آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ ۰۷:۵۰ بعد از ظهر
|
|||||||
پرسش و پاسخ دانشجویان با رهبری درباره وظایف دانشجوارتباط مستمروگفتوگوی چهرهبهچهره با دانشجویان، سنت حسنهای است كه رهبر انقلاب از ابتدای انقلاب تاكنون به آن پایبند بوده و همه مسئولان نظام را همواره به آن توصیه كردهاند. گفتوگوهایی سرشار از صمیمیت، دقت نظر، تنوع و صراحت.
گزیدهای از اهم این پرسش و پاسخها كه در آنها به وظایف دانشجو نسبت به خود، جامعه و دانشگاه پرداخته شده است، در این پایگاه منتشر میشود...
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||||||
|
اطلاعات نویسنده |
پرسش و پاسخ دانشجویان با رهبری درباره وظایف دانشجو
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ ۰۷:۵۱ بعد از ظهر
[1]
|
|||
آيا توليد علم را كه مسأله بسيار گسترده و نيازمند توانهاى ذهنى و فردى و نيز اكتسابى بسيار گسترده است، مىتوان از تكتك دانشجويان انتظار داشت، يا منحصر به افرادى است كه چنين تواناييهايى دارند و بنابراين وظيفه آماده كردن محيط را به عهده دارند؟
وظيفه همه است. اين كه ما مسأله توليد علم را مكرّر در دانشگاه مطرح كرديم و باز هم مطرح مىكنيم و در آينده هم انشاءاللَّه مطرح خواهيم كرد، معنايش اين نيست كه از يكيك مخاطبان مىخواهيم توليد علم كنند؛ بلكه معنايش اين است كه اين ارزش، هدف و حركت جمعى - كه انگيزه هاى فردى در پى آن است - بشود. البته علمِ ترجمه اىِ محض خوب نيست؛ مگر به عنوان يك وسيله. ما نبايد دچار ترجمه شويم. علم و فرهنگ ترجمه و سيستمها و روشهاى ترجمهاى، درست نيست. اين بحثها در جلسه اساتيد هم مطرح بود. بنده مىگويم ما به عنوان يك ملت با استعداد، بايد علم آفرينى كنيم و مىتوانيم. كسانىكه علمآفرينى كردهاند، هم از لحاظ استعداد و هم از لحاظ سوابق علمىِ درخشانِ تاريخىاى كه ما داريم، از ما جلوتر نبودند؛ بنابراين ملت ما مىتواند. اين به عنوان طرح يك خواسته عمومى در دانشگاههاست، تا انشاءاللَّه همه آن را دنبال كنند. اصلاً اين مسأله به اين صورت، فردى نيست و شايد هم همه توانايى توليدِ علم را ندارند؛ بايد اين به عنوان يك مطالبه عمومى درآيد و سنّت كار در دانشگاه شود تا فقط به فكر يادگرفتن آنچه ديگران به دست آوردهاند، نباشيم؛ بلكه افزودن بر ذخيره به دست آمده به وسيله ديگران را هم وجهه همّت خود قرار دهيم. (بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتى 82/2/22) علت اصلی مشكل از زبان نخبگانی كه از كشور خارج میشوند به طور خلاصه اینطور بیان میشود كه: «نخبگان در داخل كشور احساس تأثیرگذاری نمیكنند و دستاورد تحقیقات و اختراعاتشان در گوشه اتاقهایشان بایگانی میشود.» من اين حرفها را رد نميكنم، ممكن است واقعاً همين اشكالات هم وارد باشد؛ اما آن نخبهاى كه در دورهى دانشجوئى و بعد از فارغالتحصيلى پا ميشود ميرود خارج، غالباً دلائلش اينها نيست؛ اينها بهانه است. آنجا كسانى هستند كه درِ باغ سبز نشان ميدهند، زمينههاى مساعد كارى را به رخ اين دانشجو ميكشند؛ اين دانشجو خيال ميكند كه حالا اگر برود آنجا، چنين و چنان خواهد شد. شايد هم واقعاً دستگاههاى دولتىاى هستند كه علاوه بر انگيزهى نياز به دانش و استعداد اين جوان، يك انگيزهى ديگر هم دارند و آن، مبارزهى با جمهورى اسلامى است؛ لذا روى اين سرمايهگذارى ميكنند، برميدارند ميبرندش آنجا. حالا آنهائى كه ميروند، بعضى البته موفق ميشوند، بعضى هم موفق نميشوند، سرشان به سنگ ميخورد، پشيمان هم ميشوند؛ از اين قبيل هم داريم. از آن طرف هم جوانهائى داريم كه بدون اينكه بحث فرار نخبگان باشد، براى درس خواندن خارج رفتهاند، مراتب علمىِ خيلى خوبى را هم گذراندهاند؛ اما ايمان و انگيزهى دينى و اسلامى و انگيزههاى سالم آنها، آنها را به داخل كشور كشانده. همهاش از اين طرف نيست كه دارند حركت ميكنند؛ از آن طرف هم جوانهائى كه براى تحصيل رفتهاند، دارند مىآيند. ما افرادى را مىشناسيم؛ بعضىشان نابغهاند، بعضىشان برجستهاند، بعضىشان نخبهاند؛ اينها مىآيند داخل، مشغول كار ميشوند؛ مشغول خدمت ميشوند. اينجور هم نيست كه شما فرض كنيد همهاش از اين طرف ميروند؛ نه، آنها هم مىآيند داخل، و امكاناتى هم وجود دارد و كارهائى هم انجام ميگيرد. (بيانات در ديدار دانشجويان در یازدهمین روزماه رمضان 89/6/1) دانشجوى سال دوم يكى از دانشگاه ها هستم كه علاقه ى شديدى به علوم اسلامى دارم و آينده خود را يك اسلام شناس و مبلّغ مىخواهم. بعضى مىگويند اوّل ليسانس بگير، بعد به حوزه برو. شما چه توصيه اى مىفرماييد؟ آيا اوّل ليسانس بگيرم، بعد به حوزه بروم؟ يا فوق ليسانس بگيرم، بعد به حوزه بروم؟ يا دكترا بگيرم، بعد به حوزه بروم؟ يا اصلاً به حوزه نروم؟ يا الان به حوزه بروم؟ بعضى از برادران دانشجو به حوزه رفتند، تحصيلات حوزهاى را دنبال كردند، به مقامات عالى هم رسيدند؛ خيلى هم خوب بوده است. البته فكر مىكنم بعضى از آنها در پايان مقطع كارشناسى رفتند؛ بعضى هم در مقطع كارشناسى ارشد رفتند؛ بعضى هم هستند كه الان طلبهاند و مشغول تحصيلات دانشگاهى. خيلى هم خوبند؛ البته قدرى سخت است. اما اين برادرى كه از من سؤال كردند و گفتند «علاقه دارم»، من فكر مىكنم كه به ظرفيتها و شوق و استعداد خودشان نگاه كنند؛ چون از بر نمىشود قضاوت كرد. من نه شما را علىالظّاهر ديدهام، نه استعدادهايتان را مىشناسم؛ بنابراين براى قضاوت در اين مورد، خيلى معلوم نيست من صلاحيت داشته باشم. شما نگاه كنيد ببينيد اگر واقعاً شوق و علاقه زيادى داريد، رشتهتان هم يك رشته مورد علاقهتان نيست، مىتوانيد الان رها كنيد برويد. البته حالا كه در كنكور شركت كردهايد و به دانشگاه آمدهايد و لابد چند ترم را هم گذراندهايد، حيف است كه تمام نكنيد. به نظر من، بد نيست درستان را تمام كنيد و حداقل مدرك كارشناسى را بگيريد. اما اگر مىبيند نه، شوقى چندانى نداريد، يا ترديد داريد، حالا بگذاريد جلو برويد، بعداً تصميمگيرى خواهيد كرد.
(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران 77/2/22) منبع : Khamenei.ir اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم واحفظ امام زماننا و احفظ قائدنا الخامنه ای الهی بحق عمه ی سادات «عجل لولیک الفرج» می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
پرسش و پاسخ دانشجویان با رهبری درباره وظایف دانشجو
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ ۱۰:۲۵ قبل از ظهر
[2]
|
|||
مدیر انجمن آموزش زبان عربی
شماره عضویت :
1116
حالت :
ارسال ها :
871
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
116
اعتبار کاربر :
4323
پسند ها :
713
تشکر شده : 1006
وبسایت من :
وبسایت من
|
ممنون آبجی گلم
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
پرسش و پاسخ دانشجویان با رهبری درباره وظایف دانشجو
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ ۱۱:۵۹ قبل از ظهر
[3]
|
|||
ممنون خواهر گلم
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
برچسب ها
|
پرسش ، پاسخ ، دانشجویان ، با ، رهبری ، درباره ، وظایف ، دانشجو ، |
|