انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » بخش دانلود » فیلم و کلیپ » کلیپ نوای موسیقی محلی طالبا + تاریخچه پیدایش آن



کلیپ نوای موسیقی محلی طالبا + تاریخچه پیدایش آن

نوای موسیقی محلی طالبا   http://host15.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/186/c7f178ea035cc2345f487f9fe8f66924557281.mp4 زندگی‌نامه طالبا در یکی از روستاهای شهرستان آمل بدنیا آمد. در سن ۱۶ سالگی از مازندران خارج شد و به اصفهان مهاجرت نمود. بعد از آن به کاشان رفت و در آنجا ازدواج نمود. بعد از مدتی به دیار خود بازگشت و در ادامه با سفر به خراسان عازم هند شد و مدتی را در هند گذراند. بعد از آمدن به  قندهار در خدمت غازی خان ترخان بود و بعد از مرگ او به هندوستان بازگشت و سرانجام در لاهور با شاپور تهرانی دیدار کرد و به واسطه
;gd\ k,hd l,sdrd lpgd xhgfh + jhvdo]i \dnhda Hk


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ۰۲:۴۹ قبل از ظهر
عضو
rating
شماره عضویت : 877
حالت :
ارسال ها : 3064
محل سکونت : : مازندران
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 667
اعتبار کاربر : 20549
پسند ها : 1963
محل سکونت : shomal.jpg
حالت من :  Gig.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (5).gif
تشکر شده : 4053
وبسایت من : وبسایت من


عضو غایب <br /> در این دیار ســـربی ، یک استکان، هـوا نیســــــت<br /> <br /> درد و غم و مرض هست؛ یک جرعه ی دوا نیست<br /> <br /> مــعشوقه هـــای این شهر بر چهره، مــاسک دارند<br /> <br /> اح

مدال ها:3
مدال صندلی داغ
مدال صندلی داغ
مدال 2 سالگی عضویت
مدال 2 سالگی عضویت
کاربران برتر
کاربران برتر

|



نوای موسیقی محلی طالبا

 


http://host15.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/186/c7f178ea035cc2345f487f9fe8f66924557281.mp4

زندگی‌نامه

طالبا در یکی از روستاهای شهرستان آمل بدنیا آمد. در سن ۱۶ سالگی از مازندران خارج شد و به اصفهان مهاجرت نمود. بعد از آن به کاشان رفت و در آنجا ازدواج نمود. بعد از مدتی به دیار خود بازگشت و در ادامه با سفر به خراسان عازم هند شد و مدتی را در هند گذراند. بعد از آمدن به  قندهار در خدمت غازی خان ترخان بود و بعد از مرگ او به هندوستان بازگشت و سرانجام در لاهور با شاپور تهرانی دیدار کرد و به واسطه او به اعتماد الدوله وزیر معرفی شد و بعد از ان در درگاه جهانگیر  وارد شد. او در سال ۱۰۲۸ به رتبه ملک الشعرایی رسید و تا آخر عمر در همانجا زندگی کرد. او در ۱۰۳۶در لاهور  درگذشت.

آثار

منظومه‌ای عاشقانه با نام طالب و زهره از او به جا مانده که داستان عشق او به زنی به نام زهره است. این منظومه را پس از مرگ طالب، خواهر او ستی النساء جمع‌آوری نمود.

و اما در مورد اشعار طالبا که در بین مردم رایج است 

 

طالب یا طالبا از ماندگارترین و شاید هم طولانی‌ترین تصنیف‌های مازندرانی است که کمتر افراد اهل مازندران یا کسانی که به زبان تبری تکلم می‌کنند، ترانه آن را نشنیده باشد. خصوصا کسانی که کمی سن و سال از آنها گذشته باشد، با این ملودی بزرگ شدند و چه بسا خاطره‌های فراوانی از آن دارند. این قطعه از جمله شبه‌مقام‌های موسیقی مازندران است که از نوع رپرتوآر آوازی است. طالب در گستره استان مازندران و حتی گستره فرهنگی مازندران خواهان و طرفداران زیادی دارد و بی‌تردید بسیاری عاشق این ملودی تاریخی مازندران هستند.

اینکه ملودی و آهنگ طالب، این‌همه در بین مازندرانی‌ها رواج دارد، باید یک دلیل تاریخی و در عین حال عاطفی داشته باشد. هیچ ترانه یا شعری بی‌جهت و بدون دلیل، نه ماندگار می‌شود و نه آنکه در طول تاریخ طرفداران زیادی پیدا می‌کند.

شعری که برای طالب خوانده می‌شود، نه از زبان او، که از زبان خواهر طالب است. در حقیقت این ترانه، ترانه‌ای مادرانه یا زنانه است که بیشتر مردان مازندرانی هم آن را اجرا می‌کنند. کمتر اتفاق افتاده است که این ترانه را زنان بخوانند. با وجودی که فضای شعر به‌گونه‌ای است که رگه‌های عاطفی آن قوی و زبان آن هم نرم و لطیف است؛ اما شعر را مردان می‌خوانند. طالب‌خوانی خیلی هم راحت نیست، که هر کسی بتواند آن را بخواند. شاید برخی از خوانندگان و خاصه هنرمندان مازنی از ترکیب‌ طالب‌خوانی راضی نباشند، یا به همان طالبا رضایت بدهند، ولی واقعیت این است که نوع ترانه و یا ملودی‌ای که در طالب اجرا می‌شود،‌ منحصربه‌فرد است و حتی اگر بتوان برپایه آن آهنگ و ترانه‌ تازه‌ای ساخت و خواند؛ اما هیچ‌گاه طالب نمی‌شود.

فضای آهنگ طالب در عین حالی که سوزناک است،‌ اما عاشقانه و تقریباً ضربیک است. گرچه ملودی آن در شنونده‌ ایجاد حرکت آنی نمی‌کند، اما آهنگش به‌گونه‌ای است که شنونده‌های آن کاملاً از آن لذت می‌برند. این قطعه فضای نوستالژیکی دارد که خیلی‌ها را به گذشته‌شان می‌برد. سه شخصیت در ترانه‌ طالب وجود دارد،‌ اولی خود طالب است که شعر برپایه روایت زندگی او قرار دارد؛ دومی شخصیتی منفی است که راوی او را عامل دربه‌دری طالب می‌داند و آن هم نامادری اوست؛ سومی که خود راوی است. راوی یا خواهر طالب، گرفتاری‌های برادرش را با زبان شعر و موسیقی بیان می‌کند. طالب ترانه‌ای است که هم شکوه می‌کند و هم جوینده است، در آن نمادهای طبیعی جان گرفته و وظیفه مهمی را به عهده می‌گیرند و آن هم این است که باید نشانی طالب را به شاعر بگویند. در طبیعت مازندران، همه عناصر طبیعی در خدمت شاعر یا راوی قرار می‌گیرد و با شعر یگانه می‌شود.

ماه آسمون آ، طالب‌ره ندی؟( ای ماه آسمان طالب را نددی؟) این شعر گرچه به‌درستی معلوم نیست که چه کسی آن را سروده است، اما آنچه که مشخص است اینکه با گذشت زمان گاهی بیت‌هایی به آن اضافه شده است.

شعر در ابتدا فضایی طبیعی دارد، شاعر در همان آغاز خود را چون پرنده‌ای تصویر می‌کند که در کوه‌ها سرگردان است و یا چون کلاغی که مدام قارقار می‌کند و آن هم‌زمانی که کم‌گرده‌ای داشته باشد. این دو پرنده در ابتدای شعر نوعی پارادوکس را هم تصویر می‌کند، کبوتر با کلاغ سنخیت زیبایی‌شناسانه ندارد،‌ بلکه در اینجا شاعر این‌دو را در خدمت هدف خود و آن هم برای به تصویر درآوردن فضای روحی و حتی فیزیکی خود استفاده می‌کند. گاهی برخی از خواننده‌ها مصرع «طالب مِ طالبا طالب فراری» را به صورت ترجیع‌بند تکرار می‌کنند. در شعر طالبی تصویر می‌شود که به دلیل بدرفتاری‌های نامادری از شهر و دیار خود فرار می‌کند، این مصرع در عین حالی که حرکت در آن دیده می‌شود، اما نوعی حزن و اندوه هم در آن دیده می‌شود.

با طالب اگر خواننده مازنی پایکوبی نکند، ولی گریه هم نمی‌کند، بلکه او در فضای شعر با طالب همراه می‌شود و گاهی بعضی از شنونده‌ها با آن به نوعی همذا‌ت‌پنداری می‌کنند. طالب نغمه‌‌ای روایی است. از ماجرایی سخن می‌گوید که البته اکثر شنونده‌ها از آن اطلاع دارند، ولی اگر شنونده‌ای از آن اطلاع نداشته باشد، با شعرش نمی‌تواند چندان ارتباط برقرار کند، اما با آهنگش چرا.

ملودی طالب نوعی منظومه است، منظومه‌ای که گرچه کوتاه است، اما با وجود ابیات کم، روایت نوعی از زندگی اجتماعی است،‌ زندگی‌ای که در ذات خود تصویرگر بخشی از ناهمگونی جامعه است.

«طالبا» از تصنیف‌های مازندرانی است و این ملودی با اشعار «سیتی گلین‌نساء» (خواهر طالب) اجرا می‌شود.

طالب داستان زندگی شخصی است که مورد بی‌مهری نامادری قرار گرفته و در نهایت توسط دارویی که در غذایش ریخته بود بیهوش و به هندی‌ها فروخته می‌شود و بالاخره در غربت می‌میرد.

معمولا در ترانه‌ها این قطعه را می‌خوانند:

کوه کوتر بی‌ما دار غارغاری لعنت خدا برخرده مادری

خردمار سر بشته لاغلی سری دله‌ره دکرده بیهوش داری

بخورده طالب بهیه راهی طالب مه طالب طالب فراری

انده بوردمه تا دریوی پلی دریوی پلی جفت انجلی

ونه سر نیش‌بیه کوترچمبلی کوتر چمبلی مه طالب ره ندی

طالب ره بخورده دریوی ماهی سالیک بشته ما بهیرم ماهی

ماهی گردن ره دشنم شاهی ماهی مه ماهیا طالب ره ندی

طالب مِ طالب طالب خرما چش زهره از عشق ته بهیه ناخش

طالب مِ طالبا طالب فرامرز هرکجه بمردی خدا بیامرز

و در پایان معنی فارسی شعر...

مانند کبوتر بودم که روی درختان و در غارکوه زندگی می‌کردم، لعنت خدا بر نامادری داشتن نامادری در حق آدم مادری نمی‌کند، نامادری مشغول پختن غذا است نامادری در غذا داروی بیهوشی ریخت، طالب آن را خورد و روانه شد، ای طالب طالب من طالب گریز پا آن قدر رفتم تا کنار دریا رسیدم، کنار دریا دو درخت انجیلی وجود داشت که برشاخه‌های آن کبوتر صحرایی نشسته بود، ای کبوتر صحرایی توطالب مرا ندیدی؟


***

اشعار طالبا

مــه طالب گم بیه فصل جـــــــوانی

ونـــــه قسمت دیبیه ته خانمــــانی

ندارمـــه مار مه سه هاکنه مــادری

خــــردمه مار هـاکرده لاغلی سری

دله ره دکـــــــــرده بیهـــوشه داری

مه طالب بخـــــــرده وا بهیه راهــی

لعنت بر خورده مار و شی پسر داری

لعنت بر خورده مار و شی پسر داری

انده بورده طالب میــــــــــونه هندی

هندی یه کنار داشته جفته انجیلی

ونه بالا نیشبیه کــــــــــوتر چمپلی

ونـــــه بن نیشبیهه آدمــــــــــه آبی

آی ، آدم آبی تو مه طالب ره ندی؟

طالب ره بخـــرده دریـــــــوی ماهی

بزنم سالیک و بیرم طلاجــــــــــــی

گــــــــردن ره دکنم رز رز شاهــــی

طالب مه طالب و طالب فــــــــرامرز

هر کجه دری خـــــــــــــــــــدا بیامرز

***


***

عاشقی نکنین عاشقــــــی سخته

عاشقی کــــــــــــره دیم دائــم زرده

هر کــی عاشقی شه کسب هکرده

عمره صد و بیسته وه شصت سال هکرده

عاشقی ره هکــــــــردبینه پیغمبرون

یوسف عشق ذلیخا بـــــورده زنــدون

نجما و رعنا بـــرار بینه سرگـــــردون

خسرو و شیرین بـــــــــوم دونا دون

مسکین و فاطمه گدای دل بیه خون

حضرت عباس من ته بازوی قــــربون

دمـــه ذولفقار هاکرده مسلمــــــون

طالب مه طالب و طالب سیـــو ریش

نومزه کهـــو بخته نیشته ماره پیش

***

الهی لال بوه عمـــو ته دهـــــــــــون

دیگه این صوبت ره نیار مه میـــــــون

مه سره سیو می بوه مه رنگ دندون

غیر از طالب زهره نیره شه خاهـــون

صادق گد کله هسه سا تشی دندون

طالب فقط هسه مه جان خاهـــــون

گمبه یا عباس مــــــــره صادق نونه

یا امام رضا   مــــــــره  صادق  نونه

اون  قفل طلا  مـــــــره  صادق نونه

محمد  صل الله  مـــــره صادق نونه

علی  مرتضی   مــــره  صادق  نونه

مـــــــره  طالب  ورنه  و  خدا  ندنه

***
















1 تشکر شده از کاربر بلاغ مبین برای ارسال مفید :
بلاغ مبین ,



  می پسندم 1     0  1 
 
 
تعداد پسند های ( 1 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : بلاغ مبین

 
  و بر ما [وظيفه ‏اى] جز رسانيدن آشكار [پيام] نيست    


گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد



« کلیپ امیری خوانی محلی مازندرانی در مدح امیرالمومنین«ع»/بسیار زیبا | زن کلاس بالا و لطف آقا علی بن موسی الرضا (علیه السلام) »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 01:40 پیش از ظهر