این جذابیت چگونه ایجاد می شود؟ شرکت های بزرگ غربی در کاراکتر سازی بسیار پیشرفته عمل می کنند، به گونه ای که پس از ایجاد یک کاراکتر آن را با انواع پیوست های فرنگی وارد بازار می کنند.
به گزارش فرهنگ نیوز ، نیاز نیست راه دوری برویم، اگر به مدارس ابتدایی سری بزنید با واقعیتی مواجه می شوید که اصلا در شأن سیستم آموزشی ایران ما نیست.
کافی است کیف یکی از دانش آموزان را ببینیم، از تصاویر روی کیف گرفته تا پاکن و تراش و دفتر که پر است از تصاویر بن تن، باب اسفنجی، انگری برد، هانا مونتانا و ...
اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه به این جا رسیدیم؟ ریشه این داستان به اصل کاراکتر ها بر می گردد، به کاراکترهای جذابی که هم خانواده های مذهبی و هم غیر مذهبی آن ها را می بینند و از همه مهم تر بچه ها هستند که با جذابیت آنها جذب می شوند. تصاویری که از سه چهار سالگی در ذهن کودک ملکه می شود هنگام خرید لوازم التحریر برای او مطالبه می شود و کودک ۷ ساله ما لوازم التحریری با تصاویر بن تن و باب اسفنجی و ... می خواهد. اینجا لازم است که خانواده ها از چنین انتخابی جلوگیری کنند تا تاثیرات منفی آن در آینده دامن گیرشان نشود و لوازم التحریر ایرانی اسلامی را جایگزین این آثار تهاجم فرهنگی کنند.
این جذابیت چگونه ایجاد می شود؟ شرکت های بزرگ غربی در کاراکتر سازی بسیار پیشرفته عمل می کنند، به گونه ای که پس از ایجاد یک کاراکتر آن را با انواع پیوست های فرنگی وارد بازار می کنند. این گونه می شود که یک برندسازی در پس این کاراکتر صورت می گیرد و کاراکتری مثل بن تن تقاضای اکثر کودکان برای تصاویر روی لوازم التحریرشان می شود.
اما در گوشه ای از شهرمان جوان هایی به مبارزه با این سبک پرداخته اند و اقدام به کارهای ویژه ای مثل طراحی، چاپ و توزیع طرح های ایرانی اسلامی نوشت افزار می کنند. این گروه در سال ۱۳۹۱ کار خود را آغاز کرده و تا کنون تیراژ کار خود را به چندین برابر رسانده اند و این روزها سخت مشغول کارند.
مهدی کلانتری مسول موسسه فرهنگ اول می گوید: در حوزه نوشتافزار به خاکریز دشمن ورود یافتهایم اما پشتیبان و حامی نداریم
برخی از اساتید دانشگاه و یا روحانیون یا مسئولان، محصولاتی را در خانه استفاده میکنند که به طور مثال میتوان به لباس مرد عنکبوتی اشاره کرد و وقتی یکی از فرزندان اساتید دانشگاه که دارای دکترا نیز است، از این تصاویر غربی در منزلش استفاده میکند و به آن استاد میگوییم آیا با تأثیر این نوع تصاویر در فرزندتان آگاهی دارید، میگوید چه اشکالی دارد من هم «بنتن» را دیدهام و هم «مرد عنکبوتی» را و هیچ مشکلی برای فرزندم ندارد و تنها «باربی» را کنار میگذارند.
متأسفانه ما این جنگ را جدی نگرفتهایم. به خاطر اینکه معتقدیم مسئولان کشور برای کودکان ما زمانی مناسبی را مدنظر قرار ندادهاند. اگر به آن طرف نگاه کنیم، متوجه میشویم که همین بچههایی که اوایل جنگ به صورت مردمی و خودکفا در صحنه حضور داشتند، و مبارزه کردند، اکنون بار دیگر به صحنه فرهنگی آمده و در حوزه نوشتافزار و لوازمالتحریر ورود یافتند.
همچنین وی معتقد است مسئولان امر از وضعیت بازار مطلع نیستند و داستانی را روایت می کند: حتی باید داستانی را شنید که این داستان حکایت از عدم آگاهی صحیح مسئولان فرهنگی در وضعیت کشور دارد، یعنی چندی پیش همراه با آقای وزیری به جاهای مختلف رفته و عکس و تصاویر بسیاری از محصولات فرهنگی به ویژه نوشتافزار را به مسئولان نشان دادیم و آنها با تعجب از ما میپرسیدند آنها را از کجا آوردهاید!!! در صورتی که این تصاویر در تعاونی مصرف همان ادارات و در چند قدمی آنها به سهولت عرضه میشود. درحالی که آنها میگویند این گونه نیست و بازار لوازمالتحریر ما شامل این تصاویر نمیشوند اما از آنها درخواست کردیم که چند دقیقه در بازار قدم بزنند و تصاویر را خود تماشا کنند اما باز هم میگفتند شما به بازار رفتهاید و تصاویر بد را از تصاویر خوب و ارزشی تفکیک کردهاید. که در نهایت ما گفتیم اگر بخواهیم تصاویر بد را به شما نشان بدهیم، رویمان نمیشود و امکان اینکه دعوایمان شود، وجود دارد چرا که وقتی در گذشته به یکی از مسئولان تصاویر نوشتافزار را که در بازار عرضه میشود را نشان دادیم، به دعوا با ما پرداخت.
وی درباره عدم همکاری آموزش و پرورش نیز دل پر دردی دارد و می گوید:آموزش و پرورش میگوید تبلیغ شرکتهای اقتصادی ممنوع است؟!
به گونهای دیگر بسیاری از مواقع از طریق بخشنامه آموزش و پرورش هیچ تبلیغ صحیح درباره نوشتافزارهای صورت نمیگرفت و میگویند تبلیغ شرکتهای اقتصادی ممنوع است؟! اما وقتی حضورا به مدارس رفته و با معلم، معلم پرورشی و مدیر مدرسه صحبت کردیم خودشان به میدان عمل آمدند.
الان فضای ما این است که دوستان تولیدکننده انصافاً تولیدات خوبی دارند که خالی از اشکال نیست اما در ترویج و معرفی محصولات فرهنگی خیلی عقب هستیم و باید کمک کنیم.
مجموعه ايران نوشت، وظیفه توزیع نوشت افزار ایرانی اسلامی در کل کشور را بر عهده دارد و امسال سال سومی است که در این راه قدم گذاشته است.
قیمت مناسب در مقایسه با لوازم التحریر با طرح های غربی، بالا رفتن کیفیت این محصولات، داشتن طرح های زیبا و جدید، خرید اینترنتی با تخفیف، از مزیت هاي ایران نوشت در ابتدای سل تحصیلی است.
از طرح های این لوازم التحریر می توان به تصاویر شهدا، قهرمانان ملی و مذهبی، شهدای هسته ای، تصاویر مقام معظم رهبری و علما اشاره کرد. همچنین از تصاویر انیمیشن شکرستان و کلاه قرمزی هم در این طرح ها استفاده شده است. علاوه بر این، طرح هایی با استفاده از شخصیت های ساختگی جدیدی مثل پارسا، ثنا و ثمین و ... نیز در این بین به چشم می خورد.
اما عدم همکاری برخی سازمان های دولتی و بعضا سنگ اندازی هایی که صورت گرفته باعث شده است که سرعت پیشرفت از این کار گرفته شود و انرژی افراد صرف کارهای بیهوده گردد. عيجب است كه برخي مديران فرهنگي و شهري اصفهان براي در اختيار قرار دادن مكان مناسب نمايشگاهي سخت گيري هايي را در دستور كار قرار داده اند كه شايد در مقابل نمادهاي غربي نيست!
با وجود همه مصائب، اين گروه از امروز (شنبه) در نمایشگاه بزرگی در اصفهان محصولات خود را ارائه می کنند. این نمایشگاه از امروز تا ۱۱ مهرماه از ۴ بعد از ظهر تا ۷ شب در ضلع غربی باغ غدیر، جنب پارک بادی، دایر مي باشد و پذیرای خانواده ها دانش آموزان است.
موسسه فرهنگ اول در تمام نقاط کشور نمایندگی توزیع می پذبرد و از علاقمندان به این زمینه دعوت به همکاری می کند. علاقمندان جهت اطلاعات بیشتر می توانند به سایتirannevesht.ir مراجعه و با مسولین امر تماس حاصل فرمایند.
همچنین این موسسه در راستای همکاری با ارگان های دولتی، شرکت ها، گروه های صنعتی اقدام به انتشار بن تخفیف کرده است و آماده عقد قرارداد با آن ها می باشد.
در ادامه برخی از طرح های نوشت افزار ايراني را می بینیم: