ خَمسَ مَرّاتٍ فَما یَبقَی ذالِک مِنَ الدَّنَس
نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند. کنز العمال، ج ۷، ص ۲۹۱ حدیث ۱۸۹۳۱
با اين بيان شريف روشن ميگردد كه نماز مانند يك آنتي ويروس عمل كرده و مانند يك نهر روان وپاك مي ماند همانگونه كه اگر كسي روزي چند بار خود را در اين نهر بشويد حتما جسمي پاك دارد اگر ادمي هم روزي پنج بار روح خود را در نهر طيب الهي نماز بشويد روح و جان او طيب و پاك ميگردد چرا كه نماز موجب ميگردد فرد در هنگام گناه و معصيت به ياد خدا باشد و شرم كند از گناه و يا اگر گناه كرد در وقت نماز خود شرم كند از خطا و توبه كند و همين مسعله موجب ان است كه مومنين را حفظ ميكند البته همانگونه كه بايد اب نهر پاك باشد بايد نماز هم با كيفيت خود ادا گردد.
در ادمه پاسخ شما چند روايت از مربي خاتم بشريت رسول الله صل الله خدمت شما و ديگر خوانند گان اين پرسش و پاسخ ارائه ميكنم كه بي گمان با تامل و دقت در انن روايات نوراني و شريف متوجه خواص نماز و زواياي نماز خواهيم شد.
الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن نماز، معراج مؤمن است.کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶
عَلَمُ الایمَان الصَّلاة علامت و نشانه ایمان نمازاست.شهاب الاخبار، ص ۵۹
الصَّلاة عِمَادُ دِینُکُم نماز، پایه و ستون دین شماست.میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۷۰
اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست.کنز العمال ، حدیث ۱۸۹۰۷
موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است.کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
٫ الصَّلاة مِفتَاحُ الجَّنَّه نماز کلید بهشت است.نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۸۸
بِالصَّلاهِ یَبلُغُ العَبد إلَی الدَّرَجَهِ العُلیاءِ لأنَّ الصَّلاهَ تَسبِیحٌ و تَهلِیلٌ و تَحمِیدٌ و تَکبِیرٌ و تَمجِیدٌ و تَقدِیسٌ و قُولٌ و دَعوهٌ به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲ جامع احادیث الشیعه، ج۴، ص ۲۲
قَال الله تَعالَی: إفتَرضتَ عَلَی أُمَّتِکَ خَمسَ صَلواتٍ و عَهدتُ عِندِی عَهداً إنَّهُ مَن حَافَظَ عَلیهِنَّ لِوَقتِهِنَّ أدخَلتَه الجَنَّهَ و مَن لَم یُحافِظ عَلیهِنَّ فَلا عَهدَ لَهُ عِندِی خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، او را به بهشت داخل نمایم، و کسی که مراقب آنها نباشد، من تعهدی نسبت به او ندارم.کنز العمال، ج ۷، ص۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷۲
یَا أباذر! مَادُمتَ فِی الصَّلاهِ فِإنَّکَ تَقرَعُ بَابُ المُلکِ الجَبَّار و مَن یَکثُر قَرعَ بابِ المُلک فَإنَّه یَفتَح لَه ای ابوذر! تاهنگامی که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود .بحار الانوار، ج ,۷۷ ص۸۰ میزان الحکمة، ج ۵، ص ۳۷۷
امام علی (ع ) :لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاة هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است .( بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )
وصیت امیرالمؤمنین (ع ) امام علی (ع ) :الله ، الله فی الصلوة ، فانها عموددینکم خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست .( نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47 )
در پايان يك داستان بسيار آموزنده در باب فهم حقيت نماز هم خدمت شما و ديگر خوانندگان ارزشمند انجمن ياران منتظر ارائه ميكنم كه از مقام ولي الله العظم امير سخن امير مومنان امام العارفين حضرت علي عليه صلاه والسلام است
جابر بن عبدالله انصارى گوید:
روزى به همراه مولاى متّقیان، امام على علیه السلام بودم، شخصى را دیدیم كه مشغول نماز است، حضرت به او خطاب كرد و فرمود: آیا معنا و مفهوم نماز را مىدانى كه چگونه و براى چه مىباشد؟
اظهار داشت: آیا براى نماز مفهومى غیر از عبادت هم هست؟
حضرت فرمود: آرى، به حقّ آن كسى كه محمّد صلّى الله علیه و آله را به نبوّت مبعوث گردانید، نماز داراى تأویل و مفهومى است كه تمام معناى عبودیّت در آن خواهد بود.
آن شخص عرض كرد: پس مرا تعلیم فرما.
امام فرمود: معنا و مفهوم اولین تكبیر آن است كه خداوند، سبحان و منزّه است از این كه داراى قیام و قعود باشد.
دومین تكبیر یعنى؛ خداوند موصوف به حركت و سكون نمىباشد.
سومین تكبیر یعنى؛ نمىتوان خداوند را به جسمى تشبیه كرد.
چهارمین تكبیر یعنى؛ چیزى بر خداوند عارض نمىشود.
پنجمین تكبیر مفهومش آن است كه خداوند، نه محلّ خاصى دارد و نه چیزى در او حلول مىكند.
ششمین تكبیر معنایش این است كه زوال و انتقال و نیز تغییر و تحوّل براى خداوند مفهومى ندارد.
و هفتمین تكبیر یعنى؛ بدان كه خداوند سبحان همچون دیگر اجسام، داراى أبعاد و جوارح نیست.
سپس در ادامه فرمایش خود فرمود:
معناى ركوع آن است كه مىگویى: خداوندا! من به تو ایمان آوردهام و از آن دست بر نمىدارم، گرچه گردنم زده شود.
و چون سر از ركوع بر مىدارى و مىگوئى: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ الحَمْدلله ربّ العالمین» یعنى؛ خداوندا! تو مرا از عدم به وجود آوردهاى و من چیزى نبوده و نیستم، پس هستى مطلق تویى.
و هنگامى كه سر بر سجده فرود آورى، گویى: خداوندا! مرا از خاك آفریدهاى؛ و سر بلند كردن از سجده یعنى؛ مرا از خاك خارج گرداندهاى.
و همین كه دومین بار سر بر سجده گذارى یعنى؛ خداوندا! تو مرا در درون خاك بر مىگردانى؛
و چون سر بلند كنى گویى: و مرا از درون همین خاك در روز قیامت براى بررسى اعمال خارج مىگردانى.
و مفهوم تشهّد، تجدید عهد و میثاق و اعتقاد به وحدانیّت خداوند؛ و نیز شهادت بر نبوّت حضرت رسول و ولایت اهلبیت او علیهم صلوات الله مىباشد.
و معناى سلام، ترحّم و سلامتى از طرف خداوند بر بنده نمازگزار است، كه در واقع ایمنى از عذاب قیامت باشد.مستدرك الوسائل، ج 4، ص 105، ح 5/ بحار الانوار:، ج 84، ص 253، ح 38
بسيار كوتاه كه موجب خسته شدن شا نباشد در باب ادامه پاسخ به شما كاربر مومن و گرامي بايد عرض كنم كه با بيان بسيار ساده نمازي خوبه كه كار از دستش بياد يعني اينكه ما را به مقصد برسونه كهفهم مقصد در مباحث بالا خدمت شما عرض شد براي كيفيت نماز چند شرط بيان شده :
1 - سعي در فهم نماز و علل و اسباب و نتايج
2- خشوع و شوق داشتن براي نماز به دور از احساس احبار و تكليف بلكه با شوق ديدار يار
3- انجام درست و دقيق اركان نماز
4- به جا اوردن مستحبات نماز
5- سعي در اول وقت (خيلي مهم است نماز اول و قت و نماز گزار مرتب همچنان كه انسان اگر به ديدار يك بزرگي برود خود را مرتب و اماده ميكند گاهي براي برخي ديدارها شايد از چند روز قبل خود را اماده ميكند مقتضي است براي ديدار رب متعال كه والاتر از هر چيزي است خود را امده و مهيا كند)
6 فهم در متن عربي (ترجمه نماز خود را بدانيد ) استفاده از اذكار مستحب كه سليقه شما ان اذكار را دوست دارد و با ان اذكار ارتباط بهتري برقرار ميكنيد
7-مهيا شدن خود و مهيا كردن مقدمات نماز(توجه داشته باشيد حقير استادي داشتم در باب مهيا شدن نماز و شوق نماز مطلبي ميفرمود كه هيچ گاه از يادم نميره ميفرمودند هر بار كه نماز ميگذاريد فكر كنيد بعد اين نماز از دنيا خواهيد رفت و اين اخرين نماز شما است در دنيا و بعد ملاقات با الله جل و جلاله )
بدون شك اگر تمام اين مراتب را با جان و قلب خود بفهميد و با وجود شما اجين گردد با يقين در نماز خود تداوم پيدا ميكنيد ان شاالله
اگر چيزي از ذهن حقير افتاد از همين جا عذر حقير را بپذيريد
الله اعلم
عالمانه 9 / 6 /1393