همه ما اثار گناه ، در زندگی و رزق و روزی خود کم و بیش آگاه هستیم و میدانیم که ارتکاب به گناه چه اثار ویرانگری در این دنیا دارد ، اساساً تخلف از دستورات الهی آثار ویرانگری در دنیا و آخرت انسان داشته ، و هویت معنوی انسان را به شدت متزلزل میکند ، اما در این مقال، در رابطه اثرات گناه با حضرت ولی عصر (عج الله تعالی) را خدمت شما بر میشمارم . در مرحله اول باید رابطه گناه بر قلب و اعتقاد انسان مورد برسی
fvhd sghljd , tv[ lind (u[g hggi tv[i) 'khi k;kdl
همه ما اثار گناه ، در زندگی و رزق و روزی خود کم و بیش آگاه هستیم و میدانیم که ارتکاب به گناه چه اثار ویرانگری در این دنیا دارد ، اساساً تخلف از دستورات الهی آثار ویرانگری در دنیا و آخرت انسان داشته ، و هویت معنوی انسان را به شدت متزلزل میکند ، اما در این مقال، در رابطه اثرات گناه با حضرت ولی عصر (عج الله تعالی) را خدمت شما بر میشمارم .
در مرحله اول باید رابطه گناه بر قلب و اعتقاد انسان مورد برسی قرار گیرد، بخاطر اینکه معصیت در مرحله اول بر قلب انسان تاثیر میگذارد ، و قلب مرکز ادراک انسان است و استمرار بر معاصی باعث فساد و سرنگونی قلب میشود ، اثر گناه مانند اعمال صالح کم کم و به آرامی صورت می پذیرد و مدتها طول میکشد تا اثرات گناه در انسان پدیدار شود تا شخص متوجه کرده های خویش شود و استمرار بر معصیت ، باعث غلبه گناه، و تکرار آن باعث به وجود آمدن حالت «شک» در مسائل اعتقادي و ديني، همچون توحيد، معاد، نبوت و ... میشود و هر چه پیش میرود شعله شک در دل خاموش میشود و سر انجام به انکار اعتقادات دینی می پردازد .
یکی از آثار معصیت این است که شخص شبهات را به آسانی میپذیرد ، مثلا اگر شبهه ای در باب مهدویت دارد این شبهه باعث تشویش او میشود و با پاسخ مستدل هم قانع نشود و در مقابل حق جبهه میگیرد و از باطل خود دفاع میکند و به معصوم و سیره او اشکال وارد میکند و همه اینها درمانش فقط ترک گناه است .
یکی دیگر از اثار معصیت بی علاقه بی حوصله بودن است و به عبادت و اماکن مذهبی علاقه ای ندارد و با خودش میگوید چرا باید نماز بخوانم برای چه کسی عبادت کنم ، فلسفه نماز چیست ؟ و با در گیر کردن خود با این سوالات ، کم کم به ضد دین رو ی میآورد و به طرف لهو و لعب پیش میرود قرآن کریم هم در این باره میفرماید: « ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا السُّوأَي أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِؤُون»، [ روم ایه 10] افرادی که معصیت میکنند سر انجام کارشان به جايى میرسد که آيات خدا را تکذيب کرده و آن را به مسخره میگیرند»
همین طور در سوره مطففين آیه 14 می خوانیم : « كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ» چنين نيست که آنها مىپندارند، بلکه اعمالشان چون زنگارى بر دلهايشان نشسته است» ، روایتی از امام صادق (علیه السلام) در این باره وارد شده است که می فرماید : «به جان خودم سوگند، که انسان نادان و جاهل و خدا نشناس را ، خدا چنین نیافریده است، بلکه آنها دلایل روشن خدا را می بینند و نظم افرینش را مشاهده ميکنند ، اما آنها انسانهای هستند که درهاي گناهان را بر خود گشوده و راه شهوتها را بر خويش هموار کردند و در نتيجه هواهاي نفس به دلهايشان چيره گشت و به سبب ستمي که بر خويش روا داشتند شيطان بر ايشان مسلط گشت و خدا اين چنين به دلهاي متجاوزان مهر مينهد».[1]
با این توضیحاتی که داده شد اثر گناه در ارتباط با امام عصر (عجل الله فرجه) این است که ، خود حضرت می فرماید : « آن چیزی که باعث میشود دیدار ما با شیعان به تاخیر بیافتند، اعمال ناشايست آنها و معصیت آنها است ، بنابراین بايد هر يک از شيعيان از اعمالي که باعث ناراحتي ما ميشود دوري کنند » .
علما و بزرگان اخلاق هم تحصیل رضایت امام زمان (عجل الله فرجه) را ، در ترک معصیت توصیه میکنند، حضرت ایت الله بهجت(ره) فرمودند « ترک واجبات و ارتکاب محرمات ، حجاب و نقاب ديدار ما از امام زمان (عجل الله فرجه) است »[2]
مرحوم آيتالله حسن صافي اصفهاني(ره) در این باره فرمود: « هر انسانی که واقعاً در مسير تقوا و ترک گناه قرار بگيرد، محال است که امام زمان (عجل الله فرجه ) به او علاقه نداشته باشد و با او ارتباط برقرار نکند، اين امر حتمي و قطعي است».[3]
پس بدون شک دیدار و تشرف به محضر حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) را در ترک معصیت جستجو کرد ، و اگر کسی واقعا در پی مطلوب خود هست باید از معصیت دوری کند و اسباب گناه را از خود دور کند و از حضرت هم کمک بخواهد تا او را یاری کند چرا که رضایت حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) هم همین است .
ختم کلام با یک شعر:
گفتم شبی به مهدی از تو نگاه خواهم گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم
تعداد پسند های ( 1 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
امضای کاربر : ایلیا110
شهید رسول پور مراد - مدافعین حرم- شهادت1394/7/23
-خدایا ! می دانم که شهادت گنج ارزشمندی است و نعمت والایی که مخصوص بندگان مخلص وعاشق توست...
می دانم که شهادت هنر مردان خداست، می دانم که شهادت ورود در حرم امن الهی است و...
می دانم که من لیاقت داشتن این نعمت را ندارم! اما خدایا! می دانم که گفتی بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، می دانم که از مولا و سرور باید چیز های بزرگ خواست، پس خدایا به شهدای عزیزت قسم و به حسین(ع) سیدالشهدا قسم؛ مرگ مرا هم شهادت در پای رکاب امام زمان (عج) قرار بده و مرا از این نعمت بهرمند ساز و مرا عزیز گردان.