دعاى روز پنجم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین. خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانى خودت اى مهربانترین مهربانان. دانلود دعای روز پنجمم ماه رمضان صوتی و بهمراه فایل ترجمه فارسی این قسمت کلیک کنین شرح دعاي روز پنجم ماه مبارك رمضان از زبان مرحوم آيتالله
nuhd v,c \k[l lhi lfhv; vlqhk +w,j , avp nuh hc cfhk lvp,l Hdj hggi l[jind jivhkd/ fsdhv cdfh
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.
خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانى خودت اى مهربانترین مهربانان.
دانلود دعای روز پنجمم ماه رمضان صوتی و بهمراه فایل ترجمه فارسی
شرح دعاي روز پنجم ماه مبارك رمضان از زبان مرحوم آيتالله مجتهدي تهراني
به نام خدا
مرحوم آيتالله مجتهدي تهراني، شرحی بر دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان دارد.
اين عالم رباني در بخشي از شرح دعاي روز پنجم ميگويد: «خدايا مرا از مستغفرين قرار ده!»
يعني اينكه واقعاً استغفار كنم و اگر مال حرامي دارم، آن را حلال كنم. به گناهي كه قبلاً كردم فكر نكنم و از آن لذت نبرم.
به گزارش فارس، در دعاي روز پنجم ماه مبارك رمضان ميخوانيم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ، وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ، وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ، بِرَأْفَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ» «خدايا در اين روز مرا از آمرزش جويان درگاهت قرار ده، و قرار ده مرا در اين روز از بندگان شايسته و فرمانبردارت، و در اين روز مرا از دوستان نزديكت قرار ده، به حق مهربانيات، اي مهربانترين مهربانان»
*شرح فرازهاي دعا آيتالله مجتهدي در شرح «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ» ميگويد: در اين دعا ميگوييم خدايا من را در اين ماه رمضان جزو مستغفرين قرار بده، براي استغفار، بايد شرايط استغفار را داشت. كسي كه مال حرام خورده كه با استغفار كارش درست نميشود. بايد برود و صاحبان مال را راضي كند. وي در ادامه ميگويد: با مال حرام و رشوه و ربا رشد كردهاي، حال كه توبه ميكني بايد بروي سود ربا را به صاحبان آن بازگرداني. غذاي كم و حلال بخوري تا گوشتهاي تنت كه با مال حرام پرورش يافتهاند، آب شوند. اين استاد اخلاق ميافزايد: كسي كه شب تا صبح پاي كار حرام نشسته، بايد شبها احيا نگهدارد و عبادت كند. از جمله در شب 15 شعبان كه احتمالاً شب قدر است كه تمام مقدّرات ما در آن نوشته ميشود.
آيتالله مجتهدي تهراني ادامه ميدهد: پس «خدايا مرا از مستغفرين قرار بده!» يعني اينكه واقعاً استغفار كنم و اگر مال حرامي دارم، آن را حلال كنم. به گناهي كه قبلاً كردم فكر نكنم و از آن لذت نبرم.
حالا زباني هم استغفار كنيم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم 70 بار استغفار وارد است. وي به بيان حديثي در اين باره ميپردازد و ميگويد: «من اكثرالاستغفار» كسي كه زياد استغفار كند، 4 چيز به دست ميآورد. «جعل الله له من كل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصهاش بيرون ميآيد. من هم دلم غصهدار ميشود. وقتي شيعيان عراق را ميكشند، وقتي در فلسطين جنايت مرتكب ميشوند، روايت هم داريم وقتي يك شيعه در غرب عالم غصهدار ميشود، يك شيعه هم در شرق عالم محزون ميشود. اين استاد اخلاق تأكيد ميكند: آدم گاهي اوقات بيخودي غم و غصهاش ميشود. من گاهي همينطوري غصهام ميگيرد، تسبيح را برميدارم، استغفار ميكنم و حالم خوب ميشود.
آيتالله مجتهدي تهراني در ادامه ميگويد: دوم «من كل خوفٍ امنا» گاهي اخبار ناخوشايند را ميدهند. اگر استغفار كني، هيچ خبري نميشود. يه نفر دشمن داري، تهديد كرده كه امشب ترورت ميكنم، استغفار كني او را يكي ديگر ترور ميكند و راحت ميشوي. اگر استغفار كردهاي از كسي نترس و فقط از خدا بترس.
وي ادامه ميدهد: سوم «من كل ضيق ٍ مخرجا» صاحبخانه تو را جواب كرده؟ سفتههايت عقب افتاده؟ گرفتاري؟ اگر استغفار كني همه اينها درست ميشود.
اين عالم برجسته ادامه ميدهد: اگر در گرفتاري هستيد، اگر مشكل ازدواج داريد، اگر منزل ميخواهيد، استغفار كنيد، خدا گره از كارهاتان باز ميكند. اما بايد شرايط استغفار را هم مراعات كرد.
وي ادامه ميدهد: و چهارم اينكه «ورزقه من حيث لايحتسب» از جايي كه گمان نداري استغفار كني، ميآيد. همسفر خوب پيدا ميكني، يه زن خوب گيرت ميآيد براي نماز شب. اگر استغفار كردي يك زن نماز شبخون نماز شبخوان گيرت ميآيد و اگر استغفار نكني يك زن بينماز گيرت ميآيد.
آيتالله مجتهدي در ادامه ميگويد: رزق همهاش پول نيست. در احاديث كه آمده اگر اين كار را بكني رزقت زياد ميشود، رزق معنوي رزق است، رفيق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است.
هر وقت ميخواهيد مسافرت برويد، چندبار استغفار كنيد تا يك همسفر خوب داشته باشيد.
وي در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ» ميگويد: خدايا من را از بندگان شايسته خودت قرار بده. فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را كنم. خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.
اين استاد بزرگ اخلاق در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ » اظهار ميكند: خدايا من را از دوستان نزديكت قرار بده. آيا خدا دوست نزديك دارد؟ بله، بندگاني هستند كه آدم آنها را در بهشت هم پيدا نميكند. خطاب ميشود كه خدايا اين دوست ما كجاست؟ ندا ميآيد كه در حضور و بهشت خدا رفته است.
وي با بيان اينكه بهشت خدا جدا از بهشت معمول است، ميگويد: بهشت معمولي براي كساني است كه غذا و حوري ميخواهند؛ اما آنها كه خود خدا را ميخواهند و عبادت را براي خود خدا كردند و نه براي ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد ميشوند. آيه قرآن هم وجود دارد. «فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي» از خدا بخواهيم كه در آن بهشت قرار بگيريم. جنت فردوس، جنت عدن جنتهاي متعدد وجود دارد ولي جنت خدا عالي است.
اين عالم رباني در ادامه در شرح فراز آخر دعاي روز پنجم ماه رمضان «بِرَأْفَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ» ميگويد: خدا به مهرباني خودت، دعاهاي ما را مستجاب كن. ای خدايي كه رحمت از همه رحمها بيشتر است.
روح مطهرش شاد یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم واحشرنا معهم واهلک اعدائهم اجمعین خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
تعداد پسند های ( 3 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
امضای کاربر : احسان فقط خدا
سربازم
سرباز ارتش جمهوری اسلامی ایران
آموزشی 08 خاش
سخنی از من سرباز: قدر امنیت قدر آبی که می خوریم قدر ظرف غذایمان قدر راحتی خواب شب ، قدر مراسمات شب نشینی و اعیاد و شهادت ها ، قدر خیلی چیزهای حتی ساده را بدانیم حتی قدر اینکه راحت نشسته ایم و میتوانیم بدون ترسی حرف بزنیم حرف های روزانه، قدر بدانیم و شاکر.....
زنده باد کسانی که در مناطق محروم برای آسایش مردم عزیز ایران به دور از آسایش و رفاه زندگی میکنن
دعاي روز پنجم ماه مبارک رمضان:
أَللّـهُمَّ اجْعَـلْنى فيهِ مِنْ الْمُسْتَـغْـفِرينَ وَاجْعَلْنى فيهِ مِنْ عِبادِكَ الصّالِحينَ اْلقانِتينَ وَاجْعَلنى فيهِ مِنْ أَوْلِيآئِـكَ الْمُقَـرَّبينَ بِرَأْفَـتِكَ يـا أَرْحَـمَ الرّاحِـمينَ .
«خدايا مرا امروز از استغفار كنندگان قرار بده، و مرا امروز در زمره بندگان شايسته و مطيع خويش قرار بده، و مرا از جمله اولياء و دوستان مقرّب خود مقرّر فرما، به رأفت و مهربانى ات، اى مهربان ترين مهربانان».
حدیث روز:
امام علی عليه السلام :
مَن أحَبَّ شيئاً لَهِجَ بِذِكرِهِ؛
هركه چيزى را دوست بدارد، ياد آن ورد زبانش شود.
غرر الحكم ، ح۷۸۵۱
شرحی برای دعا:
استغفار
از ته دل نيست در ميخانه، استغفار ما خوابها در پرده دارد ديده بيدار ما سبحه بركف، توبه بر لب، دل پر از ذوق گناه معصيت را خنده مى آيد ز استغفار ما
***
ندامت از گناه و پشيمانى از خطا و تصميم بر ترك معصيت در آينده و آمرزش خواهى از خداوند، عناصر اصلى توبه و استغفار است.
اگر استغفار، به گفتن «استغفراللّه » بود، همه مردم جزء مستغفرين بودند. امّا، اين نيست.
پيشواى پاكان و امير پرواپيشگان، على بن ابى طالب عليه السلام فرموده است: «استغفار، درجه و مرتبه عليّين و انسانهاى بلندمرتبه است و ۶ مرحله دارد:
۱ ـ پشيمانى از گذشته
۲ ـ تصميم بر ترك گناه در آينده
۳ ـ پرداخت حقوق مردم، تا آنكه خدا را ملاقات كنى
۴ ـ جبران فرايض و واجبات ترك شده
۵ ـ از بين رفتن گوشتهاى روييده از حرام در بدن
۶ ـ چشاندن سختى طاعت به بدن، براى جبران خوشى معصيت.»[۱]
در دعاى امروز، خواسته ايم كه خداوند ما را از استغفار كنندگان قرار دهد. استغفار واقعى از «توبه» جدا نيست و توبه، مرحله قلبى و عملى استغفار است. بازگشت از باطل به حق، بازگشت از معصيت به طاعت، از خيانت به خدمت، از ريا به اخلاص، از ستم به عدل و انصاف، از هوسبازى به تقوا،
استغفار واقعى، از «عمل صالح»، كه جبران كننده ضايعات گناه باشد، جدا نيست. استغفار، بايد به دنبالش اصلاح و عمل صالح باشد وگرنه به لفظ گفتن و بر زبان آوردن، استغفار واقعى نيست.
عباد صالح و قانت
در فراز دوّم خواسته ايم كه ما را از بندگان صالح و قانت قرار دهد.
بنده صالح، كسى است كه «صالحات» را انجام دهد، اعمال خوب و شايسته و بجا و مفيد و خداپسند.
در قرآن كريم، حضرت شعيب، بنده صالح به شمار رفته است. شعيب، مردم را به خداپرستى، وزن و سنجش عادلانه در روابط اقتصادى و فساد نكردن در زمين دعوت مى كرد. (سوره هود، آيات ۸۴ تا ۸۸).
در آيه اى ديگر، «صالحين»، كسانى به شمار رفته اند كه به خدا و روز قيامت باور داشته باشند و به معروف، امر كنند و از منكر جلوگيرى نمايند و در كارهاى خوب، سرعت بگيرند.(آل عمران، آيه ۱۱۴).
مى بينيم،كه در عمل و تفكّرِ «عبد صالح» اينها نهفته است:
ـ ايمان به مبدأ و معاد
ـ تلاش در جهت قسط و عدالت اقتصادى
ـ پيشتازى و پيشاهنگى در خوبيها
ـ مبارزه با فساد و منكرات
ـ گسترش معروف و خوبيها.
اينها همه، نشان دهنده طاعت و اطاعت يك «بنده» از «خدا» است و «قانت» نيز به معناى مطيع مى باشد آن كس مى تواند «عمل صالح» كند كه «عبدصالح» و «بنده مطيع» و گوش به فرمان خداوند باشد.
اولياى خدا
ولىّ خدا، يعنى دوست خدا، هم پيمان با خدا، هم جبهه و هماهنگ با جبهه خداپرستان و صف موحّدين.
در قرآن در مورد اينگونه «ولايت»، كه نوعى همبستگى، همدلى و هم خط بودن است، سه اصطلاح بيان شده است:
۱. اولياء الشيطان
۲. اولياء الطاغوت
۳. اولياء اللّه
يعنى كسانى كه شيطان، ولىّ و سررشته دار آنهاست، يا طاغوت، يا كه در سايه آرام بخش و سازنده «ولايه اللّه » آرميده اند.
آنكه در «ولايت اللّه » قرار گيرد، هرگز در دلش ترس و هراسى و بيم و اندوهى راه نخواهد يافت. اين قرآن است كه مى گويد: «اِنَّ اَولِياءَ اللّه ِ لاخَوفٌ عَلَيهِم وَلاهُم يَحزَنُون » (يونس، آيه۶۲) = (نفى ترس و غم از اولياء خدا)
آنكه «ولايت اللّه » را داشته باشد، از ظلمات به نور وارد مى شود: «أللّه ُ وَلِىُّ الذّينَ آمَنُوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُلُماتِ اِلَى النُّورِ» (بقره، آيه ۲۵۷).
آنكه خداوند، ولىّ او باشد، به مبارزه در راه خدا و بر ضدّ طاغوت برمى خيزد. اين ولايت، از ايمان سرچشمه مى گيرد و مؤمن به خدا، ولىّ او نيز هست.
«اولياءاللّه » كسانى اند كه در صفات و چگونگى عمل، سنخيّت و تشابهى با اوصاف الهى داشته باشند. اولياء خدا اهل تقوا هستند. قرآن كريم، با صراحت و لحنى انحصارى مى گويد:
جز متقين و پرهيزكاران، كسى از اولياء خدا نيست: «اِنْ اَولِيائُهُ إلاَّ المُتَّقُونَ».(انفال، آيه ۳۴).
«ولايت»، انسان را به «قرب» مى كشاند. و چه مقامى بالاتر و والاتر از قرب به اللّه ؟! «قرب»، بالاترين بهاى عبادت و تقواست و «هجران»، سخت ترين عذاب ها براى اهل معرفت و محبّت.
على عليه السلام در دعاى كميل مى فرمايد: «خدايا اگر مرا بر آتش دوزخ افكنى، بر شعله هاى سوزانش صبر مى كنم، امّا برفراق و دورى تو چگونه شكيبايى كنم؟» (فَكَيفَ اَصبِرُ عَلى فِراقِكَ...)
خواجه عبداللّه انصارى گويد: «الهى... اگر ما را به دوزخ فرستى، با تو دعوى دار نيستيم و اگر به بهشت برى، بى جمال تو خريدار نيستيم، مطلب ما برآور، كه جز وصال تو طلبكار نيستيم».
رمضان، فرصتى گرانبهاست تا براى دست يافتن به قله رفيع «ولايت اللّه »، و پرواز بر ستيغ بلند و ايمنِ «قرب الهى» بكوشيم.
اين گوى و اين ميدان، اين زمينه و فرصت، و اين هم امكان پرواز و پيشرفت براى هر كس كه «بخواهد». خسران زده و زيانكار آنكه رمضان بر او بگذرد ولى قدمى به سوى خدا برندارد. اين ماه، به پايان برسد ولى او هنوز رفتن در «راه» را هم شروع نكرده باشد.
اى خداى مهربان! به پاس كرم و لطفت، ما را توفيق و يارى ده تا:
از مستغفرين باشيم، اهل صلاح و اصلاح گرديم، از زمره بندگان و قانتين باشيم، و از اولياء اللّه ... كه به مقام «قرب» رسيده اند.
----------------
پینوشت
[۱] ـ نهج البلاغه، صبحى صالح، حكمت ۴۱۷.
(شعر)معنی دعای روزپنجم ماه مبارک رمضان به شعر: (((امروز به خویش ده پناهم یارب*تامغفرت از درتو خواهم یارب
ده درصف صالحان قرارم امروز*ازباب کرم بخش گناهم یارب)))
*استاد مرحوم علی مردانی*