انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » Recycle Bin » مطالبی که در موضوع خود قرار نگرفته اند » تلخ و شیرین ازدواج موقت در پسرهای مجرد...



تلخ و شیرین ازدواج موقت در پسرهای مجرد...

در چند نکته می توان آسیب های ازدواج موقت را برای پسرهای مجرد بیان کرد که عبارتند از 1- عدم اطمینان کامل به طرف مقابل به دلیل وجود تجارب مختلف جنسی طرف مقابل و احتمال به وجود آمدن مشکلاتی چون بیماری های عفونی ، ایدز و... 2- احتمال بارداری و مشکلات حقوقی که گریبان گیر جنس مذکر میشود. 3- گسترده شدن سرمایه گذاری روانی به دلیل احتمال عدم رضایت طرفین و ترک همدیگر و وارد شدن به تجارب مختلف عاطفی و جنسی که فرد باید با شرایط جدید خود را منطبق
jgo , advdk hcn,h[ l,rj nv \svihd l[vn...


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ ۰۶:۲۷ بعد از ظهر
عضو
rating
شماره عضویت : 901
حالت :
ارسال ها : 761
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 283
اعتبار کاربر : 8583
پسند ها : 894
تشکر شده : 676


مدال ها:2
کاربران برتر
کاربران برتر
مدال 2 سالگی عضویت
مدال 2 سالگی عضویت

|

در چند نکته می توان آسیب های ازدواج موقت را برای پسرهای مجرد بیان کرد که عبارتند از
1- عدم اطمینان کامل به طرف مقابل به دلیل وجود تجارب مختلف جنسی طرف مقابل و احتمال به وجود آمدن مشکلاتی چون بیماری های عفونی ، ایدز و...
2- احتمال بارداری و مشکلات حقوقی که گریبان گیر جنس مذکر میشود.
3- گسترده شدن سرمایه گذاری روانی به دلیل احتمال عدم رضایت طرفین و ترک همدیگر و وارد شدن به تجارب مختلف عاطفی و جنسی که فرد باید با شرایط جدید خود را منطبق و هماهنگ کند این امر باعث فشار روانی و استرس در جنس مذکر می شود و این سرمایه گذاری به هیچ وجه به نفع ایشان نیست و هر گونه خدمت به طرف مقابل به عنوان پشتوانه زندگی نخواهد بود زیرا موقتی است.
4- کاهش انگیزه و تلاش و کوشش برای ازدواج دایم به دلیل کاهش تنش ها و احساس نیازو به تأخیر انداختن ازدواج دایم با بهانه تراشی های به ظاهر منطقی
5- احتمال عدم پایبندی بعد از شروع به ازدواج دایم و وجود فشار و وسوسه غیر قابل مهار برای داشتن رابطه با جنس مخالف در خارج از خانواده که این وسوسه زمانی بیشتر می شود که مرد با رفتارهای انتقادی و به قول معروف غر زدن های همسر ش مواجه شود در این وضعیت فردی که تجارب گذشته داشته باشد سعی می کند به جای حل مسأله و جلب رضایت همسر به رابطه ای خارج از خانواده تن دهد که باعث ایجاد نیاز در همسر و مشکلات بعدی خواهد شد.
6- احتمال مقایسه همسر خود با موارد گذشته و نوعی احساس حقارت نسبت به همسر خود که باعث نارضایتی و تعارض شدید زناشویی خواهد بود.

چند نكته ديگر
1:به خاطر کنترل و محدودیتهایی که در ازدواج موقت هست , خطر بیماریهایی که ذکر کردید, مرتفع است الا اینکه زنی لااوبالی باشه و بخواد به نام متعه سو استفاده کنه که فکر کنم در زمانه ما با این آزادی هایی که هست (برای لاوبالی گری) دیگه نیازی به سواستفاده از متعه نیست!

2:وقتی جَوانی از احکام ازدواج موقت و جایگاهش آگاه باشه بعیده از ابزار امروزی برای جلوگیری از بارداری آگاه نباشه

3:بله .نه تنها سرمایه گذاری روانی بلکه سرمایه گذاریهای دیگری هم باید بکند .الکی که ائمه طاهرین متعه رو مایه استکمال ایمان بیان نکردن!

4: اولا این دور از واقعیت است چون انسان نیاز به همسر مناسب وکفو داره حالا اگه بتونه اونو پیدا کنه بعیده که بگه من بخاطر ازدواج موقت از او صرف نظر می کنم . ثانیا ما مگه ضامن ازدواج دائم هستیم .چه اشکالی داره حلالی جای حلال دیگه رو بگیره

5:ازدواج موقت هیچ تنافی با پایبندی به ازدواج دائم نداره!فقط شخص باید اهل اعتدال و رعایت حقوق زن دائم خود نیز باشد.

6:کسی که ازدواج موقت داشته مخصوصا خانم ها برای ازدواج دائم بصیرت بیشتری دارند و اینطور نیست که براحتی موردی را دیمی برای زندگی دائم انتخاب کنند.



ضمن تأیید برخی نکات آسیب های ازدواج موقت برای افراد مجرد گفتنی است:

اصل تشریع ازدواج موقت توسط شارع مقدس بر اساس حکمت و مصلحت و برای مواقع ضرورت است.

از نظر اسلام، اصل، بر ازدواج دائم و همیشگی است. اما از آنجائیکه اسلام دین کامل و احکام آن تمام و کمال است همۀ جوانب و شرایط را در نظر گرفته است. از اینرو حکم ازدواج موقت، نیز نظیر همۀ احکام دین، بسته به شرایط و اقتضاءات خاص خود، به خیر و صلاح انسان و جامعه است. اگر چه ممکن است با مشکلات و آسیب هائی هم توأم باشد.

اصولاً آنچه از طرف شارع مقدس تشریع شده خیر محض است و اگر مشکلات و احیاناً مفسده هائی در بر داشته باشد بدلیل نقص، نارسائی و کاستی های موجود در افعال بشری است.

بدون شک، اگر از یک زاویه به آسیب های ازدواج موقت برای جوانان توجه نموده و در این عرصه، چندین مشکل را از بطن این توجه استخراج می کنیم، با یک تغییرِ نگاه و بررسیِ آن روی سکه و از زاویه ای دیگر، یعنی تصور عدم وجود و امکان ازدواج موقت در شرایطی که ازدواج دائم، برای اکثریت جوانان غیر ممکن و یا دشوار شده باشد، در این وضعیت به مشکلات عدیده و پیچیده تری دست خواهیم یافت که متأسفانه در حال حاضر، جامعۀ ما بدلایل عدیده ای که البته عموماً از مشکلات و زیاده خواهی های بشری و دور بودن از تعالیم و دستورات دین ناشی می شود، دست و پنجه نرم می کند، نظیر: شرایط دشوار کنونی از جهات مختلف، سختگیری های بی مورد خانواده ها، بالا رفتن سطح توقعات و انتظارات زوجین، مشکلات مسکن و اشتغال، مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه و خانوارها، نگرانی های روانی و عدم اطمینان نسبت به آینده، مقایسه خود با وضعیت خانواده های از هم پاشیده و یا پر چالش و ...

بدیهی است، دلایل یاد شده موجب گردیده تا خانواده ها و خصوص، جوانان در تصمیم گیری و عزم، برای ازدواج و تشکیل خانواده دچار مشکلات مختلف و عدیده ای باشند. و به تبع آن بدلیل بالا رفتن سن ازدواج در کشور، به وضعیتی نزدیک و نزدیک تر می شویم که روح فرار از ازدواج در جامعه به یک اپیدمی تبدیل می گردد. بدون شک، همۀ اینها آثار و عوارض مخربی را بر گردۀ جامعه تحمیل نموده و جامعۀ پیرامونی خود را با مشکلات و بحران های جدی مواجه خواهد نمود. چالش هائی که بطور جدی جامعه شناسان و کارشناسان این عرصه و نیز دولتمردان را درگیر خود نموده است.

امروزه بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران این عرصه، یکی از راه های برون رفت از این بحران را ایجادِ ساز و کارهائی برای به اجرا در آمدن و عملیاتی کردن امر ازدواج موقت می دانند. که البته باید به شیوه ای دقیق و کارشناسانه راهکارهای آن بررسی گردد که آسیب های آن، یا بطور کامل حذف و یا به حداقل ممکن برسد.

البته تلاش هائی در مقاطعی صورت گرفته و بعضاً در جریان است که بطور قطع کافی و آنچنان نتیجه بخش نبوده است و تمهیدات جدی تری را از سوی کارشناسان و مسئولان امر می طلبد.

نتیجه آنکه امر ازدواج موقت، نیز همچون سایر احکام الهی، حکمی الهی است، برای رسیدن انسان به کمال و سعادت و از سر حکمت و مصلحت، برای جلوگیری فرد و جامعه از گناه و افساد، تشریع شده و در شرایطی که امکان ازدواج دائم فراهم نباشد و یا بدلیل سفر و یا محذوری خاص، دسترسی به همسر دائم و حلال، عملاً غیر ممکن گردیده، فرد را از عسر و حرج و سقوط در وادی گناه رهائی بخشیده و دامان جامعه را از فحشاء و منکر و ناامنی و فساد ایمن می سازد.

از اینرو، با همۀ مشکلات و آسیب های احتمالی موجود در ازدواج موقت و با فرض اینکه همۀ راه های دیگر برای فرهنگ سازی و سوق دادن جامعه به ازدواج دائم و آسان صورت گرفته لکن؛ نتیجۀ مطلوب حاصل نگردیده، و ازدواج دائم و همیشگی برای همۀ جوانان، امکان پذیر نبوده و یا عملاً دشوار است، فرهنگ سازی و سوق دادن جامعه به سمت و سوی عملیاتی شدن ازدواج موقت برای جوانان، عین صواب (ثواب) و مصلحت فرد و جامعه است.



وجود مشکلاتِ بیشتر برای خانوم ها بدلیل همان نگاه اول و ظاهری به قضیه است اما با نگاه کارشناسانه، عمیق و راهبردی و توجه به همۀ پیش فرض ها و پیش شرط های این امر، چنانکه گفتیم:

1. اصل حُکم ازدواج موقت، برای انسان، اعم از زن و مرد، خیر و صلاح فراوانی در بر دارد.

2. چون حُکم شارع مقدس است پس خیر محض است و بدون شک، مشکلات و آسیب های آن، مربوط به افعال، کجی ها و نارسائی های بشری است.

3. باید برای رفع آسیب های احتمالی از طرفین، خصوصاً خانوم ها تمهیداتی جدی اندیشیده، ساز و کارها و راهکارهای آن دقیقاً بررسی و در مرحلۀ اجرا بصورت یک فرهنگ عمومی در جامعه در آید.

4. نظیر ازدواج دائم، حقوق زوجین تدوین و بصورت یک قانون مصوب در آمده، با موارد سوء استفاده و ظلم و حق کشی برخورد و در موارد تظلم خواهی از سوی دستگاه قضائی رسیدگی جدی صورت گیرد.

5. آموزشهای لازم در این خصوص، برای پیشگیری بسیاری از آسیب ها و مشکلات احتمالی به غایت، مفید و مؤثر است.

6. و ...

از اینرو با لحاظ همۀ شرایط و پیش فرض ها، این اتفاق، برای خانوم ها نه تنها مشکلی در بر نخواهد داشت بلکه در کوتاه مدت و بلند مدت به جلوگیری و حل بسیاری از مشکلات جامعه اعم از افزایش فحشاء و منکر، اختلافات خانوادگی، طلاق های بی اساس و بی رویه، مشکل ازدواج جوانان خصوصاً دختران که در دراز مدت، به عقدۀ حقارت و مسائل و مشکلات روانی در بین خانواده و جامعۀ پیرامونی شان می انجامد و ... کمک شایانی خواهد نمود.

بعلاوه در صورتیکه این امر، طبق چارچوب های منطقی در جامعه نهادینه و در کانال های اصلی و حقیقی خود هدایت شود و نیز توأم با آموزشهای لازم باشد می تواند بعنوان معبری برای زوجین در یک انتخاب درست و منطقی، مقدمۀ گام گذاشتن در زندگی مشترک و همیشگی و مبنای تحقق ازدواج دائم قرار گیرد.



ازواج موقت و دائم
آیا به این مطلب که : "ازدواج دائم بر ازدواج موقت، اولویت و برتری دارد و ازدواج موقت برای جلوگیری از انحرافات جنسی افرادی که خواهان عفت و پاکی هستند، و خصوصاً برای افرادی که به هر دلیل، امکان ازدواج دائم برای آنها وجود ندارد" اشکال دارید؟

به نظر شما در توصیۀ اسلام به امر ازدواج، کدامیک مقدم است؛ ازدواج دائمی یا موقت؟

آیا غیر آنست که اسلام به ثبات و دوام در همۀ امور خیر و نیز ثبات و دوام خانواده تأکید بیشتری نموده است؟

آیا آیات و روایاتی که به تولید نسل و فرزند، تربیت فرزندان و آداب و شرایط آن توصیه می کند گواه بر این نیست که اصل در ازدواج، نوع دائمی و همیشگی آن مورد نظر است.

آیا توصیۀ قرآن در خصوص طلاق، بعنوان مغضوب ترین حلال، گواه دیگری بر نظر و تأکید اسلام بر ازدواج دائم نیست؟

آیا سیره و سنت قولی و عملی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بر ازدواج دائم و همیشگی نبوده است؟

و ...

با رجوع به آیات و روایات و سیرۀ قولی و عملی پیامبر و اهل بیت (ع) و به حکم عقل، ثابت می شود که در امر ازدواج، ازدواج دائم بر ازدواج موقت برتری و اولویت دارد. و به ازدواج دائمی توصیۀ بیشتری شده است. ازدواج موقت، امری مستحب است که برای مقاطع ضرورت و بسته به شرایط خاصی تشریع شده است.

اگر چه بدلیل اینکه حکم الهی بوده و حلال الهی است رجوع به آن، در شرایط عادی نیز عاری از اشکال و حرمت است بلکه با رعایت شرایط آن، جنبۀ استحباب هم دارد.


تقدم ازدواج دائم بر موقت
علاوه بر دلایل قبلی که ذکر شد مطالب زیر نیز می تواند مؤید اصالت، تقدم و ارجحیت ازدواج دائم نسبت به ازدواج موقت باشد امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد:

آیات ازدواج با الفاظ «فانكحوا من انفسكم ازواجاً»؛ «النساء حرث لكم» ـ «جعل منها زوجها لیسكن الیها» ـ «فلمّا تغشاها حملت حملاً» ـ «جعل منه الزوجین الذكر والانثی» ـ «لكم نصف ما ترك ازواجكم» ... «و لهن الرُبُع»[1] همگی به گونه‎ای بر دائمی بودن اصل ازدواج دلالت می‎كند.[2]

بحث نكاح در بسیاری از آیات قرآن همراه با بقاء نسل، تسکین و آرامش، بیان سهم الارث و تكمیل زوج است كه هیچكدام از اینها در عقد موقت جایی ندارد.

بعلاوه در روایات ما آمده است كه زوج می‎توانند در عالم بقاء، با هم زندگی خود را ادامه دهند. كه خود شاهدی است بر جریان تفاوت بین دائم و موقت و نیز ارجحیت ازدواج دائم.

از طرف دیگر طبق اصول و قواعد زبانشناسی هر جا لفظی بدون قید آمد، فرد اعلی اراده شده است از میان دو نوع ازدواج، نوعی كه ملتزم بقاء نسل است نوع دائم آن می‎باشد پس به حكم عقل و قرینه حكمت در جایی كه متكلم توان آوردن قید را دارد و از آن امتناع می‎كند مرادش فرد قوی‎تر است كه همان ازدواج دائم است.[3]

با این بیان روشن می شود که آیات مربوط به ازدواج، عموماً به ازدواج دائم اشاره داشته اند. و تنها آیه 24 از سوره نساء به اجماع علما و مفسرین آیه عقد موقت یا متعه است در آیه آمده است: «... فآتوهنّ اجورهنّ، این تصریح به اجر، كاملاً ناظر به متعه است چون درباره نكاح دائم الفاظی چون صداق (مهر) بكار برده می‎شود.

علاوه بر اینكه سیاق آیه 24 سوره نساء كاملاً دلالت بر اختصاص به متعه دارد چون پس از بیان پاره‎ای از احكام به یكباره نوع دیگری از ازدواج را طرح می‎كند كه كاملاً احكامی خاص دارد. مضافاً مفسرینی چون محمد بن جریر طبری، جلال الدین سیوطی، امین الاسلام طبرسی و... این آیه را حمل بر متعه كرده‎اند كه نشان از نوع دیگری از ازدواج است. [4]

و این تخصیص خود گواهی دیگر بر آن است که آیاتی که بدون قید، در خصوص ازدواج، مطرح شده، به ازدواج دائم اشارت دارند.

با این تفصیل روشن می شود که: «اسلام براي ارضاي صحيح مسايل جنسي، ازدواج دائم و در صورت مهيّا نبودن شرايط آن، ازدواج مدّت‌دار و موقّت را (با توجّه به ضوابط و شرايط شرعي[5] و رعايت جوانب اخلاقي) توصيه نموده است.[6]


وانگهی ما که ازدواج موقت را نفی نکردیم که شما علیه ما، از قاعدۀ "اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند" استفاده کردید. ما به حکم عقل و نقل و با دلیل و استناد می گوییم اصالت و ترجیح با ازدواج دائم، و در صورت فراهم نبودن و یا دشواری شرایط ازدواج دائم، ازدواج موقت.


اصل بودن ازدواج دائم

از زاویه ای دیگر به بحث اصل و فرع بودن ازدواج دائم و موقت بر می گردیم:

- همۀ امور عالم دو وجه دارند یک وجه حقیقی، باطنی و اصیل و وجهی اعتباری، ظاهری و تبعی که بر گرفته از حقیقی و اصیل بودن عالم آخرت و اعتباری و تبعی بودن دنیا گرفته می شود.

- در خصوص ازدواج هم همین حکم جاری و ساری است بنظر شما کدامیک اصیل و کدام اعتباری است؟

- آنهمه توصیه به انتخاب همسر مناسب و ایده آل و فلسفۀ بقاء نسل که بطور مستقیم و غیر مستقیم در سعادت و کمال انسان در جهان حقیقی و اصیل آخرت مؤثر است و در جزاء و پاداش انسان مؤثر است ما را به اصالت کدام ازدواج رهنمون می کند.

- مسلماً هر امری کامل و تمامش حقیقی و اصیل تر است در احکام و دستورات دینی نماز کامل، وضوی کامل، اظهار ایمان و عقیده و عمل، کامل و تمامش توصیه شده و در شرایط سفر نماز کامل، در زمان عدم امکان و شرایط وضوی جبیره و در موقع خطر تقیه تشریع و سفارش و واجب شده است.

آیا می توانیم به صرف وجوب نماز قصر، وضوی جبیره ای و تقیه تحت آن شرایط خاص، در شرایط عادی هم به آن دستور عمل کنیم و بگوییم چون واجب شده عمل به هر کدام فرقی نمی کند.

- آیا آیۀ شریفۀ "قوا انفسکم و اهلیکم ناراً" گواه بر این نیست که اولاً در خارج اهل و عیالی دائمی ثابت است و در ثانی مسئولیت انسان در برابر این اهل و عیال دائمی برای رساندن ایشان به کمال را متذکر می شود. زیرا اگر ازدواج موقت را اصل بدانیم، به نوعی اعتبار این آیه و توصیۀ آن مخدوش می شود.

- علاوه بر آنکه پیشتر گفتیم: جائیکه کلام مقید نشده باشد مانند بحث "ازدواج بمعنا هو ازدواج" نوع کامل و قوی و قسم دائم آن نسبت به نوع ناقص و ضعیف و موقتی اعتبار و ثابت می شود. هر چند تخصیص ازدواج موقت در آیه ای مشخص، خود گواهی دیگر بر قصد و تأکید قرآن بر اصالت ازدواج دائمی است.

- در نتیجه همۀ این مطالب و بسیاری دیگر که با تأمل در آیات و روایات بدست می آید ذهن ما را به حقیقی و اصیل بودن ازدواج دائم، در عین استحباب و مقرون به ثواب بودن ازدواج موقت رهنمون و مقرون می سازد. اگر چه کسی در لزوم و ضرورت ازدواج موقت در شرایط خاص و عدم امکان ازدواج دائم برای همه تریدی ندارد لذا امری ضروری و یقینی بوده و محل دعوا نیست.



آسیب های ازدواج موقت در مردان متأهل
1- انتقال بیماری های مقارتبی احتمالی به همسر دایمی خود که باعث مشکلات بهداشتی می شود.
2- صرف انرژی روانی برای شناسی احساسات ، هیجانات و انتظارات همسر موقت و هزینه اقتصادی برای رفع نیازهای مالی
3- از آنجایی که اکثر مردها به دلیل کمبودها و نیازهای برآورده نشده به ازدواج موقت اقدام می کنند اما در بعضی موراد این روابط موجب بارداری و مشکلات دیگر در همسر موقت می شوند که شروع فشارها و استرس های شغلی و کاهش بهداشت روانی می شود.
4- ایجاد کمبود های شدید عاطفی و شروع اختلافات زناشویی. مردی که در کنار همسر دایم ، همسر موقت اختیار کرده به دلیل تخلیه روحی و هیجانی در کنار همسر موقت حوصله برقراری رابطه صمیمی با همسر خود را ندارد و مانند فردی است که کامل سیر شده و از بهترین غذاهانیز لذت نمی برد. این بی حوصلگی باعث افسردگی زن شده و در بعضی موارد زن مجبور میشود به دلیل نیازهای عاطفی و یا انتقام از همسر با وجود احساس گناه با جنس مخالف خارج از خانواده خود رابطه ایجاد کند که این کار باعث متلاشی شدن خانواده می شود.
6- در بعضی از موارد مرد چون خود به دلیل جست و جو ی همسر موقت تجربه هایی مانند ابراز علاقه زنان شوهر دار به دلیل نیاز ها و یا افرادی دیگر را دارد دچار نوعی بدبینی شدید نسبت به همسر دایمی خود می شود و اقدام به اعمال محدودیت های نامناسب نسبت به زن دایمی خود می کند


.بيان آسيب هاي ازدواج مدت دار به معني نفي آن نيست
چون اصل حكم ازدواج مدت دار در مذهب شيعه از ضروريات است. و مراجع محترم تقليد با اشرافي كه بر معارف دين دارند فرموده اند: ازدواج مدت دار فلسفه مشخص دارد و براي هوس راني نيست




. پاورقی__________________________________

[1] . آیات قرآن در خصوص بحث زوج و رابطه این دو نشان از دائمی بودن می‎كند. پس با بررسی این آیات پی می‎بریم كه رابطه زوج در نظام خلقت یك رابطه همیشگی برای بقاء نسل و... است.
[2] . برای توضیح آن باید گفت كه واژه زوج در لغت به معنای همتایی و همپایی در یك جریان تكاملی است وقتی می‎گویند انسان از یك جفت است به منزله وجود یك شیء تكاملی و مكملی در كنار یك وجود شبیه به آن با شرائط متفاوت ولی سنخیت واحد. و این با موقتی بودن سازگار نیست بلكه حاكی از دوام است. احكام شریعت (تولد نسل، نفقه، اذن شوهر در مسائل زندگی و...) همگی حكایت از یك دوام دارد و هرگاه بحث مقطعی بودن یك ارتباط در بین باشد احكامی غیر از دوام دارد پس عبارت زوج، ازدواج در قرآن با توجه به احكام آن همگی حكایت از دائمی بودن است و هر جا اینها بوده واژه زوجیت هم مطرح نبوده است از جمع بین این دو پی می‎بریم كه واژگان ازدواج،‌ نكاح در قرآن برای علقه دائمی است و استمتاع كه با مقطعی بودن و موقت بودن نیز می‎سازد برای نكاح موقت است.
[3] . آخوند خراسانی، كفایه، مبحث مطلق و مقید (اصول فقه مرحوم مظفر، علم الاصول شهید صدر و...)، بنقل از پایگاه اندیشه قم.
[4] . لمعه شهید ثانی، با تحقیق كلانتر، كتاب النكاح، مبحث متعه. ج 5، ص 250.
[5] ـ رجوع شود به توضيح المسائل مراجع عظام، كتاب نكاح.
[6] ـ رجوع شود به کتاب اخلاق جنسي در اسلام و جهان غرب، شهيد مطهري (ره)، انتشارات صدرا، بي‌تا، قم، ص 47


 















4 تشکر شده از کاربر سید برای ارسال مفید :
صبا 20 , یگانه 313 , الما , حنانه ,



  می پسندم 2     0  2 
 
 
تعداد پسند های ( 2 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : سید














 
گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد



« پاك كردم | صلوات مخصوص امام رضا ع+عکس »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 12:19 بعداز ظهر