آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ ۰۱:۲۵ قبل از ظهر
|
|||
عضو
شماره عضویت :
994
حالت :
ارسال ها :
374
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
157
اعتبار کاربر :
2429
پسند ها :
348
تشکر شده : 309
|
پرسش : چه نوع دروغى روزه را باطل مى کند؟
پاسخ :
همه مراجع (به جز بهجت، سیستانى و مکارم) : دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ، امامان و بنابر احتیاط واجب پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا (علیهاالسلام) . آیه اللّه بهجت : دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ، امامان، پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا (علیهاالسلام) . آیه اللّه سیستانى : بنابر احتیاط واجب، دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام و امامان (علیهم السلام) . آیه اللّه مکارم : بنابر احتیاط واجب، دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ، امامان، پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا (علیهاالسلام) . پرسش : استعمال عطر براى روزه دار، در ماه رمضان چه حکمى دارد؟ پاسخ : همه مراجع : استعمال عطر براى روزه دار مستحب است ؛ ولى بو کردن گیاهان معطّر مکروه است. پرسش : آیا استفاده از، شامپو، کرم ویتامینه و رژلب در ماه مبارک رمضان مجاز است؟
پاسخ :
همه مراجع : هیچ یک از موارد ذکر شده، روزه را باطل نمى کند ؛ مگر آنکه رژ لب، وارد دهان شده و فرو داده شود.1 پی نوشت: 1. العروة الوثقى، احکام المفطرات، فصل 4 و 5 و نورى، استفتائات، ج 1، س 689. پرسش : حکم تزریق سرم در حال روزه ماه رمضان چیست؟
پاسخ :
آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى و وحید : بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق سرم خوددارى کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.1 آیه اللّه بهجت : تزریق سرم روزه را باطل مى کند.2 آیات عظام سیستانى، صافى و نورى : تزریق سرم روزه را باطل نمى کند ؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.3 آیه اللّه فاضل : اگر سرم جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، باید از تزریق آن خوددارى کرد ؛ ولى اگر جنبه دوایى و مانند آن داشته باشد، تزریق آن اشکال ندارد.4 آیه اللّه مکارم: تزریق سرم هاى وریدى براى روزه دار جایز نیست.5 پی نوشت: 1. خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 767 ؛ تبریزى، استفتائات، س 681 ؛ مکارم، توضیح المسائل مراجع، م 1576 و دفتر: امام و وحید. 2. دفتر: بهجت. 3. صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 473 و دفتر: سیستانى و نورى. 4. فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 442. 5. توضیح المسائل، م 1339. پرسش : آیا چشیدن غذا، روزه را باطل مى کند؟
پاسخ :
همه مراجع : اگر آن را فرو نبرد، اشکال ندارد.1 پی نوشت: 1. توضیح المسائل مراجع، م 1582 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 1590. پرسش : کسى که در ماه رمضان مسافرت کرده، آیا علاوه بر قضا، باید کفّاره هم بدهد؟
پاسخ :
همه مراجع : خیر، تنها قضاى روزه ها واجب است و کفّاره ندارد ؛ ولى اگر قضاى روزه ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخیر اندازد، به جهت تأخیر، باید براى هر روز، یک مد طعام کفّاره بدهد.1 پی نوشت: 1. توضیح المسائل مراجع، م 1705 ؛ وحید، توضیح المسائل، م1713. پرسش : آیا با شروع اذان مغرب رادیو و تلویزیون، افطار روزه جایز است؟
پاسخ :
همه مراجع (به جز بهجت) : اگر یقین دارید با اذان رادیو و تلویزیون، وقت داخل شده، اشکال ندارد.1 آیه اللّه بهجت : به محض اینکه قرص خورشید در افق پنهان شود، افطار روزه جایز است؛ ولى احتیاط مستحب آن است که مدتى صبر کند تا سرخى طرف مشرق از بین برود.2 تبصره . طبق فتواى حضرت آیه اللّه بهجت افطار کردن روزه کمى پیش از اذان رادیو و تلویزیون نیز جایز است؛ زیرا اذان این رسانه مدتى (نزدیک بیست دقیقه) بعد از غروب خورشید است. پی نوشت: 1. توضیح المسائل مراجع، م 735 و742 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 741 و 748 و دفتر: خامنه اى. 2. توضیح المسائل مراجع، م 735 و 742. می پسندم 0 |
|||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|