انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » حضرت محمد صلوات الله علیه » بخش احادیث » تفسير حبل‌الله از زبان رسول اكرم… (صلی الله علیه و آله و سلم)



تفسير حبل‌الله از زبان رسول اكرم… (صلی الله علیه و آله و سلم)

در كتاب غيبت نعماني كه از متون معتبر روايي ماست اين حديث آمده و سند حديث به امام سجّاد علیه السلام مي‌ رسد. آن حضرت فرمود: (كانَ رَسوُل الله…ذاتَ يَوْمٍ جالِساً وَ مَعَهُ اَصْحابُهُ فِي الْمَسْجِدِ فَقالَ يَطْلُعُ عَلَيْكُمْ مِنْ هذا الْبابِ رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّة)؛ «روزي پيامبراكرم…با اصحابشان در مسجد نشسته بودند،در اثناء سخن فرمودند: الآن از اين در مردي وارد مي ‌شود  كه اهل بهشت است». (يَسْأَلُ عَمّا يَعْنِيهِ)؛ «مي ‌آيد و از مطلبي كه نافع به حالش هست سؤال مي ‌كند». اين خود درسي است كه انسان عاقل بايد درباره‌ي مطلبي
jtsXv pfg‌hggi hc cfhk vs,g hكvl… (wgd hggi ugdi , Hgi , sgl)


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ ۱۲:۱۸ قبل از ظهر
بانو
rating
شماره عضویت : 70
حالت :
ارسال ها : 5183
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 568
دعوت شدگان : 2
اعتبار کاربر : 34682
پسند ها : 6789
حالت من :  Sepasgozar.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/12.jpg
تشکر شده : 6057


مدال ها:6
مدال ازدواج
مدال ازدواج
مدال 2 سالگی عضویت
مدال 2 سالگی عضویت
بهترین ارسال کننده
بهترین ارسال کننده
کاربر با ارزش
کاربر با ارزش
ستارهء انجمن
ستارهء انجمن
کاربران برتر
کاربران برتر

|

در كتاب غيبت نعماني كه از متون معتبر روايي ماست اين حديث آمده

و سند حديث به امام سجّاد علیه السلام مي‌ رسد. آن حضرت فرمود:

(كانَ رَسوُل الله…ذاتَ يَوْمٍ جالِساً وَ مَعَهُ اَصْحابُهُ فِي الْمَسْجِدِ فَقالَ يَطْلُعُ عَلَيْكُمْ مِنْ هذا الْبابِ رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّة)؛

«روزي پيامبراكرم…با اصحابشان در مسجد نشسته بودند،در اثناء سخن فرمودند:

الآن از اين در مردي وارد مي ‌شود  كه اهل بهشت است».

(يَسْأَلُ عَمّا يَعْنِيهِ)؛

«مي ‌آيد و از مطلبي كه نافع به حالش هست سؤال مي ‌كند».

اين خود درسي است كه انسان عاقل بايد درباره‌ي مطلبي به سؤال

و جواب بپردازد كه نافع به حال دنيا و يا آخرتش باشد! فرموده‌اند:

(مِنْ حُسْنِ اِسْلامِ الْمَرءِ تَرْكُهُ ما لا يَعنِيهِ)؛[1]

«مسلمان خوب آن كسي است كه آنچه نافع به حالش نيست رها كند [و عمر خود را با سؤال و جواب ‌هاي بيهوده تلف نكند]».

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) …فرمود: اين مردي كه هم اكنون وارد مي‌ شود آدم عاقلي است

و از مطلبي سؤال خواهد كرد كه نافع به حالش مي ‌باشد. طبيعي است كه همه چشم به در مسجد دوختند.

(فَطَلَعَ رَجُلٌ طُوالٌ يُشْبِهُ بِرِجالِ مُضِرَ)؛

«از در مسجد مرد بلند قامتي وارد شد كه شبيه مردان مضر بود[ظاهراً مضر نام قبيله‌ اي بوده است]».

تعبير به طَلَعَ شده است كه حاكي از درخشندگي معنوي آن مرد است!

(فَتَقَدَّمَ وَ سَلَّمَ وَ جَلَس)؛

«وارد شد و سلام كرد و نشست».

بدون اينكه حرفهاي زيادي بزند تا نشست گفت:

(يا رَسُولَ الله اِنّي سَمِعْتُ الله عَزَّ وَ جَلَّ يَقوُلُ فيما اَنْزَلَ‌{وَ اعْتَصِموُا بِحَبْلِ الله جَميعاً وَ لا تَفَرَّقوُا})؛

«اي رسول خدا! من مي ‌شنوم كه خداوند عزّ و جلّ در كتابي كه نازل كرده است مي ‌فرمايد: همگي چنگ به ريسمان خدا بزنيد و پراكنده نشويد».

(فَما هذَا الْحَبْلُ الَّذِي اَمَرَنا بِالْاِعْتِصامِ بِهِ وَ اَلاّ نَتَفَرَّقَ عَنْهُ)؛

«حالا اين ريسماني كه خدا ما را امر كرده كه به آن معتصم بشويم و از آن كناره نگيريم ، چيست»؟

چه سؤال عاقلانه ‌اي طرح كرده است!آدمي است مؤمن به قرآن.

در قرآن آيه‌اي ديده كه برايش مبهم است و احتياج به تفسير دارد و خود قرآن گفته است:

(...فَسْئَلُوا أهْلَ الذِّكْرِ إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)؛[2]

«...هر چه را ندانستيد از اهل اطّلاع و آگاهان سؤال كنيد»!

و همچنين خدا به پيامبرش فرموده است:

{...وَ أنْزَلْنا إلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إلَيْهِمْ...}؛[3]

«...ما قرآن را به تو نازل كرده‌ايم و تو را مبيّن مجملات قرآن قرار داده‌ايم...».

اين مرد هم ديده كلمه‌ي {حبل الله}در قرآن مُجْمَل* است و نياز به بيان دارد و

لذا مستقيماً به خود رسول اكرم…(صلی الله علیه و آله و سلم) رجوع كرده و از آن حضرت تقاضاي بيان نموده است.

رسول اكرم…(صلی الله علیه و آله و سلم) وقتي اين سؤال را شنيد در روايت هست كه:

(فَاَطْرَقَ رَسُولُ اللهِ مَلِيّاً)؛

«رسول خدا يك زمان طولاني سر به پايين افكند و سكوت كرد».

اين شيوه در مقام پاسخ دادن به يك سؤال با ارزش هم نشان از حكمت جواب دهنده و هم نشان از اهمّيّت مطلب سؤال شده است! شخص حكيم اگر چه كاملاً عالم به جواب است و نياز به تفكّر ندارد؛ امّا حكمت و پختگيش اقتضاء تأملّ در جواب دارد. شتابزدگي در جواب هر سؤال هم ناپختگي انسان را نشان مي‌ دهد و هم از عظمت مطلب سؤال شده مي‌ كاهد و لذا:

(اَطْرَقَ رَسُولُ الله مليّاً)؛

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)يك زمان طولاني سر به پايين افكند و سكوت كرد!و با اين عمل توجّه تمام حضّار را جلب نمود! آن چنانكه همه ساكت و گويي سراپا گوش براي شنيدن جواب از زبان رسول خدا…(صلی الله علیه و آله و سلم) شدند.

(ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ وَ اَشارَ بِيَدِهِ اِلي عَليّ بْنِ اَبيطالب)؛

پس از زماني رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)…سر بلند كرد و در حالي كه با دست خود اشاره به علي ‌بن ‌ابيطالب مي‌ كرد ، فرمود:

(هذا حَبْلُ اللهِ الَّذِي مَنْ تَمَسَّكَ بِهِ عُصِمَ بِهِ فِي دُنياهُ وَ لَمْ يَضِلَّ بِهِ فِي آخِرَتِه)؛

«اين[علي] حبل‌الله و آن ريسمان الهي است كه هر كه به او تمسّك كند در دنيا از لغزش و انحراف از صراط مستقيم مصونيّت مي ‌يابد و در آخرت طريق به سوي بهشت جاودان را گم نمي ‌كند»!

تنها به گفتن با زبان اكتفا نكرد بلكه با اشاره ‌ي دست،شخص وجود اقدس او را هم مشخّص نمود.! همان كار را كه در روز عيد غدير در مقام نصب آن حضرت به ولايت امر انجام داد. در قسمت بالاي آن منبر گونه ‌اي كه در وسط بيابان از جهاز شتران درست كرده بودند، ايستاد و علي را هم در يك پله پايين ‌تر از خود نگه داشت،آنگونه كه هر دو را تمام جمعيّت ديدند و پس از سخنان بسيار دست علي را گرفت و بلند كرد و با صداي هر چه بلندتر فرمود:

(اَيُّهَا النّاس)؛

«همه ببينيد و بشنويد»!

 (مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَليٌّ مَوْلاهُ)؛

«اين علي! كه شخص او را مي ‌بينيد و دستش به دست من است پس از من مولاي شماست».

در اين حديث هم تنها به گفتن اكتفا نفرمود كه بگويد:(عليٌّ حَبْلُ الله)؛بلكه با اشاره‌ي دست ابتدا شخص او را مشخّص كرد و آنگاه فرمود:(هذا حَبْلُ الله)؛در دنباله‌ي حديث آمده است : وقتي رسول خدا…اينگونه جواب آن مرد سؤال كننده را داد و {حبل الله}قرآن را بالعيان مشخّص نمود:

(فَوَثَبَ الرَّجُلُ اِلَي عَلِيٍّ)؛

«آن مرد سؤال كننده از جا جست و به سوي علي(علیه السلام)رفت».

انسان گاهي به طور عادي از جا برمي ‌خيزد امّا گاهي با عجله و شتاب از جا بر مي ‌جهد آنچنان كه گويي مي ‌خواهد از زمين پرواز كند! آن مرد از جا پريد و خود را به اميرالمؤمنين (علیه السلام) رساند:

(فَاحْتَضَنَهُ مِنْ وَراءِ ظَهْرِهِ)؛

«از پشت سر آن حضرت را در بغل گرفت [در حالي كه]»:

(وَ هُوَ يَقوُلُ اعْتَصَمْتُ بِحَبْلِ الله وَ حَبْلِ رَسُولِه)؛

«مي‌ گفت: اعتصام جستم به حبل خدا و حبل رسول خدا».

(ثُمَّ قامَ فَوَلَّي وَ خَرَجَ)؛

«آنگاه برخاست و راه خود را پيش گرفت [و از مسجد] خارج شد».

در زماني كوتاه سؤالي نافع كرد و جوابي روشن گرفت و رفت. نه وقتي گرفت و نه حرف زيادي زد و نه چون و چرايي كرد!

او كه رفت مردي از اصحاب كه نشسته بود گفت: يا رسول الله! اجازه مي ‌دهيد من بروم و به او برسم و از او بخواهم كه براي من از خدا طلب مغفرت كند.فرمود:

(اِذاً تَجِدُهُ مُوَفَّقاً)؛

«او را مؤفّق خواهي يافت».

آن مرد صحابي رفت و به او رسيد و گفت: براي من دعا كن و از خدا بخواه كه مرا بيامرزد. حال اگر ما باشيم مي‌ گوييم ممنونم. من كه قابل نيستم امّا او خيلي صريح جواب داد و گفت:

(اَفَهِمْتَ ما قالَ لِي رَسُولُ اللهِ وَ ما قُلْتُ لَهُ)؛

«آيا فهميدي كه پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)…به من چه گفت و من به او چه گفتم»؟

گفت: بله،فهميدم.گفت:

(فَاِنْ كُنْتَ مُتَمَسِّكاً بذلِكَ الْحَبْلِ غَفَرَ اللهُ لَكَ وِ اِلاّ فَلا غَفَرَاللهُ لَكَ)؛[4]

اگر به همين ريسمان كه پيامبر اكرم… (صلی الله علیه و آله و سلم) معرّفي كرد تمسّك جستي خدا تو را بيامرزد وگرنه خدا تو را نيامرزد. تعارفي دركار نيست.

 

برگرفته از سلسله مباحث معارفی حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (جزوه شماره 028 )

---------------------------------------

[1]ـ المحجهْْ‌‌‌البيضاء،جلد5،صفحه‌ي200.

[2]ـ سوره‌ي نحل،آيه‌ي43.

[3]ـ همان،آيه‌ي44.

*  مُجْمَل: داراي اجمال و نيازمند به شرح و تفصيل.

[4]ـ غيبت نعماني،صفحه‌ي42.
















1 تشکر شده از کاربر فاطمه 1 برای ارسال مفید :
,



  می پسندم 1     0  1 
 
 
تعداد پسند های ( 1 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : فاطمه 1


گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد



« « علاج ترس » | ذکرحضرت علی ع »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 12:18 بعداز ظهر