همه ما اثار گناه ، در زندگی و رزق و روزی خود کم و بیش آگاه هستیم و میدانیم که ارتکاب به گناه چه اثار ویرانگری در این دنیا دارد ، اساساً تخلف از دستورات الهی آثار ویرانگری در دنیا و آخرت انسان داشته ، و هویت معنوی انسان را به شدت متزلزل میکند ، اما در این مقال، در رابطه اثرات گناه با حضرت ولی عصر (عج الله تعالی) را خدمت شما بر میشمارم .
در مرحله اول باید رابطه گناه بر قلب و اعتقاد انسان مورد برسی قرار گیرد، بخاطر اینکه معصیت در مرحله اول بر قلب انسان تاثیر میگذارد ، و قلب مرکز ادراک انسان است و استمرار بر معاصی باعث فساد و سرنگونی قلب میشود ، اثر گناه مانند اعمال صالح کم کم و به آرامی صورت می پذیرد و مدتها طول میکشد تا اثرات گناه در انسان پدیدار شود تا شخص متوجه کرده های خویش شود و استمرار بر معصیت ، باعث غلبه گناه، و تکرار آن باعث به وجود آمدن حالت «شک» در مسائل اعتقادي و ديني، همچون توحيد، معاد، نبوت و ... میشود و هر چه پیش میرود شعله شک در دل خاموش میشود و سر انجام به انکار اعتقادات دینی می پردازد .
یکی از آثار معصیت این است که شخص شبهات را به آسانی میپذیرد ، مثلا اگر شبهه ای در باب مهدویت دارد این شبهه باعث تشویش او میشود و با پاسخ مستدل هم قانع نشود و در مقابل حق جبهه میگیرد و از باطل خود دفاع میکند و به معصوم و سیره او اشکال وارد میکند و همه اینها درمانش فقط ترک گناه است .
یکی دیگر از اثار معصیت بی علاقه بی حوصله بودن است و به عبادت و اماکن مذهبی علاقه ای ندارد و با خودش میگوید چرا باید نماز بخوانم برای چه کسی عبادت کنم ، فلسفه نماز چیست ؟ و با در گیر کردن خود با این سوالات ، کم کم به ضد دین رو ی میآورد و به طرف لهو و لعب پیش میرود قرآن کریم هم در این باره میفرماید: « ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا السُّوأَي أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِؤُون»، [ روم ایه 10] افرادی که معصیت میکنند سر انجام کارشان به جايى میرسد که آيات خدا را تکذيب کرده و آن را به مسخره میگیرند»
همین طور در سوره مطففين آیه 14 می خوانیم : « كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ» چنين نيست که آنها مىپندارند، بلکه اعمالشان چون زنگارى بر دلهايشان نشسته است» ، روایتی از امام صادق (علیه السلام) در این باره وارد شده است که می فرماید : «به جان خودم سوگند، که انسان نادان و جاهل و خدا نشناس را ، خدا چنین نیافریده است، بلکه آنها دلایل روشن خدا را می بینند و نظم افرینش را مشاهده ميکنند ، اما آنها انسانهای هستند که درهاي گناهان را بر خود گشوده و راه شهوتها را بر خويش هموار کردند و در نتيجه هواهاي نفس به دلهايشان چيره گشت و به سبب ستمي که بر خويش روا داشتند شيطان بر ايشان مسلط گشت و خدا اين چنين به دلهاي متجاوزان مهر مينهد».[1]
با این توضیحاتی که داده شد اثر گناه در ارتباط با امام عصر (عجل الله فرجه) این است که ، خود حضرت می فرماید : « آن چیزی که باعث میشود دیدار ما با شیعان به تاخیر بیافتند، اعمال ناشايست آنها و معصیت آنها است ، بنابراین بايد هر يک از شيعيان از اعمالي که باعث ناراحتي ما ميشود دوري کنند » .
علما و بزرگان اخلاق هم تحصیل رضایت امام زمان (عجل الله فرجه) را ، در ترک معصیت توصیه میکنند، حضرت ایت الله بهجت(ره) فرمودند « ترک واجبات و ارتکاب محرمات ، حجاب و نقاب ديدار ما از امام زمان (عجل الله فرجه) است »[2]
مرحوم آيتالله حسن صافي اصفهاني(ره) در این باره فرمود: « هر انسانی که واقعاً در مسير تقوا و ترک گناه قرار بگيرد، محال است که امام زمان (عجل الله فرجه ) به او علاقه نداشته باشد و با او ارتباط برقرار نکند، اين امر حتمي و قطعي است».[3]
پس بدون شک دیدار و تشرف به محضر حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) را در ترک معصیت جستجو کرد ، و اگر کسی واقعا در پی مطلوب خود هست باید از معصیت دوری کند و اسباب گناه را از خود دور کند و از حضرت هم کمک بخواهد تا او را یاری کند چرا که رضایت حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) هم همین است .
ختم کلام با یک شعر:
گفتم شبی به مهدی از تو نگاه خواهم گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم
--------------
پی نوشت :
1- [بحارالانوار، ج3]
2- [در محضر بهجت، ج1]
3- [ شوق وصال ]